Verzekeraar bepaalt inhoud contract, niet de adviseur
Niet de adviseur, maar de verzekeraar is verantwoordelijk voor de inhoud van de verzekeringsovereenkomst die hij sluit met de consument. Zelfs al voldoet het advies niet aan de productvoorwaarden van de maatschappij.
De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2017-594: "Consument heeft zich op het standpunt gesteld dat de Adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden, doordat het verzekerde bedrag van de Switch-verzekering de maximum te verzekeren waarde overschrijdt. Niet in geschil is dat de Verzekeraar het beleid hanteert dat het verzekerde bedrag bij overlijden van een verzekerde voor de einddatum maximaal driemaal het verzekerde bedrag bij in leven zijn van de verzekerden op de einddatum mag bedragen en dat de gesloten Switch-verzekering niet aan dit beleid voldeed. Dat betekent echter niet dat de aanvraag niet aan de destijds gestelde wettelijke norm voldeed en dat het advies van de Adviseur niet deugdelijk was. Het is aan de Verzekeraar om te beoordelen of hij bereid is om een dergelijke verzekeringsovereenkomst te sluiten."
Reactie toevoegen
Kifid wijst klacht over aov van Aegon af
(Kifid-uitspraak GC 2023-0289) De consument heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Aegon. Wegens aan spanning gerelateerde klachten - die ze als een...
Kifid verwelkomt nieuwe commissieleden
Het bestuur van Kifid heeft per 1 juni prof. mr. dr. Ruth de Bock benoemd tot lid van de Commissie van Beroep en per 1 juli 2021 mr. Annemieke Boer, mr. dr. ing....
Uitspraak 2019-128 van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) illustreert het gevaar van execution only. De klant ging in zee met de adviseur...
Te laat geklaagd (maar klacht was sowieso ongegrond)
Consumenten vorderden 75.944,25 euro van de adviseur omdat deze in 2010 geen passend advies zou hebben verstrekt. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening...
Termijn van ’30 dagen’ in herinneringsbrief voldoet niet
Met het noemen van een termijn van ’30 dagen’ (in plaats van ‘een maand’) in de herinneringsbrief wegens betalingsachterstand heeft Nationale-Nederlanden...
Cadeaus, kleding, drank, snoep en culturele uitjes. Dat hoeft de reisverzekeraar volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) niet te vergoeden. Consument...
Adviseur heeft recht op overeengekomen honorarium
Ook al waren zij niet tevreden over de dienstverlening van hun adviseur, laat de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) consumenten toch de...
Adviseur moet bijna 40 mille vergoeden wegens schending zorgplicht
Raspoort Assurantie- en Financieringsbedrijf uit Haarlem moet wegens schending van de zorgplicht bijna 40.000 euro vergoeden aan een VvE. Dat oordeelt de Geschillencommissie...
Adviseur moet aanbod documenteren
LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN - Consument sluit een hypotheek. Op dat moment heeft de geldverstrekker de optie van boetevrij bij verkoop of een (beperkte)...
Advieskosten hoeven niet in opdrachtbevestiging
Dat in de opdrachtbevestiging en de toepasselijke voorwaarden geen afspraken waren opgenomen over de door de adviseur bij consument in rekening te brengen advies-...