quote

"Goede leiders zijn het oog van de orkaan" Salem Samhoud in het New Financial Magazine

stelling

"Specialisatie in de advieswereld is een must"

nieuws

D&O ROEPT OP HET CONFRONTATIEMODEL TE VERLATEN

"Aanbieders en intermediair hebben rondom de invoering van directe beloning een confrontatiemodel gevolgd die tot grote schade in de onderlinge verhoudingen heeft geleid. Het is voor het totale intermediair van groot belang, dat het confrontatiemodel nu wordt verlaten en dat eendrachtig wordt samengewerkt in het versterken van het intermediaire distributiekanaal", aldus Bureau D & O.

 


31 mei 2012

In haar Nieuwsbrief van vandaag geeft Bureau D & O haar visie op de toekomst van het intermediair. Dit vanwege een groeiende zorg over de ontwikkelingen binnen de sector. "Naar onze waarneming zijn grote delen van het intermediair op dit moment mentaal aangeslagen. Dat is niet verwonderlijk. In ongekend korte tijd is men geconfronteerd met een veelheid aan wettelijke wijzigingen die diep ingrijpen in de bedrijfsvoering. Daarnaast baart de huidige economische situatie velen zorgen. In deze omstandigheden werken bepaalde uitspraken van politici, AFM, maar ook van de eigen beroepsorganisaties, demotiverend. Dat alles leidt tot een beroepsgroep waarin velen twijfelen over de toekomst en waar de trots op het eigen vak in rap tempo vermindert", aldus Bureau D & O.
Volgens D & O zal de behoefte aan persoonlijk advies op het gebied van financiële zaken fors groeien, bijvoorbeeld op het gebied van oudedagsvoorziening, de woning- en de zorgmarkt. "Lange tijd is gedacht dat internetapplicaties de functie van financieel adviseur zouden (kunnen) overnemen. Ook hier zien we een kentering. Toezichthouder en wetgever hebben grote aarzelingen bij de vraag of het verstandig is dat consumenten zonder advies complexe financiële producten aanschaffen. Het is niet voor niets dat er voor aanschaf van financiële producten via execution only wetgeving komt die eist dat eerst wordt vastgesteld dat de betreffende consument voldoende kennis en ervaring heeft om deze producten zonder advies aan te schaffen. Het is te voorspellen dat allerlei partijen gaan komen met ‘onzin-toetsen’. Maar het is ook te voorspellen dat rechters die geconfronteerd worden met consumenten die schade hebben geleden door de aanschaf van een, via execution only, niet passend financieel product, korte metten maken met deze pseudo toetsen."

Volgens D&O heeft het intermediair ook voldoende kansen om de concurrentie met banken aan te kunnen, onder andere vanwege de substandtieel hogere kosten van de banken. Verder noemt D&O direct writing een dure vorm van marketing. "Keer op keer hebben aanbieders grote investeringen gedaan om nieuwe labels te introduceren om deze in veel gevallen enige tijd later weer te staken. Gedacht kan worden aan labels als WelloWell of Ineas. Maar ook Ditzo is op dit moment niet langer op het tv-scherm te bewonderen. En het is algemeen bekend dat relatieve nieuwkomer Brand New Day het grootste deel van haar nieuwe productie via het intermediair krijgt. Ook hier kunnen we constateren dat het intermediair de concurrentie met direct writing goed aankan."
D&O ziet dan ook dat het intermedaiir voor de consument steeds meer gaat optreden als financieel huisarts. "Tot nu toe dacht de consument voordelig uit te zijn door zijn financiële zaken over meerdere adviseurs en kanalen te spreiden. Bij invoering van het verbod op provisie en handhaving van het uitgangspunt dat directe aanbieders de kosten van advies en distributie apart in rekening moeten brengen, zal dit veranderen."

D&O vewacht dat er een grote markt gaat ontstaan voor een situatie waarin consumenten langjarig gebruik maken van de diensten van een intermediair. "De relatie tussen de consument en de adviseur komt los te staan van afzonderlijke specifieke financiële producten."

Wel zal de adviseur de werkprocessen moeten zien aan te passen zodat een kantoor gemiddeld meer dan 30 procent kan besteden aan daadwerkelijk klantcontact. "In een systeem van bijvoorbeeld abonnementen zal blijken dat wanneer klanten geen actieve aandacht krijgen, de bereidheid om het abonnement te verlengen afneemt. Het invoeren van abonnementen brengt dus de noodzaak met zich mee, om alle klanten elk jaar zoveel aandacht te geven dat dit voor de consument opweegt tegen de kosten van het abonnement. Permanente aandacht voor meer klanten, zonder dat de bedrijfskosten sterk stijgen, kan in veel gevallen alleen, indien het intermediair kritisch en creatief gaat kijken naar de eigen bedrijfsprocessen."

reacties

Er zijn nog geen reacties...

reactie toevoegen

 
UW NAAM EN BEDRIJFSNAAM BIJ UW REACTIE
Als vakblad kiezen wij ervoor om de dialoog met open vizier aan te gaan en met respect voor iedereen die aan deze dialoog wil meedoen. In dit kader wordt bij een reactie je naam en bedrijfsnaam vermeld.
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.

overig nieuws

  • NN IN BEROEP TEGEN WOEKERPOLIS-OORDEEL

    NN gaat in beroep tegen de compensatie in de woekerpolisaffaire, waar de verzekeraar eind maart toe werd veroordeeld.

