quote

"Aansprakelijkheidsrisico moet niet de drijfveer zijn om werk te maken van preventie" Advocaat Femke de Jong-Struiksma in VVP 18

stelling

"Woekerpolisdossier zal nooit een bevredigende oplossing voor alle partijen kennen"

nieuws

AFM EN DNB: VERANDERINGSBEREIDHEID VERZEKERAARS EN BANKEN IS GROOT

Bij banken en verzekeraars is er een grote veranderbereidheid en dat de urgentie om te veranderen groot is, zo blijkt uit onderzoek van DNB en AFM onder vijf grote banken en verzekeraars.

Tegelijkertijd constateren de toezichthouders dat de prioriteiten niet altijd duidelijk zijn, dat borging van de verandering voor de lange termijn een uitdaging is, dat er soms meer ruimte en tijd nodig is voor reflectie op de veranderingen en dat leiderschap een belangrijke rol speelt.

"De financiële sector is bezig met grote veranderingen. Die veranderingen zijn nodig voor een stabiele financieel solide sector die zorgvuldige financiële dienstverlening aan klanten verst...

 

BOEKJE OVER MEDIATION IN VERZEKERINGSBRANCHE

De Nederlandse Vereniging van Mediators in de Verzekeringsbranche (NVMV) heeft een boekje uitgegeven om de verzekeringsbranche vertrouwd te maken met het relatief nieuwe fenomeen mediation.

 

PENSIOENADVIES STEEDS VAKER VERMOGENSADVIES

Volgens NNEK zal de markt voor vermogensadvisering en vermogensplanning de komende jaren verder groeien. Directeur Egbert Berkhoff zou graag zien dat meer adviseurs de verdiepingsslag maken. Daar hoeven ze overigens niet per se beleggingsadviseur voor te worden. "Door de voortdurende ingrepen in het pensioenstelsel neemt de vraag naar vermogensadvies zeker toe", aldus Berkhoff in VVP 18.

 

BRIGHTNL, FAIRZEKERING EN PENSIOENCAFÉ GENOMINEERD VOOR MARKETING AWARD

De jury van de Financial Marketing Award heeft uit een shortlist van acht cases er drie genomineerd: Fairzekering, BrightNL en Pensioencafé. De award wordt op 12 november uitgereikt tijdens de Nationale Dag Financiële Marketing, de vakdag voor financieel marketeers georganiseerd door VVP, NIMA en De Baak.

 

MONEYVIEW: VERSCHILLEN IN HYPOTHEEKRENTE NEMEN TOE

De gemiddelde rente voor een hypotheek van 10 jaar vast op basis van Nationale Hypotheek Garantie is sinds begin 2014 gedaald van 4,1 procent naar 3,23 procent. In januari bedroeg het verschil tussen de duurste en goedkoopste aanbieder circa 0,9 procentpunt, maar per 10 oktober is dit opgelopen tot 1,5 procentpunt. Dit blijkt uit de jaarlijkse ProductRating Hypotheken van MoneyView.

 

laatste reacties op berichten

Geert Sijbring / Dat hadden we ook oprechte aandacht en inzet en dienstbaar . maar nu moet klanten betalen voor advies. terwijl ze nog niet hebben . bv hypotheek of levensverzekering, of uitvaart verzekering. Dit kreeg ik terug van een klant toen het volgens hem te lang duurde bij de maatschappij Delta Lloyd , ivm met de complexe aan vraag wilde de maatschappij eerst meer gegevens van de klant ( hij werkt bij ministerie van financieren. Die klant is met mijn advies naar de ABN AMRO bank gegaan, en weigert mij nu te betalen. gelijkenis: van klant ontvangen op de NOTA Komt een man bij de kleermaker die een belangrijke afspraak heeft en die wil een pak laten aan meten. . Als het pak klaar is komt de man pas een dag voor de afspraak het pak aanpassen. nu blijkt dat de Mouw iets tekort is . Kleer maken zegt ik pas dit aan, klant boos en loopt weg en koop een convectie pak en weigert de kleer maken te betalen . met als excuus ik betaal toch niet voor een pak waar ik niets aan heb gehad .( belangrijke afspraak) was al geweest. dus dienstbaar zijn is belangrijk. Maar pas op de klant is ook mens en wil voor een dubbeltje op de eerste rang .of zijn net als deze ambtenaar oplichters. Geert Sijbring

