Vijf nominaties Financial Marketing Award 2015

FMA nieuwe jury 2015 WV

De jury van de Financial Marketing Award heeft vijf initiatieven genomineerd voor de Financial Marketing Award 2015. Dit zijn: de introductie van het klantjaarverlag van Yarden, de spullenleenverzekering van Centraal Beheer en Peerby, de doorbraak van Knab, idee en aanpak van de nabestaandendesk en de scheidingsdesk van ABN Amro en het bewezen succes van het Oneplanetcrowd. De award wordt op 10 november uitgereikt tijdens de Nationale Dag Financiële Marketing, de enige vakdag voor financieel marketeers, georganiseerd door VVP, NIMA en De Baak.

Opdracht van de jury: zoek initiatieven binnen de financiële wereld waar de samenleving écht iets aan gehad heeft, waar mensen duurzaam mee geholpen zijn en waar de - financiële - wereld mooier door is geworden. Op de longlist stonden maar liefst 35 initiatieven, volgens juryvoorzitter Madelon Engels "een respectabel aantal, misschien wel meer dan de jury op voorhand had verwacht, en stuk voor stuk goede voorbeelden die een inspiratiebron zijn voor marketeers in de financiële sector. Denk daarbij aan initiatieven als Surance, Holvi, Ons Basisinkomen, Monefy, Polisvoormij en Daalder."


Nieuwe jury

De jury bestaat uit: voorzitter Madelon Engels (Beyond Marketing), Ludo Voorn (PostNL), Helen Toxopeus (NewEconomics), Alexander Koene (BR-ND), Bartelt Pekelharing (Aegon) en Arjen Bijlsma (NIMA). De juryleden hebben FMA-spotters ingeschakeld. Dit zijn professionals in verschillende disciplines die met de juryleden op zoek zijn gegaan naar de meest indrukwekkende initiatieven. Dit zijn: Jelle Bartels, Ivo Valkenburg, Kim Cramer, Tony de Bree, Pascal Spelier, Anieka van Leeuwarden, Rens van Tilburg en Krijn Schuurman.

 

Enige marketingvakdag

VVP organiseert op 10 november 2015 samen met de Baak en NIMA e 21ste editie van de Nationale Dag Financiële Marketing, al twee decennia lang de enige vakdag voor financieel marketeers. Op deze vakdag gaan we onder de titel Heartful Marketing terug naar de basis van het marketingvak. We ieden onder leiding van een van de beste dagvoorzitters van Nederland Ronnie Overgoor een geconcentreerd palet aan inspiratie, kennis, best practices, netwerken onder gelijkgestemden en discussie. Met onder meer Paul Turken, Tom de Bruyne, Maarten de Jong, Ralph Nieuwland en Annemarie Gerritsma. Informatie en inschrijvingen: www.ndfm2015.nl.
 

Toelichting vijf genomineerden

De jury is verheugd vijf mooie parels te hebben ontdekt, die hun nominatie meer dan waard zijn en - zo benadrukt de jury – allemaal al winnaars zijn. De aanwezigen op de Nationale Dag Financiële Marketing kiezen op 10 november de publieksfavoriet.

 

Centraal Beheer Achmea is als grote financiële dienstverlener de samenwerking aan durven gaan met het spullenleenplatform Peerby. Resultaat: een nieuw verzekeringsproduct: een leenverzekering voor spullen. Deze optionele 'Peerby-garantie' maakt spullen uitlenen laagdrempeliger en het waarborgt, volgens de initiatiefnemers de goede relatie met de buren. Daarmee zegt de traditionele verzekeraar de deeleconomie te omarmen en hier actief op in te spelen. Uit peilingen onder Peerby-leden bleek bij zowel leners als uitleners behoefte aan meer zekerheid. Met dat in het achterhoofd is de startup met Centraal Beheer in gesprek gegaan en is de Peerby Garantie ontstaan. De garantie is optioneel en de lener betaalt.

 

Yarden lanceerde in juni van dit jaar het eerste klantjaarverslag van Nederland. Tijdens een bijeenkomst van het New Financial Forum – waar het idee is geboren - vond een aantal partijen dat er naast een financieel jaarverslag ook een klantjaarverslag moest komen, juist omdat klanten e bestaansreden van je bedrijf zijn. In een klantverslag legt Yarden verantwoording af wat het bedrijf doet voor de klant. Daarbij zul je eerlijk en transparant moeten zijn over zowel de goede als de minder goede zaken. Alle divisies en een groot aantal medewerkers worden bij de totstandkoming van het jaarverslag betrokken. Voordeel: iedere werknemer weet weer wat de kern van je bedrijf is (de klant) en meer dan voorheen worden dilemma's of fouten intern bespreekbaar gemaakt. Het klantjaarverslag zal ieder jaar naast het financieel jaarverslag worden uitgegeven.

 

Oneplanetcrowd richt zich specifiek op ondernemers die een bijdrage leveren aan een betere wereld. Dit geeft op de lange termijn een strategische meerwaarde. Door de sectorkeuze is de crowd meer gecommitteerd en loyaler dan de 'crowd' van algemene crowdfundingsplatformen. Dit crowdfunding platform laat zien dat steeds meer mensen een (financiële) positieve bijdrage willen leveren aan een betere samenleving. Feiten: inmiddels zijn meer dan honderd ondernemingen/projecten succesvol gefund. Er is ruim 6 miljoen euro opgehaald, ruim 80 procent van de crowdfunding campagnes haalt het gestelde doelbedrag en in 2015 won het platfom drie van de vijf Crowdfundingawards.

