quote

"Veel mensen blijven denken dat hypotheekadvies gratis is. Kwestie van framen: 3/4 weet het dus wel" Leo de Boer (Verbond) in tweet

stelling

"Het portefeuillerecht is achterhaald"

nieuws

ROBOT VOORSPELT WANBETALING KREDIETNEMER

Op Finovate in Londen, de jaarlijkse conferentie voor de laatste innovaties op het gebied van financiële technologie, heeft de Nederlandse fintech start-up AdviceRobo een geautomatiseerde manier voor het verstrekken van kredietscores gepresenteerd.

"CreditRobo is een volledig geautomatiseerde manier om te voorspellen of en wanneer een kredietnemer in default (wanbetaling) komt", zeggen Diederick van Thiel en Rosali Steenkamer van de Nederlandse fintech. Naar eigen zeggen is AdviceRobo op dit moment vergevorderd met een van de grootste intermediairs op het gebied van particuliere leningen en gaat het bedrijf zijn diensten leveren aan een Nederlandse verzekeraar. In het verleden waren Steenkamer en Van Thiel oprichter van eyeOpe...

 

FINANCIEEL ADVISEUR HEEFT BAAT BIJ KEUZESTRESS

"Door de extra transparantie in de financiële adviesmarkt weten klanten beter wat er te halen is en wordt de focus op de prijs groter. Naarmate er meer vergelijkingssites komen wordt de keuzestress voor consumenten ook groter. Dat is in het voordeel van de adviseur." Dit stelt onderzoeker Fred de Jong in een artikel in de Actuaris over de veranderende rol van het intermediair.

 

UITSTEL INVOERING MIFID II

De Europese Commissie heeft besloten de invoering van MiFID II (Markets in Financial Instruments Directive) met een jaar uit te stellen naar 3 januari 2018.

 

REAAL ZET STAP RICHTING MOBIEL VERZEKEREN

Met inzet van de technologische kennis van Anbang heeft Reaal een app ontwikkeld waarmee klanten hun verzekeringen kunnen beheren via de smartphone. Klanten kunnen hiermee onder meer premieberekeningen maken, een verzekering afsluiten, de juiste noodnummers in binnen- en buitenland raadplegen en contact opnemen met de klantenservice via het kanaal van hun keuze.

 

BART DEN HARTOG LEIDT WILLIS TOWERS WATSON

Bart den Hartog (47) is benoemd als head of Benelux van Willis Towers Watson. Hij geeft leiding aan de Benelux-activiteiten van de financiële dienstverlener die ontstond na de fusie van Willis Group en Towers Watson op 5 januari jongstleden.

 

laatste reacties op berichten

Berend Tooms / "dichtbij" moet je dus lezen als "rechtstreeks". Niet erg, maar meldt dat dan ook gewoon. Weet je als adviseur waar je aan toe bent. Kun je gewoon door met je werk en overwegen of dit nog de juiste club is. Pas bij het doorontwikkelen is er een rol voor adviseurs weggelegd. Dat moet dan een loondienstagent zijn, vermoed ik? "Direct berekenen en afsluiten", lees ik. Nou, even gekeken. Gerekend is er al en afsluiten geloof ik wel. Ben benieuwd naar de rol van de adviseur. Hoeveel mensen ook alweer op straat bij Reaal? Nog veel meer, schat ik in.

Chris de Bruin / @Rob, Mij ontgaat voorlopig nog even het verband tussen de Wet Variabele Beloning en jouw eerste punt, maar ik neem aan dat je bedoelt de nieuwe pensioenknipregeling. Eerder gaf ik in deze rubriek al aan dat je een punt hebt waar het betreft een grondige communicatie tussen pensioenuitvoerders en consument, en als die communicatie aantoonbaar niet goed is verlopen, zou een herstel aan de orde kunnen zijn, met alle bewijsproblematiek in al die individuele gevallen van dien. De terugwerkende kracht zie ik nog niet gebeuren, maar wie weet. Het is overigens maar zeer de vraag of die pensioenconsumenten daarmee gediend zouden zijn. De rente is ook de laatste jaren alleen maar gedaald en zal voorlopig naar verwachting ook niet aantrekken, en dat betekent dat degenen die bijvoorbeeld 1 of 2 jaar terug gebruik zouden hebben gemaakt van de nieuwe knipregeling, alleen maar van de regen in de drup zouden komen. T.a.v. het beleggen in de uitkeringsfase: geen verzekeraar zal zelfs maar de kans op een woekerpolisaffaire II willen lopen en bovendien zullen ze wel in de gaten worden gehouden. De vraag is overigens of veel verzekeraars dit gaan aanbieden. En dat hang samen met de vraag of veel consumenten echt zullen gaan beleggen met geld waar ze van moeten leven. Ik voorspel je dat dat misschien 10% van de doelgroep is. Maar ik ben wél met je eens dat ook aan banken deze mogelijkheid zou moeten worden gegund.

