Ken je vak!

Zet jezelf op voorsprong

Zet jezelf op voorsprong

Een paar jaar geleden mocht ik een opdrachtgever helpen met een interessante vraag. De grootste klant daagde mijn opdrachtgever uit om meer te leveren dan de jaarlijkse...

Geen rechtsbijstand na verwijderen muur

Geen rechtsbijstand na verwijderen muur

SCHADE - In de voorwaarden van de rechtsbijstandverzekering is opgenomen, dat er géén rechtsbijstand wordt verleend bij het voeren van verweer tegen...

Nieuwe ontwoekertaak adviseur

Nieuwe ontwoekertaak adviseur

Na jarenlang woekerpolissen te hebben aangepakt, zijn er inmiddels meer producten die moeten worden ‘ontwoekerd’. Bijvoorbeeld aflossingsvrije hypotheken...

Verzekeringen tegen verlies geld en vermogen

Verzekeringen tegen verlies geld en vermogen

Ondernemers werken dagelijks met geld. De één incasseert contant en loopt de risico’s van beroving en diefstal van het kasgeld, terwijl de...

Advies bij echtscheiding en hypotheek

Advies bij echtscheiding en hypotheek

Jaarlijks scheiden er meer dan 33000 echtparen. Veel van deze echtparen zijn in het bezit van een eigen woning. Als hypotheekadviseur moet u klanten in een echtscheidingssituatie...

Alle kosten voor één partij is te kort door de bocht

Alle kosten voor één partij is te kort door de bocht

SCHADE - In deze uitspraak gaat het om een schade waarmee vrijwel elk financieel advieskantoor met enige regelmaat te maken krijgt. Automobilist B neemt op een...

Ambassadeurs halen klanten binnen

Ambassadeurs halen klanten binnen

Mond-tot-mondmarketing is dé manier voor assurantiekantoren om hun omzet te verhogen en een grotere naamsbekendheid te krijgen. Tenminste, dat is mijn overtuiging....

Register biedt handig overzicht

Register biedt handig overzicht

Vanaf 25 mei 2018 gelden er nieuwe regels voor de bescherming van persoonsgegevens van betrokkenen. In dit stuk geeft Adfiz uitleg over het register van verwerkingsactiviteiten....

Schoondochter informeren ‘onzorgvuldig’

Schoondochter informeren ‘onzorgvuldig’

LEVEN - Welke informatie mag de verzekeraar aan wie verstrekken? Met de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) op 25 mei a.s., zal die...

Cyberpolis volop in ontwikkeling

Cyberpolis volop in ontwikkeling

Het aantal verzekeraars dat Nederlandstalige cyberrisicoverzekeringen aanbiedt, is de afgelopen jaren meer dan verdubbeld. Daarnaast zijn de verschillende dekkingen...

Adviesproces schade zorgvuldig vormgeven

Adviesproces schade zorgvuldig vormgeven

De trouwe lezer van deze rubriek zal het zijn opgevallen, dat ik nagenoeg altijd schrijf over het adviseren bij complexe producten -vaak producten die onder het...

Adviseur niet aansprakelijk voor aanpassing ORV

Adviseur niet aansprakelijk voor aanpassing ORV

LEVEN - In deze uitspraak gaat het om een consument die in 2015 in verband met zijn scheiding, onder meer de verzekerde som van zijn overlijdensrisicoverzekering...

Beschermende maatregel kost consument geld

Beschermende maatregel kost consument geld

HYPOTHEKEN - Artikel 81a Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft luidt: ‘Een aanbieder van een hypothecair krediet offreert voor een consument...

Consument moet geschil zelf met aannemer regelen

Consument moet geschil zelf met aannemer regelen

HYPOTHEKEN - De hypothecaire financiering vindt plaats via een bouwdepot. De consument geeft op enig moment de aanbieder opdracht om van een nota van een leverancier...

Samenloop

Samenloop

Van samenloop van verzekeringen is sprake wanneer voor één verzekerde hetzelfde belang meer dan één keer is verzekerd, tegen hetzelfde...

Waarom en wanneer een exoneratiebeding?

Waarom en wanneer een exoneratiebeding?

Ieder bedrijf kan aansprakelijk gesteld worden voor schade die wordt geleden door een klant. Of het nu gaat om een handelsbedrijf, een winkel, een aannemer of...

Recht schadevergoeding verjaart na 5 jaar

Recht schadevergoeding verjaart na 5 jaar

HYPOTHEKEN - Hoe lang kan een klant de adviseur aansprakelijk stellen voor verkeerd gegeven adviezen? Waar het gaat om verjaring, legt de Geschillencommissie artikel...

Lagere premie hoeft niet gecommuniceerd

Lagere premie hoeft niet gecommuniceerd

  LEVEN - De consument heeft in 2009 een overlijdensrisicoverzekering afgesloten. Nadien verlaagt de verzekeraar haar premies voor nieuwe overlijdensrisicoverzekeringen....

Rentestand van extranet telt niet

Rentestand van extranet telt niet

HYPOTHEKEN - Extranet is een communicatiekanaal tussen geldverstrekker en adviseur. De adviseur kan zijn adviezen aan de consument mede baseren op de informatie...

Adviseur moet betalen voor nutteloze verzekering

Adviseur moet betalen voor nutteloze verzekering

LEVEN - Een financieel adviseur behoort in het kader van nazorg zijn klant actief en op eigen initiatief te waarschuwen indien de verzekering geen dekking meer...

Hotelbed is geen ziekenhuisbed

Hotelbed is geen ziekenhuisbed

SCHADE - De consument heeft een reisverzekering. De verzekeringsvoorwaarden bepalen onder meer dat, wanneer de verzekerde tijdens de reis in een ziekenhuis wordt...

Consument heeft geen recht op vergoeding huurwaarde

Consument heeft geen recht op vergoeding huurwaarde

  SCHADE - De consument heeft een woonhuisverzekering. Door lekkage bij de buren dienen herstelwerkzaamheden in zijn woning plaats te vinden. Gedurende een...

Verkoop portefeuille meer dan cijfers

Verkoop portefeuille meer dan cijfers

Advocaten, taxateurs, notarissen en fiscalisten. Bij koop of verkoop van een financieel advieskantoor wordt vaak op deze specialisten een beroep gedaan. Maar personeelsdeskundigen?...

Consument met beleggingspand is bedrijf

Consument met beleggingspand is bedrijf

SCHADE - De consument heeft een rechtsbijstandverzekering waarin hij als privépersoon is verzekerd. In 2016 koopt hij een recreatiewoning voor 147.500 euro....

Diep duiken, niet verplicht informeren

Diep duiken, niet verplicht informeren

De meest overtrokken zorgplicht is wel de wettelijk verplichte informatie. Die gaat ervan uit, dat een consument beslissingen neemt op basis van financiële...

Quote van de dag
Een lastige opgave als een directe aanbieder de nazorg ‘gratis’ via zijn product biedt, terwijl het intermediair een prijs in rekening moet brengen. Geen gelijk speelveld, dus over een oplossing moet worden gesproken

Een lastige opgave als een directe aanbieder de nazorg ‘gratis’ via zijn product biedt, terwijl het intermediair een prijs in rekening moet brengen. Geen gelijk speelveld, dus over een oplossing moet worden gesproken

Colinda Rosenbrand, directeur OvFD, in VVP 3

Stelling

FNV Finance heeft gelijk: goede zaak om met banken en verzekeraars een beloningspact af te sluiten om excessen tegen te gaan

Recente editie
Recente editie

In Vakblad VVP3 onder meer aandacht voor: Ondernemer en oud-eigenaar van Assurantiehuis Adviesgroep Berend Tooms die wijst op de noodzaak van samenwerking. "Kijk om je heen: andere adviseurs zijn niet je concurrenten, het zijn je collega’s." Fred de Jong, van het gelijknamig adviesbureau, vindt dat provisietransparantie juist kansen oplevert en Michaël Deinema (TPRA) legt uit waarom gepensioneerden unfair worden behandeld. Verder: een uitgebreid verslag van VVP Event Bijzondere Risico's.

Bekijk de inhoud
Events

Klantgerichtheid van het intermediair

29 mei 2018

Lees meer

Dag van het Topadvies 2018

20 juni 2018

Lees meer

VVP Event Inkomen 2018

19 september 2018

Lees meer
Agenda

Duivelse dilemmatraining

14 juni 2018 - 14 juni 2018

Lees meer

Collectief leiderschap in de praktijk

13:00 - 17:00

Lees meer

Volmachtdata: goud waard!

18 april 2018

Lees meer
Nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief!