Verzekeraars klantgerichter in 2017 dan in 2016

Verbond, Knibbe en Weurding 2017

Consumenten zijn in 2017 beter te spreken over de klantbediening van hun verzekeraar dan in 2016, zo blijkt uit de tweede editie van ‘VerzekeraarsInBeeld’.

Op de site worden de scores vermeld op zes aspecten van klantbediening: klantgerichtheid, deskundigheid, klantcontact, duidelijkheid, vertrouwen en tevredenheid. Aan het onderzoek, uitgevoerd door Kantar TNS in opdracht van het Verbond, hebben bijna 11.000 klanten deelgenomen, die een cijfer hebben gegeven van een 1 tot 10. Op basis van deze scores is per label een gemiddeld cijfer berekend, op basis waarvan een ranglijst is samengesteld. Daarnaast zijn ongeveer 5.000 klantreacties opgenomen. Op VerzekeraarsInBeeld kunnen consumenten de prestaties van verzekeraars bekijken en verzekeraars onderling vergelijken.Vanaf dit jaar ontsluiten ook de vergelijkingssites Independer, Pricewise en hoyhoy de informatie. De 48 deelnemenden verzekeraars scoren het best op Deskundigheid en Contact. De grootste verbetering in klantwaardering is te zien bij Klantgerichtheid.


ZLM SCOORT HET BEST

Evenals vorig jaar scoort de Zeeuwse verzekeraar ZLM het best, met een gemiddelde waardering van 8,2. In de top vijf zijn dit jaar nieuw binnengekomen de verzekeraars VvAA (7,84) en Nh1816 en ANWB Verzekeringen (7,58). Tegenover tien verzekeraars die in 2017 een iets lagere waardering kregen, scoorden 32 verzekeraars beter dan vorig jaar. Opvallend is dat met name de verzekeraars die vorig jaar relatief lager scoorden een inhaalslag hebben gemaakt.

“Ik ben er best trots op, dat de sector zo transparant is over hoe verzekeraars zich tot elkaar verhouden. Het is nuttig voor de klant die wil weten hoe zijn eigen verzekeraar presteert of die zich wil oriënteren in de markt. En het geeft een goede prikkel voor nog betere klantbediening, zo blijkt nu al”, aldus algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond van Verzekeraars. Volgens Weurding is de toenemende aandacht van consumenten voor kwaliteit een goede zaak. “Een verzekering is meer dan de premie die je betaalt”. Op de foto lanceren Verbondsvoorzitter David Knibbe en Richard Weurding de tweede editie van VerzekeraarsInbeeld.

Lees meer over
Verbond tegen collectiviseren tweede jaar loondoorbetaling bij ziekte

Verbond tegen collectiviseren tweede jaar loondoorbetaling bij ziekte

Het regeerprogramma zet stappen in de goede richting, maar bij diverse voorstellen moet goed gekeken worden naar de complexiteit en of de gewenste doelen wel gehaald...

Verbond: klimaatschade stijgt jaarlijks tot 250 miljoen euro

Verbond: klimaatschade stijgt jaarlijks tot 250 miljoen euro

Het Verbond van Verzekeraars waarschuwt dat als gevolg van (extreme) klimaatveranderingen de schade op auto-, opstal- en inboedelverzekeringen ruim een kwart miljard...

Verbond: woningmarkt moet van slot

Verbond: woningmarkt moet van slot

De woningmarkt voor starters moet van het slot. Dat is de inbreng van het Verbond van Verzekeraars bij de rondetafelbijeenkomst in de Tweede Kamer. Ook Adfiz en...

Zelfregulering bij verzekeraars werkt

Zelfregulering bij verzekeraars werkt

Verzekeraars houden zich goed aan de 68 gedragscodes, convenanten en bedrijfsregelingen die het Verbond van Verzekeraars heeft opgesteld, zo blijkt uit onderzoek...

Keurmerk cyberrisico's in de maak

Keurmerk cyberrisico's in de maak

Het Verbond van Verzekeraars vooert samen met het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV), Nederland ICT en publieke partners oriënterende...

Verzekeraars willen extra inspecties bij veehouderijbedrijven

Verzekeraars willen extra inspecties bij veehouderijbedrijven

Naar aanleiding van recente stalbranden onderzoeken verzekeraars samen met het Verbond van Verzekeraars de mogelijkheden om extra risicogerichte inspecties uit te...