Vivat schrijft weer zwarte cijfers

Vivat logo 2015

Na een aantal jaren met zware verliezen heeft Vivat in 2015 een nettowinst geboekt van 109 miljoen euro. Dankzij een kapitaalversterking van 1,35 miljard euro van eigenaar Anbang is de solvabiliteit uit de gevarenzone (160 procent volgens Solvency II). Commercieel gaat het nog niet goed. De premie-omzet daalde met 17 procent tot 2.418 miljoen euro.

De daling van de netto premie-inkomsten bij Reaal Leven met € 103 miljoen tot € 831 miljoen werd deels veroorzaakt door de afkoop van beleggingsverzekeringen. Bij Reaal Schade lag de focus op verbetering van de winstgevendheid. Een strenger acceptatiebeleid, prijswijzigingen en beëindiging van portefeuilles met ongunstige schaderatio’s hebben geleid tot een daling van de netto-omzet in dit
segment met € 73 miljoen tot € 640 miljoen. De netto premie-inkomsten bij Zwitserleven namen met € 304 miljoen af tot € 947 miljoen als gevolg van het ongunstige effect van de inperking van de belastingvriendelijke pensioenopbouw binnen het Witteveenkader. Door onzekerheid onder klanten voorafgaand aan de overname door Anbang werd daarnaast een aantal pensioencontracten niet verlengd. Bij Reaal Schade (- 43 miljoen euro) en Zwitserleven (- 4 miljoen euro) was het onderliggende nettoresultaat in 2015 negatief.

 

Nieuwe koers

Na de overname van Vivat per 16 februari 2015 heeft de nieuwe raad van bestuur een strategische heroriëntatie doorgevoerd. Vorig jaar zijn stappen gezet om het bedrijf te stabiliseren en het resultaat van verlieslatende productlijnen en bedrijfsonderdelen te verbeteren. Vivat gaat zich in de toekomst "sterker richten op innovatie en digitale oplossingen en het verder vereenvoudigen van bedrijfsprocessen. Hierdoor verbetert de klantgerichtheid. Vivat heeft zich daarnaast ten doel gesteld om de organisatiestructuur te rationaliseren. Tezamen zorgen deze initiatieven voor een afgeslankte, klantgerichte organisatie." De wijziging van de strategische koers zal eind 2018 zijn afgerond. Naar verwachting gaan er 900 tot 1200 arbeidsplaatsen verloren.

Reactie toevoegen

 
Met nieuwe campagne wil Zwitserleven verbreden

Met nieuwe campagne wil Zwitserleven verbreden

Zwitserleven geeft het Zwitserleven-gevoel een nieuwe richting met de merkcampagne ‘Een gevoel dat we delen’. Stond in eerdere campagnes de pensioengenieter...

Zwitserleven: Hoitsma in MT Commerce

Zwitserleven: Hoitsma in MT Commerce

Jan Willem Hoitsma is Ria Blok-Leenheer opgevolgd als Director Employer Solutions bij Zwitserleven. Met zijn brede en ruime achtergrond in de pensioenwereld op het...

Athora Netherlands breidt samenwerking met TCS uit

Athora Netherlands breidt samenwerking met TCS uit

Athora Netherlands en Tata Consultancy Services (TCS) breiden de al bestaande samenwerking verder uit. TSC moet de verzekeraar ondersteunen bij het Ambitie 2025-programma...

DNB stemt in met overdracht pensioenportefeuille OG naar Zwitserleven

DNB stemt in met overdracht pensioenportefeuille OG naar Zwitserleven

DNB heeft ermee ingestemd dat Onderlinge ́s-Gravenhage (OG) de 2e pijler pensioenportefeuille overdraagt aan Zwitserleven, onderdeel van Athora Netherlands. De...

Deelnemers Pensioenfonds Aon kiezen voor opt-out mogelijkheid Zwitserleven

Deelnemers Pensioenfonds Aon kiezen voor opt-out mogelijkheid Zwitserleven

Het bestuur van Pensioenfonds Aon heeft oud-deelnemers en pensioengerechtigden een opt-out mogelijkheid bij Zwitserleven geboden bij de overdracht van de gesloten...

Zwitserleven PensioenEvent 2023: ‘Building the Future together’

Zwitserleven PensioenEvent 2023: ‘Building the Future together’

Zwitserleven organiseert op 25 mei 2023 opnieuw het Zwitserleven PensioenEvent, bestemd voor werkgevers, adviseurs en andere geïnteresseerden. Thema dit jaar...

Zwitserleven Variabel Pensioen alleen via adviseur

Zwitserleven Variabel Pensioen alleen via adviseur

Zwitserleven introduceert het Zwitserleven Variabel Pensioen. Hiermee kunnen klanten ook na hun pensionering doorbeleggen met een deel van het opgebouwde pensioenkapitaal....

Duurzaamheid en samenwerken centraal in nieuwe merkcampagne Zwitserleven

Duurzaamheid en samenwerken centraal in nieuwe merkcampagne Zwitserleven

Zwitserleven is een nieuwe landelijke merkcampagne gestart: ‘Met Gevoel voor de toekomst’. Een campagne, aldus Arne Galama (Head of Marketing bij Zwitserleven),...

Na twee jaar weer een Zwitserleven PensioenEvent

Na twee jaar weer een Zwitserleven PensioenEvent

Na twee jaar afwezigheid vindt er op 24 mei in de Midden Nederland Hallen in Barneveld weer een PensioenEvent van Zwitserleven plaats. Thema is ‘Wake Up!’. Met...

Hans Visser verlaat Athora Netherlands

Hans Visser verlaat Athora Netherlands

Hans Visser, General Manager Pensioen bij Athora Netherlands, het moederbedrijf van Zwitserleven, heeft in goed overleg om persoonlijke redenen besloten zijn carrière...