Leren van kifid-uitspraken

Verzekeraar hoeft koffietafel niet te vergoeden

Verzekeraar hoeft koffietafel niet te vergoeden

Leven -De consument heeft in 1957 een uitvaartverzekering afgesloten. Op het polisblad verplicht de aanbieder zich ‘bij overlijden van elk hunner te zullen...

Kifid niet thuis voor verhuurpand

Kifid niet thuis voor verhuurpand

Hypotheken -Artikel 1 van het Reglement van geschillencommissie Kifid bepaalt dat uitsluitend natuurlijke personen die niet handelen in de uitoefening van een beroep...

Fraudeverdachte moet verhaal kunnen doen

Fraudeverdachte moet verhaal kunnen doen

Hypotheken -Bij fraude door een consument kan de aanbieder de persoonsgegevens van de consument opnemen in Incidentenregister en het Externe Verwijzingsregister...

Verzekerde mag op  polisblad vertrouwen

Verzekerde mag op polisblad vertrouwen

SCHADE - De consument heeft een inboedelverzekering afgesloten. Op het polisblad staat vermeld dat het eigen risico is afgekocht. In de polisvoorwaarden is opgenomen...

Consument moet zelf termijnen bewaken

Consument moet zelf termijnen bewaken

HYPOTHEKEN - Consument en financieel adviseur sluiten een overeenkomst van opdracht. In de overeenkomst is onder meer de volgende bepaling opgenomen: ‘Opdrachtgever...

Beperking aan verbod  om te verhuren

Beperking aan verbod om te verhuren

HYPOTHEKEN - Hypotheekverstrekkers nemen in de hypotheekvoorwaarden veelal op dat de consument het pand niet mag verhuren. Achtergrond van deze bepaling is, dat...

Ex krijgt uitgekeerd  ondanks scheiding

Ex krijgt uitgekeerd ondanks scheiding

LEVEN - De consument heeft een levensverzekering. Deze geeft recht op een uitkering bij in leven zijn op de einddatum van de verzekering. Als begunstigde van deze...

Verzekeraar hoeft  AOW-gat niet te dichten

Verzekeraar hoeft AOW-gat niet te dichten

SCHADE - De consument heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten. De polisvoorwaarden bepalen dat de verzekering eindigt op de eerste dag van de maand...

Voor informeel advies gelden gelijke eisen

Voor informeel advies gelden gelijke eisen

HYPOTHEKEN - In deze casus staat vast, dat er sprake is geweest van een informeel advies waaraan geen schriftelijke overeenkomst ten grondslag lag. Er is geen adviesrapport...

Fout adviseur levert geen compensatie op

Fout adviseur levert geen compensatie op

LEVEN - Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Ook binnen de financiële sector. De gevolgen van door een financieel dienstverlener gemaakte fouten kunnen...

Ook consument moet zijn best doen

Ook consument moet zijn best doen

LEVEN – De geschillencommissie Kifid legt normen op aan aanbieders en adviseurs. Maar ook aan de consument worden door de geschillencommissie eisen gesteld....

KiFiD neemt wel norm over uit Wft

KiFiD neemt wel norm over uit Wft

HYPOTHEKEN – In deze uitspraak neemt de geschillencommissie een publiekrechtelijke norm uit de Wft over als privaatrechtelijke norm. In deze casus is een...

Mag bank klant verplichten advies in te winnen?

Mag bank klant verplichten advies in te winnen?

HYPOTHEKEN – De consument wenst de waarde van een beleggingsverzekering af te kopen en de opbrengst hiervan in mindering te brengen op de uitstaande hypotheeksom....

Woorden kunnen tot misverstanden leiden

Woorden kunnen tot misverstanden leiden

LEVEN – Door de sector gebruikte termen en woorden kunnen bij consumenten makkelijk tot misverstanden leiden. Een aantal voorbeelden in recente uitspraken...

KiFiD neemt norm uit Wft níet over

KiFiD neemt norm uit Wft níet over

HYPOTHEKEN – Binnen de Wft geldt dat dat de hypotheek zoals die na advies tot stand komt, geacht wordt te zijn conform het advies dat de adviseur aan de consument...

Moet verzekeraar wijzen op betere alternatieven?

Moet verzekeraar wijzen op betere alternatieven?

LEVEN – De premies van overlijdensrisicoverzekeringen, zijn in de afgelopen jaren sterk gedaald. Consumenten kunnen deze overeenkomst tussentijds eenzijdig...

Tijdelijke schorsing WA-dekking niet afdwingbaar

Tijdelijke schorsing WA-dekking niet afdwingbaar

SCHADE – De verzekeraar in deze uitspraak bood in het verleden de mogelijkheid om de WA-dekking van de auto tijdelijk op te schorten. Deze mogelijkheid wordt...

Bank geeft kwijting hoofdelijke aansprakelijkheid

Bank geeft kwijting hoofdelijke aansprakelijkheid

HYPOTHEKEN – De consument en zijn partner gaan scheiden. De gemeenschappelijke woning wordt verkocht. Er resteert echter een restschuld van € 83.564,40....