Paul Schoo / Kan zo simpel: Pensioen helemaal naar Box 3 met vrijstelling heffing. Pensioenfondsen in 1 keer het uitgestelde belastinggeld laten terugbetalen. De Staatsschuld droogt zo op als sneeuw voor de zon. Daarna pensioenen netto uitbetalen. Verplichtstellingen eruit halen. Laat de pensioenfondsen, vermogensbeheerders, banken etc. maar knokken voor het beste rendement, garantie en of risico. Succes!

Jeffrey Leichel / @Rob, de quick wins zijn er zeker en je hebt een terecht punt. Waarom niet gewoon die ORV premie structureel omlaag? Verzekeraars? iemand? Aan de andere kant zijn er ook voorbeelden waarin de orv premie lager of gelijk is aan de actuele premie. Ik ben voor "iedereen een onafhankelijk hersteladvies", maar dan wel de kosten eerlijk verdelen over klant - verzekeraar - intermediair. Dat is dè manier om iedereen maximaal te helpen, want dat 'activeren' is een grote farce. Wat betreft die € 2.880. Stichting ODIN heeft net een speciale formule daarvoor ontwikkeld. Dat bespreken we momenteel in kleine kring om te toetsen of dit redelijk is. Dat kan een volgende doorbraak in het dossier zijn.

Martin Schipper / Wordt vast verplicht leesvoer voor Nyenrode, AFM, DNB etc. Niet om inhoudelijk wat van te leren, maar om te leren hoe je de constateringen het beste kunt weerleggen. Boek van Thomas Pikkety al gelezen? Zelfde verhaal. De elite gaat er niks mee doen. Doodsbenauwd voor hun eigen vermogen en positie. En de boer, hij ploegde voort....

Rob Goedhart / @Jeffrey, heel goed dat je met een oplossingsrichting komt. Constructief! Maar de vraag is wat je onder een hersteladvies verstaat. In een eigen verzekering haalt de verzekeraar deze maand € 163 voor overlijdensrisico uit mijn pot. Terwijl hij voor nieuwe gevallen € 55 rekent. Voor een deel kan mijn verzekering al hersteld worden als hij ook bij mij € 55 uit mijn pot haalt. Dan blijft er € 108 meer over voor beleggen. Mijn verzekering loopt nog 7 jaar. Al met al zou er dan € 9.000 méér in mijn beleggingspot gaan. Voor zo’n aanpassing is geen adviseur nodig. Slechts het aanpassen van de q-tabel binnen de 'machines' van de verzekeraar. Wat mij betreft is een hersteladvies: ‘het vervangen van een kapotte stuurstang van de auto’ en niet ‘het in goed overleg met de klant overspuiten en re-designen’. Overigens, hoeveel uur zou jouw voorbeeldadviseur besteed hebben voor het ontvangen van die € 2.880? Zouden er niet nog wat service-uurtjes op de lat van de klant moeten staan?

Jeffrey Leichel / Mag ik er nog een schepje bovenop doen? Voorbeeld: man, premie 100/mnd, 30 jaar, rendement bruto 6,5%, Wabeke 3%. Opbrengst adviseur hele looptijd (8% op premie): € 2.880 Opbrengst verzekeraar hele looptijd (3% op waarde): € 25.000 Gemiddelde klantbesteding uitgebreid hersteladvies: 7 uur. Voorstel: 6,2 uur (= naar rato verdiensten) van hersteladvies wordt vergoed door verzekeraar aan klant. 0,8 uur uit eigen zak adviseur. Is dat eerlijk?

