Restschulden: markt ervaart blokkades bij preventie

Peter van Loon (Deloitte)

De markt ervaart blokkades bij het voorkomen van restschulden. Dit blijkt uit het jaarlijkse hypothekenonderzoek van Deloitte met dit keer als thema 'Hypotheekklanten uit de crisis'.

Peter van Loon, partner Financial Services bij Deloitte Consulting: "Hypotheekverstrekkers en intermediairs worstelen met preventie - het proactief benaderen van klanten met een hoog risico zonder betalingsachterstand. Vraag hierbij is hoe ver zij kunnen en mogen gaan met de klantselectie, de wijze van communiceren en de geboden oplossingen - de klanten voldoen immers nog steeds aan hun contractuele verplichtingen. Een belangrijk aspect daarnaast is de discussie over de klant verantwoordelijkheden en contractueel vastgelegde afspraken tussen verstrekkers en intermediairs over 'klanteigenaarschap'. Wie heeft welke rol in de proactieve benadering naar de klant toe? En wat betaalt de klant voor het gegeven advies en aan wie? Deze vragen zijn - ook vanuit de toezichthouder - nog niet allemaal even scherp beantwoord, wat blokkades opwerpt voor het breed uitrollen van preventie. Hiermee is het klantbelang niet gediend."

Twee op de drie woningbezitters voelen zich door de hypotheekverstrekkers niet of te laat geadviseerd over de gevolgen van de crisis en tasten daarmee in het duister over de impact hiervan op hun financiële situatie. Vreemd genoeg geeft ook een aanzienlijk deel aan geen behoefte te hebben om met de hypotheekverstrekker van gedachten te wisselen hoe een potentieel restschuldprobleem opgelost kan worden. "Verhogen van bewustwording en proactief beheer zijn noodzakelijk om meer woningbezitters te bewegen naar een gezonde financiële huishouding."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - 9 oktober 2013

Met een alsmaar meer nemende overheid valt er weinig extra af te lossen. Het zijn zinloze exercities klanten te wijzen op de restschuldproblematiek. Het enige wat je bereikt is dat de kosten van de gezondheidszorg stijgen omdat ze slaapproblemen krijgen.

Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

"Door artificiële intelligentie (AI) verschuift de focus van polis- en administratiegerichte taken naar dienstverlening en ontzorging." Dat is een van de ontwikkelingen...

Ruim helft huishoudens is financieel kwetsbaar of ongezond

Ruim helft huishoudens is financieel kwetsbaar of ongezond

In 2023 is de financiële gezondheid van Nederlandse huishoudens verbeterd, mede onder invloed van loonstijgingen, steunmaatregelen en verminderde inflatie,...

Van polis naar preventie: de duurzame toekomst van verzekeren

Van polis naar preventie: de duurzame toekomst van verzekeren

"Tien jaar geleden werd vernieuwing in de verzekeringswereld vooral aangejaagd door de schijnbaar onbegrensde mogelijkheden van technologie. Nu is er een fundamentelere...

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in...

WIFS en Deloitte lanceren Accelerate 50/50

WIFS en Deloitte lanceren Accelerate 50/50

WIFS en Deloitte lanceren op 1 maart Accelerate 50/50. "Met Accelerate 50/50 dagen wij de financiële wereld uit om de masculiene focus op de kortetermijnwinst...

Mobiliteit en schadepreventie horen één te zijn

Mobiliteit en schadepreventie horen één te zijn

Stimuleer bedrijven dat ze hun medewerkers laten zien dat schadepreventie belangrijk is, dat ze de cultuur van veiligheid uitstralen. Dat was een van de tips voor...

Elektra- en brandveiligheidskeuring verplicht voor veehouderijen

Elektra- en brandveiligheidskeuring verplicht voor veehouderijen

Om het aantal stalbranden dat ontstaat door ondeugdelijke elektra te verlagen en de bewustwording van brandrisico’s in stallen te verhogen, worden de volgende...

Vergeet nieuwsbrieven, neem klanten bij de hand

Vergeet nieuwsbrieven, neem klanten bij de hand

(Partner in kennis VKG in katern Veilig Wonen in VVP 6-2023) VKG ging de hele zomer met financieel adviseurs en een preventiespecialist op pad naar particulier...

NN geeft bestaande klanten meer tijd om te voldoen aan clausules lithium accu's

NN geeft bestaande klanten meer tijd om te voldoen aan clausules lithium accu's

Na vragen van Adfiz heeft NN heeft aangegeven bestaande klanten meer tijd te gunnen om te voldoen aan de clausules lithium accu's. Adfiz: "Het uitstel is gegeven...

Adviesalerts! Risicobeheer en preventie

Adviesalerts! Risicobeheer en preventie

(Uit katern Risicobeheer en Preventie, VVP 5-2023) Een vast gegeven in VVP-katernen en -specials: Adviesalerts! Met trends en praktijktips. Het Verbond van Verzekeraars...