"vaste tarieven zijn prima uit te leggen"

"Vaste tarieven zijn overzichtelijk en prima uit te leggen aan de klant", aldus adviseur Aad Bleukens in VVP 32/33.

De naam Aad Bleukens duikt regelmatig op onder de nieuwsberichten op VVP Online, vaak als relativerend commentaar op een boze of verontwaardigde reactie van een andere lezer. Het stoort Bleukens bijvoorbeeld dat niet meer mensen net als hij, onder hun eigen naam reageren, maar dat verklaart waarschijnlijk ook het ontbreken van de nuance in de reacties, denkt hij. Bleukens legt zijn verdienmodel meestal uit met behulp van een eenvoudig tekeningetje. "Mensen snappen het dan en vinden het een prima idee om mij direct te belonen. De vraag die klanten zich voorheen hadden moeten stellen zou zijn: 'waarom kiest hij voor deze maatschappij, vanwege de provisie of vanwege de kwaliteit van het product?'. Verzekeraars hebben nu geen vat meer op mij via provisie. Voorheen kwam er hier ieder jaar een accountmanager om te proberen mij zo ver te krijgen om voor hun producten te kiezen. Dat is nu voorbij. Nu gaat het gesprek met een verzekeraar over drie zaken: de polis moet goed zijn, de premie aantrekkelijk en de verzekeraar moet presteren." Lees meer in VVP 32/33.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Ozewald Wanrooij (Neutralis) - 23 augustus 2011

Aad> Voordat ik wilde reageren heb ik eerst je hele artikel in het VVP gelezen. Ik heb van het artikel genoten. Ieder die het volledige artikel heeft gelezen kan constateren dat je geen collega’s afvalt omdat ze op provisiebasis werken. Dat je een duidelijke voorkeur hebt voor het werken op feebasis is wel duidelijk. Daarom vind ik het jammer dat er collega’s zijn die jouw oprechtheid in twijfel trekken. Wij werken al jaren op feebasis en het afgelopen decennium al veel kritiek mogen krijgen van partijen met een andere kijk op betalingsvormen. Met Pius en anderen heb ik inmiddels hele discussies over dit onderwerp mogen voeren. Dat er diverse beloningsvormen voor financiële dienstverlening bestaan heb ik persoonlijk geen moeite. Het belangrijkste hierbij is dat het klantbelang centraal staat en dat het advies los staat van te ontvangen vergoedingen vanuit productaanbieders. Ik vind het daarom geweldig dat je een manier hebt gevonden die hieraan invulling geeft en dat je hier zo enthousiast over bent. Tenslotte deel ik je mening dat het jammer is dat mensen niet bereid zijn hun hele naam te vermelden. Voor je mening moet je vrij kunnen uitkomen en wanneer je mensen in hun waarde laat hoeft dit toch geen probleem te zijn. Pius> Ik ben blij met je reactie over mijn collega Leon. Dat onze werkwijze niet iedereen zal aanspreken heb je gelijk en dat hoeft ook niet. Toch hoop ik je nog eens te kunnen laten zien dat onze manier van werken voor een veel grotere groep is weggelegd en dat je hiermee een nette boterham kunt verdienen zonder meer dan 40/50 uur in de week te moeten werken.

Ozewald Wanrooij (Neutralis) - 23 augustus 2011

Aad> Voordat ik wilde reageren heb ik eerst je hele artikel in het VVP gelezen. Ik heb van het artikel genoten. Ieder die het volledige artikel heeft gelezen kan constateren dat je geen collega’s afvalt omdat ze op provisiebasis werken. Dat je een duidelijke voorkeur hebt voor het werken op feebasis is wel duidelijk. Daarom vind ik het jammer dat er collega’s zijn die jouw oprechtheid in twijfel trekken. Wij werken al jaren op feebasis en het afgelopen decennium al veel kritiek mogen krijgen van partijen met een andere kijk op betalingsvormen. Met Pius en anderen heb ik inmiddels hele discussies over dit onderwerp mogen voeren. Dat er diverse beloningsvormen voor financiële dienstverlening bestaan heb ik persoonlijk geen moeite. Het belangrijkste hierbij is dat het klantbelang centraal staat en dat het advies los staat van te ontvangen vergoedingen vanuit productaanbieders. Ik vind het daarom geweldig dat je een manier hebt gevonden die hieraan invulling geeft en dat je hier zo enthousiast over bent. Tenslotte deel ik je mening dat het jammer is dat mensen niet bereid zijn hun hele naam te vermelden. Voor je mening moet je vrij kunnen uitkomen en wanneer je mensen in hun waarde laat hoeft dit toch geen probleem te zijn. Pius> Ik ben blij met je reactie over mijn collega Leon. Dat onze werkwijze niet iedereen zal aanspreken heb je gelijk en dat hoeft ook niet. Toch hoop ik je nog eens te kunnen laten zien dat onze manier van werken voor een veel grotere groep is weggelegd en dat je hiermee een nette boterham kunt verdienen zonder meer dan 40/50 uur in de week te moeten werken.

