"Robotadviseur wint het nooit van menselijke factor"

Robot

Internet en robotadviseurs gaan het nooit winnen van de menselijke factor, daarvan is 70 van de Erkend adviseurs overtuigd.

In de strijd om de klant zal persoonlijke aandacht cruciaal blijven in financieel advies. Die verwachting leeft sterk onder Erkend adviseurs. Bijna de helft ziet in persoonlijke aandacht voor de klant de belangrijkste toegevoegde waarde van een financieel adviseur in 2020.
Maar ook integraal klantadvies wordt veel waarde toegekend: zo’n 40 procent ziet dit in de nabije toekomst als de belangrijkste toegevoegde waarde van de financieel adviseur. Andere belangrijke eigenschappen die de 425 deelnemers aan het SEH Lenteonderzoek noemen, zijn onafhankelijkheid en deskundigheid.  

 

Webcam

Anno 2017 bestaat bij Erkend adviseurs driekwart van alle klantcontacten tijdens een adviesproces uit puur persoonlijk contact. De overige 24 procent van de contacten is digitaal van aard. Bij één op de vijf adviseurs is de webcam één van de digitale hulpmiddelen die tijdens een adviesproces wordt ingezet.
De meest gebruikte digitale hulpmiddelen zijn e-mail (99 procent) en klantdossiers (58 procent). Maar ook 38 procent van de adviseurs bedient zich in het adviestraject van een of meer apps. Informatieve video’s en chat blijven daar ver bij achter (14 procent).

Execution only
Vooruitblikkend naar 2020 denkt 60 procent van de Erkend adviseurs eraan om execution only mogelijk te gaan maken voor klanten; dat gebeurt nu nog maar mondjesmaat. De overige 40 procent is niet van plan om execution-only als optie aan te bieden. 

Reactie toevoegen

 
SEH en Impact lanceren 'Eigenwoning Challenge'

SEH en Impact lanceren 'Eigenwoning Challenge'

De Stichting Erkend Hypotheekadviseur (SEH) heeft samen met Impact de kennisquiz 'de Eigenwoning Challenge' gelanceerd. Volgens de SEH een nieuwe benadering om de...

Hypotheekshop lanceert robotadvies voor starters op huizenmarkt

Hypotheekshop lanceert robotadvies voor starters op huizenmarkt

De Hypotheekshop heeft de Online Hypotheekmodule gelanceerd, volledig gerobotiseerd advies voor starters op de huizenmarkt. De starter blijft de mogelijkheid houden...

Financieel adviseurs maken meer werk van actief klantbeheer

Financieel adviseurs maken meer werk van actief klantbeheer

Financieel adviseurs hebben het afgelopen jaar meer werk gemaakt van actief klantbeheer, zo blijkt uit het tweede onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer....

Actief Klantbeheer centraal in SEH College Tour

Actief Klantbeheer centraal in SEH College Tour

"Hoe bouw je een duurzame relatie op met je klanten? Hoe verhoog je de intensiteit en het niveau van klantcontacten en hoe creëer je tegelijkertijd een solide...

Register Financieel Adviseur Duurzaam Wonen

Register Financieel Adviseur Duurzaam Wonen

SEH introduceert in samenwerking met De Hypotheker en Advieskeuze het register Financieel Adviseur Duurzaam Wonen. Alle bij de SEH ingeschreven financieel adviseurs...

Winnende bespaartip consumentenplatform LevenWonen.nl

Winnende bespaartip consumentenplatform LevenWonen.nl

Organiseer eetafspraken met vrienden of familie en rouleer iedere week. Met die bespaartip heeft Rowin van den Berge uit Hillegom de prijsvraag gewonnen van LevenWonen.nl,...

Adviesalerts!

Adviesalerts!

(Uit katern Duurzaam Wonen in VVP 2-2021) Duurzaam wonen is hot, de ontwikkelingen gaan snel. VVP praat u bij met Adviesalerts! Een goede zaak: steeds meer...

Ruim 7.000 geslaagden voor opleiding Adviseur Duurzaam Woonen

Ruim 7.000 geslaagden voor opleiding Adviseur Duurzaam Woonen

Al 7.291 hypotheek- en financieel adviseurs en andere geïnteresseerden, zoals mid- en backoffice medewerkers, zijn geslaagd voor de opleiding Adviseur Duurzaam...

Verbond Financiële BeroepsOrganisaties (VFBO) is een feit

Verbond Financiële BeroepsOrganisaties (VFBO) is een feit

Het eerder aangekondigde Verbond Financiële BeroepsOrganisaties (VFBO) is een feit. Onlangs hebben de voorzitters van FFP, SEH en RFEA de oprichtingsakte getekend....

FFP, SEH en RFEA onderzoeken "versterkte samenwerking"

FFP, SEH en RFEA onderzoeken "versterkte samenwerking"

FFP, SEH en RFEA onderzoeken "een versterkte samenwerking". De organisaties willen hun eigen identiteit en keurmerk behouden en zien met het idee van samenwerking...