Spanning merkbaar bij aanvang \'jaar van de waarheid\'

Mogelijk komt het doordat de verwachtingen van tevoren al naar beneden waren bijgesteld, maar 2012 is voor veel financieel adviseurs geen onaardig jaar geworden. Dit blijkt uit de eindejaarsenquête van Bangma & Bosma bedrijfsadvies. Voor 2013 zijn de verwachtingen een stuk gematigder. “Voorzichtigheid regeert en de spanning is merkbaar”, aldus Edwin Bosma.

 

Bij 19 procent van de kantoren bleef de omzet ongeveer gelijk ten opzichte van 2011, bij 25 procent was er sprake van een omzetdaling. Meer dan de helft van alle kantoren behaalde een (substantiële) omzetgroei. Bij 36 procent bedroeg deze 5 procent of meer. Waar de groei vandaan komt? Dit loopt nogal uiteen. Door overname van een portefeuille, vergroting van de marketinginspanning, een stijging in abonnementen of een toename van de fee-vergoeding, maar ook door het inzetten van een eindejaarsspurt. Aan de andere kant zorgen de verlaging van de provisie op levensverzekeringen, een tegenvallende fee-vergoeding bij aov’s, lagere marges door meer concurrentie en een afwachtende houding bij klanten voor een omzetdaling.

In het jaar waarin het provisieverbod ingaat, verwachten veel kantoren een daling van inkomsten uit (provisieloze) producten. Het merendeel verwacht dat een fee, uurvergoeding of vergoeding per handeling dit verlies aan provisie niet volledig kan compenseren. Van de respondenten verwacht 38 procent een omzetdaling in 2013 en eenderde denkt dat de omzet ongeveer gelijk zal blijven. Daarnaast is er een groep van 30 procent die wel groei verwacht. 

Zeven van de tien kantoren zijn begonnen met de ontwikkeling van een nieuw bedieningsconcept voor complexe producten. Een groot deel van deze groep (62 procent) is hier nog niet klaar mee. Drie op de tien kantoren zijn nog niet begonnen met een nieuw bedieningsconcept. De kantoren richten zich uitsluitend op bestaande klanten, denken dat klanten niet bereid zijn te betalen, overwegen hun zaak te verkopen of bemiddelen niet in complexe producten. 

De verwachting is niet dat een nieuw bedieningsconcept voor complexe producten op korte termijn wordt gevolgd door een abonnement op schadeproducten; 67 procent van de kantoren verwacht in de komende twee jaar géén schadeabonnement te gaan invoeren. Bijvoorbeeld omdat ze denken dat de klant hier nog niet klaar voor is of omdat ze willen vasthouden aan het provisiemodel op schade. Een derde deel van de kantoren ziet dit wél gebeuren binnen twee jaar. Een voordeel van abonnementen is dat ze rust bieden, zowel voor de klant (door heldere afspraken over de dienstverlening) als voor het kantoor (in de vorm van stabiele inkomsten).

Prioriteit heeft invoering van een schadeabonnement echter niet. Er zijn zaken die in 2013 meer aandacht vragen van de ondernemer. Naast de nieuwe verdienmodellen zijn dit vooral de administratieve organisatie, het relatiebeheer en de automatisering. Niet onbelangrijk is ook dat de ondernemer zijn medewerkers moet zien mee te krijgen in alle veranderingen.

In VVP 2/2013 is een uitgebreider artikel opgenomen over de eindejaarsenquête van Bangma & Bosma.

 

Reactie toevoegen

 
Consument vreest financieel adviseur

Consument vreest financieel adviseur

Angst voor financieel adviseurs en onzekerheid lijken een substantiele rol te spelen in beslissingen van consumenten om al dan niet een financieel adviseur in de...

Weinig adviseurs zien fusie of overname als positief

Weinig adviseurs zien fusie of overname als positief

Fusies of overnames worden door slechts weinig financieel adviseurs als een positieve ontwikkeling ervaren. Dit is een van de uitkomsten van een onderzoek van Bureau...

Radiostilte in onderzoek belasting op werkelijk vermogensrendement

Radiostilte in onderzoek belasting op werkelijk vermogensrendement

Het kabinet laat nog niks los over uitkomsten van het onderzoek naar belasten van het werkelijke rendement op vermogen. De regering kondigt alleen aan dat de Tweede...

Veel boosheid bij oudere werknemers over langer doorwerken

Veel boosheid bij oudere werknemers over langer doorwerken

Langer doorwerken blijkt voor een aanzienlijke groep oudere werknemers niet mee te vallen. Aldus onderzoek door het Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut...

Geen onderzoek naar polisjungle bij zorgverzekeringen

Geen onderzoek naar polisjungle bij zorgverzekeringen

De Consumentenbond noemt het jammer dat de Tweede Kamer de motie om te onderzoeken of het aantal zorgpolissen kan worden teruggedrongen heeft aangehouden. Het oerwoud...

"acceptatie om later met Pensioen te gaan nog beperkt"

"acceptatie om later met Pensioen te gaan nog beperkt"

De kloof tussen langer willen en moeten doorwerken wordt groter. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek ‘Hoe gaat Nederland met Pensioen?’ van Delta...

Reaal steunt studie arbeidsongeschiktheid ondernemers

Reaal steunt studie arbeidsongeschiktheid ondernemers

Erasmus MC en het UMCG starten vandaag met wetenschappelijk onderzoek onder zelfstandig ondernemers. Doel is zicht te krijgen op de omstandigheden die leiden tot...

Ga\'s: sterke voorkeur voor waardegerelateerde beloning

Ga\'s: sterke voorkeur voor waardegerelateerde beloning

Rond de 80% van alle gevolmachtigden heeft een sterke voorkeur voor een waardegerelateerde beloning in plaats van een verrichtingentarief. Dit is al snel zo’n...

Van velzen wil grondig onderzoek naar achterblijven slagingspercentages

Van velzen wil grondig onderzoek naar achterblijven slagingspercentages

Dik van Velzen, consultant bij Nibe-SVV, roept op tot grondig onderzoek naar het achterblijven de slagingspercentages bij de Wft-module Vermogen (zie ook het bericht...

Onderzoek toegevoegde waarde volmachtverzekeraars

Onderzoek toegevoegde waarde volmachtverzekeraars

Baken Adviesgroep en KoKo Kroup voeren weer het onderzoek toegevoegde waarde volmachtverzekeraars uit. Nieuw is een benchmark die laat zien hoe een volmacht rendeert...