Provisieverbod leidt tot mijnenveld voor klant

Reinout van der Heijden (Geldgids)

"De AFM speelt ook een twijfelachtige rol. De toezichthouder overstelpt de adviseur met voorschriften, waardoor deze kan volhouden dat hij verplicht is zo veel werk te verzetten." Dat stelt hoofdredacteur Reinout van der Heijden in zijn commentaar in de jongste Geldgids. Volgens Van der Heijden moet de consument hard werken om te voorkomen dat hij onder het provisieverbod wordt kaalgeplukt door hypotheekadviseurs.

Van der Heijden: "Waarom rekent de ene hypotheekadviseur 195 euro per uur, terwijl de ander een uurtarief van 50 euro heeft? Hoe valt te verklaren dat de ene adviseur 12 uur nodig heeft, terwijl de ander uitgaat van 40 uur? Ook bij een goedkoop kantoor kun je vraagtekens zetten, want dat verplicht je soms tot een langdurig hypotheekabonnement. Je hebt als consument het gevoel door een mijnenveld te lopen. Je kunt geen stap doen voordat je hebt gecheckt wat de gevolgen kunnen zijn." Van der Heijden hekelt ook de administratie- of distributiekosten die in rekening mogen worden gebracht. "Een absurditeit, want dit zijn handelingen die onlosmakelijk verbonden zijn met het product. Deze bedragen horen dus inbegrepen te zijn in de prijs. U betaalt in de winkel toch ook geen kassakosten?"

Lees meer over

Reacties

Roland Kok 13 september 2013

Wat doet deze heer in de VVP? Beetje aandacht vragen in de media, sorry maar u slaat de plank volledig mis. verdiep u eerst eens in de materie, Door dit soort artikelen zal het nooit beter worden. Ik vraag u dan ook wilt u stoppen met de adviseur te plukken!!!!!!!!!!

Geert Sijbring 5 september 2013

Vergeet de dubbele agenda van de minister van financiën niet, en Wat te zeggen van onze grote vriendin A Hertsenberg. Allemaal mensen die zeggen dat de klant centraal moet staan, en dat is ook zo maar , nu blijk ook bij de consumenten bond dat dit in zijn geheel niet zo is .Eigen belang en kijk cijfers en salarissen zijn veel belangrijker De enige die de dupe van het provisie verbod is , De KLANT geen duidelijkheid meer, en wat te bedenken aan de klant met een kleine beurs , (60% van Nederland) die volledig zijn uitgesloten, van financieel advies voor uitvaart of AOV of leven. Dit omdat ze de nota niet kunnen betalen. Verder komt met alle regels die de overheid heeft opgelegd aan hypotheek verstrekkingen en de hoogte van de hypotheek, de hypotheek markt nooit weer opgang. Maar dit is ook de bedoeling, dat begrijpen wij nog niet, maar dit wordt vanzelf duidelijk. ZE HEBBEN EEN ANDERE AGENDA. Ga allemaal op 09-09-2013 naar de Toxopeus zaal in DEN Haag , om 10 uur wordt daar het opleiding plan besproken, je weet wel elke 3 jaar examens afleggen, ook al ben je 60 jaar en heb 40 jaar in het vak gewerkt wat mij betreft zijn ze helemaal van GOD los Geert Sijbring

Paul Schoo 2 september 2013

Precies Rene, en Reinout, weleens een hypotheekzaak gedaan van gescheiden mensen? De ene zaak is de andere niet, waardoor er verschillen in uren ontstaan. Uurlonen van 50 of 195 euro zijn transparant. De keuze is aan de consument. Betalen voor administratie links om of rechts om, zal toch moeten gebeuren. Dus wat neuzel je nu??

