Woekerpolissen: minister blijft verzekeraars achter de vodden zitten

Ministerie van Financiën

De autoriteiten blijven vooral de verzekeraars achter de vodden zitten bij het activeren van klanten met een woekerpolis en hersteladvies. Op de adviseurs is het veel moeilijker grip te krijgen.

Minister Dijsselbloem antwoordde eind vorige week op de schriftelijke vragen van de Tweede Kamer over hoe het staat met de afhandeling het woekerpolisdossier. Een recent AFM-rapport liet zien dat er nog veel moet gebeuren voordat alle verzekeraars de streefcijfers bij het activeren van woekerpolishouders halen die de AFM heeft neergelegd. Volgens de minister komt dit omdat sommige verzekeraars onvoldoende prioriteit aan het activeren geven. Hij kondigt sancties aan om af te rekenen met verzekeraars die ook in 2015 achterblijven (die sancties moeten nog vorm worden gegeven, kunnen nu dus nog niet worden toegepast).

Over de rol van de adviseurs schrijft Dijsselbloem: "De AFM heeft niet alleen aandacht voor verzekeraars, maar zeker ook voor de (rol van) adviseurs. Ook het kabinet is zich bewust van de rol van adviseurs. Activeren is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van verzekeraar en adviseur. (...)  Dat adviseurs een diffuse groep zijn, is geen reden voor verminderde verantwoordelijkheid. Wel maakt het feit dat de groep diffuser is, beïnvloeding moeilijker maar vooral ook tijdrovender. Gezien het belang voor klanten om zo snel mogelijk geactiveerd te worden moet dus in ieder geval de verzekeraar, ook los van de rol van de adviseur, aan zijn verplichtingen met betrekking tot het activeren van klanten voldoen."

Op de vraag hoe het staat met de kwaliteit van het hersteladviezen, moet de minister het antwoord schuldig blijven. De minister: "Gezien het belang voor klanten om zo snel mogelijk geactiveerd te worden moet dus in ieder geval de verzekeraar, ook los van de rol van de adviseur, aan zijn verplichtingen met betrekking tot het activeren van klanten voldoen. De AFM krijgt van verschillende kanten (ook via openbare kanalen) signalen binnen dat de kwaliteit van het hersteladvies en de activering niet goed is. Deze signalen zijn aanleiding voor nader onderzoek. Een eerste verkennend onderzoek zal worden verricht eind 2014 en begin 2015. Wanneer dit verkennend onderzoek daar aanleiding toe geeft, zal de AFM dieper onderzoek doen naar de kwaliteit van het hersteladvies van adviseurs en verzekeraars en het activeringsproces door verzekeraars."

De autoriteiten zijn dus bezig hun grip op de afwikkeling van het woekerdossier (althans voor zover het gaat om het activeren en hersteladvies) te vergroten. Daarmee zeggen ze feitelijk dat ze niet meer zo geloven in de goede wil van de sector. Dat is natuurlijk niet echt een leuke kerstboodschap. Maar ja, het zou de achterblijvende partijen wel sieren als ze inderdaad eindelijk doorpakten, hoe moeilijk misschien ook.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul van Brederode - 22 december 2014

Ik mag hopen dat niet ook de minister het 'woekerpolisdossier' en het 'dossier hersteladvies' door elkaar haalt. Als de verzekeraars het woekerpolisdossier zouden afronden en terugbetalen wat ze teveel hebben ingehouden aan kosten op deze polissen, dan zou hersteladvies in veel gevallen helemaal niet nodig zijn omdat het doelkapitaal dan wél gehaald zou worden en de polissen niet leeglopen. Maar dat doen verzekeraars niet, dus nu spelen ze een spelletje en draait de klant er voor op. Net zoals bij de banken de belastingbetaler steeds het haasje is. Om de metafoor van de auto nog een keer te gebruiken: De fabrikant heeft in de folder een hele mooie auto via de dealer verkocht die voldoende pk's levert om de caravan te trekken. (Je snapt het al: in dit geval is de caravan de hypotheek en de auto(motor) de woekerpolis). Tijdens de productie heeft de fabrikant aan de specificaties gesleuteld. Hij heeft minder geleverd dan wat was beloofd en stiekem van allerlei kosten verrekend en een minder sterke motor geplaatst. Nu kan de auto de caravan niet trekken omdat ie niet sterk genoeg is. Wat zegt Financiën en de AFM: de fabrikant moet de klant informeren en aansporen om er wat aan te doen. De dealer moet GRATIS de motor uit elkaar halen om te kijken of er niet een boutje los zit en of dat misschien de oorzaak is van te weinig pk's. Daarnaast moet de dealer samen met de klant onderzoeken of er misschien niet een modernere caravan kan worden aangeschaft. En die vervelende dealers toch, die verkopen nauwelijks nog nieuwe auto's en toch willen ze ook die motor niet gratis uit elkaar halen voor de klant. De fabrikant hoeft niks te betalen, alleen maar een paar brieven te sturen dat de klant naar de dealer moet want de fabrikant kan het niet, dát moet de dealer doen. Oplossing: de fabrikant (verzekeraar) moet leveren wat ie beloofd heeft. dan kan de auto (polis) de caravan (hypotheek) prima trekken. Tussen de €.4.000,= en €.30.000,= per polis bijstorten, dat zal helpen. Misschien moeten de dealers nu maar eens gezamenlijk de fabrikanten gaan aanpakken.....

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

De Consumentenbond en Allianz zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Het gaat om beleggingsverzekeringen...

AFM vraagt De Goudse om verduidelijking in kwestie voorbeeldkapitalen Tiel Utrecht

AFM vraagt De Goudse om verduidelijking in kwestie voorbeeldkapitalen Tiel Utrecht

Minister Hoekstra houdt het bij algemene bewoordingen in zijn antwoord op Kamervragen over een vermeend woekerpolisschandaal bij De Goudse (of eigenlijk Tiel Utrecht),...

Gratis workshop Risicomanagement Woekerpolisclaims

Gratis workshop Risicomanagement Woekerpolisclaims

CFD organiseert dinsdag 7 en donderdag 9 mei de eerste workshops 'Risicomanagement Woekerpolisclaims' voor financieel adviseurs. De workshops zijn gratis toegankelijk...

Nieuwe ontwoekertaak adviseur

Nieuwe ontwoekertaak adviseur

Na jarenlang woekerpolissen te hebben aangepakt, zijn er inmiddels meer producten die moeten worden ‘ontwoekerd’. Bijvoorbeeld aflossingsvrije hypotheken...

"Hersteladvies verzekeraars heeft weinig om het lijf"

"Hersteladvies verzekeraars heeft weinig om het lijf"

Het hersteladvies dat verzekeraars geven in het kader van het activeren van woekerpolishouders stelt weinig voor. Dat beweren de initiatiefnemers van de Nationale...

Nationale Ontwoekerdag op 7 maart

Nationale Ontwoekerdag op 7 maart

Een aantal belangenbehartigers van woekerpolishouders organiseren op 7 maart de Nationale Ontwoekerdag. Het betreft onder meer ConsumentenClaim en Vereniging Woekerpolis.nl....

Minister duldt geen kritiek op Kifid

Minister duldt geen kritiek op Kifid

 Minister Dijsselbloem vindt dat Kifid prima functioneert, blijkt nog eens uit zijn antwoorden in schriftelijk overleg met de Tweede Kamer. Alle kritische vragen...

Minister grijpt niet in bij uitvoering leidraad

Minister grijpt niet in bij uitvoering leidraad

"De kredietverstrekkers hebben zich gecommitteerd aan de leidraad van de AFM en ik heb geen aanleiding om hier op dit moment aan te twijfelen." Dat stelt...

Dijsselbloem: Radar wekte verkeerde indruk

Dijsselbloem: Radar wekte verkeerde indruk

Het consumentenprogramma Radar wekte volgens minister Dijsselbloem een verkeerde indruk bij een onderzoek dat werd gepresenteerd in het kader van de boeterente-discussie....

"Geen problemen bij geautomatiseerd advies"

"Geen problemen bij geautomatiseerd advies"

Minister Dijsselbloem vindt het niet nodig nadere regels te stellen aan geautomatiseerd advies. Dat schrijft hij in antwoord op vragen uit de Vaste Kamercommissie...