Rare jongen, die afm!

Assurancetourix

De reacties op het VVP Online-bericht dinsdag 'Rare jongens, die tussenpersonen...' maken duidelijk dat het intermediair zich miskend voelt door de AFM. Een beetje als de zingende bard Assurancetourix uit de strip Asterix, die maar zijn even zijn mond hoeft open te doen en een menhir op zijn dak krijgt of wordt vastgebonden met een doek om zijn mond.

Verder blijkt uit de reacties dat, om nog even in Asterix-termen te blijven, het intermediair de AFM ziet als de menhir die steenhouwer Obelix altijd torst: zwaar op de hand en gesloten. De AFM heeft dus nog wel wat goodwill-werk te verzetten onder financieel adviseurs. Aanleiding voor het bericht was de verzuchting van Michiel Denkers, Hoofd Toezicht AFM, dat er weinig reacties waren gekomen op zijn eerste column in VVP aan de vooravond van het provisieverbod. Denkers riep adviseurs op "worstelingen, vragen en zorgen over de komende veranderingen met ons te delen". Die thema's wilde hij dan oppakken in zijn volgende columns. Het bericht dinsdag op VVP Online leverde wél veel reacties op. De redactie heeft er een aantal thema's uitgehaald die momenteel blijken te leven en wellicht dat Denkers daar wat mee kan in de context van zijn VVP-columns. Een hele belangrijke is de de vraag hoe het onder het provisieverbod verder moet met consumenten die niet rechtstreeks voor financieel advies kunnen betalen. De AFM denkt volgens adviseurs niet of te weinig mee bij het oplossen van dit probleem. "ideeën over hoe nu concreet verschraling van deskundig advies kan worden tegengegaan zijn tot op de dag van vandaag door de AFM niet ingebracht", aldus een adviseur. Verder vindt men dat de AFM zich te weinig inspant voor een level playing field, terwijl dat gelijke speelveld zeker onder het provisieverbod van levensbelang is. Een thema dat niet wordt genoemd, maar toch ook interessant is: wat vindt de AFM nou een passende beloning bij uitvaartverzekeringen, die ook onder het provisieverbod gaan vallen. Nog eentje: betekent het provisieverbod niet dat het toezicht minder streng kan? Wat betreft het AFM-imago lijkt het zaak dat de toezichthouder er meer blijk van geeft dat hij ook echt notie neemt van wat het intermediair zegt. Want daar komen veel reacties op neer: wij reageren niet, want er gebeurt toch niks mee of sterker nog: als je kritisch bent, wordt jouw kantoor als eerste bezocht en gecontroleerd. Een klacht in dezelfde hoek: er vindt geen terugkoppeling plaats als een melding wordt gedaan van slecht marktgedrag door een tussenpersoon of verzekeraar. Daardoor blijft onduidelijk of de melding ook echt wordt opgepakt. Meer reacties blijven welkom: vvp@afm.nl

Lees meer over

Reacties

M 20 augustus 2012

Wat een prachtige volzinnen en een integere boodschap...... 'Eigenlijk niet anders dan het betere intermediair nu ook al doet' U beschouwd zich kennelijk als het betere intermediair, maar u bent toch de UitvaartpolisWoekeraar?!!! Door cowboys zoals u zitten wij nu met de ellende. U bent de schandvlek op de vlag van ODIN

Trias 20 augustus 2012

Een uitstekend stuk in het FD afgelopen zaterdag: "Maar nog schadelijker voor de legitimiteit van de AFM zijn de vele leidraden die de toezichthouder uitgeeft. Daarmee geeft de AFM aan hoe volgens haar de open normen in de financiële wetgeving geïnterpreteerd moeten worden. In de praktijk blijken de richtlijnen van de AFM als wetgeving te worden opgepakt. Beducht als zij zijn voor reputatieschade, durven bedrijven vaak niet van de AFM-lijn af te wijken." Dit geeft m.i. een van de kernproblemen aan: de AFM is agent, aanklager, rechter én wetgevende macht tegelijkertijd. http://fd.nl/economie-politiek/661825-1208/waakhond

