Yarden presenteert als eerste klantjaarverslag

Yarden, klantjaarverslag 2015

Yarden heeft als eerste financiële dienstverlener een Klantverslag ontwikkeld. Directievoorzitter Ron Bavelaar presenteerde het Klantverslag over 2014 gisterenavond tijdens een bijeenkomst van het New Financial Forum, de kraamkamer van vernieuwing en vitaliteit in de financiële sector.

Het idee voor het Klantverslag ontstond tijdens een eerdere sessie van het New Financial Forum. Tijdens die bijeenkomst vonden een aantal partijen dat er naast een financieel jaarverslag ook een klantjaarverslag moest komen, juist omdat dit de bestaansreden van je bedrijf is. Yarden is de eerste die met een Klantverslag naar buiten komt. Meer partijen zullen volgen. “In zo’n verslag leg je verantwoording af wat je als bedrijf doet voor je klant”, aldus Bavelaar. “Daarbij moet je eerlijk en transparant zijn, zowel de goede als de minder goede zaken durven noemen. Zo’n jaarverslag is in feite de kern van je bedrijf. Mooi ook dat zo’n initiatief ontstaat binnen het New Financial Forum omdat juist het klantbelang ook het hart is van het Forum.”
Bavelaar zei dat hij trots is dat Yarden dit verslag heeft gemaakt en er de komende jaren mee doorgaat. “Zo’n verslag is er niet zomaar. Iedereen binnen je bedrijf is er bij betrokken en iedereen heeft er een mening over: de leden, de Raad van Commissarissen, het bestuur en de compliance-afdeling. Voor je een dergelijk verslag presenteert, zijn er intern heel wat discussies gevoerd over wat er wel en wat er niet in een klantverslag zou moeten staan. Juist die discussies zijn voor een bedrijf uiterst waardevol. Als iemand zou vinden dat iets niet in een klantverslag zou moeten staan, is de vraag gerechtvaardigd: waarom dan niet? Dat zijn goede discussies waar een bedrijf verder mee komt. Mijn eigen mening hierover is heel simpel: je moet alles kunnen vertellen, je moet honderd procent open en eerlijk durven zijn, juist ook over de zaken die niet goed zijn. Bij ieder bedrijf gaat er ook wel eens iets mis. Juist als je hier ook eerlijk over communiceert, kun je zaken sneller en adequater oplossen en ontstaat er ook sneller begrip bij klanten. Als er zaken zijn binnen een bedrijf die je niet in een klantjaarverslag wil of kan opnemen, heb je als bedrijf een issue. Een Klantverslag helpt je om die issues heel helder te maken. Pas als ze helder en bespreekbaar zijn, kun je ze ook oplossen.”
Bavelaar hoopt vooral een inspiratiebron te zijn voor andere financiële dienstverleners. “Voor iedere financiële dienstverlener, beursgenoteerd of niet, is het van belang om de klant altijd op de allereerste plaats te zetten. Wie dat doet, zal zien dat het rendement dan volgt. Dit dient verankerd te zijn bij iedere medewerker en een Klantverslag helpt daarbij. Het is een spiegel voor een onderneming. Zijn je producten en diensten waardevol voor de klant? Ben je eerlijk als er zaken fout gaan? Is iedereen binnen je bedrijf wel met hetzelfde bezig? Begrijpt iedereen dat je iedere dag met elkaar weer bezig bent met dezelfde missie: het zo goed mogelijk bedienen van de klant? Dat is de meerwaarde van een Klantverslag. Ik hoop oprecht dat het navolging gaat krijgen in de sector. Ga er gewoon mee aan de slag. Toen ik het idee omarmde, wist ik ook niet hoe het Klantverslag er uit zou moeten zien. Het krijgt pas vorm en inhoud als je er daadwerkelijk mee aan de slag gaat. Vraag geen toestemming van wie dan ook, maar ga er gewoon voor.”
Bij Yarden sluit het Klantverslag qua vormgeving al volledig aan bij het financieel jaarverslag. Yarden onderzoekt mogelijkheden om de jaarverslagen in de komende jaren nog meer te integreren.

Reactie toevoegen

 
NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (3): Ron Bavelaar

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (3): Ron Bavelaar

Ron Bavelaar, voorzitter Raad van Bestuur Univé, staat centraal in de derde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële dienstverleners...

Univé: zonder winstoogmerk naar meer positieve impact

Univé: zonder winstoogmerk naar meer positieve impact

Coöperatie Univé zag in 2021 de nettowinst stijgen van 37 naar 60 miljoen euro.  De verdiende bruto premie steeg met 26 miljoen euro naar 549 miljoen...

Univé steunt studenten bij beperken en aflossen studieschuld

Univé steunt studenten bij beperken en aflossen studieschuld

Univé zet 'Toekomstgericht Studeren' in om studenten met een lening te helpen bij het beheersbaar houden en aflossen van hun studieschuld. Studenten kunnen...

DELA en Yarden moeten van ACM zeven crematoria en twee uitvaartcentra verkopen

DELA en Yarden moeten van ACM zeven crematoria en twee uitvaartcentra verkopen

Uitvaartonderneming DELA mag van de ACM onder voorwaarden Yarden overnemen. De uitvaartondernemingen moeten zeven crematoria en twee uitvaartcentra verkopen aan...

Kifid herhaalt: Yarden mocht en bloc-clausule toepassen

Kifid herhaalt: Yarden mocht en bloc-clausule toepassen

Ook in nieuwe uitspraken meent Kifid dat Yarden terecht gebruik heeft gemaakt van de en bloc-clausule. De Geschillencommissie in vrijdag gepubliceerde uitspraken...

DELA neemt Yarden alsnog over

DELA neemt Yarden alsnog over

Coöperatie DELA is alsnog van plan om Yarden Uitvaartorganisatie over te nemen. Op 5 mei hebben de bestuurders van Yarden en DELA de overeenkomst voor de overname...

Solvabiliteit Yarden Uitvaartverzekeringen krijgt nieuwe dreun

Solvabiliteit Yarden Uitvaartverzekeringen krijgt nieuwe dreun

Door de verlaging van de UFR per 1 januari 2020 in combinatie met marktomstandigheden (hoofdzakelijk renteontwikkelingen) daalden ultimo het derde kwartaal van 2020...

Terugblik op The New Financial Way (6)

Terugblik op The New Financial Way (6)

"We hopen dat we jou met deze filmpjes inspireren en dat deze filmpjes jou aan het denken zetten over wat jij al bijdraagt aan jouw ideale wereld", aldus Indra Frishert...

Yarden stopt acceptatie nieuwe posten

Yarden stopt acceptatie nieuwe posten

Afsluiten van een nieuwe Yarden uitvaartverzekering is niet meer mogelijk. Yarden schrijft op de website: "Met ingang van 15 december 2020 is het afsluiten van een...

Lessen uit corona: Wilma de Bruijn (Eurapco) in The New Financial Way

Lessen uit corona: Wilma de Bruijn (Eurapco) in The New Financial Way

"Om vooruit te kunnen in een pandemie is er veel enthousiasme en fantasie nodig. Het is vallen en opstaan. Het belangrijkste is om actie te ondernemen en niet te...