Bert van Huissteden 2 september 2013

Jammer dat het woord "kaalgeplukt" wordt gebruikt. Het schept negatieve sfeer en is beschadigend voor het toch al door anderen besmeurde imago van de hypotheekadviseur. Of is dat soms de bedoeling? Ik begrijp dat geen witte voetjes worden gehaald als je achter het motto staat "Waar gewerkt wordt, moet betaald worden". Met dit soort artikelen wordt de consument onzeker gemaakt in plaats van geholpen. De consument moet dus op het prijskaartje kijken (dienstverleningsdocumenten met tarieven zijn verplicht), zoals in elke winkel. Elke consument heeft al jaren een financieel adviseur, vraag het hem! Misschien moet de hypotheekadviseur hetzelfde uurtarief vragen als het uurtarief van dhr. van der Heijden, of is dat te duur? Misschien van een garagemonteur? Of is dat te duur? Dhr. van der Heijden heeft zich er zo goed in verdiept dat hij er over kan schrijven, dus wat mag de hypotheekadviseur van u per uur verdienen?

Jeffrey Leichel 2 september 2013

Of we gaan als branche samenwerken en vertellen de consument de andere kan van het verhaal. Scheelt een hoop frustratie.

Paul Huizenga 2 september 2013

Dat men als consumentenbond kritisch de gevolgen van het provisieverbod belicht is prima. Echter men richt zich helaas enkel op mogelijk nadelige gevolgen. De bejegening is negatief en wordt onderschreven door de kop" adviseur zoekt grenzen op" en daarnaast door een foto te plaatsen van een "adviseur" die met de voeten op tafel achter zijn bureau zit. Persoonlijk vindt ik dit een belediging voor de zeer grote groep goedwillende adviseurs. Uit onze praktijk blijkt ( en dit geldt ook voor veel collega's ) dat onze relaties een positieve houding hebben t.a.v. de nieuwe manier van werken en belonen. Deze verhalen scoren kennelijk niet voldoende en komen daarom niet naar voren. Kennelijk heeft de consumentenbond niet het belang en de behoefte haar leden goed te informeren maar enkel en alleen goedwillende adviseurs te " beroven" van hun werk en plezier hierin.

Jan Meeks 2 september 2013

Jan Meeks van Meeks van Oijen Fin.Advies bv AFM speelt inderdaad regelmatig een twijfelachtige en dubieuze rol. Aan de ene kant treden ze op om het verkeer in de financiële markt te regelen en fraude te bestrijden. Aan de andere kant komen ze met voorstellen, die tot wetgeving gaat leiden die totaal doorschiet en helemaal niet is afgestemd op de Europeese Wetgeving die er aan komt. Ze zijn het zwarte garen aan het uitvinden terwijl het raamwerk er al ligt. In plaats van de tussenpersoon in deze markt te ondersteunen blijft men regelmatig op tussenpersonen schieten. De incidenten worden tot hoofdzaak verheven. Zo krijgt de consument het vertrouwen nooit terug. Ik ben van mening dat financieel adviseurs het nog niet zo slecht doen. Laat de AFM ophouden met tendentieuze berichtgeving en laat ze ook vertellen wat allemaal goed gaat. Wij blijven ook niet zeuren over de inkomens van de top van AFM.

Jan Meeks 2 september 2013

Jan Meeks van Meeks van Oijen Fin.Advies bv AFM speelt inderdaad regelmatig een twijfelachtige en dubieuze rol. Aan de ene kant treden ze op om het verkeer in de financiële markt te regelen en fraude te bestrijden. Aan de andere kant komen ze met voorstellen, die tot wetgeving gaat leiden die totaal doorschiet en helemaal niet is afgestemd op de Europeese Wetgeving die er aan komt. Ze zijn het zwarte garen aan het uitvinden terwijl het raamwerk er al ligt. In plaats van de tussenpersoon in deze markt te ondersteunen blijft men regelmatig op tussenpersonen schieten. De incidenten worden tot hoofdzaak verheven. Zo krijgt de consument het vertrouwen nooit terug. Ik ben van mening dat financieel adviseurs het nog niet zo slecht doen. Laat de AFM ophouden met tendentieuze berichtgeving en laat ze ook vertellen wat allemaal goed gaat. Wij blijven ook niet zeuren over de inkomens van de top van AFM.

