Uit 75 jaar VVP: KNAC-autopolis

KNAC logo

De KNAC bestond op 3 juli 120 jaar. De Nederlandsche Automobiel Club NAC (later KNAC, nadat het predikaat Koninklijk was verkregen) bezorgde zijn leden al snel voordelige verzekeringstarieven. Heel lang werd hierbij samengewerkt met de Zürich, die een speciaal autotarief voerde voor KNAC-leden (het zogenoemde oranje tarief).

De speciale KNAC-autopolis werd eind jaren zestig gelanceerd, met als risicodrager de Vehicle and General Insurance Company. De polis voorzag in een veel forser dan toen gebruikelijk klimmende no claim-regeling, die liep van 25 procent korting na één jaar schadevrij rijden, 40 procent na twee jaar, 50 procent na drie jaar, 60 procent na vier jaar. De premie was bovendien nadrukkelijk afgestemd op de leeftijdsgroep 35 tot 64 jaar. Jongeren tot 24 jaar en ouderen vanaf 75 jaar betaalde een opslag van 25 procent op de basispremie, de leeftijdscategorieën 25-34 jaar en 65-74 jaar een opslag van vijf procent.

De Zürich reageerde door haar oranje tarief open te gooien voor alle automobilisten, op voorwaarde dat ze lid waren of werden van een autoclub (maar dus niet langer per se de KNAC).

De Zürich in de VVP van 1 november 1968: “De KNAC had ons reeds in het verleden herhaalde malen medegedeeld dat zij haar revenuen wil vergroten door op te treden in de verzekeringssector, waardoor zij enerzijds het ledental wil trachten op te voeren, anderzijds inkomsten wil genieten door op te treden als assurantietussenpersoon. Aan dit laatste konden wij uiteraard onze medewerking niet verlenen.

“Wij hebben ons beraden, mede in het belang van onze tussenpersonen en verzekerden, welke gedragslijn wij zouden moeten volgen, omdat bij de nieuwe gang van zaken rekening moet worden gehouden met de mogelijkheid van oversluitingen naar de Vehicle and General, met de daaraan verbonden uitschakeling van de normale tussenpersoon.

“Voor bestaande verzekeringen wordt ook bij wijziging of uitbreiding het oranje tarief toegepast. Ij stellen echter niet meer de eis dat de verzekerde lid van de KNAC is.

“Voor nieuwe verzekeringen geven wij u gaarne de mogelijkheid gebruik te maken van ons oranje tarief, waarvoor wij bij deze gelegenheid de geldigheid uitbreiden tot verzekerden die lid zijn van een Nederlandse autoclub of dit bij het aangaan van de verzekering worden. Dit is vanzelfsprekend een geheel open tarief, waarop iedere tussenpersoon op de normale provisiebasis bij ons kan onderbrengen.”

De KNAC-autopolis was er niet minder succesvol om.

De KNAC vierde het 120-jarig bestaan met een revival van de rit Parijs-Amsterdam. Aan de revival namen 80 historische auto’s deel, met als oudste een Amédée Bollée uit 1899.

De oorspronkelijke rit, in 1898, vormde de aanleiding voor de oprichting van de Nederlandsche Automobiel Club. Zo kon de organiserende Automobile Club de France assistentie worden verleend.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Volgende nieuwsbrief van VVP

Volgende nieuwsbrief van VVP

De volgende nieuwsbrief verschijnt 2 januari 2019. Per 1 januari 2019 gaat VVP zelfstandig verder. Het VVP-team heeft er ongelooflijk veel zin. Ook de komende jaren...

Energie

Energie

Als VVP-team zijn we ongelooflijk blij en dankbaar dat ons 75-jarig jubileum niet ongemerkt voorbij is gegaan. Dankzij de support van een groot aantal bedrijven...

De toekomst zijn wij

De toekomst zijn wij

De verleiding is groot om, in het laatste artikel in de reeks vvp 75 jaar, het verleden te laten voor wat het is en een blik in de toekomst te werpen. Maar ja,...

Een diepe buiging uit dankbaarheid

Een diepe buiging uit dankbaarheid

Als VVP-team zijn we ongelooflijk blij en dankbaar dat ons 75-jarig jubileum niet ongemerkt voorbij is gegaan. Dankzij de support van een groot aantal bedrijven...

Willem Vreeswijk neemt VVP over van Vakbladen.com

Willem Vreeswijk neemt VVP over van Vakbladen.com

Hoofdredacteur Willem Vreeswijk neemt per 1 januari a.s. vakblad VVP en aanverwante uitgaven over van  uitgeverij Vakbladen.com te Den Haag. Hij gaat VVP zelfstandig...

Uit 75 jaar VVP: adequate honorering

Uit 75 jaar VVP: adequate honorering

De provisie stond ook in 1971 onder druk. Maar, betoogde NVA-voorzitter Rijk Kamerbeek voorafgaand aan de Algemene Ledenvergadering van de Adfiz-voorloper, zonder...

Uit 75 jaar VVP: invoering verplicht eigen risico

Uit 75 jaar VVP: invoering verplicht eigen risico

Uit de VVP van 21 mei 1954: "Met ingang van 1 juli aanstaande zullen alle autopremies door een belangrijk deel van de autoverzekeringsmaatschappijen (in casu de...

Uit 75 jaar VVP: een buitendienstervaring

Uit 75 jaar VVP: een buitendienstervaring

Een ingezonden brief uit de VVP van 21 mei 1954: "Dat men als buitendienstman op alle slakken geen zout kan leggen en maar weer vergeven en vergeten moet, is algemeen...

Uit 75 jaar VVP: omwenteling door Independer?

Uit 75 jaar VVP: omwenteling door Independer?

De eerste volledig onafhankelijke financiële dienstverlener in Nederland. Zo omschreef Independer zich bij de lancering in februari 2000. Al spittend in het...

Woekerpolisaffaire lag al op de loer

Woekerpolisaffaire lag al op de loer

Het verwijt aan de levensverzekeraars in de woekerpolisaffaire is, dat ze veel te hoge kosten rekenden in hun beleggingsverzekeringen. Wat daar ook van waar is,...