quote

"Denken vanuit de klant en verkoopdoelstellingen kunnen niet samengaan" Maurice Oostendorp (De Volksbank) in FD

stelling

"Minister moet vasthouden aan deadline PEplus"

nieuws

AFHANDELING WOEKERPOLISSEN: TIJD DAT REALITEITSZIN TERUGKEERT

De uitspraken waarop de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) haar nuancering toepassing hersteladvies bij beleggingsverzekeringen baseert, zijn interessant leesvoer.

Het betreft de uitspraken 2016-438, 439, 440 en 441. Zie verderop in dit bericht voor de details.

De uitspraken illustreren feilloos wat al langer bekend is: voor de oplossing van je probleem moet je niet per se bij Kifid zijn, want dat volgt gewoon de juridische regels (en dat moet ergens ook, anders zou het einde zoek zijn). Maar de eigenlijke vraag die verzekeraars en adviseurs zich zouden moeten stellen, is: hoe kunnen we de klant werkelijk helpen, binnen de grenzen van het mogelijk...

 

ALLE MONEYVIEW AEQUOTE-MODULES STANDAARD BIJ FIGLO

Bij Figlo kunnen adviseurs nu gebruik maken van alle MoneyView AeQuote-modules.

 

VCN GAAT SAMENWERKING AAN MET QEES

"Door de samenwerking kunnen financieel adviseurs hun werkgevers een totaaloplossing bieden rondom verzuim en HR." Aldus VCN bij de woensdag bekendgemaakte samenwerking met Qees.

 

DL: WERKGEVER KAN HOGERE PENSIOENPREMIE TOEZEGGEN

Delta Lloyd maakt het mogelijk om binnen het Persoonlijk Pensioen Plan de pensioenpremie te berekenen met een rekenrente van 2 en 2,5 procent. Hierdoor kunnen werkgevers een hogere pensioenpremie toezeggen dan met de standaard rekenrentes van 3 en 4 procent.

 

WFTNIVO PROMOOT EVC ALS ALTERNATIEF PEPLUS

WFTNIVO wijst nog eens op de mogelijkheid van het EVC-traject als alternatief voor Wft PEplus-examens (EVC = Eerder Verworven Competenties).

 

 

laatste reacties op berichten

Roelof Radstaake / Deze handelwijze is helaas geen incident. De creativiteit om onder (volledige) schadevergoeding uit te komen kent vaak geen grenzen. Daarbij wordt er vaak op gespeculeerd dat de mensen die hierdoor benadeeld worden niet goed op de hoogte zijn van hun rechten en daarom de strijd maar niet aangaan. Het is een toenemende tendens dat verzekeraars -vaak uit ondeskundigheid aan de zijde van behandelaars of ingefluisterd door experts- maar 'wat gaan roepen' in de hoop dat verzekerde/benadeelde het slikt. Treurig maar waar. De praktijk wijst het simpelweg uit.

Albert van der Poll / Reaal stuurt nu wederom brieven aan relaties die in een eerder stadium al twee keer kosteloos uitleg hebben gehad. Inmiddels overtreft de tijd besteed aan hersteladvies menigmaal de ooit bestede tijd bij afsluiten van het product, - jaja stil maar, we hebben provisie ontvangen ik weet 't- en blijft de consument, hierin gesterkt door brieven van de verzekeraar, aanspraak maken op een volgend volledig diepgaand en uitgebreid advies, waarbij zelfs in situaties van volledige oversluiting van de hypotheek naar een andere geldverstrekker met een andere aflosvom de verwachting is dat dit kosteloos zal worden geregeld. Ook op dit gebied mag er wel enige realiteitszin terugkeren, de onbetaalde goedwillendheid van de nog actieve adviseurs is niet eindeloos op te rekken.

