Schade onbekend, vordering afgewezen

Kifid 2017 (deel logo)

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) wijst een vordering af omdat niet duidelijk is of en zoja hoeveel schade er is. De commissie in Uitspraak 2017-825: " Bij gebrek aan bewijs is niet komen vast te staan dat Consument schade heeft geleden als gevolg van de fout van de Bank en is de vordering niet toewijsbaar. De Commissie wijst de vordering af."

Door een fout van de bank (Florius, red.) is de bankspaarrekening in het verzekeringsjaar oktober 2010 tot oktober 2011 buiten de bandbreedte geraakt. Consument stelt dat de bankspaarrekening niet aan de fiscale eisen voldoet en niet kan worden voortgezet. Consument vordert een schadevergoeding van 46.166 euro. Dit bedrag heeft consument gebaseerd op het verschil tussen hetgeen hij verschuldigd zal zijn indien het bankspaardeel wordt omgezet in een annuïteitenlening en de lasten die hij verschuldigd zou zijn indien de bankspaarrekening was voortgezet. De commissie heeft echter dus geoordeeld dat op dit moment niet te bepalen is welke (fiscale) gevolgen het buiten de bandbreedte lopen van de bankspaarrekening heeft gehad en wat de omvang is van de eventuele schade.

 

Reactie toevoegen

 
Kifid wijst klacht over aov van Aegon af

Kifid wijst klacht over aov van Aegon af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0289) De consument heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Aegon. Wegens  aan spanning gerelateerde klachten - die ze als een...

Kifid verwelkomt nieuwe commissieleden

Kifid verwelkomt nieuwe commissieleden

Het bestuur van Kifid heeft per 1 juni prof. mr. dr. Ruth de Bock benoemd tot lid van de Commissie van Beroep en per 1 juli 2021 mr. Annemieke Boer, mr. dr. ing....

Het gevaar van execution only

Het gevaar van execution only

Uitspraak 2019-128 van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) illustreert het gevaar van execution only. De klant ging in zee met de adviseur...

Te laat geklaagd (maar klacht was sowieso ongegrond)

Te laat geklaagd (maar klacht was sowieso ongegrond)

Consumenten vorderden 75.944,25 euro van de adviseur omdat deze in 2010 geen passend advies zou hebben verstrekt. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening...

Termijn van ’30 dagen’ in herinneringsbrief voldoet niet

Termijn van ’30 dagen’ in herinneringsbrief voldoet niet

Met het noemen van een termijn van ’30 dagen’ (in plaats van ‘een maand’) in de herinneringsbrief wegens betalingsachterstand heeft Nationale-Nederlanden...

Uitgesnoept...

Uitgesnoept...

Cadeaus, kleding, drank, snoep en culturele uitjes. Dat hoeft de reisverzekeraar volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) niet te vergoeden.  Consument...

Adviseur heeft recht op overeengekomen honorarium

Adviseur heeft recht op overeengekomen honorarium

Ook al waren zij niet tevreden over de dienstverlening van hun adviseur, laat de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) consumenten toch de...

Adviseur moet bijna 40 mille vergoeden wegens schending zorgplicht

Adviseur moet bijna 40 mille vergoeden wegens schending zorgplicht

Raspoort Assurantie- en Financieringsbedrijf uit Haarlem moet wegens schending van de zorgplicht bijna 40.000 euro vergoeden aan een VvE. Dat oordeelt de Geschillencommissie...

Adviseur moet aanbod documenteren

Adviseur moet aanbod documenteren

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN - Consument sluit een hypotheek. Op dat moment heeft de geldverstrekker de optie van boetevrij bij verkoop of een (beperkte)...

Advieskosten hoeven niet in opdrachtbevestiging

Advieskosten hoeven niet in opdrachtbevestiging

Dat in de opdrachtbevestiging en de toepasselijke voorwaarden geen afspraken waren opgenomen over de door de adviseur bij consument in rekening te brengen advies-...