Willem van Spronsen / @ meester Rob, ik haak nooit af, een misvatting dus. Ik hoef helemaal geen tegendeel te bewijzen Het CBS beste man weet ongetwijfeld welk aandeel zij wel precies hebben (gehad). Jij gaat inhoudelijk op de kwestie zoals ik hem schets niet in, als ik het bijvoorbeeld over directe kanalen heb dan heb ik het niet alleen over DW, maar ook over buitendiensten van verzekeraars die rechtsreeks beleggingsverzekeringen afsloten. Verder heb ik niet gesteld dat iedere beleggingspolis een woekerpolis is. Die suggestie wek je wel. Je kunt wel de betweter uithangen door te stellen dat het intermediair de meeste Unit Linked en Universal Live verzekeringen in de markt heeft gezet, maar het bewijs moet je daarbij dan nog wel leveren, anders is het gewoon een aanname of suggestie. Simpel gezegd uit de grote duim gezogen. Wat me wel opvalt is dat je generaliserend te werk gaat en je uitlatingen suggestief of suggestief van aard zijn. Wat bij gelden zijn feiten en aan kat en muis spelletjes neem ik geen deel. In ieder geval welterusten!

Rob Goedhart / @Willem van Spronsen: ik respecteer dat u afhaakt. Wel tekenend. Het enig dat ik aan wil geven is dat er weinig direct-writers zijn die zich aan beleggingsverzekeringen waagde; m.n. de beleggingsverzekeringen waarin (ook) een extra overlijdensrisico werd meeverzekerd. Ik wilde u graag de gelegenheid geven door - via het noemen van namen van direct writers - mij het tegendeel te bewijzen. Maar ik durf gerust te stellen dat de meeste UL / UL-verzekeringen via het intermediair de markt in zijn gezet. Dus.... @Chris, "Waarom die mensen er toe zijn overgegaan? Om een fiscale aftrekpost te hebben en tegelijkertijd snel veel geld te verdienen met een beleggingsproduct. En nergens anders om." Ja hoor; (nogmaals), de consument stond 's morgens op en holde heel hard naar de verzekeraar of financieel adviseur om zo'n beleggingsverzekering te gaan sluiten..... (Zelfs tegen het advies van adviseur in...?) Kom nou Chris, je weet zelf dat daartoe het initiatief van de verzekeraars en intermediairs lag. Ga dat nou niet ontkennen. En anders heb jij wel in een heel andere wereld geleefd dan ik. En nu ga je de schuld ook nog eens bij de overheid leggen. Wonderlijk. Ja, de overheid heeft (te) lang fiscale faciliteiten voor levensverzekeraars laten bestaan. Maar het was de markt die daar 'ge-' of 'misbruik van is gaan maken. Jij weet vast nog wel dat de markt met de lijfrentefaciliteit - wat eigenlijk een fiscale faciliteit was voor de pensioenperiode - 'studieplannen' is gaan ontwerpen. (Een van de redenen voor de Brede Herwaardering) Verder hoef ik jou ook niet te herinneren aan de 'spaarplannen', die vanaf begin 1992 bij 'levensverzekeraars' ontstonden omdat de wetgever niet zo handig was geweest met de regels na de Brede Herwaardering. Deze 'spaarplannen' werden ineens ook fors door intermediairs verkocht. Vervolgens moest de wetgever snel de 'maximaal; 90%-' of 'minimaal 110%-dekking' bij de leven-met-restitutie-vormen ontwikkelen. En toen de overheid de spaarloonregeling ontwierp om werkenden netto wat meer over te laten houden dan niet-werkenden ontstonden ineens de 'gratis' lijfrenteverzekeringen...Ik heb destijds maar weinig tot geen intermediairs gehoord die de consument ervoor waarschuwde dat het helemaal geen gratis verzekering was. Waar het mij hier om gaat is: in de reacties onder dit artikel krijgt Van Vroonhoven het voor de kiezen. (Ja, ik heb ook wat moeite met haar positie en heb dat ook eerder verwoord http://www.rgkpf.nl/apps/blog/show/42432732-faux-pas-van-van-vroonhoven-) Ik vond haar uitingen deze keer wat meer genuanceerd, maar toch vraag ik me af hoe hard zij straks haar ex-collega's aan kan gaan pakken. Verder krijgt de consument het voor de kiezen. Verder krijgt de overheid het voor de kiezen. Maar de hand in eigen boezem steken door het intermediair....... (Ja, ik ken er enkelen die daar werk van maken. En ook zij worden door de voormalige collega's de grond in geboord) Zij die de fouten hebben gemaakt hebben de verantwoordelijkheid die fouten op te lossen. Dat geldt zowel voor verzekeraars als voor intermediair.

