quote

"Klant heeft zeker vijf jaar nodig om aan provisieverbod te wennen" Arno Dolders in VVP 15

stelling

"Ik ben al geslaagd voor PEplus"

nieuws

D&O ROEPT OP HET CONFRONTATIEMODEL TE VERLATEN

"Aanbieders en intermediair hebben rondom de invoering van directe beloning een confrontatiemodel gevolgd die tot grote schade in de onderlinge verhoudingen heeft geleid. Het is voor het totale intermediair van groot belang, dat het confrontatiemodel nu wordt verlaten en dat eendrachtig wordt samengewerkt in het versterken van het intermediaire distributiekanaal", aldus Bureau D & O.

 


31 mei 2012

In haar Nieuwsbrief van vandaag geeft Bureau D & O haar visie op de toekomst van het intermediair. Dit vanwege een groeiende zorg over de ontwikkelingen binnen de sector. "Naar onze waarneming zijn grote delen van het intermediair op dit moment mentaal aangeslagen. Dat is niet verwonderlijk. In ongekend korte tijd is men geconfronteerd met een veelheid aan wettelijke wijzigingen die diep ingrijpen in de bedrijfsvoering. Daarnaast baart de huidige economische situatie velen zorgen. In deze omstandigheden werken bepaalde uitspraken van politici, AFM, maar ook van de eigen beroepsorganisaties, demotiverend. Dat alles leidt tot een beroepsgroep waarin velen twijfelen over de toekomst en waar de trots op het eigen vak in rap tempo vermindert", aldus Bureau D & O.
Volgens D & O zal de behoefte aan persoonlijk advies op het gebied van financiële zaken fors groeien, bijvoorbeeld op het gebied van oudedagsvoorziening, de woning- en de zorgmarkt. "Lange tijd is gedacht dat internetapplicaties de functie van financieel adviseur zouden (kunnen) overnemen. Ook hier zien we een kentering. Toezichthouder en wetgever hebben grote aarzelingen bij de vraag of het verstandig is dat consumenten zonder advies complexe financiële producten aanschaffen. Het is niet voor niets dat er voor aanschaf van financiële producten via execution only wetgeving komt die eist dat eerst wordt vastgesteld dat de betreffende consument voldoende kennis en ervaring heeft om deze producten zonder advies aan te schaffen. Het is te voorspellen dat allerlei partijen gaan komen met ‘onzin-toetsen’. Maar het is ook te voorspellen dat rechters die geconfronteerd worden met consumenten die schade hebben geleden door de aanschaf van een, via execution only, niet passend financieel product, korte metten maken met deze pseudo toetsen."

Volgens D&O heeft het intermediair ook voldoende kansen om de concurrentie met banken aan te kunnen, onder andere vanwege de substandtieel hogere kosten van de banken. Verder noemt D&O direct writing een dure vorm van marketing. "Keer op keer hebben aanbieders grote investeringen gedaan om nieuwe labels te introduceren om deze in veel gevallen enige tijd later weer te staken. Gedacht kan worden aan labels als WelloWell of Ineas. Maar ook Ditzo is op dit moment niet langer op het tv-scherm te bewonderen. En het is algemeen bekend dat relatieve nieuwkomer Brand New Day het grootste deel van haar nieuwe productie via het intermediair krijgt. Ook hier kunnen we constateren dat het intermediair de concurrentie met direct writing goed aankan."
D&O ziet dan ook dat het intermedaiir voor de consument steeds meer gaat optreden als financieel huisarts. "Tot nu toe dacht de consument voordelig uit te zijn door zijn financiële zaken over meerdere adviseurs en kanalen te spreiden. Bij invoering van het verbod op provisie en handhaving van het uitgangspunt dat directe aanbieders de kosten van advies en distributie apart in rekening moeten brengen, zal dit veranderen."

D&O vewacht dat er een grote markt gaat ontstaan voor een situatie waarin consumenten langjarig gebruik maken van de diensten van een intermediair. "De relatie tussen de consument en de adviseur komt los te staan van afzonderlijke specifieke financiële producten."