Albert van der Poll / @Marcel, het gaat om omzet en verder niks, het boeit asr en Argenta etc niet waar die vandaan komt, als er maar getekend wordt bij de notaris. We gaan zien hoe groot Independer gaat worden met dit aanbod. Ze beginnen al met een aantal leugentjes om bestwil. Allereerst komt er 100 euro bij voor de orv aanvraag. Dan is het al 595 euro, er zullen vast niet veel starters zonder orv zijn. Dat presenteer je dan als "korting" want commercieel zijn ze heel handig bij Independer. Vervolgens neem je ter vergelijking een relatief duur geprijsde intermediair. Wanneer je vergelijkt met een modaal intermediair die bijvoorbeeld 1.950 vraagt voor een starter is er niet wel 2.000 euro te besparen maar 1.355 euro. Die besparing geeft je natuurlijk ook aan als bruto bedrag, het belastingvoordeel laat je achterwege. Dat levert ook circa een derde van het verschil op. Dan is het nog ongeveer 1.000 euro. Aangezien ik niet voor 1 gat te vangen ben, leg ik relaties uit dat 1.000 hypotheek momenteel 20 euro per jaar bruto is, 1,66 per maand, en netto dus een dikke euro. een half kopje koffie op een terras per maand. Voor dat eurootje neem je zelf de verantwoordelijkheid bij het nemen van de grootste financiele beslissing uit je leven, waar je als starter ook nog eens voor het eerst mee te maken hebt. Want Independer is eenvoudige execution only. dat staat er, eerlijk is eerlijk, ook bij. De grootste leugen is nog wel dat je eigenlijk helemaal niets bespaart. Independer vergelijkt zijn eigen execution only tarief met de adviseurstarieven inclusief wel gegeven ADVIES. Ik betwijfel of consumenten dit ook beseffen. Zullen zij niet aannemen dat het aanbod hetzelfde is als gevolg van deze prijsvergelijking? Alsof je zwartwit TV's gaat verkopen: veel goedkoper dan kleurentoestellen. en waarom zou je kleur willen. U betaalt niks voor iets wat wij niet geven, wat wij u wel geven is zo minimaal dat het vrijwel altijd nog veel te veel is dat wij u berekenen. Maar u begrijpt: wij moeten ook uit onze dure financierings- ontwikkelingskosten en reclamecampagnes komen. Ja en dáár betaalt u dus wél voor, niet voor advies. Ik ben nog niet overtuigd dat dit tot daverende successen zal leiden. We gaan 't meemaken, you can always fool some of the people some of the time, but you cannot fool all the people all the time.

Nel Dikkers / Schande, dat de verzekeraar heeft geprobeerd onder de volledige uitbetaling uit te komen. Veel frustratie onnodig geweest nu het Kifid de verzekeraar heeft teruggefloten. Als consument moet je alle verzekeringsbijlagen (soms wel meer dan 100 pag.) spellen. Bij schade blijk je "anders" verzekerd te zijn dan gedacht. Dit is een feit. Verzekeraar, wees eens wat menselijker.

Leon Brummelhuis / Bijzonder dat er nog geen reacties zijn!

Marcel de Groot / Bijzonder dat een van nature met tussenpersonen samenwerkende maatschappij als ASR ook hypotheken zonder advies gaat verstrekken. Op de ASR site zelf verwijst men voor meer informatie over hypotheken nog naar een hypotheekadviseur, zodat hij aan de hand van de persoonlijke situatie het beste inschatten welke hypotheek het beste bij iemand past. Dat is anno 2016 schijnbaar niet meer van belang... Marcel de Groot Assuralis

Albert van der Poll / Het is wel een vrij eenvoudige manier om de burgers en bedrijven iets meer te besteden te geven. Geen complexe wetten, oeverloze kamerdebatten, en uitzondering op uitzondering. Gewoon intrekken van een tijdelijke maatregel.

Martin Kroezen / Wat is het verschil met reisverzekeringen die door iedere reisagent/winkel wordt aangeboden zonder enig opleiding/diploma ? Ik blijf de "economische" boetes buiten proportie vinden ten opzichte van leed wat mensen door anderen wordt aangedaan en de boetes/schadeloostelling die daar mee gepaard gaat

Eelco Douma / @Bremmers; volgens mij voel jij je een pseudo-held met je onvolprezen serviceabonnementen, maar nogmaals; deze stelling/dit topic gaat over iets heel anders. En als je het niet erg vindt (en anders maar wel) ga ik nu weer aan het werk en m'n klanten i.p.v jou centraal stellen. Want klanten centraal stellen moet je niet zeggen maar doen en dit staat wat mij betreft los van hoe je hiervoor wordt beloond; een goede, hardwerkende, adviseur verdiend zich hoe dan ook altijd terug voor de klant. Je zal hier ongetwijfeld weer op reageren, maar ik laat het hier dus bij want ik heb gelukkig wel wat beters te doen.

Wim Bremmers / @Douma. Nou, en? Wij waren een van de eerste kantoren die begonnen met volledig provisievrij werken, al een aantal jaren voor 2013/2014 en wellicht het aankomende provisieverbod op schadeverzekeringen. Dus ik ben wel gewend op kop te fietsen en veel wind te vangen. Weet je wat veel makkelijker is? Achteraan hangen en mopperen dat de politiek schuldig is aan hoe het in onze branche verloopt. Wij hebben nooit belastingen, dan wel verhogingen of verlagingen daarvan 'verkocht'. Belastingen zijn een gegeven, tenzij je politiek actief bent of daar anderszins belang bij hebt.. Het verband is er overigens wel degelijk, want hoe hoger jouw provisie, hoe hoger de premie (inclusief) en de heffing van het nominale bedrag aan assurantiebelasting. Waarom dien ik ander bij mijn serviceabonnement ook assurantiebelasting te rekenen? Ik begrijp dat je je ook druk gaat maken over de verhoging van boetes, want dat is in het belang van je klant, mocht die op zijn tractor te snel rijden. Ik wens je veel succes om tot een ander inzicht te komen.

