Woekerpolishouder vangt bot

Kantoor Kifid

Een hersteladvies hoeft volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) niet per se in te houden dat de oorspronkelijke doelstelling alsnog wordt gehaald.

De Geschillencommissie in Uitspraak 2016-325: "Consument stelt dat Aangeslotene tijdens de looptijd van de Verzekering heeft nagelaten de verzekering aan te passen. Volgens Consument zou daarbij moeten gelden dat het oorspronkelijke voorbeeldkapitaal van 61.267 euro genoemd in de offerte op de einddatum van de verzekering gegarandeerd wordt uitgekeerd bij een vrijwel gelijkblijvende premie.en de overlijdensrisicodekking te beperken tot 90 procent van de opgebouwde waarde met een losse dekking voor het verschil met de huidige dekking van 61.000 euro, annuïtair dalend met 4 procemt, zoals gewenst door Consument. De Commissie verwijst in dit kader ook naar het per 18 juli 2015 in werking getreden artikel 81b Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen en het ter uitvoering van dat artikel in de Nadere Regeling gedragstoezicht financiële ondernemingen opgenomen artikel 8:1. Uit deze artikelen blijkt geenszins een zo vergaande verplichting als door Consument in het onderhavige geval beschreven."

De zaak betrof een houder van een beleggingsverzekering van Allianz gesloten in 2005 ter aflossing van een hypothecaire geldlening. De consument klaagde onder meer over de kosten, de premie voor de overlijdensrisicodekking en het ontbreken van een hersteladvies. De Geschillencommissie is echter van oordeel dat Allianz voldoende informatie over de kosten en de premie voor de overlijdensrisicodekking heeft verschaft. Ook is voldaan aan de zorgplicht inzake een hersteladvies. De vorderingen van de consument worden afgewezen.

Reactie toevoegen

 
AFM: activering consumenten met woekerpolis afgerond

AFM: activering consumenten met woekerpolis afgerond

Verzekeraars hebben hun klanten met een beleggingsverzekering gewezen op de mogelijkheden om hun financiële situatie te verbeteren. In 9 procent van de gevallen...

Tekortschieten bij hersteladvies kost adviseur vier mille

Tekortschieten bij hersteladvies kost adviseur vier mille

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening laat een adviseur 4.000 vergoeden aan een klant. Dit omdat de adviseur niet heeft voldaan aan hetgeen ter...

Allianz bereikt akkoord met claimstichtingen

Allianz bereikt akkoord met claimstichtingen

Allianz heeft een akkoord bereikt met Woekerpolis.nl, Consumentenclaim en Stichting Woekerpolisproces over het tegemoetkomen van polishouders van beleggingsverzekeringen...

Kifid nuanceert toepassing hersteladvies

Kifid nuanceert toepassing hersteladvies

Verzekeraars zijn niet verantwoordelijk en aansprakelijk voor (de kosten van) een deugdelijk hersteladvies. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening...

Verbond: onafhankelijk loket hersteladvies

Verbond: onafhankelijk loket hersteladvies

Het Verbond van Verzekeraars werkt aan een onafhankelijk adviesloket waar consumenten kosteloos hersteladvies kunnen krijgen. Dat schrijft het Verbond in een reactie...

Merkwaardige desinteresse bij klanten

Merkwaardige desinteresse bij klanten

"Ik ervaar geen wantrouwen bij de consument maar een merkwaardige desinteresse: verbeteringsvoorstellen van tienduizenden euro's worden voor kennisgeving aangenomen,...

"stel minimum-kwaliteitseis aan hersteladvies"

"stel minimum-kwaliteitseis aan hersteladvies"

De Consumentenbond vraagt de minister van Financiën om een minimum-kwaliteit af te dwingen van het 'hersteladvies' dat verzekeraars consumenten met een lopende...

AFM onderzoekt kwaliteit hersteladvies

AFM onderzoekt kwaliteit hersteladvies

Verzekeraars hebben duidelijk meer woekerpolishouders geactiveerd, stelt de AFM. Maar: "Een verkennend onderzoek geeft aanleiding tot een vervolgonderzoek naar...

Afm: klantbelang niet centraal bij hersteladvies

Afm: klantbelang niet centraal bij hersteladvies

De AFM ontvangt regelmatig marktsignalen dat het belang van de klant niet centraal wordt gesteld bij het geven van hersteladvies. Op dit moment doet de AFM onderzoek...

Kifd ontwikkelt applicatie hersteladvies

Kifd ontwikkelt applicatie hersteladvies

Het Kwaliteit Instituut Financiële Dienstverlening (KIFD) heeft in eigen beheer een applicatie ontwikkeld voor hersteladviezen beleggingsverzekeringen.  ...