quote

"Toets of execution only past, moet veel strenger gehandhaafd door AFM" Egbert Berkhoff (NNEK) in nieuwe VVP

stelling

"Woekerpolisdossier zal nooit een bevredigende oplossing voor alle partijen kennen"

nieuws

VERBOND PLAATST KANTTEKENING BIJ AFM-ONDERZOEK

"Wij betreuren het dat de AFM concludeert dat het verdienmodel in de uitvaartsector moet worden herijkt, zonder dat dit feitelijk wordt onderbouwd", aldus de reactie van het Verbond van Verzekeraars op het AFM-onderzoek onder vijf uitvaartverzekeraars.


2 december 2011

De AFM stelt in zijn rapport vast dat de sector de afgelopen drie jaar al veel verbeteringen heeft doorgevoerd, ook bij de distributie van verzekeringen. Zo constateert de AFM dat een strengere selectie aan de poort plaatsvindt bij tussenpersonen met wie wordt samengewerkt, is met succes een eind gekomen aan de praktijk waarbij consumenten cadeaus aangeboden kregen bij het sluiten van een uitvaartverzekering, is het keurmerk klantgericht verzekeren ingevoerd en zijn uitvaartverzekeringen op verzoek van de sector onder de passende provisieregels gebracht. "Dit vernieuwingproces is vanzelfsprekend nog niet volledig afgerond. Zo onderkent de sector het belang dat uitvaartwensen goed in kaart worden gebracht en ook tijdens de looptijd van de verzekering en bij overlijden voor de nabestaande beschikbaar zijn. Waar mogelijk zullen de relevante ken-merken van een uitvaartverzekering bij de consument nog beter onder de aandacht worden ge-bracht. De kanttekeningen die de AFM maakt ten aanzien van provisie en BGFO-regels zijn juist onderwerp van nieuwe wetgeving met betrekking tot het beloningsmodel in de distributieketen."

Het Verbond van Verzekeraars benadrukt dat de invoering van een nieuw beloningsmodel als preventieve maatregel een groot aantal van de door de AFM veronderstelde kwetsbaarheden bij de distributie van uitvaartverzekeringen wegneemt. "Het nieuwe distributiesysteem zorgt ervoor dat de verantwoordelijkheden tussen aanbieder, tussenpersoon en klant verder worden ontvlecht. Of de provisie en kwaliteit van de advisering passend zijn, zal in het nieuwe stelsel vooral door de consument zelf worden bepaald."
 

reacties

Er zijn nog geen reacties...

reactie toevoegen

 
NIEUW: UW NAAM EN BEDRIJFSNAAM BIJ UW REACTIE
Juist in dit bijzondere jaar vindt VVP het belangrijk dat de dialoog over allerlei belangrijke zaken gaande blijft. Daarbij is ook jouw inbreng ook van grote waarde. Als vakblad kiezen wij ervoor om de dialoog met open vizier aan te gaan en met respect voor iedereen die aan deze dialoog wil meedoen. In dit kader is onze website aangepast en wordt bij een reactie je naam en bedrijfsnaam vermeld.
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.

overig nieuws

  • "INTERMEDIAIRLOBBY PROFESSIONELER ORGANISEREN"

    In een bijdrage in de nieuwe VVP op persoonlijke titel roept Pjotr van Tilburg (OAWM) op tot beter organiseren van de intermediairlobby.

  • "ONTTREKKEN AAN UITSPRAKEN KIFID BLIJFT MOGELIJK"

    "Financieel dienstverleners hebben nog steeds te veel mogelijkheden om zich aan Kifid-uitspraken te onttrekken." Dat zegt Marcel Hooft van Huysduynen, campageleider bij de Consumentenbond, in de Geldgids.

  • SCHADEGARANT KIEST VOOR KLEINER NETWERK

    Schadegarant kiest voor een kleiner netwerk in 2016. Dit als belangrijkste onderdeel van een strategische herorIëntatie.  

  • AFM EN DNB: VERANDERINGSBEREIDHEID VERZEKERAARS EN BANKEN IS GROOT

    Bij banken en verzekeraars is er een grote veranderbereidheid en dat de urgentie om te veranderen groot is, zo blijkt uit onderzoek van DNB en AFM onder vijf grote banken en verzekeraars.

  • BOEKJE OVER MEDIATION IN VERZEKERINGSBRANCHE

    De Nederlandse Vereniging van Mediators in de Verzekeringsbranche (NVMV) heeft een boekje uitgegeven om de verzekeringsbranche vertrouwd te maken met het relatief nieuwe fenomeen mediation.

  • PENSIOENADVIES STEEDS VAKER VERMOGENSADVIES (1 reactie)

    Volgens NNEK zal de markt voor vermogensadvisering en vermogensplanning de komende jaren verder groeien. Directeur Egbert Berkhoff zou graag zien dat meer adviseurs de verdiepingsslag maken. Daar hoeven ze overigens niet per se beleggingsadviseur voor te worden. "Door de voortdurende ingrepen in het pensioenstelsel neemt de vraag naar vermogensadvies zeker toe", aldus Berkhoff in VVP 18.

  • BRIGHTNL, FAIRZEKERING EN PENSIOENCAFÉ GENOMINEERD VOOR MARKETING AWARD

    De jury van de Financial Marketing Award heeft uit een shortlist van acht cases er drie genomineerd: Fairzekering, BrightNL en Pensioencafé. De award wordt op 12 november uitgereikt tijdens de Nationale Dag Financiële Marketing, de vakdag voor financieel marketeers georganiseerd door VVP, NIMA en De Baak.

  • MONEYVIEW: VERSCHILLEN IN HYPOTHEEKRENTE NEMEN TOE

    De gemiddelde rente voor een hypotheek van 10 jaar vast op basis van Nationale Hypotheek Garantie is sinds begin 2014 gedaald van 4,1 procent naar 3,23 procent. In januari bedroeg het verschil tussen de duurste en goedkoopste aanbieder circa 0,9 procentpunt, maar per 10 oktober is dit opgelopen tot 1,5 procentpunt. Dit blijkt uit de jaarlijkse ProductRating Hypotheken van MoneyView.

  • "SCHADUWELITE HEEFT NIETS GELEERD VAN CRISIS" (3 reacties)

    "Banken die met belastinggeld gered moesten worden, een grote toename van het aantal huishoudens met torenhoge hypotheekschulden en stijgende werkloosheid. Desondanks probeert een hecht netwerk van bankiers, accountants, advocaten, lobbyisten, toezichthouders en een enkele politicus de geoliede geldmachine zoveel mogelijk te beschermen. Zes jaar later is er onthutsend weinig veranderd."  

  • BETALEN VIA FACEBOOK MET KNAB APP

    Met de Knab App via Facebook of sms geld worden overgemaakt. Volgens Knab is Knab Social uitgebreid getest door Tweakers-panel.

Meer nieuws...

New Financial Forum

KLANT WIL VOORAL DIENSTBAARHEID

Oprechte aandacht, empathie, eerlijkheid. Ofwel dienstbaarheid. Dat is wat klanten willen van een financieel dienstverlener. Dit bleek tijdens de elfde New Financial Inspiration (NFI) van het New Financial Forum, dinsdag bij gastheer a.s.r. in Utrecht.   Met dank aan adviseurs Chris de Bruin en Ozewald Wanrooij betraden zes particuliere klanten het podium: Monika en Willy Uitslag, Els Los en Laurens Bos, Wilma Kemp en Erik Bette. Al snel werd duidelijk dat de klanten grote waardering hebb...   Lees meer »

Toon Berendsen - Consument moet nieuwe financiële wereld beleven