Zilveren kruis, dela en centraal beheer meest actief op Social Media

Social Media Award 2016

Zilveren Kruis heeft de Gouden Award gewonnen als de verzekeraar die zich in 2016 het meest actief heeft ingezet op Social Media. De prijs werd uitgereikt tijdens de presentatie van de zesde editie van de Social Media Insurance Monitor, een initiatief van ITDS.

Zilveren Kruis stond vorig jaar nog op de vijfde plaats. Dela, in 2015 al de beste uitvaartverzekeraar, klom dit jaar in de totale ranking van nummer 9 naar nummer 2. Centraal Beheer bleef – dit keer met de bronzen plek – evenals vorig jaar in de top 3. In het onderzoek dat tussen januari en december 2016 plaatsvond, werden dit jaar 75 verzekeraars meegenomen. Het onderzoek is gebaseerd op deskresearch, een enquête en data uit de Social Media tool Coosto.
Zilveren Kruis weet volgens de jury de kracht uit de verschillende Social Media kanalen te halen met een duidelijke kanaalstrategie. Ieder kanaal met z’n eigen content, doel en doelgroep. Vooral de hoge mate van interactie met de consument zorgt voor een hoge score in de Monitor. Zilveren Kruis is een voorloper als het gaat om Social. Het was een van de eersten met een multidisciplinaire Social Hub en een eigen online Community.
Dela is actief op alle Social Media kanalen, maar heeft vooral veel punten behaald voor de activiteiten op Facebook en het hoge aantal reacties van consumenten op dit platform. Dela plaatste van alle verzekeraars de meeste posts op Instagram, waar het afgelopen jaar ook interactie met de volgers is ontstaan. Op het forum delen consumenten dagelijks emoties en ervaringen met elkaar.
Centraal Beheer (nr 3) scoort vanwege zijn enorme fanbase – de grootste van alle verzekeraars – en veel activiteit op de verschillende kanalen. Met maar liefst 142 video’s en ruim 2 miljoen views op YouTube, stijgt het op dit kanaal boven alle verzekeraars uit. Centraal Beheer ontving de meeste reacties van volgers op zijn Facebook-posts.
 

SOCIAL MEDIA NIET IN DNA
De verzekeraars zijn op alle kanalen aanwezig, maar de meesten gebruiken Social Media nog niet op de manier waarop consumenten die beleven, stelt ITDS. "De eigen kracht en het unieke belang van de verschillende kanalen wordt niet ingezien. Het is qua content meestal ‘one size fits all’, niet toegespitst op de kanalen. Authentieke content ontbreekt. Bovendien bepalen incidentele campagnes nog steeds de kalender", aldus Arjen de Boer, commercieel directeur ITDS. ‘‘Er wordt dus geen continue band opgebouwd met de klanten. Van ‘engagement insurance’ is nog geen sprake. Er wordt ook flink geworsteld met het  veranderde klantgedrag en met nieuwe kanalen zoals WhatsApp, Facebook Messenger en Instagram, waar de Millennials te vinden zijn. Die zijn niet alleen als doelgroep belangrijk, maar ook omdat hun gedrag door de oudere generaties wordt overgenomen. Social Media zit duidelijk nog niet in het DNA van de verzekeraar, zeker niet aan de top. Daar, bij de CEO, zou het moeten beginnen, anders zijn verzekeraars kansloos in de slag om aandacht en tijd die is los gebarsten. Daar is haast bij. Terwijl met de nieuwe middelen het verzekeren anno nu simpel, toegankelijk en persoonlijk kan zijn. Met echte focus op de klant. Met relevante content voor de juiste doelgroep op het juiste kanaal.’’

Reactie toevoegen

 
Ruim helft gemeenten biedt subsidie voor klimaatproof maken tuin

Ruim helft gemeenten biedt subsidie voor klimaatproof maken tuin

In meer dan de helft van de 342 Nederlandse gemeenten kunnen woningeigenaren in 2024 subsidie aanvragen om hun tuin te verduurzamen. Toch maakt maar 21 procent van...

DELA past horeca-assortiment in crematoria aan

DELA past horeca-assortiment in crematoria aan

DELA komt met een nieuw horeca-assortiment voor crematoria. Na een proefperiode eind 2023 bij een zestal locaties, wordt het nieuwe assortiment vanaf deze maand...

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Met Claudia Stewart is directieteam Centraal Beheer compleet

Met Claudia Stewart is directieteam Centraal Beheer compleet

Met de aanstelling van Claudia Stewart als verantwoordelijke voor strategie, change & digital design per 15 maart 2024  is het directieteam van Centraal...

ZLM hoogste Net Promoter Score autoverzekeraars

ZLM hoogste Net Promoter Score autoverzekeraars

Nederlandse autoverzekeraars scoren gemiddeld een NPS (Net Promoter Score) van +58. ZLM krijgt de hoogste NPS (+96). Jongeren zijn het meest kritisch en geven een...

CB verandert Extra Pensioen Sparen in Extra Pensioen Opbouw

CB verandert Extra Pensioen Sparen in Extra Pensioen Opbouw

Centraal Beheer wijzigt vanaf 25 oktober de naam Extra Pensioen Sparen in Extra Pensioen Opbouw. Klanten kunnen dan naast sparen ook beleggen. Klanten krijgen vanaf...

Centraal Beheer: energie-apps helpen vergroenen

Centraal Beheer: energie-apps helpen vergroenen

De helft van de Nederlanders die zonnepanelen heeft, checkt hun energieopbrengsten in een app. Ruim 60 procent van hen zegt hierdoor bewuster met energie om te gaan....

Jongeren minst bekend met financiële gevolgen langdurig verzuim

Jongeren minst bekend met financiële gevolgen langdurig verzuim

Jongeren weten relatief het minste van de mogelijke financiële gevolgen van langdurig verzuim. Dat blijkt uit onderzoek van Centraal Beheer, uitgevoerd door...

"Financiële dienstverleners lopen kansen mis op het gebied van datamanagement”

"Financiële dienstverleners lopen kansen mis op het gebied van datamanagement”

Uit onderzoek door ITDS Business Consultants blijkt dat, ondanks dat datamanagement steeds meer doordringt in de financiële sector, er nog veel kansen onbenut...

Nederlanders stellen onderhoud aan woning uit

Nederlanders stellen onderhoud aan woning uit

De helft van de huizenbezitters stelt woningonderhoud uit, terwijl de gevolgen groot kunnen zijn, zo blijkt uit onderzoek van MeMo2 in opdracht van Centraal Beheer...