Jeffrey Leichel (ODIN) 20 augustus 2012

@M Het is opvallend dat elke keer als ik een kritische noot uit richting verzekeraars u reageert met dezelfde lasterlijke zin. Al drie jaar lang zonder enige onderbouwing. Al drie jaar nodig ik u uit om persoonlijk contact op te nemen met mij om uw frustratie op dit punt te bespreken. Al drie jaar weigert u dat. U weet dat ik nooit inhoudelijk zal reageren op uw persoonlijke aanval zolang u anoniem blijft. Dus nodig ik u weer uit om contact met mij op te nemen om uw aantijgingen te toetsen aan de werkelijkheid.

Peter S. 20 augustus 2012

Het doet anders vermoeden, maar ook adviseurs geloven niet in sprookjes. De AFM en een dialoog gaan gewoon niet samen. Tot op heden is het 1 grote monoloog die vanuit Amsterdam op ons wordt afgevuurd. De AFM heeft als jongste nieuwkomer in onze markt onze business verwoest en daarmee het vertrouwen beschadigd. Bovenstaande opriep tot reageren is cynisme tot op het bot!

Frank van W. 20 augustus 2012

@Peter S. Een monoloog wordt geen dialoog als je te arrogant bent om je ongelijk toe te geven. En de hoofdstedelijke arrogantie kent geen grenzen. Ik koester daarom geen enkele verwachting en dan valt het 100% mee. Ps ik voel me niet miskent, men weet in hun Amsterdamse toren echt niet waar men het over heeft. Wat een ontspoorde padvinders!

Jeffrey Leichel (ODIN) 19 augustus 2012

Alle reacties lezend schreeuwen de intermediairs hier juist om een vertrouwenspersoon bij de AFM. Een prachtige kans denk ik voor de heer Denkers om de rol van stringente toezichthouder te laten evolueren naar kritische maar gewaardeerde coach. De twee primaire zaken die zowel voor het onafhankelijk intermediair als voor de consument van levensbelang zijn voor een gezonde adviesmarkt zijn het gelijke speelveld in distributie en het gelijke speelveld in het berekenen van kosten aan een consument (inclusief fiscale achtergrond). Ik durf te stellen dat als Denkers hier, namens de AFM, een heel duidelijk en eerlijk standpunt inneemt, dit intensief communiceert naar stakeholders en daar consequent naar handelt, er weer heel snel vertrouwen kan worden opgebouwd bij intermediairs. Eigenlijk niet anders dan het betere intermediair nu ook al doet bij zijn klant.

Edwin Herdink, voorzitter CFD 17 augustus 2012

Edwin Herdink, voorzitter CFD Geachte heer Denkers graag gaat CFD met u de dialoog aan over de "worstelingen, vragen en zorgen van adviseurs over de komende veranderingen in de sector". CFD is uitermate bezorgd over de verschraling van het advieslandschap, het uitblijven van een oplossing voor gespreide betaling, de PE-plannen en het speelveld dat alsmaar schever lijkt te groeien. Gezien de reacties is CFD bezorgd over de relatie intermediair en toezichthouder. Vele anonieme reacties bevestigen een angstcultuur. CFD levert graag een bijdrage om het vertrouwen tussen intermediair en haar toezichthouder naar de toekomst toe te herstellen en de vele zorgen zoals bovenvermeld het hoofd te bieden. Indien u ook de dialoog met CFD wilt aangaan stuurt u dan uw reactie naar info@commissiecfd.nl

Na gedacht 17 augustus 2012

Beste collegae, het is toch eigenlijk erg jammer, dat jullie deze handreiking niet serieus opnemen i.p.v. jullie frustraties de vrije loop te laten. Provisie is een gepasseerd station m.i., dus waarom nu nog naschoppen? AFM zoekt duidelijk de dialoog - waarom nu niet inderdaad ingezet op onze zorgen? DAN heb je ook straks munitie, als er niets mee is gedaan! Bijvoorbeeld: AFM zou veel strikter moeten zijn in de tariefstelling, zoals die door de banken momenteel wordt opgetuigd. Oneerlijke concurrentie wordt hiermee gevoed en dit kan nooit de bedoeling zijn! Directe advisering vanuit de banken zou misschien uberhaupt wel enorm aan banden gelegd moeten worden.. Tot slot: de laagste inkomens zijn vaak het meest afhankelijk van (eerlijk en onafhankelijk) advies. Zij zijn straks gedwongen om niet op kwaliteit maar op prijs te selecteren (als dit al betaalbaar is), met alle gevolgen van dien! Wellicht zou er door verzekeraars en banken een fonds gevuld kunnen worden, waarbij men obv inkomen een beroep op kan doen? In de rechtspraak kent men de toevoeging van onvermogen; in de zorg de zorgtoeslag.. Hiermee zou men serviceabonnementen ook een bepaalde voedingsbodem kunnen geven.. Het is maar zo een gedachte op de vrijdagmiddag.....

Koen van Veen 17 augustus 2012

Prima initiatief van CFD. Er zal alleen heel veel tijd nodig zijn en landelijke bijeenkomsten om de relatie met de AFM te herstellen. Maar goed, ergens moet de eerste stap gezet worden. De volgende stap is nu aan de AFM. Ik hoop wel dat CFD ons op dit forum update wanneer de AFM gereageerd heeft?

Olav Wiggers 17 augustus 2012

Beste Theo, wat jammer dat je je hele goed onderbouwde eigen verhaal over abonnementen en uurtje factuurtje in je laatste alinea weer helemaal onderuithaalt. Je zegt daar: "wanneer jij of je klant...........dan ga je toch elders shoppen !!!". Ofwel je gaat voor de weg van de minste weerstand=weg van de meeste verdienste, door voor je abbonnementsgeld zo min mogelijk werk te hoeven doen. Ik dacht dat het ging om het beste product voor de klant of dat nu makkelijk of moeilijk is......... of heb ik mij nu vergistin de doelstelling, want dan doe ik het al 30 jaar verkeerd namelijk.

AFM: houd tijdig rekening met nieuwe leennormen

AFM: houd tijdig rekening met nieuwe leennormen

De AFM wijst consumenten erop dat per 1 januari 2018 de leennormen voor hypotheken wijzigen. De toezichthouder wijst erop dat de normen ook gelden voor degenen...

Dé ZZP’er bestaat niet, we kunnen wél oplossingen bedenken

Dé ZZP’er bestaat niet, we kunnen wél oplossingen bedenken

Op het moment van schrijven van deze column is er nog geen nieuw kabinet. En omdat begin september duidelijk werd dat sociale partners geen overeenstemming hebben...

AFM brengt pensioenregeling onder bij Nationale APF

AFM brengt pensioenregeling onder bij Nationale APF

De AFM gaat vanaf 1 januari 2018 de uitvoering van haar pensioenregeling voor de circa duizend deelnemers overbrengen van Pensioenfonds AFM naar De Nationale APF....

AFM-bestuurder wordt consultant

AFM-bestuurder wordt consultant

AFM-bestuurder Femke de Vries treedt op 1 januari 2018 in dienst als senior partner bij &samhoud consultancy. De reden voor de overstap is van persoonlijke...

Nog één week om mening over provisieverbod te ventileren

Nog één week om mening over provisieverbod te ventileren

Financieel adviseurs hebben nog één week om hun stem te laten horen over het provisieverbod. Onderzoeksbureau Decisio evalueert in samenwerking met...

AFM boetes van 20.000 euro voor twee advieskantoren

AFM boetes van 20.000 euro voor twee advieskantoren

 De AFM heeft boetes opgelegd van 20.000 euro aan fiinancieel adviseur Van der Aa uit Enschede en aan de Hypotheekexperts uit Almere. De twee lasten onder dwangsom...