Paul Schoo 2 september 2013

@Jan Meeks: Dat laatste is niet helemaal waar, zolang een AFemmer meer verdient dan een goed willende financieel adviseur blijf ik zeuren over zijn inkomen.

Albert van der Poll 2 september 2013

Mede onder druk van de Consumentenbond moest het provisieverbod er komen zodat er meer concurrentie zou zijn op de tarieven. De consument was dan niet meer overgeleverd aan de zakkenvullers die zinloos de hypotheek oversluiten, bij de bank die de hoogst mogelijke provisie uitkeert. De consument kon dan zelf kiezen voor de dienstverlening die hij wenst en betalen wat hij wenst. Helemaal in lijn met wat je zou verwachten ontstaan er verschillende bedieningsoncepten met verschillende prijzen. De consument wordt nog immer "kaalgeplukt" in het jargon van de Consumentenbond. Dat is wel vreemd nu wij braaf vooraf de prijs van ons advies opgeven, transparant de ksoten van de serviceprovider doorberekenen, dit op onze website publiceren en de klant vooraf voor het plukken laten tekenen. Die stunter die voor 50 euro werkt is kennelijk nog steeds te duur? Een hypotheekadviseur moet natuurlijk wel goedkoper zijn dan een kapper of een fietsenmaker, dat begrijpt een kind. Ook de overstelpende hoeveelheid regels en wetten die overheid en toezichthouder over ons uitstorten is mede geinitieerd door de Consumentenbond: er moest immers streng toezicht komen en de flutadviezen moesten vervangen door een maatwerk, zeer diepgravend advies. Kleine afwijkingen leiden tot dreigende taal over boetes. Wie van harte heeft meegewerkt aan de opbouw van dit nieuwe adviesgebouw, moet nu niet met krokodillentranen komen dat het allemaal zo moeilijk is.

Hypotheekverstrekkers jagen klant op kosten

Hypotheekverstrekkers jagen klant op kosten

Hypotheekverstrekkers jagen klanten onnodig op kosten door bij eenvoudige aanpassingen van de hypotheek te eisen dat ze eerst voor advies naar een adviseur gaan....

Geldgids onthult deals over woekerpolissen

Geldgids onthult deals over woekerpolissen

"Verzekeraars treffen schikkingen met individuele woekerpolisgedupeerden en dwingen hen tot geheimhouding om anderen met een fooi te kunnen afschepen."...

Aov-uitglijder in Geldgids Consumentenbond

Aov-uitglijder in Geldgids Consumentenbond

Dat advisering nog niet zo eenvoudig is, bewijst de nieuwste uitgave van de Geldgids van de Consumentenbond die zich de laatste tijd steeds meer op het vlak van...

"consumentenbond trekt onjuiste conclusies over uitvaartpolissen"

"consumentenbond trekt onjuiste conclusies over uitvaartpolissen"

Het Verbond zegt zich niet aan de indruk te kunnen onttrekken dat de Consumentenbond op basis van verkeerde uitgangspunten onjuiste conclusies trekt, aldus het Verbond...

Consumentenbond kritisch op EyeOpen

Consumentenbond kritisch op EyeOpen

De Consumentenbond toont zich in de nieuwste Geldgids kritisch op het goedkope hypotheekadvies via internet van EyeOpen. Volgens de bond komt het EyeOpen-programma...

Autoverzekeraars doen meer aan risicoselectie

Autoverzekeraars doen meer aan risicoselectie

Sinds DNB de noodklok luidde over de kostendekkendheid van autopremies, stappen steeds meer autoverzekeraars van hun standaardpremies af bij jongen onder de 24 jaar...