Woekerpolissen: AFM laat tanden zien

AFM (logo)

De AFM heeft een tuchtklacht ingediend tegen SRLEV N.V. (Reaal) bij de Tuchtraad Financiële Dienstverlening (Assurantiën) omdat "de resultaten van Reaal bij het vinden van een oplossing voor klanten met een niet opbouwende beleggingsverzekering per 31 december 2014 significant achter blijven bij haar zelf gestelde ambitie".

De AFM heeft met de verzekeraars afgesproken dat voor verzekeraars die significant afwijken van het door hen uitgesproken ambitieniveau de AFM een klachtprocedure kan initiëren bij de Tuchtraad. Onlangs heeft de AFM haar rapport ‘Nazorg Beleggingsverzekeringen maart 2015’ gepubliceerd. Daarin heeft de AFM geconcludeerd dat per 31 december 2014 marktbreed een duidelijke verbetering zichtbaar is in het aantal niet opbouwende beleggingsverzekeringen waarvoor een oplossing is gevonden. Reaal heeft per 31 december 2014 haar eigen ambitie niet gehaald en loopt achter op het gemiddelde percentage beleggingsverzekeringen waar de markt een oplossing voor heeft gevonden.

De Tuchtraad bepaalt of de klacht gegrond is of niet. Als de klacht gegrond is, adviseert de Tuchtraad het bestuur van het Verbond van Verzekeraars over een eventueel op te leggen sanctie.

Reactie toevoegen

 
Lees meer over
Woekeren

Woekeren

Het woekerpolisdossier is beladen met emoties én belangen. Iedereen lijkt het erover eens dat gedupeerden snel en goed geholpen moeten worden, zonder de consequentie...

Wob-verzoek woekerpolissen leidt niet echt tot nieuwe inzichten

Wob-verzoek woekerpolissen leidt niet echt tot nieuwe inzichten

Niet echt spannend. Dat zijn de documenten in het woekerpolisdossier die Financiën heeft vrijgegeven naar aanleiding van een verzoek op grond van de Wet openbaarheid...

Odin ontwikkelt nieuwe woekerclaimprocedure

Odin ontwikkelt nieuwe woekerclaimprocedure

Odin heeft een nieuwe claimprocedure voor 'woekerpolisgedupeerden' ontwikkeld. "In de laatste jaren zijn veel nieuwe feiten boven water gekomen, is er meer...

"Tussenpersoon woekerpolissen voelt voor klant als zakkenroller"

"Tussenpersoon woekerpolissen voelt voor klant als zakkenroller"

In haar column zaterdag in het FD stelt Erica Verdegaal de adviseurs die woekerpolissen verkochten voor de klant aanvoelen als zakkenrollers. Verdegaal, in een column...

Ruim 1.000 meldingen bij Meldpunt Woekerpolissen ASR

Ruim 1.000 meldingen bij Meldpunt Woekerpolissen ASR

De Consumentenbond heeft meer dan 1.000 meldingen gekregen bij haar Meldpunt Woekerpolissen ASR. "Wij gaan voor de consumenten die een melding bij ons hebben...

Wantrouwen wegens woekerpolissen blijft

Wantrouwen wegens woekerpolissen blijft

“Hoe kunt u mij daarvoor nu naar mijn verzekeraar sturen?! Deze heeft mij toch dat foute product verkocht!” Zo reageerde een klant bij het Nibud op de...