Verbond: activeren werkt

Logo Verbond van Verzekeraars

Klanten met niet-opbouwende beleggingsverzekeringen zijn allemaal geactiveerd, bij hypotheekgebonden polissen wordt de 100 procent benaderd, bij pensioengebonden beleggingsverzekeringen moet nog wel het nodige gebeuren.

Het Verbond van Verzekeraars heeft met medewerking van de AFM nieuwe gegevens gepubliceerd over de voortgang die verzekeraars maken bij het ondersteunen van consumenten bij het maken van een keuze over hun beleggingsverzekering. De gegevens zijn gevalideerd door de AFM. Het Verbond: "De resultaten laten zien dat de huidige aanpak werkt. Verzekeraars zetten dan ook onverminderd hun inspanningen voort."

Elk kwartaal zal het Verbond een update geven per maatschappij en per productcategorie (niet-opbouwende, hypotheekgebonden, en pensioengebonden beleggingsverzekeringen). De betrokken verzekeraars publiceren hun gegevens ook op hun eigen website. Het overzicht is hier te vinden.

 

Adviescheque

Adviseurs die zaterdag meededen met de 'Woekertoer 2016' tonen zich op VVP Online minder overtuigd.

Jeffrey Leichel (Odin): "Ik mocht ook als adviseur helpen. Het was een mooie en boeiende dag. Wederom een bevestiging dat wat AFM en Verzekeraars '100% geactiveerd' noemen, in de praktijk gewoon echt niet zo is. Er zijn honderdduizenden klanten die graag van hun polis af willen. Verzekeraars, kom op met die adviescheque, zodat klanten zelf kunnen kiezen met wie ze de polis aanpakken."

Financieel adviseur Hubrien Meijaard was er zaterdag ook bij: "Van tien tot vijf zaten er gewoon 25 adviseurs volle bak -op hun vrije zaterdag mensen te helpen. Mensen die zonder uitzonderingen eindelijke eens blij naar huis gingen. omdat ze serieus werden genomen, er naar ze werd geluisterd en ze echt zo goed mogelijk werden geholpen. Ik ben bijzonder blij dat we op deze manier vele honderden gedupeerden weer op weg hebben kunnen helpen. En inderdaad zoals Jeffrey ook aangeeft: die 100% geactiveerd is natuurlijk gewoon flauwekul, ook dat hebben we zaterdag (helaas) weer moeten constateren. We evalueren nog alle data, dus als de AFM en/of het Verbond wil weten hoe het echt zit: van harte welkom!"

Reactie toevoegen

 

Reacties

Jeffrey Leichel - 15 juni 2016

Ik blijf me toch elke keer weer verbazen over het woekerpolisdossier. Waar vind je als verbond de overtuiging om te stellen dat activeren werkt? In dit bericht van ODIN: http://amweb.nl/financiele-planning-724354/stichting-odin-woekerpolisherstel-is-mislukt laten we zien dat het niet klopt. Afgelopen zaterdag hebben ruim 600 woekerpoliseigenaren gezien dat het niet klopt. En waarom neemt de main stream media het voor zoete koek aan? En gaat nu ook het NIBUD (de nieuwe partner van het verbond in dit dossier) deze verbondsbevinding bevestigen. En blijven zo weer miljoenen polishouders gewoon maar op hun giftige polis zitten? Waar blijft het tegengeluid van consumentenorganisaties? Is er toevallig nog één politicus die zich dit dossier nog een beetje aantrekt? Waarom is een adviescheque van de verzekeraar voor elke woekerpolishouder onbespreekbaar? Afgelopen zaterdag had ik op de woekerpolistoer een zelfstandig vrachtwagenchauffeur aan tafel. Werkt 60 uur per week. Zijn volledige pensioen zit in een lijfrentepolis. Schade van tienduizenden euro's in de polis als hij niets doet. Dat is het ECHTE verhaal over woekerpolissen.

Albert van der Poll - 14 juni 2016

Ik had zaterdag diverse "geactiveerden" waarbij de risicopremie plus kosten angstwekkend dicht in de buurt van de totale jaarpremie begon te komen. Met mijn handige schets ( incl neerstortend vliegtuigje) leg ik in vijf minuten uit dat er grote kans is dat de polis de komende tien jaren richting 0,0 gaat, oftewel MAYDAY MAYDAY GOING DOWN GOING DOWN. Uit de uilachtige, verbijsterde blikken meen ik te kunnen afleiden dat de activering in elk geval niet heeft geleid tot begrip van deze situatie. Deze mensen zijn geactiveerd en wel gewoon blijven zitten. Een beetje vrijwillig op de elektrische stoel zitten zoiets? Het is misschien moeilijk voor verzekeraars en marketeers en zo, maar ze begrijpen het écht niet. Ze snappen niks van model 3, niets van de polis, niets van de structuur, niets van het beleggen, ze hebben een enorm wantrouwen opgevat tegen verzekeraars en adviseurs, ze zijn bang weer een verkeerde beslissing te nemen, ze denken dat er allerlei hoge kosten gemoeid zijn met veranderen van polis. De enigen die deze situatie structureel kunnen oplossen zijn de ongebonden adviseurs. Zaterdag is overduidelijk aangetoond dat een béétje adviseur in een half uur de vinger op de zere plek kan leggen, en daar flink op kan duwen (AUW). Maar dan: verbod op betaling voor hersteladvies, zodat elke adviseur zijn eigen klanten 2-10 uur p.p. kosteloos zou moeten helpen: lang bestaande leven/hypotheekspecialisten zijn dan meteen failliet dat spreekt voor zich. TV programma's en consumentenbeschermers die blijven uiten dat het overgrote deel van het intermediair onbetrouwbaar gajes is, mevr. Verdegaal die aanraadt géén financieel planner te raadplegen. Administratief moeizame procedures, -vooral bij hypotheken- weigerachtigheid bij maatschappijen om de zaak te laten oplossen via een intermediair die geen aanstelling bij hun heeft ( ook als de vorige intermediair failliet is) Geldverstrekker die eist dat er een "verbetering" in het eindkapitaal is op basis van de oude 8% prognose. Verzekerraars die voor hun hypotheken verpanding van een eigen product eisen, maar geen nieuw verantwoord beleggingsproduct aanbieden. Verzekeraars die aangeven dat bepaalde producten "geen woekerpolis zijn" en dus is er geen verplichte acceptatie voor de orv. Tactiek: zand in de machine, suiker in de tank, vertragen, uitstellen Zolang er geen collectieve aanbieding "nieuw voor oud" komt, die had natuurlijk in 2003-4 al moeten worden bedacht, is deze Sisyphus arbeid de enige optie. Het is nauwelijks voorstelbaar dat dit in deze omstandigheden ooit voor 100% gebeurt.

“Nieuwe mogelijkheid Directe Schadeafhandeling goed communiceren”

“Nieuwe mogelijkheid Directe Schadeafhandeling goed communiceren”

“Directe Schadeafhandeling wordt een nieuwe mogelijkheid. Het is belangrijk dat alle partijen in de keten, dus ook de financieel adviseurs, op die mogelijkheid...

DNB-president over lage rente: "Verzekeraars moeten nog eens kritisch kijken naar de producten die ze aanbieden"

DNB-president over lage rente: "Verzekeraars moeten nog eens kritisch kijken naar de producten die ze aanbieden"

DNB-President Klaas Knot was vrijdag, samen met de nieuwe divisiedirecteur toezicht verzekeraars Petra Hielkema, te gast bij het Verbondsbestuur voor een informele...

Geeke Feiter-van Heuvelen directeur bij Verbond

Geeke Feiter-van Heuvelen directeur bij Verbond

Het bestuur van het Verbond van Verzekeraars benoemt per 1 januari 2020 ir. G. (Geeke) Feiter-van Heuvelen tot directeur. Zij maakt hiermee deel uit van de directie,...

"In sommige gevallen leek de verzekering meer een soort pinautomaat geworden"

"In sommige gevallen leek de verzekering meer een soort pinautomaat geworden"

"Het voorbeeld met de afvalverwerkingsbedrijven laat zien dat risico’s door middel van bewustwording, preventie en risicomanagement vaak snel weer in een verzekerbare...

"Digitaliseringsstrategie op aantal vlakken gemiste kans"

"Digitaliseringsstrategie op aantal vlakken gemiste kans"

Het Verbond noemt de Digitaliseringsstrategie van het kabinet op een aantal vlakken een gemiste kans. Directeur Leo de Boer: "De strategie is ambitieus. Tegelijkertijd...

Verbond en Nibe-SVV ontwikkelen samen opleidingsprogramma's

Verbond en Nibe-SVV ontwikkelen samen opleidingsprogramma's

Het Verbond van Verzekeraars en Nibe-SVV Opleidingen formaliseren hun samenwerking op het gebied van opleidingsprogramma’s voor verzekeraars. Partijen gaan...

Lennoc sluit zich als eerste Insurtech aan bij Verbond

Lennoc sluit zich als eerste Insurtech aan bij Verbond

Midglas Glasverzekeraar en Lennoc zijn lid geworden van het Verbond van Verzekeraars. Lennoc is daarmee de eerste Insurtech die lid is geworden van het Verbond...

Midglas en Squarelife aspirant-lid Verbond

Midglas en Squarelife aspirant-lid Verbond

Het Verbondsbestuur heeft aan twee verzekeraars het aspirant-lidmaatschap toegekend. Het gaat om Midglas N.V. Glasassurantie Maatschappij en Squarelife Lebensversicherungs...

Adfiz en Verbond: verwerkersovereenkomsten niet nodig

Adfiz en Verbond: verwerkersovereenkomsten niet nodig

Verzekeraars en intermediair moeten van alles doen om zich voor te bereiden op de Algemene Verordening Gegevensbescherming (Avg), maar ze hoeven onderling geen verwerkingsovereenkomsten...

Oud-meubilair Verbond naar basisscholen St. Maarten

Oud-meubilair Verbond naar basisscholen St. Maarten

Het Verbond van Verzekeraars doneert zijn oude meubilair aan basisscholen op St. Maarten. De bureaus en kasten die het Verbond doneert zijn voldoende voor de ruim...