Agenda

29 september 2016

Amsterdam - Hypotheken Next

Euroforum
6 oktober 2016

Nieuwegein - Omhels de toekomst

FFP
20 oktober

Den Haag - Gewoon Goed Doen

Dazure en stichting New Financial Forum
2 november

Leusden - SAVE THE DATE: VVP DAG VAN HET TOPADVIES

VVP, in samenwerking met een aantal kennispartners
17 november

Amsterdam - The First Positive Finance Day

VVP, Hogeschool van Amsterdam en stichting New Financial Forum

overig nieuws

  • MANAGER INTERMEDIAIRE DISTRIBUTIE LLOYDS BANK

    Michiel van der Linde is sinds 1 september verantwoordelijk voor de intermediaire distributie en service bij Lloyds Bank (voorheen: Bank of Scotland).

  • DEUTSCHE BANK VERKOOPT ABBEY LIFE

    Deutsche Bank versterkt haar kapitaalspositie (een beetje) door de verkoop van haar Britse verzekeringsdochter Abbey Life (foto).

  • "NETSPAR-ONDERZOEK PENSIOEN 1-2-3 NUTTIG"

    Het Verbond van Verzekeraars en de Pensioenfederatie noemen het Netspar-onderzoek naar de manier waarop met name pensioenfondsen Pensioen 1-2-3 via hun openbare website aanbieden nuttig.

  • DNB ONDERZOEKT GROTERE ROL NIET-BANCAIRE SPELERS BIJ HYPOTHEKEN

    DNB wil meer weten over de kararakteristeiken van hypotheekportefeuilles van niet-bancaire instellingen. Daarom doet DNB navraag bij verzekeraars, pensioenfondsen en beleggingsinstellingen naar de eigenschappen van hypotheekportefeuilles.

  • KIFID NUANCEERT TOEPASSING HERSTELADVIES

    Verzekeraars zijn niet verantwoordelijk en aansprakelijk voor (de kosten van) een deugdelijk hersteladvies. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening dinsdag bij een nuancering van de toepassing van hersteladvies bij beleggingsverzekeringen.

  • SNS BANK WORDT DE VOLKSBANK

    SNS Bank heeft de ambitie een bank met de menselijke maat te worden. Daar hoort ook een nieuwe naam bij. Per 1 januari 2017 wijzigt de naam SNS Bank in de Volksbank

  • MARC HEEMSKERK ACTUARIS VAN HET JAAR

    Marc Heemskerk van adviesbureau Mercer is uitgeroepen tot Actuaris van het Jaar 2016.

  • BANKIERSEED DRAAGT BIJ AAN CULTUURVERANDERING

    Financiële instellingen hebben de beroepseed het afgelopen jaar serieus in hun organisatie ingebed, zo blijkt uit een inventarisatie van DNB en AFM. Begin maart had 96 procent van de medewerkers van de banken de bankierseed of -belofte afgelegd. Bij de verzekeraars was dit 94 procent.

  • NEDASCO GAAT SAMENWERKING AAN MET YORON

    Serviceprovider Nedasco is een samenwerking aangegaan met IT-dienstverlener Yoron. Aangesloten adviseurs kunnen de webdiensten en internettools van Yoron inzetten voor hun marketing en bedrijfsprocessen.

  • VERZEKERAAR DE GEBETEN HOND IN UITSPRAAK KIFID (2 reacties)

    Hoeveel is een dier waard? Meer dan de verzekeraar in kwestie aanvankelijk wilde uitkeren, blijkt uit een uitspraak van de Geschillemcommissie Financiële Dienstverlening.

Meer nieuws...

New Financial Forum

Joseph Oubelkas op First Positive Finance Day

De stichting New Financial Forum organiseert in samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam en VVP op 17 november de First POSITIVE FINANCE DAY. Een nieuwe dag met een nieuw geluid in de financiële sector. En met een gereduceerd tarief voor Ambassadeurs van het New Financial Forum!   Het tijdperk van nieuwe waarden in de financiële sector is aangebroken. Hoe zorgen we ervoor dat nieuwe kernwaarden daadwerkelijk aansluiting vinden bij de samenleving? De First Positive Financ...   Lees meer »

Willem Vreeswijk - Alleen als wij honderd procent verantwoordelijkheid nemen voor alles wat er in ons leven gebeurt, kunnen we een bijdrage leveren aan een nieuwe financiële wereld.