Willem van Spronsen / @ meester Rob, ja, ja nu zou ik niet weten hoe de markt in elkaar zit, beste man ik loop 35 jaar mee en echt niet achter de feiten aan. Ik heb een aardig ervaringen arsenaal en ik kan er alle poppetjes bij invullen. Het management van toen is echter nu met pensioen. Wat ik geef is een reeel beeld van waar de beleggingspolissen verdeeld zijn en dan is het maar een heel klein deel bij het reguliere vrije intermediiar vertoeft. De enige die deze cijfers volledig kan leveren is het CBS. Uit mijn verhaal kun je voldoende opmaken. Dat jij je opwerpt als een soort aanklager van het intermediair moet je zelf weten. Per saldo ben je door je vooringenomenheid eigenlijk gewoon onzin aan het verkopen. Niemand zit binnen het intermediaire kanaal te wachten op een persoonlijkheid die hen generaliseert. Een discussie voor je op inhoud. Dan tot slot de vraag over direct writers, begrijp ik dat ook al niet, ieder conformeert zich toch aan de "Wabeke formule" en die is echt niet heilig. Of weet je directe verzekeraars die meer compensatie geven? Inderdaad die zijn er niet en daarmee is het woekerpolisdrama voorlopig niet ten einde. Ik wordt een beetje moe van de gedachtensprongen, dus als je het goed vindt wil ik het verder hierbij laten.

Chris de Bruin / Beste Rob, Ik oefen mijn vak idd serieus uit. Volgens mij zijn er wel een paar mensen te bedenken die dat graag zullen beamen. Dat wil echter niet zeggen dat ik met alle - gevestigde - winden meewaai. Als journalist zou je dat beginsel moeten omarmen. Waarom die mensen er toe zijn overgegaan? Om een fiscale aftrekpost te hebben en tegelijkertijd snel veel geld te verdienen met een beleggingsproduct. En nergens anders om. Dat die mensen beschermd moeten worden - met name tegen zichzelf - onderschrijf ik van harte. Dat we daarvoor allerlei maatregelen bedenken, eveneens. Dat er door de hele branche - en dus niet alleen de aanbieders, waar haal je vandaan dat ik dat zou hebben gezegd - gekeken zou kunnen worden of en hoe we de schade kunnen beperken, prima. Maar niet kosteloos. En ook niet gedwongen,omdat we nu zo ongeveer over elkaar heen buitelen om ineens het braafste jongetje van de klas te zijn. Weet je waar de grootste fout ligt? Bij de overheid die destijds er bij stond en er naar keek. Als er destijds fatsoenlijk toezicht was geweest, was dit allemaal niet gebeurd. De voorgangers van de AFM zouden zich in feite moeten schamen dat zij hun eigen historisch falen, nu afwentelen op de branche.

Agenda

6 november 2014

Rotterdam - Leading yourself

Erasmus Instituut voor Financiële Planning ism Marja Harrijvan (Life Inspirations)
12 november 2014

Driebergen - Ja maar... als het wél kan...

De Baak, NIMA en VVP

overig nieuws

  • "SCHADUWELITE HEEFT NIETS GELEERD VAN CRISIS" (2 reacties)

    "Banken die met belastinggeld gered moesten worden, een grote toename van het aantal huishoudens met torenhoge hypotheekschulden en stijgende werkloosheid. Desondanks probeert een hecht netwerk van bankiers, accountants, advocaten, lobbyisten, toezichthouders en een enkele politicus de geoliede geldmachine zoveel mogelijk te beschermen. Zes jaar later is er onthutsend weinig veranderd."  

