Verzekeraar vrij in weigeren verzekeringsaanvraag

Kifid 2017 (deel logo)

Een verzekeraar is vrij om naar eigen inzichten te bepalen of een verzekeringsaanvraag gehonoreerd wordt of niet, zo blijkt uit uitspraak 2017-654 van de GeschillenCommissie Kifid.

Een consument stelt dat Ohra zijn verzekeringsaanvraag ten onrechte op grond van diens strafrechtelijk verleden (een veroordeling wegens een levensdelict, waarvan hij de straf nog niet geheel heeft uitgezeten) heeft afgewezen en vordert dat de verzekeraar de verzekeringsaanvraag voor onder meer een aansprakelijkheidsverzekering particulieren en een autoverzekering accepteert.

De consument meent dat er sprake is van discriminatie. De verzekeraar dient de risicobeoordeling op basis van het individu te maken en niet op basis van het risicoprofiel van gedetineerden en ex-gedetineerden in het algemeen, stelt de consument. Het is onredelijk en oneerlijk dat de consument de dupe wordt van het feit dat een aantal individuen binnen de groep van gedetineerden blijkbaar voor Ohra een te hoog risicoprofiel heeft. Het door de consument gepleegde delict heeft niets te maken met fraude, wanbetaling en andere aan de verzekering gerelateerde risico’s. Ohra heeft volgens de consument niet onderbouwd in hoeverre het risicoprofiel van de consument in vergelijking met zes jaar geleden is gewijzigd. De consument is altijd zijn verplichtingen jegens verschillende verzekeringsmaatschappijen nagekomen. Ohra zou hier ten onrechte aan voorbij gaan. Bovendien heeft de consument niet de financiële middelen om een verzekering af te sluiten bij
de Vereende.

Ohra stelt echter dat de verzekeraar op basis van alle relevante informatie beoordeelt of de verzekeringsaanvraag al dan niet akkoord is. Iedere klant krijgt bij de aanvraag dezelfde algemene vragen ter beantwoording voorgelegd. Het staat iedere verzekeringsmaatschappij vrij om op basis van alle relevante gevraagde informatie te beoordelen of hij het aangeboden risico al dan niet wenst te accepteren. In dit geval is er sprake van een verhoogd of afwijkend risico. Er is geen sprake van discriminatie. Tevens stelt de verzekeraar dat de schadeproducten zijn gebaseerd op standaard risico’s. Zodra er sprake is van een afwijkend of verhoogd risico, zal een verzekeraar de verzekeringsaanvraag afwijzen. De consument heeft de mogelijkheid om zijn verzekeringen bij de Vereende af te sluiten.

De Commissie oordeelt dat van een ongerechtvaardigd onderscheid geen sprake is. Het is de Commissie evenmin gebleken dat Ohra misbruik heeft gemaakt van de hem toekomende beleids- en contractvrijheid. De Commissie concludeert dat Ohra niet gehouden is de verzekeringsaanvraag van de consument voor een aansprakelijkheidsverzekering particulieren en een autoverzekering te accepteren.

Reactie toevoegen

 
Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

(Kifid-uitspraak GC 2024-0007, bindend) Consumenten claimen in 2022 stormschade aan boeidelen aan de gevel van hun woning bij Nh1816. De verzekeraar heeft op basis...

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

(Kifid-uitspraak GC 2023-1009) Een consument is van mening dat het garantiekapitaal bij premievrijmaking op einddatum niet komt te vervallen. Aegon denkt daar anders...

Minder OHRA-klanten kiezen voor maximaal eigen risico

Minder OHRA-klanten kiezen voor maximaal eigen risico

"In vergelijking met vorig jaar zijn er minder nieuwe klanten die kiezen voor een maximaal eigen risico in ruil voor een lagere zorgpremie. In 2021 koos 12,7 procent...

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

(Kifid-mondelinge uitspraak GC 2023-0862, bindend) Bij een botsing tussen de consument en een tegenpartij is er discussie ontstaan of de weg waaruit de consument...

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2023-0864, bindend) Consumenten verwijten de Rabobank een lange doorlooptijd waardoor een lager renteaanbod was verlopen. De Geschillencommissie...

Stijging zorgpremie OHRA 9,65 euro

Stijging zorgpremie OHRA 9,65 euro

De maandpremie van de basisverzekering van OHRA Zorg wordt 145,60 euro in 2024, een premiestijging van 9,65 euro per maand.  Volgens Maaike van Beijsterveldt,...

Duurzaam herstel wordt de norm bij Ohra

Duurzaam herstel wordt de norm bij Ohra

Reparatie in plaats van vervanging bij beschadigingen aan bezit of woning worden de norm bij Ohra. "We streven naar minimaal 65 procent duurzaam herstel van claims...

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

(Kifid-uitspraak GC 2023-0780 (Bindend) Een consument voert tegen ING twee klachtonderdelen aan. Hij beklaagt zich over het verloop van het aanvraagtraject voor...

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

(Kifid-uitspraak GC 2023-0779, bindend) Een consument is slachtoffer geworden van afpersing waarbij derden de beschikking hebben gekregen over zijn bankpas, pincode...