Aad Bleukens - 23 augustus 2011

Beste Gerard, dank voor uw reactie. Misschien mag ik u vragen het artikel nog eens helemaal door te lezen. Wellicht merkt u dan op dat ik nergens iemand de wet voor wil schrijven, niemand veroordeel, maar uitsluitend wil aangeven wat ook kan. U geeft in uw reactie aan "te weten wat goed is voor de klant" Daar ben ik blij om en ga ervan uit dat u inderdaad precies weet wat goed is voor uw klant. Ik wens u goede zaken toe! Aad Bleukens

Aad Bleukens - 23 augustus 2011

Beste Ozewald Wanrooij, Dank voor uw reactie. Ik ben er erg blij mee. Fijn om te merken dat ook voor uw kantoor werken op fee basis werkt! Veel succes.

Gerard - 22 augustus 2011

Beste Aad ik geloof weinig van je verhaal. Alle vormen van distributie hebben haar eigen mogelijkheden en onmogelijkheden. Jij bent tegen het ene en voor het andere. Ik daarentegen voor het ene en ook wat beter is voor de klant ook voor het andere. Zo kunnen klanten uitermate goed worden geholpen met een "provisie" per product, de ander met een factuur, fee of abonnement. Zo zie je meneer Aad ik ben geen enge denker die alleen zijn eigen business model van vaste tarieven zit te promoten. Jij bent in ieder geval niet een goeroe waar we ons aan vast dienen te klampen. Het alleen verkopen van producten zonder advies is denk ik geen taak meer voor de adviseur, aldus jou Aad. Hiermee doe je de suggestie dat het wel een taak was, of bij colega's van je zo is. Dit zo stellen is zo suggestief als het maar kan en dwars doorheen te prikken. Het blijft in feite geneuzel van jouw kant. Hoe je het ook went of keert er zal iets dienen te worden geleverd. En beste Aad jij levert per saldo helemaal niets. Jij adviseert of je bemiddeld. Of het is gewoon een combinatie van beiden.

Aad Bleukens - 22 augustus 2011

Beste Gerard, dank voor uw reactie. Ik ben daar blij mee. Met het intervieuw heb ik willen aangeven dat er wel degelijk meer mogelijk is dan producten verkopen op basis provisie. Advies en bemiddeling op basis van een factuur met netto product tarieven is ook mogelijk. Natuurlijk is niet elke mens hetzelfde. Dus ook niet alle mensen worden klant bij ons kantoor. Het alleen verkopen van producten zonder advies is denk ik geen taak meer voor de adviseur. Wel zie ik mogelijkheden voor advies zonder product verkoop. Aad Bleukens

Pius Consilium - 21 augustus 2011

Wat ik nog te weinig hoor is niet een beloning per product, maar een beloning per klant. Als je dat als uitgansgpunt neemt (hoeveel moet ik per klant verdienen om een portefeuille rendabel te kunnen exploiteren) ga je anders tegen de materie aankijken. Vervolgens moet je een heftig proces door om uit te dokteren wat je nu levert en wat daar de waarde van is en daarna wat je aan waarde moet toevoegen (of moet wegstrepen) om tot je bedrag per maand te komen. Als de dienstverlening wordt beperkt tot financiële producten, dan moet je proberen uit te komen op een portefeuille per adviseur van 500 klanten en een maandopbrengst van 15 tot 20 euro per klant. Het voorbeeld van Leon Brummelhuis is nog mooier. Neutralis gaat uit van de dromen/wensen van de klant. Heel erg mooi, maar wel een niche in de markt. Vraag jezelf eerst af wat voor soort adviseur je wil zijn voordat je überhaupt aan dit proces begint. Een niche is mooi, maar niet geschikt voor 8.000 tussenpersonen. 8.000 niches kan ook niet. Een groot deel zal dus een zogenaamd push model moeten hebben, waarbij de klant met overtuigende argumenten aan een kantoor wordt verbonden. Overigens betekent deze nieuwe aanpak ook een drastische verlaging van het uurtarief in combinatie met een hogere bezettingsgraad (meer betaalde uren per week). Dat 'harder' werken zal voor veel ondernemers ook een stuk vrijheid wegnemen. En misschien is dat nu precies de reden waarom veel intermediairs nog op hun stoel blijven zitten.

Gerard - 20 augustus 2011

Alles is uit te leggen, zelf aan klanten die er niet op zitten te wachten. Ieder model is toepasbaar. Wat Aadje brengt is zichzelf promoten en eigenlijk niets meer dan open deuren intrappen. Het is doogewoon niet bij iedere klant of prospect te implementeren. Dan de kreten die hier worden geslaakt. Productverkoop ofwel diensten leveren zonder advies is een bezigheid van sommige grote assurantie tussenpersonen en van de meeste direct writers Dat heet met een mooi woord E-COMMERCE. Hou op met het geneuzel, eerst komt het advies en daaruit volgt een product. Links of rechtsom moet dat worden betaald. Hoe dat kan op Aadje zijn manier.

Leon Brummelhuis / Neutralis financial life planne - 19 augustus 2011

Wij zijn het helemaal eens met de titel. Wij werken al jaren met vaste tarieven, waarbij we onderscheid hebben gemaakt in adviestrajecten en producttrajecten. Afhankelijk van het adviestraject of producttraject hebben we precies omschreven wat we hiervoor doen, welke tijd hier naar verwachting mee gemoeid is en welke prijs (lees investering) de klant hiervoor gaat betalen. Kortom een helder en duidelijk prijsbeleid. Als je vervolgens in staat bent om hierbij je toegevoegde waarde als adviseur goed voor het voetlicht te brengen, zul je ervaren dat de klant geen enkele moeite heeft met het betalen voor financieel advies. In de praktijk komen we tegen dat kantoren toch moeite hebben met het neerleggen van een adviestarief voor hun diensten. Dit heeft dan vaak te maken met het niet of onvoldoende helder hebben van de toegevoegde waarde die ze als kantoor leveren of vastzitten in de overtuiging dat een klant niet bereid is (zoveel) te betalen voor de geleverde dienst. Het is raadzaam om goed stil te staan bij welke toegevoegde waarde je als bedrijf kunt en wilt gaan leveren voor je klanten. Met andere woorden wat is je missie en visie. Vervolgens kun je hieraan een strategie gaan koppelen. Als jezelf gelooft in de dienst die je levert, toegevoegde waarde levert voor de klant en onderscheidend vermogen hebt, is er een prachtige toekomst voor ons weggelegd in de financiële dienstverlening. Klanten zijn en blijven graag bereid om te betalen voor goed financieel advies (toegevoegde waarde).

Aad Bleukens - 18 augustus 2011

Beste dames en heren, Dank voor uw reacties, zowel op dit forum als rechtstreeks per e-mail en telefoon. Met het interview heb ik willen uitleggen hoe een adviseur ook kan werken. Bovendien heeft dit voordelen voor de klant en de adviseur. Uit de reactie merk ik wel dat er steeds sprake is van het zoeken van mogelijke problemen. De “kleine” klant; die krijgt geen advies want dat kan hij niet betalen. Ik wil daar graag twee opmerkingen over maken; -Hoeveel van deze “kleine” klanten krijgen in de oude (provisie) situatie nu echt advies? -Het staat elk kantoor vrij om ook in de nieuwe situatie deze “kleine” klant van advies te dienen tegen een gereduceerd tarief. Dat deden wij al in de oude situatie en dat doen we ook nu. De spaarder van 50 euro of 500 euro per maand; De mogelijkheden voor een spaarder met 500 euro zullen uitgebreider zijn en hier zal meer tijd nodig zijn voor advies. Logisch dus om hier een hoger tarief voor af te spreken. En ja, als een spaarder van 50 euro geen advies wil en dus op het internet terecht komt is dan een eigen keuze. Aan ons de taak om uit te leggen wat de voordelen kunnen zijn van een adviseur. Ik merk dat onze klanten de transparantie vooraf op prijs stellen. Natuurlijk gaat niet iedereen akkoord met ons voorstel. Dat is ook goed. Wij leveren dan geen werk en worden niet betaald. In de oude (provisie) situatie leverden wij wel werk (offertes etc.) en kon de klant ervoor kiezen de zaken elders te regelen resultaat wel werken geen vergoeding van kosten. Verliezen wij klanten? Jazeker, dat kan ook niet anders. Ons kantoor kiest voor een andere werkwijze en dat past of niet. Krijgen wij nieuwe klanten? Jazeker, niet alleen nieuwe maar ook oude (één post) klanten worden totaal klant. Is ons systeem voor iedereen het beste? Nee, elke ondernemer / adviseur doet het op zijn manier. Kijk naar de reactie van de heer Ja de Boer. Wel denk ik dat duidelijkheid en transparantie het belangrijkste is. Nu nog de leveranciers (verzekeraars, banken, service providers) laten wennen aan het nieuwe werken. Een mooie taak voor de overheid om met zachte dwang leveranciers te dwingen transparanter te zijn. Goede zaken allemaal. Aad Bleukens

Klant wordt bij  innovatie vergeten

Klant wordt bij innovatie vergeten

Met plezier heb ik de AFM-opinie van Karine Raaijmakers in VVP 3 van april gelezen. Fijn om te weten dat de AFM toezicht houdt op verzekeren en pensioenen. De...