Zakkenrollerij is geen inbraak ondanks rits

Ritsen

Dat een zakkenroller eerst een rits moest open maken om de mobiele telefoon te rollen, maakt er nog geen inbraak van. Daarom is er ook geen dekking, aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid).

De mobiele telefoon van de consument is gestolen uit zijn jaszak bij het verlaten van de trein op het station. Voordat consument de trein verliet, had hij zijn mobiele telefoon in de zak van zijn jas gestopt en de rits van de jaszak dicht gedaan. Verzekeraar heeft het verzoek van consument om dekking te verlenen op zijn verzekering afgewezen met een beroep op de voorwaarden waarin zakkenrollerij als uitsluiting is opgenomen. De Commissie is van oordeel "dat in de Voorwaarden duidelijk is geformuleerd dat zakkenrollen een omstandigheid is die niet door de verzekering wordt gedekt. Van belang is dat Verzekeraar met de dekkingsomschrijving de grenzen heeft omschreven waarbinnen hij bereid was dekking te verlenen, hetgeen hem vrijstond (HR 9 juni 2006, NJ 2006, 326, r.o. 3.4.2.). Het staat Verzekeraar dan ook vrij om de omstandigheid zakkenrollen als uitsluiting op te nemen. De stelling van Consument dat er hier sprake is van
diefstal met braak slaagt niet, nu de gegeven feiten en omstandigheden duidelijk kunnen worden
geschaard onder ‘zakkenrollerij’. Tevens blijkt uit het aan de Commissie ter beschikking gestelde
proces-verbaal dat Consument aangifte heeft gedaan van het feit ‘zakkenrollerij/tassenrollerij’. Vordering (899 euro, red.) wordt afgewezen."

Uitspraak 2017-710

Reactie toevoegen

 
Kifid wijst klacht over aov van Aegon af

Kifid wijst klacht over aov van Aegon af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0289) De consument heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Aegon. Wegens  aan spanning gerelateerde klachten - die ze als een...

Kifid verwelkomt nieuwe commissieleden

Kifid verwelkomt nieuwe commissieleden

Het bestuur van Kifid heeft per 1 juni prof. mr. dr. Ruth de Bock benoemd tot lid van de Commissie van Beroep en per 1 juli 2021 mr. Annemieke Boer, mr. dr. ing....

Het gevaar van execution only

Het gevaar van execution only

Uitspraak 2019-128 van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) illustreert het gevaar van execution only. De klant ging in zee met de adviseur...

Te laat geklaagd (maar klacht was sowieso ongegrond)

Te laat geklaagd (maar klacht was sowieso ongegrond)

Consumenten vorderden 75.944,25 euro van de adviseur omdat deze in 2010 geen passend advies zou hebben verstrekt. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening...

Termijn van ’30 dagen’ in herinneringsbrief voldoet niet

Termijn van ’30 dagen’ in herinneringsbrief voldoet niet

Met het noemen van een termijn van ’30 dagen’ (in plaats van ‘een maand’) in de herinneringsbrief wegens betalingsachterstand heeft Nationale-Nederlanden...

Uitgesnoept...

Uitgesnoept...

Cadeaus, kleding, drank, snoep en culturele uitjes. Dat hoeft de reisverzekeraar volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) niet te vergoeden.  Consument...

Adviseur heeft recht op overeengekomen honorarium

Adviseur heeft recht op overeengekomen honorarium

Ook al waren zij niet tevreden over de dienstverlening van hun adviseur, laat de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) consumenten toch de...

Adviseur moet bijna 40 mille vergoeden wegens schending zorgplicht

Adviseur moet bijna 40 mille vergoeden wegens schending zorgplicht

Raspoort Assurantie- en Financieringsbedrijf uit Haarlem moet wegens schending van de zorgplicht bijna 40.000 euro vergoeden aan een VvE. Dat oordeelt de Geschillencommissie...

Adviseur moet aanbod documenteren

Adviseur moet aanbod documenteren

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN - Consument sluit een hypotheek. Op dat moment heeft de geldverstrekker de optie van boetevrij bij verkoop of een (beperkte)...

Advieskosten hoeven niet in opdrachtbevestiging

Advieskosten hoeven niet in opdrachtbevestiging

Dat in de opdrachtbevestiging en de toepasselijke voorwaarden geen afspraken waren opgenomen over de door de adviseur bij consument in rekening te brengen advies-...