  • VVP ORGANISEERT KENNISEVENT VOOR INKOMENSADVISEURS

    VVP organiseert samen met De Goudse en Movir op donderdagmiddag 2 juni het kennis- en inspiratie event Inkomen. Inkomensdviseurs worden in één middag volledig bijgepraat over alle ontwikkelingen en trends. Met onder meer Peter Abelskamp (Mercer) en praktijkgerichte workshops van Astrid Blaauw (Movir) en Jaap Visser (De Goudse).

  • AFM-BOETE VAN 50.000 EURO VOOR ADVISEUR STORMS

    De AFM heeft een boete van 50.000 euro opgelegd aan adviseur Marcel Storms, bestuurder van Emsto Advies.

  • KLANT GEEFT PRIVÉ-GEGEVENS IN RUIL VOOR KORTING OP HYPOTHEEK EN VERZEKERING

    Bijna 60 procent van de consumenten in Nederland en België vindt het prima als banken en verzekeraars hun privégegevens gebruiken als ze in ruil daarvoor korting krijgen op hun hypotheek of verzekering. Dit blijkt uit een onderzoek van Fujitsu onder 7.000 consumenten in Europa naar financiële services. 

  • VERZEKERINGSKLACHTEN WIL PARLEMENTAIRE ENQUÊTE ZELFREGULERING

    Verzekeringsklachten.nl roept de Tweede Kamer op een parlementaire enquête te houden naar zelfregulering. Voorzitter Anton Rietveld noemt naast de problematiek omtrent contra-expertise, tevens "de misstanden bij - destijds - de uitvaartpolissen en de woekerpolisaffaire, waaruit volgens mij blijkt dat verzekeraars alleen maar in het eigen belang blijven denken en op dat punt onverbeterlijk zijn".

  • VVP EN NEW FINANCIAL FORUM: KORTING OP WAKAWAKA-PRODUCTEN

    Lezers van VVP en van het New Financial Magazine kunnen WakaWaka-producten (een initiatief van Maurits Groen dat wil afrekenen met energie-armoede in de wereld) met korting aanschaffen.

  • AON PAKT SAMEN MET FOX-IT CYBERRISICO'S AAN

    Aon en informatiebeveiligingsexpert Fox-IT gaan gezamenlijk organisaties helpen cyberrisico's in kaart te brengen, te beperken en eventueel de risico's af te dekken.

  • PRESENTATIE ALLE APF-EN OP PENSIOENCONGRES

    Wordt het Algemeen Pensioenfonds de reddingsboei die de sector nodig heeft? Deze vraag wordt beantwoord door alle algemeen pensioenfondsen op het APF Congres van Montae en Ortec Finance op 20 juni in de Jaarbeurs in  Utrecht.

  • "PENSIOENBELOFTES NIETS MEER WAARD"

    Pensioenbeloftes zijn niets meer waard, zo blijkt uit onderzoek van De Telegraaf.

  • LEIDERSCHAP VEREIST RICHTINGSBESEF EN MOED (1 reactie)

    “We gaan niet meer bereiken door nog meer te managen. Leiderschap is gevraagd. En leiderschap is niet hetzelfde als management.” Aldus leiderschapstrainer Remco Claassen woensdag op het vierde symposium ‘De waarde van advies’ van Avéro Achmea.

Meer nieuws...

New Financial Forum

LOCAL PENSION ADMINISTRATION; THE END OF AN ERA FOR MULTINATIONALS?

Multinationals have little choice regarding their pension administration for their subsidiaries abroad. For more than a decade now, everybody who is involved in pensions is talking about harmonizing pension funds, pension schemes and legislation, at least in Europe. Every now and then reports or white papers are published about this subject. Also the European Commission considers that it is time to harmonize pensions all over Europe. EIOPA and the creation of a pan European pension fund for R...   Lees meer »

Gerard van Santen - Zonder dalen geen toppen Met elkaar zijn wij tot bijzondere dingen in staat kunnen en mogen we van de top het dal in glijden om met meer energie de volgende top te halen. Achter iedere blessure schuilt tenslotte de Supercompensatie. Dat is wat ik samen met mijn zielsgenoten wil bereiken. Sinds 1985 probeer ik door hard te werken een ‘wereldverbeteraar’ te zijn in een financiële wereld die regelmatig met zichzelf in de knoop ligt. Mijn loopbaan heeft hoogtepunten maar ook dieptepunten gekend. Eigenlijk heb ik alles wel meegemaakt wat een ondernemer kan tegenkomen in zijn werkzame periode. Van zeer succesvol tot… Ik heb altijd gedacht, dat ik door hard en vooral slim werken succesvol kon worden. Tot op zekere hoogte lukte mij dat ook uitstekend. Echter, persoonlijke gebeurtenissen die zeer ingrijpend waren en nog steeds zijn, hebben mij doen beseffen, dat gezondheid, geluk en met plezier ieder dag nemen en ervan genieten het meest waardevol is. De laatste jaren zijn voor mijn levenspartner een gevecht tussen leven en dood geweest. Zelf heb ik ook geleerd om de laatste dertien jaar verschillende keren maandenlang door mijn gezondheid een leef- en werkomgeving van maar twee vierkante meter te hebben. Deze periodes hebben mij geleerd hoe waardevol het is om samen met je omgeving het maximale uit je leven te halen. Deze levensvisie pas ik ook toe in mijn werk. Uiteindelijk ben ik daardoor krachtiger geworden en groei ik nog steeds en wordt het steeds makkelijk om de toppen te beklimmen.