  • BETALEN VIA FACEBOOK MET KNAB APP

    Met de Knab App via Facebook of sms geld worden overgemaakt. Volgens Knab is Knab Social uitgebreid getest door Tweakers-panel.

  • AFM-VOORZITTER: SPIJT VAN WOEKERPOLIS (23 reacties)

    "We hebben als bedrijf onvoldoende stil gestaan bij wat de producten doen voor de klanten." Aldus voorzitter Merel van Vroonhoven van de AFM in 'Buitenhof' over de woekerpolissen die mede onder haar verantwoordelijkheid als toenmalige NN-bestuurder zijn verkocht.

  • NDFM: JA MAAR, WAT ALS HET WÉL KAN

    Verandering komt altijd van binnenuit. Dat geldt ook voor financiële marketeers. Als je diep van binnen kijkt, wat wil je dan veranderen? Op welke daden zou je trots (willen) zijn? En wat houdt je tegen om aan het roer van uw eigen professionele leven te gaan staan?

  • VERBOND: "VERZEKEREN HULPVERLENING EBOLA-EPIDEMIE MOGELIJK"

    Het Verbond van Verzekeraars heeft tijdens een spoedoverleg over de aanpak en de bestrijding van de ebola-epidemie tegenover hulporganisaties, het ministerie van Buitenlandse Zaken en de speciale Nederlandse ebola-gezant aangegeven dat er wel degelijk verzekeringsopties zijn voor organisaties die ebola willen bestrijden.

  • CONSUMENTENBOND: "LOKPOLIS STELT TELEUR" (1 reactie)

    De Consumentenbond meent dat aanbieders van levensverzekeringen met winstdeling de consument "volledig op het verkeerde been zetten" door op hun polisbladen de term 'garantierendement' te gebruiken. "De consument verwacht dat dit het minimumrendement is, maar in werkelijkheid gaan hier nog kosten vanaf." De bond roept de AFM op verzekeraars te verplichten om alleen nog te adverteren met het nettogarantierendement, het gegarandeerde rendement na aftrek van kosten.

  • GROTE OVERSTAPBEREIDHEID ONDER ZORGVERZEKERDEN

    Vorig jaar veranderden 1,1 miljoen verzekerden (6,5 procent van het totaal) van zorgverzekeraar. Ook dit jaar is de bereidheid van zorgverzekerden om over te stappen weer groot. Dit blijkt uit marktonderzoek van The Customer Connection in opdracht van een aantal zorgverzekeraars.

  • KWART JONGEREN GEBRUIKT SMARTPHONE ACHTER STUUR

    Twintig procent van de 65-plussers parkeert fout, 25 procent van de jongeren gebruikt smartphone achter het stuur, zo blijkt uit onderzoek van de ANWB..

  • FBTO BIEDT GESPREID BETALEN EIGEN RISICO ACTIEF AAN (2 reacties)

    Dankzij platform Onderling.nl kunnen verzekerden van FBTO het eigen risico van de zorgpolis gespreid betalen.

  • INSHARED WINT INTERNATIONALE INNOVATIE AWARD

    InShared heeft met de digitale schadehulp de Efma Accenture Award in de categorie Digital Distribution gewonnen. 

Meer nieuws...

New Financial Forum

KLANT WIL VOORAL DIENSTBAARHEID

Oprechte aandacht, empathie, eerlijkheid. Ofwel dienstbaarheid. Dat is wat klanten willen van een financieel dienstverlener. Dit bleek tijdens de elfde New Financial Inspiration (NFI) van het New Financial Forum, dinsdag bij gastheer a.s.r. in Utrecht.   Met dank aan adviseurs Chris de Bruin en Ozewald Wanrooij betraden zes particuliere klanten het podium: Monika en Willy Uitslag, Els Los en Laurens Bos, Wilma Kemp en Erik Bette. Al snel werd duidelijk dat de klanten grote waardering hebb...   Lees meer »

Toon Berendsen - Consument moet nieuwe financiële wereld beleven