 

Knab is inmiddels een oude bekende als het gaat om de uitreiking van Awards voor vernieuwing en het centraal zetten van de klant. Het is geen geheim dat er veel is geïnvesteerd in Knab, maar dat de resultaten aanvankelijk tegenvielen. Inmiddels is het vliegwiel gevonden. Knab bewijst niet alleen een doorzetter en een blijvertje te zijn, maar bewijst ook dat het echt luistert naar klanten (onder meer met Knab-Opens), dat het met oplossingen voor het mkb komt die ondernemers nergens anders kunnen krijgen, maar waar wel behoefte aan is en dat deze Aegon-dochter dit jaar exponentiele groeicijfers kan laten zien. En dat wordt gewaardeerd door klanten met een NPS score die ruim boven de 20 ligt.

 

ABN Amro bewijst met het Nabestaanden bedieningsconcept en het Scheiden bedieningsconcept dat een bestaande speler, die de afgelopen jaren niet altijd positief in het nieuws is geweest, initiatieven ontwikkelt en voor klanten ook uitrolt met een mensgerichte inhoud. Met deze bedieningsconcepten worden mensen op persoonlijke wijze geholpen tijdens impactvolle gebeurtenissen als een overlijden of een scheiding. Hiermee laat ABN AMRO zien dat het een andere focus aanbrengt binnen de bank. Een bewustzijn waarbij het centraal zetten van het klantbelang voor medewerkers leidend moet zijn. Anneke Janssen is de initiator en katalysator achter deze bedieningsconcepten. Ze gelooft dat verandering van binnenuit komt en door medewerkers gedragen moet worden, maar daarbij goed gefaciliteerd moeten worden. Door te werken vanuit haar hart inspireert ze collega’s en draagt daarmee bij aan de bewustwordingsverandering van medewerkers; de basis van een duurzame verandering.
 

Reactie toevoegen

 
Bijna derde zzp'ers onbekend met fiscale aftrek pensioeninleg en AOV-premie

Bijna derde zzp'ers onbekend met fiscale aftrek pensioeninleg en AOV-premie

Startende zzp'ers weten vaak niet dat ze hun pensioeninleg en AOV-premie mogen aftrekken van hun belastbaar inkomen. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Knab. Nadine...

Knab: boete van drie miljoen voor onvoldoende beheersen kredietrisico's

Knab: boete van drie miljoen voor onvoldoende beheersen kredietrisico's

DNB heeft aan Aegon Bank (Knab) een bestuurlijke boete van drie miljoen euro opgelegd. Dit omdat Knab de kredietrisico’s binnen een gedeelte van haar portefeuille...

Arbeidspotentieel onder gepensioneerden grotendeels onbenut

Arbeidspotentieel onder gepensioneerden grotendeels onbenut

Hoewel steeds meer pensioengerechtigden in alle economische sectoren blijven doorwerken, blijft een groot deel van het arbeidspotentieel onder gepensioneerden onbenut....

a.s.r. verkoopt Knab aan Oostenrijks BAWAG Group

a.s.r. verkoopt Knab aan Oostenrijks BAWAG Group

ASR Nederland (a.s.r.) heeft overeenstemming bereikt over de verkoop van Knab aan BAWAG Group AG voor een bedrag van 510 miljoen euro. a.s.r. liet al eerder weten...

ABN Amro: huizenprijzen stijgen meer dan voorzien

ABN Amro: huizenprijzen stijgen meer dan voorzien

ABN Amro verwacht dat de huizenprijzen in 2024 stijgen met vier procent. Dit is meer dan de 2,5 procent die de bank eerder voorspelde. In 2025, denkt ABN Amro, stijgen...

Verhogen uitkeringen beter dan afschaffen eigen risico basisverzekering

Verhogen uitkeringen beter dan afschaffen eigen risico basisverzekering

De lessen uit de WMO zijn een reden om anders te kijken naar de discussie rondom het afschaffen van het eigen risico in de zorgverzekeringswet, stelt ABN Amro. Andere...

Adviseurs minder tevreden over dienstverlening geldverstrekkers

Adviseurs minder tevreden over dienstverlening geldverstrekkers

De tevredenheid onder hypotheekadviseurs over de afwikkeling van de meeste hypotheekdossiers is in 2023 duidelijk afgenomen en die trend zet zich door in 2024, aldus...

"Draagkracht voor herstel klimaatschade meenemen in adviesgesprek"

"Draagkracht voor herstel klimaatschade meenemen in adviesgesprek"

Om te voorkomen dat financieel kwetsbare huishoudens gaan wonen in wijken waar panden goedkoperzijn geworden door het inprijzen van klimaatrisico (en daardoor bij...

a.s.r. bevestigt niet-bindende biedingen op Knab

a.s.r. bevestigt niet-bindende biedingen op Knab

Naar aanleiding van speculaties in de media over een verkoop van Knab, bevestigt a.s.r. dat zij de strategische opties voor Knab onderzoekt en niet-bindende biedingen...

ABN Amro ziet einde prijscorrectie woningmarkt

ABN Amro ziet einde prijscorrectie woningmarkt

ABN Amro heeft haar prijsraming in de nieuwste editie van de Woningmarktmonitor naar boven bijgesteld: van min vijf naar min drie procent in 2023 en van min drie...