Uit 75 jaar VVP: futurologische scenario's rond autobezit en -gebruik

VVP 75 jaar

Dat er grenzen zitten aan de groei, had in 1972 niet alleen de Club van Rome in de gaten.

Uit de VVP van 3 november 1972: "Drs. G. Hupkes, adjunct-directeur van de Stichting Centrum voor Vervoersplannen, heeft als vrucht van een intern research-project van dit bureau een rapport gemaakt met als titel 'Futurologische Scenario's rond Autobezit en -gebruik. Een samenvatting van de belangrijkste conclusies laten wij hieronder volgen.

"In het rapport is geconcludeerd dat er verschuivingen in het denken rond de auto optreden. Dit houdt in dat er, naast de op grote schaal gevoelde waardering voor de positieve kanten van het verschijnsel auto, aandacht is ontstaan voor de negatieve aspecten daarvan. Verwacht wordt dat naarmate de motorisering toeneemt, deze laatste aspecten en de gevoeligheid ervoor, zullen groeien.

"Waarschijnlijk resulteert dit in actie op de volgende punten:

- veiliger en geruisarme auto's met  'schone' benzinemotoren en automatische besturing op autosnelwegen;

- accijnsheffingen ter vermindering van het verbruik van een aantal grond- en brandstoffen i.v.m. de grenzen van de wereldvoorraden daarvan."

En dit was dus nog vóór de oliecrises van 1973 en 1979... 

Hupkes had er wel een goede kijk op. Denk aan de introductie van de katalysator. En die automatische besturing op snelwegen komt ook steeds dichter bij. Sterker, er wordt hard gewerkt aan zelfrijdende auto's. 

Minder effectief zijn accijnsheffingen gebleken; mensen laten zich niet uit de auto jagen en er worden nog steeds enorme aantallen auto's geproduceerd. 

In het rapport bedroeg de autodichtheid in Nederland 230 per 1.000 personen. In 2017 telde het CBS 481 auto's per 1.000 inwoners.

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Volgende nieuwsbrief van VVP

Volgende nieuwsbrief van VVP

De volgende nieuwsbrief verschijnt 2 januari 2019. Per 1 januari 2019 gaat VVP zelfstandig verder. Het VVP-team heeft er ongelooflijk veel zin. Ook de komende jaren...

Energie

Energie

Als VVP-team zijn we ongelooflijk blij en dankbaar dat ons 75-jarig jubileum niet ongemerkt voorbij is gegaan. Dankzij de support van een groot aantal bedrijven...

De toekomst zijn wij

De toekomst zijn wij

De verleiding is groot om, in het laatste artikel in de reeks vvp 75 jaar, het verleden te laten voor wat het is en een blik in de toekomst te werpen. Maar ja,...

Een diepe buiging uit dankbaarheid

Een diepe buiging uit dankbaarheid

Als VVP-team zijn we ongelooflijk blij en dankbaar dat ons 75-jarig jubileum niet ongemerkt voorbij is gegaan. Dankzij de support van een groot aantal bedrijven...

Willem Vreeswijk neemt VVP over van Vakbladen.com

Willem Vreeswijk neemt VVP over van Vakbladen.com

Hoofdredacteur Willem Vreeswijk neemt per 1 januari a.s. vakblad VVP en aanverwante uitgaven over van  uitgeverij Vakbladen.com te Den Haag. Hij gaat VVP zelfstandig...

Uit 75 jaar VVP: adequate honorering

Uit 75 jaar VVP: adequate honorering

De provisie stond ook in 1971 onder druk. Maar, betoogde NVA-voorzitter Rijk Kamerbeek voorafgaand aan de Algemene Ledenvergadering van de Adfiz-voorloper, zonder...

Uit 75 jaar VVP: invoering verplicht eigen risico

Uit 75 jaar VVP: invoering verplicht eigen risico

Uit de VVP van 21 mei 1954: "Met ingang van 1 juli aanstaande zullen alle autopremies door een belangrijk deel van de autoverzekeringsmaatschappijen (in casu de...

Uit 75 jaar VVP: een buitendienstervaring

Uit 75 jaar VVP: een buitendienstervaring

Een ingezonden brief uit de VVP van 21 mei 1954: "Dat men als buitendienstman op alle slakken geen zout kan leggen en maar weer vergeven en vergeten moet, is algemeen...

Uit 75 jaar VVP: omwenteling door Independer?

Uit 75 jaar VVP: omwenteling door Independer?

De eerste volledig onafhankelijke financiële dienstverlener in Nederland. Zo omschreef Independer zich bij de lancering in februari 2000. Al spittend in het...

Woekerpolisaffaire lag al op de loer

Woekerpolisaffaire lag al op de loer

Het verwijt aan de levensverzekeraars in de woekerpolisaffaire is, dat ze veel te hoge kosten rekenden in hun beleggingsverzekeringen. Wat daar ook van waar is,...