Rian Maas / Het zou het UWV een heleboel herbeoordelingswerk schelen als volledig arbeidsongeschikten wat vaker in de IVA zouden belanden dan in de WGA. Lees meer hierover in het artikel 'WGA-herbeoordelingen voor de inkomensverzekeraar' in de Beursbengel (nr. 851) van januari-februari 2016.

Jeffrey Leichel / Laat ik beginnen te zeggen dat wanneer je een totaaladvies geeft, daar ook een uitvaartadvies bij zou moeten horen. Vanuit een financieel perspectief is dat ook goed te doen. Zeker als je voor het advies één totaalprijs vraagt. Maak je van het totaaladvies echter een keuzemenu, dan valt uitvaartadvies snel af. Immers bij de verzekeraar kost het niets om te regelen (heb ik ook niet bedacht). Maar waar Fred hier volgens mij meer op doelt is het inventariseren van wensen en het visualiseren van een uitvaart voor de klant, zodat klant en nabestaanden zich daar op kunnen voorbereiden. Meerdere uitvaartverzekeraars hebben zich aan de begintijd van het provisieverbod hier op gestort en daar mooie concepten voor ontwikkeld. Dat is niet van de grond gekomen. Volgens mij zagen consumenten er de toegevoegde waarde niet van in, lees, wilden er niet voor betalen.

Peter Veldhuizen / Uitvaartverzekeringen hebben een advies nodig. De zon gaat voor niets op. De kachel moet branden. Doorlopende provisie kleine kapitaalverzekeringen bij overlijden is helemaal geen gek idee. Doorlopende provisie is ook investeren in de toekomst voor het intermediair en dat geeft klantenbinding en zorgplicht. Meneer Fred schijnt een hele goede boterham (is iets anders dan verdienen) te hebben en kan zich niet verplaatsen in de man met de pet... Vermogen hebben, is iets anders dan geld. de uitvaartondernemer moet ook behoorlijk snel betaald worden. ivm de AFM regels zou geld lenen voor uitvaartkosten niet mogelijk kunnen zijn. Wiens brood men eet, diens woord men spreekt. Ik zie de (gekleurde) opmerking van Fred de Jong, met vele petjes, totaal niet zitten. Bovendien heeft de Consumentenbond een andere mening denk ik....(toch wel nodig) Uitvaartverzekeringen is ontzorgen .

Frank van Wijngaarden / Leuk om te lezen waar mevrouw Van Gaal tegenaan liep of wat zij ervaart als binnen de lijntjes moeten kleuren. Dat iets waar menig onafhankelijk financieel adviseur haar de hand in had kunnen geven. Dan is zij nog niet eens belast met allerhande diploma-eisen, verzekeraars die de markt domineren, productdenken versus dienstverlening, machtige bolwerken die het klantbelang niet kunnen en willen invullen, distributiebeheersing, bestuurders die over de houdbaarheidsdatum zijn, etc.. De AFM is en blijft een vooruitgeschoven instituut ter bescherming van de politiek en niet in staat toezicht te houden. Heb inmiddels de nodige meldingen gedaan van echte misstanden en men doet er niets mee. Zogenaamd proiteiten stellen en wellicht hard achter de schermen bezig. De kloof tussen burgers, politiek, instituten en machtige partijen die geld van anderen beheren wordt groter en groter. De hoop op een zachte landing of het kopen van tijd om de sociale onrust te beteugelen is het politieke adagium. Ik begrijp dat mevrouw Van Gaal met klantvraagstukken wil bezig zijn. Dat is mooi en zeker zeer noodzakelijk. Wellicht was dit haar grootste kans hier breder invulling aan te geven. Want een toezichthouder hoeft zich niet te beperken tot haar eigen toezicht. Hoewel haar optreden in de markt nog niet heeft geleidt tot een mooiere financiele sector. Sloopdecrisis geeft korting op producten maar fundamenteel heeft er geen innovatie plaatsgevonden. Het klanten adviseren over woekerpolissen heeft niet geleidt tot een oplossing. Het adviseren van vrouwen in echtscheidingszaken klinkt mooi maar leidt dat tot financiele zelfredzaamheid van vrouwen. Een dubbeltje op zijn kant is een leuk programma hoe mensen er bovenop worden geholpen. Helaas zijn het allemaal oplossingen die vallen onder de noemer pleisters plakken. Wellicht is de zorg een interessante sector als verpleegster. Mevrouw Van Gaal is eenzijdig gefocust. Laten we haar eens gaan uitnodigen om te komen met een fundamentele oplossing die de wereld mooier maakt. Want voorkomen is beter dan genezen.

