Verzekeraar moet daadwerkelijke belangenbeschadiging aantonen

Smartphone nieuw

Een consument deed pas in Nederland aangifte van de diefstal in de metro van Barcelona van de telefoon van haar dochter. National Academic weigerde daarom uit te keren. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) volgt de assuradeur in deze niet en laat hem 150 euro uitkeren.

De Commissie concludeert dat "Verzekeraar ten onrechte heeft geweigerd de schade te vergoeden. Consument heeft de politie direct geïnformeerd en heeft op advies van de lokale politie aangifte gedaan bij terugkeer in Nederland. Bij de melding van de schade heeft Consument deze aangifte overgelegd. Bovendien heeft verzekeraar niet aangetoond dat sprake is van een daadwerkelijke belangenbeschadiging. De Commissie beslist dat Verzekeraar gehouden is de maximumvergoeding van 150 euro aan Consument te voldoen.

"Verzekeraar stelt dat hij in zijn belangen is geschaad doordat Consument niet in [plaatsnaam buitenland], de plaats waar de diefstal plaatsvond, aangifte heeft gedaan, maar in Nederland. Verzekeraar stelt daartoe dat in de praktijk blijkt dat bij registratie van het voorval in de plaats waar het delict heeft plaatsgevonden én bij een aanhouding van de verdachten de gevonden items aan de rechtmatige eigenaar kunnen worden bezorgd. Verzekeraar stelt dat de praktijk dit “diverse malen met succes [heeft] uitgewezen".

"Dat sprake is van een daadwerkelijke belangenbeschadiging is hiermee niet voldoende aangetoond. Er zijn immers ten minste twee hindernissen te nemen: i. de daders moeten worden aangehouden en ii. de spullen moeten worden teruggevonden. De stelling van Verzekeraar dat het succes uit de praktijk blijkt is op geen enkele manier onderbouwd. Verzekeraar heeft bijvoorbeeld geen cijfers over dit onderwerp aangeleverd. Gesteld noch gebleken is dat telefoons sneller teruggevonden zouden worden indien aangifte wordt gedaan in de plaats waar de diefstal heeft plaatsgevonden.

"De Commissie is van oordeel dat Consument zich in het licht van de verplichtingen in de verzekeringsvoorwaarden voldoende heeft ingespannen, terwijl Verzekeraar onvoldoende heeft aangetoond dat hij daadwerkelijk in een concreet belang is geschaad door de handelwijze van Consument."

Uitspraak 2017-727

 

Reactie toevoegen

 
Kifid wijst klacht over aov van Aegon af

Kifid wijst klacht over aov van Aegon af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0289) De consument heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Aegon. Wegens  aan spanning gerelateerde klachten - die ze als een...

Kifid verwelkomt nieuwe commissieleden

Kifid verwelkomt nieuwe commissieleden

Het bestuur van Kifid heeft per 1 juni prof. mr. dr. Ruth de Bock benoemd tot lid van de Commissie van Beroep en per 1 juli 2021 mr. Annemieke Boer, mr. dr. ing....

Het gevaar van execution only

Het gevaar van execution only

Uitspraak 2019-128 van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) illustreert het gevaar van execution only. De klant ging in zee met de adviseur...

Te laat geklaagd (maar klacht was sowieso ongegrond)

Te laat geklaagd (maar klacht was sowieso ongegrond)

Consumenten vorderden 75.944,25 euro van de adviseur omdat deze in 2010 geen passend advies zou hebben verstrekt. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening...

Termijn van ’30 dagen’ in herinneringsbrief voldoet niet

Termijn van ’30 dagen’ in herinneringsbrief voldoet niet

Met het noemen van een termijn van ’30 dagen’ (in plaats van ‘een maand’) in de herinneringsbrief wegens betalingsachterstand heeft Nationale-Nederlanden...

Uitgesnoept...

Uitgesnoept...

Cadeaus, kleding, drank, snoep en culturele uitjes. Dat hoeft de reisverzekeraar volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) niet te vergoeden.  Consument...

Adviseur heeft recht op overeengekomen honorarium

Adviseur heeft recht op overeengekomen honorarium

Ook al waren zij niet tevreden over de dienstverlening van hun adviseur, laat de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) consumenten toch de...

Adviseur moet bijna 40 mille vergoeden wegens schending zorgplicht

Adviseur moet bijna 40 mille vergoeden wegens schending zorgplicht

Raspoort Assurantie- en Financieringsbedrijf uit Haarlem moet wegens schending van de zorgplicht bijna 40.000 euro vergoeden aan een VvE. Dat oordeelt de Geschillencommissie...

Adviseur moet aanbod documenteren

Adviseur moet aanbod documenteren

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN - Consument sluit een hypotheek. Op dat moment heeft de geldverstrekker de optie van boetevrij bij verkoop of een (beperkte)...

Advieskosten hoeven niet in opdrachtbevestiging

Advieskosten hoeven niet in opdrachtbevestiging

Dat in de opdrachtbevestiging en de toepasselijke voorwaarden geen afspraken waren opgenomen over de door de adviseur bij consument in rekening te brengen advies-...