Verbond hekelt onderzoek acm

Shopper

Een verzekeringsproduct kiezen? Let dan op meer dan prijs alleen. Dat is de boodschap van het Verbond, die zich dan ook niet goed kan vinden in het onlangs gepubliceerde onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt. De conclusie: ‘bespaar geld door te shoppen bij financiële producten’. Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond: “In dit onderzoek is uitsluitend vergeleken op prijs. Dat is onjuist en onverstandig.”

Het Verbond nam "met verbazing kennis van het onderzoek naar diverse financiële producten, waarbij de ACM keek naar gemiddelde prijzen en duurste producten bij enkele voorbeeldhuishoudens. Op basis daarvan werden conclusies getrokken over de besparing voor consumenten. Bij verzekeringen zijn ook de dekking en de voorwaarden van belang. Verzekeraars concurreren daar op. Neem je die niet mee, dan vergelijk je appels met peren".

Weurding noemt het onverstandig de focus zo op prijs te leggen. “Het is van groot belang dat consumenten zich goed verdiepen in de risico’s die ze lopen en vervolgens de dekking kiezen die bij hen past. Prijs speelt wel een rol, maar is slechts één element in de keuze."

Het Verbond ziet het risico dat consumenten door het onderzoek worden aangezet tot het oversluiten naar een goedkoper product en zo het belang van dekking en voorwaarden uit het oog verliezen. "Daarvan kunnen ze later spijt krijgen."
Het Verbond heeft de Autoriteit Consument en Markt via een brief gewezen op de bezwaren tegen het onderzoek en gaat hierover graag in gesprek met de ACM. Ook is in de brief benadrukt dat het een goede zaak is dat er stevig geconcurreerd wordt tussen verzekeraars. “Dat is van belang voor de consument, maar houdt ook de sector scherp om te blijven innoveren en te letten op de kosten.”

De ACM stelde op 5 april: "Consumenten kunnen honderden euro’s besparen als ze goed 'shoppen' bij het aanschaffen van financiële producten zoals verzekeringen, hypotheken en leningen. Wij hebben voor vijftien financiële producten op een rij gezet hoeveel voordeel er per huishoudtype te behalen valt. Een jong gezin kan bijvoorbeeld tussen de 900 en 2.100 euro per jaar goedkoper uit zijn voor allerlei financiële producten. Voor een ouder echtpaar ligt de besparing zelfs tussen de 1.000 en 2.400 euro per jaar. Het precieze voordeel verschilt per consument. De voordelen zijn te behalen als de producten voor het eerst worden aangeschaft. Maar overstappen loont in veel gevallen ook. Uiteraard moeten consumenten niet alleen op de prijs letten, maar ook op wat ze precies nodig hebben."

De ACM liet een vergelijking maken van het goedkoopste, het gemiddelde en het duurste aanbod. "De prijsverschillen zijn groot. Zo kan het prijsverschil tussen de goedkoopste en de duurste hypotheek oplopen tot meer dan 550 euro per jaar. Ook bij de autoverzekering loont shoppen: het verschil tussen de duurste en de goedkoopste is bijna 500 euro per jaar."
In 2012 hield de ACM een soortgelijk onderzoek. Ook toen bleek dat er veel te besparen was door te shoppen tussen aanbieders. Bij autoverzekeringen is er in vergelijking met 2012 nu nóg meer voordeel te behalen. Voor financiële producten waar rentes worden berekend – zoals leningen, hypotheken en spaarrekeningen is minder voordeel te halen dan in 2012.
De ACM: "Overstappende consumenten houden bedrijven bovendien scherp. Immers, ze moeten hun producten en diensten aantrekkelijk maken én houden om klanten te winnen en te binden. Consumenten kunnen dus door over te stappen de concurrentie aanjagen. Dat leidt tot scherpere prijzen, betere dienstverlening en innovatie."

Reactie toevoegen

 
ACM start marktonderzoek naar werking Nederlandse spaarmarkt

ACM start marktonderzoek naar werking Nederlandse spaarmarkt

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat een algemeen onderzoek doen naar de werking van de Nederlandse spaarmarkt. Consumenten die geld opzij zetten, hebben...

ACM geeft toestemming voor overname Aegon door ASR

ACM geeft toestemming voor overname Aegon door ASR

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft toestemming gegeven door de overname van Aegon Nederland door ASR Nederland (a.s.r.). Volgens de toezichthouder blijft...

Onduidelijkheid over gecontracteerde zorg risico voor verzekerden

Onduidelijkheid over gecontracteerde zorg risico voor verzekerden

Bij hun keuze wel of niet over te stappen van zorgpolis was ruim een derde van alle verzekerden zich er niet van bewust dat er nog onderhandelingen liepen tussen...

Duidelijk zijn over gepersonaliseerd aanbod

Duidelijk zijn over gepersonaliseerd aanbod

Bedrijven die consumenten online een gepersonaliseerd aanbod doen, moeten de consument daarover informeren vóór de aankoop. Een aanbod kan bijvoorbeeld...

Preventieve zorg speelt nagenoeg geen rol bij keuze zorgverzekering

Preventieve zorg speelt nagenoeg geen rol bij keuze zorgverzekering

De inspanningen van zorgverzekeraars voor preventieve zorg spelen bij de keuze van verzekerden voor een zorgverzekering nagenoeg geen rol. Dat blijkt uit de jaarlijkse...

Woningmarkt speerpunt van ACM

Woningmarkt speerpunt van ACM

De woningmarkt wordt - naast energie & duurzaamheid en digitale economie - één van de speerpunten in 2022 van de ACM. De aandacht voor de woningmarkt...

Investeerder Bensic wil Vakmedia (AM:) overnemen

Investeerder Bensic wil Vakmedia (AM:) overnemen

Bencis VI Acquisition Company 3 heeft het voornemen Vakmedianet Investments over te nemen, uitgever van onder meer AM:. Dit blijkt uit een concentratiemelding bij...

Aantal mobiele aansluitingen voor apparaten stijgt naar 8,8 miljoen

Aantal mobiele aansluitingen voor apparaten stijgt naar 8,8 miljoen

Het aantal mobiele aansluitingen voor apparaten is in het derde kwartaal gestegen naar ruim 8,8 miljoen. Dit zijn aansluitingen voor bijvoorbeeld rookmelders, alarmsystemen,...

DELA en Yarden moeten van ACM zeven crematoria en twee uitvaartcentra verkopen

DELA en Yarden moeten van ACM zeven crematoria en twee uitvaartcentra verkopen

Uitvaartonderneming DELA mag van de ACM onder voorwaarden Yarden overnemen. De uitvaartondernemingen moeten zeven crematoria en twee uitvaartcentra verkopen aan...

ACM wil meer transparantie over betaald ranken

ACM wil meer transparantie over betaald ranken

Van acht door de ACM onderzochte platforms doen alleen Independer en Kieskeurig niet aan betaald ranken.  De Autoriteit stelt vast dat er risico’s zijn...