Wel zal de adviseur de werkprocessen moeten zien aan te passen zodat een kantoor gemiddeld meer dan 30 procent kan besteden aan daadwerkelijk klantcontact. "In een systeem van bijvoorbeeld abonnementen zal blijken dat wanneer klanten geen actieve aandacht krijgen, de bereidheid om het abonnement te verlengen afneemt. Het invoeren van abonnementen brengt dus de noodzaak met zich mee, om alle klanten elk jaar zoveel aandacht te geven dat dit voor de consument opweegt tegen de kosten van het abonnement. Permanente aandacht voor meer klanten, zonder dat de bedrijfskosten sterk stijgen, kan in veel gevallen alleen, indien het intermediair kritisch en creatief gaat kijken naar de eigen bedrijfsprocessen."

reacties

Er zijn nog geen reacties...

reactie toevoegen

 
UW NAAM EN BEDRIJFSNAAM BIJ UW REACTIE
Als vakblad kiezen wij ervoor om de dialoog met open vizier aan te gaan en met respect voor iedereen die aan deze dialoog wil meedoen. In dit kader wordt bij een reactie je naam en bedrijfsnaam vermeld.
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.

overig nieuws

  • CFO ING STAPT OVER NAAR RABOBANK (1 reactie)

    Bas Brouwers (43) is de beoogde nieuwe Chief Financial Officer van Rabobank. Op dit moment werkt hij in dezelfde functie bij ING Nederland. Brouwers is één van de opvolgers van Bert Bruggink, de huidige Chief Financial & Risk Officer van Rabobank. Carin Gorter (52) zal de nieuwe functie van Chrief Risk Officer gaan vervullen.

  • SCHRIJF JE IN VOOR JONGERENEVENT 'BUILDING OUR FUTURE'

    Hoe zorgen we ervoor dat we over tien jaar nog relevant zijn voor onze klanten en nog bestaan? Inschrijven voor het jongerenevent 'Buidling our Future', een intiatief van het Verbond van Verzekeraars, het New Financial Forum en Young InSurance dat op 28 oktober op Nyenrode plaatsvindt, is vanaf nu mogelijk.

  • POLITIEKE STEUN VOOR TOEZICHT OP PENSIOENKNIP

    Staatssecretaris Klijnsma van Sociale Zaken gaat met de AFM praten over toezicht op de manier waarop pensioenverzekeraars op dit moment de pensioenknip aanbieden. Gisteren zegde Klijnsma dit toe op verzoek van VVD en D66 tijdens een algemeen overleg over pensioenonderwerpen in de Tweede Kamer.

  • REGIEPARTIJEN WINNEN TERREIN OP HYPOTHEEKMARKT

    Het aandeel van zogenoemde 'regiepartijen' (partijen waarmee beleggers direct in de Nederlandse hypotheekmarkt kunnen investeren) is het afgelopen kwartaal toegenomen tot ruim 10 procent. Dit blijkt uit de Hypotheekupdate van IG&H. "Het belang van de regiepartijen in de markt zal verder toenemen", verwacht Michiel Elich.

  • VAN DER ENT KRIJGT LEIDING PENSIOEN & LEVEN ACHMEA

    Frans van der Ent is per 15 september benoemd tot directievoorzitter van de divisie Pensioen & Leven van Achmea.

  • DE KREDIET MAKELAAR IN ADVIESBOX

    De Krediet Makelaar en Adviesbox hebben hun systemen gekoppeld.

  • FENTENER VAN VLISSINGEN: "HET VOLGENDE FINANCIEEL SCHANDAAL"

    Roger Fentener van Vlissingen (consultant op het gebied van duurzame energie en woonachtig in New York) voorspelt, naar analogie van de kredietcrisis, een energiecrisis. Op verzoek van het New Financial Magazine schreef hij een essay over duurzame belangenverstrengeling.

  • ACE VERDUBBELT DEKKINGSCAPACITEIT TERRORISME

    ACE Group gaat haar dekkingscapaciteit voor terrorisme, politiek geweld en oorlogsrisico’s verhogen van 50 miljoen naar 100 miljoen euro.

  • HOFSTAETE LANCEERT HIP NEXT

    Hofstaete heeft HIP Next gelanceerd, het nieuwe Internetplatform voor verzekeraars, serviceproviders en volmachtkantoren.

  • BEFRANK EN KEMPEN BUNDELEN KRACHTEN

    Kempen Capital Management (KCM) en online pensioenuitvoerder BeFrank gaan een samenwerking aan op het gebied van pensioenoplossingen.

Meer nieuws...

New Financial Forum

DE KLANT, DAT BEN JIJ!

De klant, dat ben jij! Dat is het thema van de nieuwe editie van het New Financial Magazine. Het magazine roept op om vooral eens in de spiegel te kijken.   Het magazine is de derde uitgave van de stichting New Financial Forum. Na een eerbetoon aan de innovators in de sector (thema Crazy Ones) en de jonge talenten (Young Ones), staat in dit themanummer de klant centraal. “De financiële sector lijkt de klant wel eens te beschouwen als een vreemd wezen met gekke gewoontes en ...   Lees meer »

Willem Vreeswijk - Alleen als wij honderd procent verantwoordelijkheid nemen voor alles wat er in ons leven gebeurt, kunnen we een bijdrage leveren aan een nieuwe financiële wereld.