Verzekeraar mag dossier opruimen

Verzekeraar mag dossier opruimen

LEVEN – In de casus hierboven spreekt de consument ook de verzekeraar aan. Deze stelt dat – omdat de verzekering destijds niet tot stand kwam –...

Reisverzekering en normale voorzichtigheidsclausule

Reisverzekering en normale voorzichtigheidsclausule

SCHADE – De consument in deze casus heeft een doorlopende reisverzekering. In de polisvoorwaarden is de volgende bepaling opgenomen: “U moet alles doen...

Bewijs opdracht van casco naar beperkt casco

Bewijs opdracht van casco naar beperkt casco

SCHADE – In het kader van zijn echtscheiding wordt de verzekeringsportefeuille van de consument in 2014 aangepast. Tijdens deze aanpassing wordt de cascoverzekering...

Orv komt niet tot stand: fout van inkoopcombinatie?

Orv komt niet tot stand: fout van inkoopcombinatie?

LEVEN – In 2007 verzorgt de adviseur de oversluiting van een hypothecaire geldlening. Via tussenkomst van een inkoopcombinatie vraagt de adviseur ook een...

Verval opslag: geen terugwerkende kracht

Verval opslag: geen terugwerkende kracht

LEVEN – De consument heeft een aflossingsvrije hypotheek. In 2015 gaat de consument akkoord met een renteherzieningsvoorstel. Op de site van de geldverstrekker...

Mag bank klant verplichten advies in te winnen?

Mag bank klant verplichten advies in te winnen?

HYPOTHEKEN – De consument is zelf gecertificeerd planner. Hij wenst de waarde van een beleggingsverzekering af te kopen en de opbrengst hiervan in mindering...

Schadevergoeding bij overkreditering

Schadevergoeding bij overkreditering

HYPOTHEKEN – In deze casus staat niet ter discussie dat de geldverstrekker gedurende twee jaar een hoger krediet heeft verstrekt dan verantwoord was gelet...

Quote van de dag
Na jaren getouwtrek zijn alle betrokkenen op één na het nu eens over een nieuw pensioenstelsel. Het zou voor Koolmees onverantwoord zijn om die kans te laten lopen. Hem rest nu nog maar één alternatief: negeer het advies van DNB. Dat advies is economisch ondoordacht en politieke zelfmoord

Na jaren getouwtrek zijn alle betrokkenen op één na het nu eens over een nieuw pensioenstelsel. Het zou voor Koolmees onverantwoord zijn om die kans te laten lopen. Hem rest nu nog maar één alternatief: negeer het advies van DNB. Dat advies is economisch ondoordacht en politieke zelfmoord

Econoom Coen Teulings in het FD

Stelling

Mijn verdienmodel als zelfstandig adviseur is steeds minder afhankelijk van productverkoop

Recente editie
Recente editie

‘Gretigheid leidt tot geen winst’ was de lijfspreuk van een voormalige werkgever van Bart Karel (Bart Karel Financiële Diensten). Die wijsheid hanteert Karel nog altijd in zijn eigen onderneming, vertelt hij in vakblad VVP6 (oktober). Fred de Jong (Adviesbureau Fred de Jong) wijst er in column AdVISIE op, dat mensen hun financiële leven het liefst met hun adviseur delen. Die unieke positie moet volgens De Jong zijn te verzilveren. Verder: uitgebreid (foto-)verslag van VVP event Inkomen.

Bekijk de inhoud
Events
Heldere communicatie over meerwaarde advisering en beloning

Heldere communicatie over meerwaarde advisering en beloning

VVP Event Communicatie Wat vertel ik mijn klant? Van krommunicatie naar effectieve communicatie Woensdagmiddag 28 november, VNAB Kenniscentrum, Rotterdam. Dit nieuwe VVP Event biedt heldere tips en tools om voor de klant relevante en noodzakelijke informatie eenvoudig en helder uit te leggen. Mogelijke doelen: werving nieuwe klanten, behoud bestaande...

VVP Event Communicatie: wat vertel ik mijn klant?

VVP Event Communicatie: wat vertel ik mijn klant?

Het VVP Event Communicatie: wat vertel ik mijn klant? vindt plaats op woensdagmiddag 28 november in het VNAB Kenniscentrum in Rotterdam. Dit event biedt heldere tips en tools om voor de klant relevante en noodzakelijke informatie eenvoudig en helder uit te leggen. Mogelijke doelen: werving nieuwe klanten, behoud bestaande klanten en meer vertrouwen...

Agenda

Letselschadeslachtoffers gebaat bij goede hulp

31 oktober 2018 - 31 oktober 2018

Lees meer

'Einde van Fossiele Financiering

14 november 2018 - 14 november 2018

Lees meer

Inspiratiesessie VLPN: Willem Vreeswijk

15 november 2018 - 15 november 2018

Lees meer

Insurance Distribution Directive

14 december 2018 - 14 december 2018

Lees meer

Marktdag NVGA en ledenvergadering

10 april 2019 - 10 april 2019

Lees meer
Nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief!