Reisverzekeraars: magere voldoende in eerste thema-onderzoek kkv

Keurmerk Klantgericht Verzekeren logo 2014

Te veel keurmerkhouders scoren slechts een magere voldoende in het eerste thema-onderzoek Reisverzekering door het Keurmerk Klantgericht Verzekeren (KKV).

 

Directeur Ron van Kesteren: "Het is de eerste keer dat we een thematisch onderzoek hebben verricht. Hierbij kijken we naar de invulling van de keurmerknormen. Daarnaast hebben we een aantal aanvullende zaken onderzocht. Hoewel de 24 getoetste keurmerkhouders op één na voldoende scoren op de getoetste keurmerknormen, is het gemiddelde resultaat met een score van 64 procent op alle onderzochte aspecten mager. Dat moet echt beter."

Uit het onderzoek blijkt dat de evenwichtigheid van de informatie op de website bij veel keurmerkhouders beter moet. Keurmerkhouders moeten bijvoorbeeld transparanter communiceren over de uitzonderingen en beperkingen van een verzekering. Een voorbeeld van een beperking is dat de klant bij schade een eigen risico heeft. Maar liefst 67 procent van de onderzochte keurmerkhouders is op de website en in de brochure niet of onvoldoende helder over uitzonderingen en beperkingen.

Ook blijkt uit het onderzoek dat veel keurmerkhouders niet helder communiceren over het feit dat de dekking voor medische kosten geen onderdeel is van de wintersportdekking. Van Kesteren: "Wij vinden dat verzekeraars de klant die een wintersportdekking aanschaft, erop moeten attenderen dat de medische kosten na een ongeluk op de skipiste niet standaard verzekerd zijn door de wintersportdekking. Daarom willen wij dat keurmerkhouders gerichte informatie geven over de dekking van medische kosten tijdens de wintersport en de eventuele noodzaak om die aanvullend te verzekeren." Van de keurmerkhouders moet 33 procent de website hierop aanpassen en 37 procent de polisvoorwaarden.

Van Kesteren: "Wij beschouwen dit eerste themaonderzoek naar de reisverzekering als een nulmeting. Het geeft een indicatie van hoe de keurmerkhouders momenteel presteren. De keurmerkhouders moeten ons binnen drie maanden een verbeterplan toesturen. In het volgende themaonderzoek over een verzekeringsproduct (eind 2016) zal blijken of de keurmerkhouders zich hebben verbeterd. We gaan ervan uit dat het resultaat dan veel beter is. Want een gemiddelde score van 64 procent is echt te laag voor een keurmerkhouder. Je mag een acht (80 procent) verwachten."

Reactie toevoegen

 
CFD lanceert keurmerk FinZeker voor onafhankelijke advieskantoren

CFD lanceert keurmerk FinZeker voor onafhankelijke advieskantoren

FinZeker. Dat is de naam van het door CFD ontwikkelde keurmerk voor onafhankelijke advieskantoren dat vrijdag is gelanceerd. Per adviesmodule (Hypotheek, Pensioen,...

CFD werkt aan keurmerk onafhankelijk financieel advies

CFD werkt aan keurmerk onafhankelijk financieel advies

CFD werkt aan een keurmerk voor de onafhankelijk financieel adviseur. In een adviseursmailing worden eerste deelnemers gezocht. De mailing gaat niet in op details...

MoneyView: eenderde reisverzekeraars biedt nul dekking bij code oranje

MoneyView: eenderde reisverzekeraars biedt nul dekking bij code oranje

Vrijwel alle reisverzekeraars bieden volledige dekking als een verzekerde naar een land of gebied gaat waar kleurcode groen of geel geldt, aldus MoneyView in het...

Coronavirus: verzekeraars helpen bij ophalen gestrande reizigers

Coronavirus: verzekeraars helpen bij ophalen gestrande reizigers

Nederlandse reizigers in het buitenland die door de coronacrisis niet in staat zijn om zelf hun terugkeer te regelen, worden daarbij gesteund door het ministerie...

Vijfde reisverzekeraars houdt afschrijvingslijsten geheim

Vijfde reisverzekeraars houdt afschrijvingslijsten geheim

Een vijfde van de reisverzekeraars heeft zijn afschrijvingslijsten nog steeds niet bekendgemaakt. Aldus MoneyView in haar Special Item Reisverzekeringen. MoneyView:...

"Achmea voert kkv-norm correct uit"

"Achmea voert kkv-norm correct uit"

"De strekking van de norm inzake claimbehandeling is dat de klant vooraf weet waar hij aan toe is, wie de kosten van een contra-expert betaalt en als de kosten...

"Keurmerkverzekeraars moeten kennis delen met adviseurs"

"Keurmerkverzekeraars moeten kennis delen met adviseurs"

Verzekeraars met het Keurmerk Klantgericht Verzekeren moeten de kennis van en ervaring met klantgerichtheid, aangezwengeld door het Keurmerk, open stellen voor de...

Verzekeraars kunnen info op site nog beter vindbaar maken

Verzekeraars kunnen info op site nog beter vindbaar maken

Verzekeraars met het Keurmerk Klantgericht Verzekeren geven goede informatie op hun website, maar kunnen deze informatie nog beter vindbaar maken. Dat is een van...

Ensupport verwerft kkv

Ensupport verwerft kkv

Ensupport, dochter van service provider Nedasco, heeft als eerste backoffice-organisatie het Keurmerk Klantgericht Verzekeren behaald. Om serviceproviders en volmachtbedrijven...

De Goudse behoudt Keurmerk

De Goudse behoudt Keurmerk

Ook de komende periode mag De Goudse het Keurmerk Klantgericht Verzekeren voeren. Dat is de conclusie na onafhankelijk onderzoek door de Stichting toetsing verzekeraars....