Wim Heeres (adfiz): korte metten met prijsobsessie

Wim Heeres 2017

“Het lijkt makkelijk scoren om vraagtekens bij de beloning te zetten, maar uiteindelijk knijp je de marges zo uit dat ook de klantbediening volledig wordt uitgehold. Zo’n race to the bottom is levensgevaarlijk. We moeten korte metten maken met de kosten- en prijsobsessie. Anders is het slagveld niet te overzien”, aldus Adfiz-voorzitter Wim Heeres tijdens de Nieuwjaarsbijeenkomst.

De partijen die over de rug van de adviseur makkelijk willen scoren zijn volgens Heeres consumentenorganisaties, politici, toezichthouders en aanbieders. Volgens Heeres bestaat er niet zoiets als 'gratis advies', 'gratis zorgplicht' en 'gratis hulp bij calamiteiten'. “Ik zou overigens in de breedte graag zien dat er meer aandacht komt voor opbrengst dan voor kosten. Neem de zorgverzekeringen. Dan zie je toch met lede ogen zo’n Pricewise ongegeneerd de aandacht te trekken. En wat hebben ze nu helemaal onderzocht? Dat er budgetpolissen te vinden zijn die goedkoper zijn dan een collectieve restitutiepolis. Kom op, dat mag toch geen nieuws zijn! We zullen als branche, maar zeker ook met politiek en toezichthouder, korte metten moeten maken met die kosten- en prijsobsessie. Anders is het slagveld van commerciële honger en valse zuinigheid niet te overzien.”
Heeres wees erop dat multichannel anno 2017 de norm lijkt, maar niet het eindstation is. “Multichannel is een voor klanten ondoorzichtig spel, van hippe namen, net wat andere voorwaarden en steeds weer die suggestie van prijsvoordeel. Het lijkt transparant, maar intussen is het bijna makkelijker de beste telefoondeal te vinden. Mensen begrijpen dit niet. En dat ondergraaft het vertrouwen.”

 

EENVOUD
“Ik geloof in eenvoud. Geef de klant dezelfde polis voor dezelfde prijs, waarbij het niet uitmaakt via welk kanaal hij het contract sluit. Clicks zijn niet goedkoper dan bricks”, aldus Heeres, die er op wijst dat nieuwe technologische mogelijkheden de adviseur in staat stellen om efficiënter te werken en nog aantrekkelijker te worden voor klanten. “Wij zullen innoveren zodat het gemak en de efficiëntie die wij bieden gelijkwaardig is aan allerlei fintech-uitdagers. Maar als adviseur winnen we door onze oprechte aandacht voor onze klanten, voor al hun vragen en hun twijfels. Wij zijn geen machines. Wij worden geen machines. En alle aanbieders die dat echt begrijpen, en die de waarde van advies zien, vinden in ons een prima partner om samen te werken. Die aanbieders begrijpen namelijk dat echt advies onafhankelijk staat van het product, die aanbieders erkennen ook dat advies geld kost, en zullen dus nooit eenzijdig aan onze provisie morrelen. Die aanbieders snappen wat echt klantbelang is!”
Heeres ervaart de laatste anderhalf jaar een hernieuwde interesse in samenwerking. En dat levert resultaat op, zoals het uniforme uitvraagformulier voor WGA ERD, de uniforme terugkoppeling bij het activeringsbeleid van beleggingsverzekeringen, een breed geaccepteerde standaardmachtiging om klantgegevens te delen, het refertemodel SWO, afspraken over intermediair incasso en het protocol faillissementen. “Als we elkaar durven te vertrouwen, blijkt er veel mogelijk.”
 

OPEN NORMEN
“Tien jaar geleden hebben we als branche geknokt voor open normen, omdat er alleen dan in een gereguleerde markt ruimte is om je eigen weg te kiezen. Maar we worstelen met die open normen, in ons familiebedrijf niet anders dan in andere bedrijven. We willen precies weten hoe het moet, liefst vooraf goedgekeurd door de AFM. Maar een klantprofiel is niet vooraf dichtgetimmerd, een inventarisatie is geen voorgeschreven maximale datalijst, passend advies is geen verplicht financieel plan, onze beloning heeft geen nominaal maximum, een leidraad schrijft geen enig juiste werkwijze voor, en niet ieder detail dat in een boetebeding van de AFM staat is op zichzelf staand een strafbare doodzonde. We mogen, kunnen én moeten onze klanten maatwerk gunnen, zodat onze klanten het advies kunnen inwinnen en kunnen betalen dat ze nodig hebben. Die ruimte is er, die ruimte moeten we benutten.”

VERLANGLIJSTJE TWEEDE KAMER
Heeres gaf aan een nieuwe Tweede Kamer alvast het verlanglijstje door: fiscaal aftrekbare advieskosten, een gelijker speelveld, een alternatief voor verplichte herexamens, een overheidsbijdrage aan de enorme toezichtslast en een rem op allerlei nieuwe regels om spoken uit het verleden te verjagen. “Doe dit niet omdat wij het vragen, of omdat we hardwerkende MKB-ondernemers zijn. Doe het omdat advies waardevol is, omdat advies belangrijk is voor consumenten en ondernemers.”
 

Reactie toevoegen

 

Reacties

- 13 januari 2017

Wijze woorden, nu maar hopen dat ze in Den Haag er iets van oppikken. Vooralsnog hebben ze daar laten zien mijlenver van de realiteit af te staan.

ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren. In VVP 2 is de prompt:...

ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

(Uit VVP 2-2024) Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren....

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

In zijn maandcolumn roept Adfiz-directeur Enno Wiertsema op tot het doortrekken van het onlangs gesloten convenant 'Ouderen en toekomstbestendig wonen' naar andere...

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

(Joerie van Looij, Adfiz, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Duurzame ontwikkeling is één van de grote uitdagingen waar we voor staan. Succes hierin...

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Adfiz trekt het land in om leden én niet-leden te ondersteunen bij actieve provisietransparantie, verplicht bij particuliere schadeverzekeringen vanaf 1 juli....

Adfiz wil ruimere variabele beloning

Adfiz wil ruimere variabele beloning

"Dat we vooroplopen qua regels en het toezicht daarop streng is", schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn, "is niet erg. Maar het moet wel binnen...

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in spelen. Klimaatrisico’s...

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

"Verkort hypotheekadvies bij verduurzaming was al mogelijk, maar met dit onderzoek is in ieder geval meer duidelijkheid gekomen over wat er onder verkort hypotheek...

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in...