Kifid-uitspraken

Check regelmatig tarieven impactvol product

Check regelmatig tarieven impactvol product

Moet de adviseur zijn klanten werkelijk waarschuwen dat de premie van hun financiële product is gedaald? Ja, in ieder geval als het om een ORV gaat, meende...

Geldverstrekker mag met ex praten

Geldverstrekker mag met ex praten

HYPOTHEKEN - In 2005 sluit de consument met haar toenmalige partner een hypotheek bij de geldverstrekker. In 2007 komt een einde aan deze relatie. In 2015 verzoekt...

Langjarige belegging kan bij bejaarde passen

Langjarige belegging kan bij bejaarde passen

LEVEN - Circa 3.500 financieel advieskantoren hebben op grond van het Nationaal Regime het recht om te adviseren en het ontvangen en doorgeven van orders met betrekking...

Onderbouwing afkoopwaarde niet verplicht

Onderbouwing afkoopwaarde niet verplicht

LEVEN - In deze uitspraak gaat het om een consument die bij een verzekeraar de afkoopwaarden van twee door hem afgesloten uitvaartverzekeringen opvraagt. De hierop...

Geen actieve informatieplicht voor bank

Geen actieve informatieplicht voor bank

HYPOTHEKEN - In deze zaak treedt de bank op als geldverstrekker. De consument verwijt de bank dat deze de consument niet heeft geattendeerd op het feit dat hij...

Consument moet schade onderbouwen

Consument moet schade onderbouwen

SCHADE - In deze casus wijst een rechtsbijstandsverzekeraar het verzoek tot dekking af. Nadat de consument zich tot KiFiD heeft gewend, erkent de verzekeraar het...

Camera even laten liggen: geen vergoeding

Camera even laten liggen: geen vergoeding

SCHADE - Consument plaatst bij het betalen van zijn parkeerticket een kleine maar dure camera op de parkeerautomaat. Na betaling vergeet de consument de camera....

Vraag naar strafrechtelijk verleden niet voor meerdere lezingen vatbaar

Vraag naar strafrechtelijk verleden niet voor meerdere lezingen vatbaar

De stelling van consument dat de zinsnede ‘in aanraking komen’ uitsluitend ziet op het eerste contact tussen hem en politie of justitie in 2006 volgt...

Kifid: vanwege ‘oneerlijk beding’ moet ASR poliskosten beleggingsverzekering terugbetalen

Kifid: vanwege ‘oneerlijk beding’ moet ASR poliskosten beleggingsverzekering terugbetalen

ASR moet de door een consument betaalde poliskosten voor een beleggingsverzekering terugbetalen. Bij het afsluiten van de beleggingsverzekering was voor de consument...

Onjuiste mededeling adviseur leidde niet tot schade, vordering afgewezen

Onjuiste mededeling adviseur leidde niet tot schade, vordering afgewezen

De consument heeft geen nadeel ondervonden van de onjuiste mededeling door zijn adviseur. Zijn vordering is om deze reden dan ook niet voor toewijzing vatbaar, aldus...

Consumenten met klachten over rentetarieven doorlopend krediet krijgen soms gelijk en soms niet

Consumenten met klachten over rentetarieven doorlopend krediet krijgen soms gelijk en soms niet

Meerdere consumenten hebben zich bij Kifid beklaagd over de hoogte van het rentetarief van hun doorlopend krediet bij Interbank of dochtermaatschappijen van deze...

Alle klanten straks wijzen op premieverlaging

Alle klanten straks wijzen op premieverlaging

De recente uitspraak van de Geschillencommissie van het Kifid over een klant die jaren van premieverlagingen misliep, kan ook voor andere financiële producten...

Adviseur betaalt te hoge ORV-premie uit eigen zak

Adviseur betaalt te hoge ORV-premie uit eigen zak

Een financieel adviseur moet een klant ruim 3200 euro betalen vanwege misgelopen premiekorting op diens overlijdensrisicoverzekering (ORV). Volgens de Geschillencommissie...

Kifid opent klachtloket voor klein mkb en zzp

Kifid opent klachtloket voor klein mkb en zzp

Zzp’ers en ondernemers met jaaromzet tot vijf miljoen euro, kunnen vanaf 1 juli met klachten over kredietverlening naar het Kifid. Het klachteninstituut voor...

Tien minuten geen 'moment van onbedachtzaamheid'

Tien minuten geen 'moment van onbedachtzaamheid'

Een fotocamera laten liggen op een parkeerautomaat is geen moment van onbedachtzaamheid, meent de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Uitspraak...

Klacht onvoldoende inhoudelijk behandeld: 500 euro

Klacht onvoldoende inhoudelijk behandeld: 500 euro

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening verwacht van Florius dat zij haar aanbod van 500 euro aan een klant gestand doet, omdat de geldverstrekker...

Richtlijn 93/13 treft niet...

Richtlijn 93/13 treft niet...

De opslagenstructuur van de geldverstrekker geen beding in (de algemene voorwaarden bij) de overeenkomst, maar een onderdeel van het rentebeleid. Aldus de Geschillencommissie...

Geschil over toekenning uitkering is geen geschil over arbeidscontract

Geschil over toekenning uitkering is geen geschil over arbeidscontract

Een geschil over de toekenning van een uitkering kan niet worden gezien als een (verzekerd) conflict over het arbeidscontract. Dat meent de Geschillencommissie Financiële...

Consument dient claim van 54 mille tegen adviseur te laat in

Consument dient claim van 54 mille tegen adviseur te laat in

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening vindt dat een klant van Eigen Huis Hypotheekservice zijn claim van 54.000 euro wegens vermeende schending...

Uitgeraasd...

Uitgeraasd...

Deze klant maakte zich zo boos aan de telefoon, dat Rabobank hem terecht acht jaar heeft opgenomen in het Interne Verwijzingsregister (IVR). Dat oordeelt de Geschillencommissie...

Claim ORV na vijf jaar verjaard

Claim ORV na vijf jaar verjaard

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN LEVEN - In 2006 sluiten consument en zijn echtgenote een betalingsbeschermer in een via AFAB bij DSB afgesloten lening. De koopsom hiervoor...

Adviseur moet aanbod documenteren

Adviseur moet aanbod documenteren

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN - Consument sluit een hypotheek. Op dat moment heeft de geldverstrekker de optie van boetevrij bij verkoop of een (beperkte)...

Collegiale tip geen officieel advies

Collegiale tip geen officieel advies

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN - Het tijdens werktijd op een financieel advieskantoor aan een collega vragen wat verstandig is om te doen met de eigen hypotheek,...

Afkoop vereist geen toestemming partner

Afkoop vereist geen toestemming partner

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN LEVEN - De echtgenoot van de consument heeft in 2002 een gemengde overlijdensrisicoverzekering afgesloten. Hij was enig verzekeringnemer...

Verzekeraar moet duidelijk zijn over dekking

Verzekeraar moet duidelijk zijn over dekking

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN SCHADE - In november 2016 sluit de consument een autoverzekering. De ingangsdatum is 1 januari 2017. Verzekeraar heeft het beleid om...

Quote van de dag
Schadekwestie: bootverzekeraar verhaalt schade op WA-verzekeraar veroorzaker. Deze wijst af o.g.v. 'knock for knock'-overeenkomst. Bootverzekeraar accepteert dit. M.i. onterecht, want overeenkomst geldt bij wederzijdse bootverzekering, niet AVP. Toch, collega's? #vaktweet

Schadekwestie: bootverzekeraar verhaalt schade op WA-verzekeraar veroorzaker. Deze wijst af o.g.v. 'knock for knock'-overeenkomst. Bootverzekeraar accepteert dit. M.i. onterecht, want overeenkomst geldt bij wederzijdse bootverzekering, niet AVP. Toch, collega's? #vaktweet

Financieel adviseur Maarten Koster in tweet

Stelling

Ik ervaar vak van financieel adviseur als stressvol

Recente editie
Recente editie

Klanten worden overvoerd met informatie die niet objectief is, zegt Jolanthe van den Berg (Zuiver Advies). Ze pleit in VVP6 voor het ontkoppelen van advies en bemiddeling. Jan Boerboom (AFM) legt uit waarom leidraden van de financiële waakhond geen ‘regeltjes’ zijn. Volgens Frits Bart (Aegon) wordt Nederland dadelijk weer opgezadeld met een pensioenvorm uit de verzuilingstijd. Hij vertelt hoe het anders kan.

Bekijk de inhoud
Events
VVP Event Communicatie

VVP Event Communicatie

Wat vertel ik mijn klant? Van krommunicatie naar effectieve communicatie Woensdagmiddag 28 november, VNAB Kenniscentrum, Rotterdam. Dit nieuwe VVP Event biedt heldere tips en tools om voor de klant relevante en noodzakelijke informatie eenvoudig en helder uit te leggen. Mogelijke doelen: werving nieuwe klanten, behoud bestaande klanten en meer vertrouwen...

VVP Event Inkomen 2018

VVP Event Inkomen 2018

VVP organiseert op woensdagmiddag 19 september voor de derde keer het Event Inkomen. Opnieuw treedt Janthony Wielink (Enkwest) op als hoofdspreker. Hij belicht de actualiteit op inkomensgebied. De kennispartners Allianz, Avéro Achmea, Movir en Turien & Co. verzorgen verrassende en diepgravende kennissessies. Sessie 1. Impact Prinsjesdag op inkomensverzekeringen en de kansen voor adviseursDoor...

VVP Kennisevent Hypotheken

VVP Kennisevent Hypotheken

INNOVATIES IN DE HYPOTHEEKMARKTHet is tien jaar geleden dat de financiële crisis in alle hevigheid uitbarstte. Tien jaar later is de dynamiek op de hypotheekmarkt volledig terug. Ondertussen hebben we grote lessen geleerd. Regels zijn aangescherpt, diploma-eisen zijn opgeschroefd, consumenten zijn kritischer, de digitale revolutie krijgt vorm en...

Agenda

Alternative Finance Festival

15 september 2018 - 15 september 2018

Lees meer

Positive Finance Day 2018

1 november 2018 - 1 november 2018

Lees meer
Nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief!