Kifid-uitspraken

Bank hoeft niet te lenen voor aflossing

Bank hoeft niet te lenen voor aflossing

HYPOTHEKEN – In 2014 sluit de consument een hypotheek voor 395.000 euro bij de geldverstrekker waarbij de rente voor twintig jaar is vastgesteld op 4,3 procent....

Overeenkomst gaat boven online info

Overeenkomst gaat boven online info

HYPOTHEKEN – De consument heeft een hypothecaire geldlening bij een geldverstrekker afgesloten. In de offerte en de voorwaarden van deze lening is opgenomen,...

Oud contract niet té letterlijk nemen

Oud contract niet té letterlijk nemen

LEVEN - De eisen die aan een uitvaart worden gesteld, veranderen in de loop der tijd. Een treffend voorbeeld hiervan is te vinden in deze klacht. In 1949 wordt...

Alleen zorgplicht voor opdrachtgever

Alleen zorgplicht voor opdrachtgever

LEVEN - De eigenaresse van een woning sluit in 2011 op haar zeventigste een hypotheek op haar woning die op dat moment een forse overwaarde heeft. Van de lening...

Toebrengen schade niet hetzelfde als aansprakelijkheid

Toebrengen schade niet hetzelfde als aansprakelijkheid

SCHADE - De AVP vergoedt, binnen voorwaarden, de financiële schade waarvoor de verzekerde wettelijk aansprakelijk is. In deze klacht gaat het om een consument...

Geen overeenkomst zonder toestemming

Geen overeenkomst zonder toestemming

SCHADE - In deze klacht gaat het om een verzekerde die een geschil heeft met zijn ex-werkgever over de uitvoering van de vaststellingsovereenkomst die zij in kader...

Termijn van ’30 dagen’ in herinneringsbrief voldoet niet

Termijn van ’30 dagen’ in herinneringsbrief voldoet niet

Met het noemen van een termijn van ’30 dagen’ (in plaats van ‘een maand’) in de herinneringsbrief wegens betalingsachterstand heeft Nationale-Nederlanden...

Paardenverzekering...

Paardenverzekering...

Een paardenverzekering zorgde voor onmin tussen een paardenbezitster en Gevolmachtigd Agent. Volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid)...

Kifid: onduidelijke verzekeringsvoorwaarde pakt uit in voordeel consument

Kifid: onduidelijke verzekeringsvoorwaarde pakt uit in voordeel consument

De aanbouw aan een woning, de plaatsing van een schutting en de beplanting te dicht bij de erfgrens leiden tot juridische geschillen tussen een consument en zijn...

Interpretatie bindend advies inzet Kifid-zaak

Interpretatie bindend advies inzet Kifid-zaak

De Geschillencommissie (Kifid) deed onlangs uitspraak (2018-413) in een zaak waarin de klant meende dat zijn bank het eerder door de Commissie uitgesproken bindend...

Camera even laten liggen: geen vergoeding

Camera even laten liggen: geen vergoeding

SCHADE - Consument plaatst bij het betalen van zijn parkeerticket een kleine maar dure camera op de parkeerautomaat. Na betaling vergeet de consument de camera....

Onderbouwing afkoopwaarde niet verplicht

Onderbouwing afkoopwaarde niet verplicht

LEVEN - In deze uitspraak gaat het om een consument die bij een verzekeraar de afkoopwaarden van twee door hem afgesloten uitvaartverzekeringen opvraagt. De hierop...

Geldverstrekker mag met ex praten

Geldverstrekker mag met ex praten

HYPOTHEKEN - In 2005 sluit de consument met haar toenmalige partner een hypotheek bij de geldverstrekker. In 2007 komt een einde aan deze relatie. In 2015 verzoekt...

Langjarige belegging kan bij bejaarde passen

Langjarige belegging kan bij bejaarde passen

LEVEN - Circa 3.500 financieel advieskantoren hebben op grond van het Nationaal Regime het recht om te adviseren en het ontvangen en doorgeven van orders met betrekking...

Geen actieve informatieplicht voor bank

Geen actieve informatieplicht voor bank

HYPOTHEKEN - In deze zaak treedt de bank op als geldverstrekker. De consument verwijt de bank dat deze de consument niet heeft geattendeerd op het feit dat hij...

Consument moet schade onderbouwen

Consument moet schade onderbouwen

SCHADE - In deze casus wijst een rechtsbijstandsverzekeraar het verzoek tot dekking af. Nadat de consument zich tot KiFiD heeft gewend, erkent de verzekeraar het...

Vraag naar strafrechtelijk verleden niet voor meerdere lezingen vatbaar

Vraag naar strafrechtelijk verleden niet voor meerdere lezingen vatbaar

De stelling van consument dat de zinsnede ‘in aanraking komen’ uitsluitend ziet op het eerste contact tussen hem en politie of justitie in 2006 volgt...

Kifid: vanwege ‘oneerlijk beding’ moet ASR poliskosten beleggingsverzekering terugbetalen

Kifid: vanwege ‘oneerlijk beding’ moet ASR poliskosten beleggingsverzekering terugbetalen

ASR moet de door een consument betaalde poliskosten voor een beleggingsverzekering terugbetalen. Bij het afsluiten van de beleggingsverzekering was voor de consument...

Onjuiste mededeling adviseur leidde niet tot schade, vordering afgewezen

Onjuiste mededeling adviseur leidde niet tot schade, vordering afgewezen

De consument heeft geen nadeel ondervonden van de onjuiste mededeling door zijn adviseur. Zijn vordering is om deze reden dan ook niet voor toewijzing vatbaar, aldus...

Consumenten met klachten over rentetarieven doorlopend krediet krijgen soms gelijk en soms niet

Consumenten met klachten over rentetarieven doorlopend krediet krijgen soms gelijk en soms niet

Meerdere consumenten hebben zich bij Kifid beklaagd over de hoogte van het rentetarief van hun doorlopend krediet bij Interbank of dochtermaatschappijen van deze...

Alle klanten straks wijzen op premieverlaging

Alle klanten straks wijzen op premieverlaging

De recente uitspraak van de Geschillencommissie van het Kifid over een klant die jaren van premieverlagingen misliep, kan ook voor andere financiële producten...

Adviseur betaalt te hoge ORV-premie uit eigen zak

Adviseur betaalt te hoge ORV-premie uit eigen zak

Een financieel adviseur moet een klant ruim 3200 euro betalen vanwege misgelopen premiekorting op diens overlijdensrisicoverzekering (ORV). Volgens de Geschillencommissie...

Kifid opent klachtloket voor klein mkb en zzp

Kifid opent klachtloket voor klein mkb en zzp

Zzp’ers en ondernemers met jaaromzet tot vijf miljoen euro, kunnen vanaf 1 juli met klachten over kredietverlening naar het Kifid. Het klachteninstituut voor...

Tien minuten geen 'moment van onbedachtzaamheid'

Tien minuten geen 'moment van onbedachtzaamheid'

Een fotocamera laten liggen op een parkeerautomaat is geen moment van onbedachtzaamheid, meent de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Uitspraak...

Geschil over toekenning uitkering is geen geschil over arbeidscontract

Geschil over toekenning uitkering is geen geschil over arbeidscontract

Een geschil over de toekenning van een uitkering kan niet worden gezien als een (verzekerd) conflict over het arbeidscontract. Dat meent de Geschillencommissie Financiële...

Quote van de dag
Na jaren getouwtrek zijn alle betrokkenen op één na het nu eens over een nieuw pensioenstelsel. Het zou voor Koolmees onverantwoord zijn om die kans te laten lopen. Hem rest nu nog maar één alternatief: negeer het advies van DNB. Dat advies is economisch ondoordacht en politieke zelfmoord

Na jaren getouwtrek zijn alle betrokkenen op één na het nu eens over een nieuw pensioenstelsel. Het zou voor Koolmees onverantwoord zijn om die kans te laten lopen. Hem rest nu nog maar één alternatief: negeer het advies van DNB. Dat advies is economisch ondoordacht en politieke zelfmoord

Econoom Coen Teulings in het FD

Stelling

Mijn verdienmodel als zelfstandig adviseur is steeds minder afhankelijk van productverkoop

Recente editie
Recente editie

‘Gretigheid leidt tot geen winst’ was de lijfspreuk van een voormalige werkgever van Bart Karel (Bart Karel Financiële Diensten). Die wijsheid hanteert Karel nog altijd in zijn eigen onderneming, vertelt hij in vakblad VVP6 (oktober). Fred de Jong (Adviesbureau Fred de Jong) wijst er in column AdVISIE op, dat mensen hun financiële leven het liefst met hun adviseur delen. Die unieke positie moet volgens De Jong zijn te verzilveren. Verder: uitgebreid (foto-)verslag van VVP event Inkomen.

Bekijk de inhoud
Events
Heldere communicatie over meerwaarde advisering en beloning

Heldere communicatie over meerwaarde advisering en beloning

VVP Event Communicatie Wat vertel ik mijn klant? Van krommunicatie naar effectieve communicatie Woensdagmiddag 28 november, VNAB Kenniscentrum, Rotterdam. Dit nieuwe VVP Event biedt heldere tips en tools om voor de klant relevante en noodzakelijke informatie eenvoudig en helder uit te leggen. Mogelijke doelen: werving nieuwe klanten, behoud bestaande...

VVP Event Communicatie: wat vertel ik mijn klant?

VVP Event Communicatie: wat vertel ik mijn klant?

Het VVP Event Communicatie: wat vertel ik mijn klant? vindt plaats op woensdagmiddag 28 november in het VNAB Kenniscentrum in Rotterdam. Dit event biedt heldere tips en tools om voor de klant relevante en noodzakelijke informatie eenvoudig en helder uit te leggen. Mogelijke doelen: werving nieuwe klanten, behoud bestaande klanten en meer vertrouwen...

Agenda

Letselschadeslachtoffers gebaat bij goede hulp

31 oktober 2018 - 31 oktober 2018

Lees meer

'Einde van Fossiele Financiering

14 november 2018 - 14 november 2018

Lees meer

Inspiratiesessie VLPN: Willem Vreeswijk

15 november 2018 - 15 november 2018

Lees meer

Insurance Distribution Directive

14 december 2018 - 14 december 2018

Lees meer

Marktdag NVGA en ledenvergadering

10 april 2019 - 10 april 2019

Lees meer
Nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief!