"veel hypotheekadviseurs verdwijnen binnen 3 jaar"

Arnold Klamer

"Ik voorspel een flinke shake-out onder hypotheekadviseurs. Binnen maximaal drie jaar zullen er 30 tot 50 procent minder nodig zijn door digitalisering van de dienstverlening." Aldus Arnold Klamer, operationeel directeur Eigen Huis Hypotheekservice, die spreekt op de IIR-conferentie Cross Channel Klantbediening (29 en 30 mei).

 

Klamer: "Als je kijkt naar hypotheekadvies moet je vast stellen dat het merendeel van de aanbieders nog traditionele full service concepten aanbiedt. Of je het als klant wilt of niet: je moet gewoon voor je afspraken naar kantoor komen, zaken bij voorkeur via papier aanleveren en je in de procesgang afhankelijk van je adviseur opstellen. Het is slikken of stikken. (...) Feit is dat het mogelijk is om hypotheekdiensten veel goedkoper aan te bieden, vooral door zaken online te doen en door invoering van zelfbedieningsconcepten. Denk bijvoorbeeld aan het digitaal kunnen uploaden van loonstroken en taxatierapporten. Of het samenstellen van een eigen digitaal advies. Op deze manier is een enorme efficiencyslag mogelijk, met als resultaat: beduidend lagere kosten. (...) Bemiddelaars en adviseurs van hypotheken doen er slim aan om cross-channel bedieningsconcepten te ontwikkelen waarin de klant zelf aan het roer staat. (...) Social media horen ook aandacht te krijgen in het klantbedieningsconcept. De impact van rating- en reviewsites groeit, maar minimaal zo zwaar wegen de aanbevelingen die klanten via social media doen aan gelijkgestemden. De ambassadeursrol die klanten uitdragen via onder andere Facebook en Twitter moet optimaal worden gefaciliteerd. Aanbieders die niet of onvoldoende inspelen op deze beweging dreigen de boot te missen. Ik voorspel een flinke shakeout onder hypotheekadviseurs. Binnen maximaal drie  jaar zullen er 30 tot 50 procent minder nodig zijn. Maak de omslag voor het te laat is!" Klik hier voor de hele tekst.
 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Ton Blommaert - 3 juni 2013

Voor mij is het helder dat goede advisering door de wirwar aan nieuwe regels voor de gemiddelde consument nog veel belangrijker is geworden. Klanten kiezen voor de adviseur, en niet voor de factuur die hij of zij presenteert, zo is mijn ervaring. Klanten willen dat je ze in gewone mensentaal uitlegt hoe hun financiële situatie is, en wat de risico's zijn. Vervolgens willen ze dat je het goed voor ze regelt. Ik denk dat er in de toekomst zelfs meer adviseurs nodig zullen zijn in plaats van andersom. Een hypotheek via internet regelen zal slechts door een selecte groep consumenten worden gedaan.

Frans Lampe - 29 mei 2013

@ Arjen, volledig met je eens. Hier is weer een goeroe aan het voorspellen geslagen, terwijl de praktijk echt anders uitpakt. Mondelinge reclame is toch in feite hetzelfde als beoordelingssite, alleen langs een ander kanaal. Weer niets nieuws onder de zon. Gewoon je werk goed doen.

Arjan Lubbe - 28 mei 2013

Lol, In grote lijnen kan je stellen dat er meerdere marketingkanalen zijn zoals facebook, linkedin etc. Ook is er efficiency betreffende de digitale loonstrook en het digitale taxatierapport. Maar dat laatste is toch al een paar jaartjes aan de gang? Ik zie mezelf daar geen uren mee winnen. Ook al voert de klant het in mijn backoffice in, ik moet het nog steeds controleren en bij klant op terug komen als het niet goed is. Kijk voor de gein eens op Facebookpagina's van de grotere intermediairs. En kijk dan hoeveel mensen (klanten dus) die pagina's geliked hebben. Dat is maar een heel klein percentage. Wat zeg ik, promillage! De klant wil in zijn prive-leven niet bestookt worden met leuke verzekeringsaanbiedingen (Let op; Kroodle gaat keihard mislukken!). Enige wanneer mensen op like drukken is als er een dikke flatscreen of reis gewonnen kan worden. Juist de commercie kan uiteindelijk de ondergang worden van zoiets als Facebook. Ik beschouw het stuk tekst dan ook als een stuk waar nuttige dingen in staan (andere zoekmanier, advieskanalen, reviews , efficiency) maar wat nog meer bol staat van de eigen subjectieve mening waarvan het maar de vraag is dat het zo loopt als de schrijver suggereert. Ik ben zelf een andere mening toegedaan, pas juist op dat je niet teveel je bedrijfje gaat spammen op sociale netwerken. Dat gaan mensen als zeer storend ervaren.

Martin Kroezen - 28 mei 2013

Het valt mij op (en tegen) dat er erg veel op de (eenmalige) kosten wordt gehamerd. Waar blijft de kwaliteit ? Een goede adviseur gaat veel verder, naast AOV/ORV/pensioen bestaat er ook nog iets als het netto besteedbaar inkomen, toekomstplannen etc. Oftewel een financieel planner, je moet je eigen breder trekken. Dat lukt niet in een digitaal advies, dan wordt het stellen van "tegen" vragen moeilijker en is ook niet in te schatten of iemand het echt begrijpt. Doe-het-zelvers houd je altijd, is nu ook al jaren zo maar voor de grootste groep blijft een goed advies noodzakelijk. Zeker moet je een goed ICT platform hebben maar als je de ouderwetse service uit het oog verliest wordt je een dozenschuiver

Martin Schipper - 28 mei 2013

Ik geloof best dat in bepaalde gebieden waar veel hoger opgeleiden (m.n. jongeren) wonen, er meer aan het DHZ'en slaan. Desalniettemin geloof ik niet dat er zo'n uitval (we leven in Nederland, toch?) plaats zal vinden. Al (!) mijn klanten zijn juist zeer tevreden over de heldere uitleg, de hulp bij de advisering en bemiddeling en de uitleg over alle bijkomende zaken. Mensen willen nu én in de toekomst gewoon goed, helder en eerlijk advies en een puike begeleiding. En daar kan geen computer tegenop.

Albert van der Poll - 28 mei 2013

Wat je zegt: zo'n digitale loonstrook dat scheelt uuuuren. Laat je niks wijsmaken: de besparing komt uit de mindere adviesuren vanwege de eenvoudiger hypotheek voor de starter. Dat online gedoe gaat verder maar beperkt tijd besparen. De traditionele hypotheekadviseur zal het ongetwijfeld moeilijker krijgen, ook die van de VEH. Bepaald geen laag tarief. Dat wordt nog lastig met de dalende LTV. De oplossing is naar mijn mening niet semi dhz concepten via social media marketing, maar real life advies van een echte adviseur, met een pro actieve langdurige adviesrelatie waarbij zaken uit handen worden genomen ten behoeve van meer positieve zorgenvrije eigen tijd..

Albert van der Poll - 28 mei 2013

Het was handiger geweest als de heer Klamer zijn tekst was begonnen met Ik hoop dat of ik droom van... Op het SEH congres was al voldoende duidelijk dat de adviseurs de bakens verzetten, en zich aanpassen aan veranderende omstandigheden. De VEH heeft jarenlang goede sier gemaakt met geklaag over de kosten van hypotheekadvies, misschien moet ook VEH zich gaan aanpassen aan veranderende omstandigheden. Nu zie ik een vereniging die voor z'n leden hyp. adviseurs inhuurt tegen op z'n best marktconforme kosten, op een deelgebied van de advisering. Die advisering gaat allang niet meer alleen om een hypotheekadvies/ momentopname bij de aankoop van een woning. Of is dat nu weer mijn droom?

Igor van der Leeden - 28 mei 2013

De meeste mensen hebben geen verstand van hypotheekadvies en dat gaan een paar fraaie webapplicaties niet veranderen. De klant is niet zelf-kritisch genoeg om tot een verstandig en gebalanceerd advies te kunnen komen. De direct writers doen graag geloven dat het allemaal snel en simpel kan, de praktijk is veel weerbarstiger. Premies en kosten doen de klant vaak afzien van noodzakelijke voorzieningen met alle gevolgen van dien in de toekomst. Ik had het idee politiek en AFM er ook belang in hadden gesteld de consument te beschermen, zowel tegen vlotte verkooppraktijken maar ook tegen zichzelf. De ZZP-markt is exemplarisch, daar is praktisch niets geregeld aan financiele voorzieningen en in crisistijden blijken veel consumenten zwaar onderverzekerd (door gebrekkig (zelf-)advies). Ik voorspel dat binnen drie jaar de vraag naar ervaren en professionele adviseurs met 30% zal toenemen.

Leo Tol - 27 mei 2013

Klopt helemaal, enige punt waar ik aan twijfel is Facebook, voor je eigen bedrijf is het onmisbaar maar er komt steeds meer reclame op, straks staan de advertenties van de direct-writers in jouw TL, ook het privacy verhaal wordt wat schemerig.

Woonlasten in ruim kwart gemeenten boven 1.000 euro

Woonlasten in ruim kwart gemeenten boven 1.000 euro

In 94 gemeenten zijn inwoners dit jaar meer dan 1.000 euro kwijt aan gemeentelijke woonlasten, tegenover 54 gemeenten in 2023. Dat blijkt uit onderzoek van Vereniging...

Door aflossen minder zorgen om aflossingsvrije hypotheek

Door aflossen minder zorgen om aflossingsvrije hypotheek

Huiseigenaren maken zich minder vaak zorgen over hun aflossingsvrije hypotheek, blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis. In 2018 maakte achttien procent zich...

Vereniging Eigen Huis tegen verplicht klimaatlabel

Vereniging Eigen Huis tegen verplicht klimaatlabel

Vereniging Eigen Huis is niet enthousiast over de invoering van een verplicht klimaatlabel, zoals vorige geopperd door de AFM. Eigen Huis:  "Het risico van...

Rechten en plichten VvE onvoldoende uitgelegd door makelaar en adviseur

Rechten en plichten VvE onvoldoende uitgelegd door makelaar en adviseur

"Professionals als makelaars en hypotheekadviseurs zouden de kopende partij meer kunnen voorlichten over de rechten en plichten die bij het wonen in een eigen appartement...

"NHG is verdienmodel voor het Rijk geworden"

"NHG is verdienmodel voor het Rijk geworden"

Vereniging Eigen Huis wil dat minister Kaag de premie voor een hypotheek met Nationale Hypotheekgarantie (NHG) volgend jaar verlaagt. Eigen Huis: "NHG heeft overvloedige...

"Koopwoning voor starters verder uit zicht door hoge indexatie"

"Koopwoning voor starters verder uit zicht door hoge indexatie"

De betaalbaarheidsgrens voor nieuwbouwwoningen stijgt volgend jaar van 355.000 naar 390.000 euro. Vereniging Eigen Huis vindt die grens veel te hoog en wil dat er...

NHG en vijf marktpartijen stoppen met pilot 'Duurhuur’

NHG en vijf marktpartijen stoppen met pilot 'Duurhuur’

De pilot ‘Duurhuur’, van NHG, Aegon, BLG Wonen, Florius, ING en Vereniging Eigen Huis is geen succes geworden en is beëindigd. Er was onvoldoende...

Eigen Huis ondersteunt petitie behoud ‘gratis’ WOZ-rechtshulp niet

Eigen Huis ondersteunt petitie behoud ‘gratis’ WOZ-rechtshulp niet

De Vereniging Rechtsbescherming Lokale Belastingen is een petitie gestart voor behoud van ‘gratis‘ WOZ-rechtshulp. Vereniging Eigen Huis ondersteunt...

"Bieden zonder ontbindende voorwaarden risicovol"

"Bieden zonder ontbindende voorwaarden risicovol"

Vereniging Eigen Huis adviseert om zonder financieringsgarantie geen zaken te doen op de woningmarkt. Uit onderzoek van Makelaarsland blijkt dat een meerderheid...

“Meer financiële hulp nodig bij verplichte aanschaf warmtepomp”

“Meer financiële hulp nodig bij verplichte aanschaf warmtepomp”

Het kabinet moet ervoor zorgen dat straks alle huiseigenaren een hybride warmtepomp kunnen betalen. Dat zegt Vereniging Eigen Huis in reactie op plannen van de regering....