Leo bolle / Vrouw naar mijn hart. Een vrouw volgt haar hart. Een man blijft binnen de lijntjes. Het is niet de eerste vrouw die 'em peert. Dat geeft mannen toch te denken...

Ton Gabriëls / @Mevr. van Gaal (Beste Annemarie), Wat U is overkomen, had U ook voor kunnen zien aankomen? In verzekerings-termen was dit "geen onzeker voorval". Toch is het jammer dat U niet langer dan 6 mnd. bij AFM kon/wilde blijven. Uw blik op NL / verzekeringen zet anderen wel aan het denken. Veel succes

Willem van Spronsen / Fred even de punten op de juiste i. FInancieel dienstverleners zijn bemiddelaars en adviseurs. Een uitvaart produkt is een financieel product dat wordt aanbevolen, geadviseerd maar feitelijk in het financiele verkeer gewoon wordt verkocht, echter bij wet is de koper verplicht om naast het financiele product apart de advies of verkoop vergoeding te betalen. Geef mij in dit kader je definitie van een productverkoper en die van een adviseur. Lijkt mij wat moeilijk, maar ongetwijfeld heb je hierop het ultieme antwoord.

Nico van Koesveld / Lastige kwestie, SNS deed graag zaken met het intermediair. Intussen hield zij het intermediair correct op de hoogte van de ontwikkelingen bij de klant. Het intermediair kon met dat signaal en met de kennis van de marktontwikkelingen van de andere aanbieders dan een perfect passend advies geven dat nauw aansloot bij de klant. Dat beleid wijzigde in de loop der jaren en stopte SNS met het informeren aan het intermediair. Gevolgen van het gewijzigde beleid van nieuw aan geschoven directies. Bij ons is dat niet zo'n probleem, als bij mijn klanten de aanbieder direct een communicatie krijgt van de aanbieder, raadpleegt deze ons toch wel. Zoiets hebben we al eens meegemaakt met Florius, lees mijn ervaring daarover http://koesveld.blogspot.nl/2012/10/banken-pakken-mijn-klanten-af.html Als je laat blijken dat je grip hebt op de situatie van de klant, dan zal de klant jou als eerste raadplegen. Er zijn hele mooie controle systemen die veel verder gaan als dat gesprekje met een SNS verkoper, zoals bv het controlesysteem van de Hypotheekbond. Tot slot kun je ook gewoon je klant informeren dat deze benadert kan worden door een leverancier. En vraag dan dat je klant altijd jou eerst raadpleegt voor deze zelfstanding tot actie overgaat. Elke klant zal dat waarderen.

Agenda

14 april 2016

Amsterdam - European FinTech Awards & Conference

14 april 2016

Regio Utrecht - Zoek mee naar de essentie

Edmond Halley
20 april 2016

Rotterdam - De volmacht draait door

NVGA

overig nieuws

Meer nieuws...

New Financial Forum

UITROL BOOMBUSTBOOM ONDER YOUNG PROFESSIONALS

Na de vertoning van de documentaire Boom Bust Boom van Terry Jones (Monty Python) en hoogleraar Theo Kocken eind vorig jaar in Amsterdam gaat de stichting New Financial Forum de documentaire nu ook vertonen aan de Young Professionals van Aegon en ASR.   De leerzame documentaire is vooral ook zinvol omdat mede-auteur van de film Theo Kocken na afloop aanwezig is om met de deelnemers een fundamentele discussie aan te gaan over het financiële systeem. “De vele financiële ...   Lees meer »

Willem Vreeswijk - Alleen als wij honderd procent verantwoordelijkheid nemen voor alles wat er in ons leven gebeurt, kunnen we een bijdrage leveren aan een nieuwe financiële wereld.