quote

"Doet u examen? Meld uw ervaringen bij www.wftexamenloket.nl" Colinda Rosenbrand, directeur OvFD, in VVP 13

stelling

"Het Verbond van Verzekeraars is terecht beducht voor de impact van de Wet massaclaims"

nieuws

D&O ROEPT OP HET CONFRONTATIEMODEL TE VERLATEN

"Aanbieders en intermediair hebben rondom de invoering van directe beloning een confrontatiemodel gevolgd die tot grote schade in de onderlinge verhoudingen heeft geleid. Het is voor het totale intermediair van groot belang, dat het confrontatiemodel nu wordt verlaten en dat eendrachtig wordt samengewerkt in het versterken van het intermediaire distributiekanaal", aldus Bureau D & O.

 


31 mei 2012

In haar Nieuwsbrief van vandaag geeft Bureau D & O haar visie op de toekomst van het intermediair. Dit vanwege een groeiende zorg over de ontwikkelingen binnen de sector. "Naar onze waarneming zijn grote delen van het intermediair op dit moment mentaal aangeslagen. Dat is niet verwonderlijk. In ongekend korte tijd is men geconfronteerd met een veelheid aan wettelijke wijzigingen die diep ingrijpen in de bedrijfsvoering. Daarnaast baart de huidige economische situatie velen zorgen. In deze omstandigheden werken bepaalde uitspraken van politici, AFM, maar ook van de eigen beroepsorganisaties, demotiverend. Dat alles leidt tot een beroepsgroep waarin velen twijfelen over de toekomst en waar de trots op het eigen vak in rap tempo vermindert", aldus Bureau D & O.
Volgens D & O zal de behoefte aan persoonlijk advies op het gebied van financiële zaken fors groeien, bijvoorbeeld op het gebied van oudedagsvoorziening, de woning- en de zorgmarkt. "Lange tijd is gedacht dat internetapplicaties de functie van financieel adviseur zouden (kunnen) overnemen. Ook hier zien we een kentering. Toezichthouder en wetgever hebben grote aarzelingen bij de vraag of het verstandig is dat consumenten zonder advies complexe financiële producten aanschaffen. Het is niet voor niets dat er voor aanschaf van financiële producten via execution only wetgeving komt die eist dat eerst wordt vastgesteld dat de betreffende consument voldoende kennis en ervaring heeft om deze producten zonder advies aan te schaffen. Het is te voorspellen dat allerlei partijen gaan komen met ‘onzin-toetsen’. Maar het is ook te voorspellen dat rechters die geconfronteerd worden met consumenten die schade hebben geleden door de aanschaf van een, via execution only, niet passend financieel product, korte metten maken met deze pseudo toetsen."

Volgens D&O heeft het intermediair ook voldoende kansen om de concurrentie met banken aan te kunnen, onder andere vanwege de substandtieel hogere kosten van de banken. Verder noemt D&O direct writing een dure vorm van marketing. "Keer op keer hebben aanbieders grote investeringen gedaan om nieuwe labels te introduceren om deze in veel gevallen enige tijd later weer te staken. Gedacht kan worden aan labels als WelloWell of Ineas. Maar ook Ditzo is op dit moment niet langer op het tv-scherm te bewonderen. En het is algemeen bekend dat relatieve nieuwkomer Brand New Day het grootste deel van haar nieuwe productie via het intermediair krijgt. Ook hier kunnen we constateren dat het intermediair de concurrentie met direct writing goed aankan."
D&O ziet dan ook dat het intermedaiir voor de consument steeds meer gaat optreden als financieel huisarts. "Tot nu toe dacht de consument voordelig uit te zijn door zijn financiële zaken over meerdere adviseurs en kanalen te spreiden. Bij invoering van het verbod op provisie en handhaving van het uitgangspunt dat directe aanbieders de kosten van advies en distributie apart in rekening moeten brengen, zal dit veranderen."

D&O vewacht dat er een grote markt gaat ontstaan voor een situatie waarin consumenten langjarig gebruik maken van de diensten van een intermediair. "De relatie tussen de consument en de adviseur komt los te staan van afzonderlijke specifieke financiële producten."

Wel zal de adviseur de werkprocessen moeten zien aan te passen zodat een kantoor gemiddeld meer dan 30 procent kan besteden aan daadwerkelijk klantcontact. "In een systeem van bijvoorbeeld abonnementen zal blijken dat wanneer klanten geen actieve aandacht krijgen, de bereidheid om het abonnement te verlengen afneemt. Het invoeren van abonnementen brengt dus de noodzaak met zich mee, om alle klanten elk jaar zoveel aandacht te geven dat dit voor de consument opweegt tegen de kosten van het abonnement. Permanente aandacht voor meer klanten, zonder dat de bedrijfskosten sterk stijgen, kan in veel gevallen alleen, indien het intermediair kritisch en creatief gaat kijken naar de eigen bedrijfsprocessen."

reacties

Er zijn nog geen reacties...

reactie toevoegen

 
NIEUW: UW NAAM EN BEDRIJFSNAAM BIJ UW REACTIE
Juist in dit bijzondere jaar vindt VVP het belangrijk dat de dialoog over allerlei belangrijke zaken gaande blijft. Daarbij is ook jouw inbreng ook van grote waarde. Als vakblad kiezen wij ervoor om de dialoog met open vizier aan te gaan en met respect voor iedereen die aan deze dialoog wil meedoen. In dit kader is onze website aangepast en wordt bij een reactie je naam en bedrijfsnaam vermeld.
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.

overig nieuws

  • BOETEBESLUIT NIET ZONDER GEVOLGEN (2 reacties)

    Bureau D&O betwijfelt of het (fikse) boetebesluit van de AFM tegen CAS Assurantiën (wegens hanteren van kennelijk onredelijke tarieven in vijf onderzochte zaken) voor de rechtbank houdbaar blijkt.

  • PROVISIE-ADMINISTRATIE ASR NOG NIET VLEKKELOOS

    "De aanlevering gaat helaas nog niet helemaal goed. De provisiebedragen worden nu als premie vermeld op de provisie-overzichten." Dit schrijft ASR aan het intermediair naar aanleiding van de overdracht van de administratie van de hypotheekportefeuille naar Direktbank. De verzekeraar biedt excuses aan, maar intussen moet het intermediair een maand langer wachten op uitbetaling.

  • ACHMEA VERKOOPT AANDEEL IN MYLER

    Achmea heeft haar aandeel in zzp-bemiddelaar Myler verkocht aan Numa Innovations. Achmea begon vijf jaar geleden samen met Numa het online zzp-platform om opdrachtgevers en hoogopgeleide zelfstandige professionals bij elkaar te brengen. Inmiddels heeft de onderneming een jaarlijkse omzet van meer dan 100 miljoen euro.

  • BOETE VOOR PENSIOENFONDS NOTARISSEN

    De AFM heeft een bestuurlijke boete van 4.687 euro opgelegd aan de Stichting Notarieel Pensioenfonds (SNPF).

  • NETWERKSTORING TREFT RABOBANK

    Door een netwerkstoring is de dienstverlening van Rabobank woensdag ernstig verstoord. Onder meer Rabobank Internetbankieren en Mobielbankieren waren niet beschikbaar. 

  • AFM START CONSUMENTENPANEL

    AFM begint in samenwerking met het onafhankelijke marktonderzoeksbureau Gfk Panel Services een online consumentenpanel, genaamd 'AFM Consument&Panel'. Het panel gaat in juli van start. 

  • KOERSPLANDEWEGKWIJT LICHT AANVULLENDE REGELING NADER TOE

     Stichting Koersplandewegkwijt houdt dinsdag 14 augustus een bijeenkomst voor belanghebbenden waarop zij de onlangs met Aegon overereengekomen aanvullende regeling nader toelicht. De stichting zal dan ook haar visie geven of de oplossing ook kan werken voor klanten van andere verzekeraars. 

  • ASR DOET OLLI T-SHIRTS CADEAU (1 reactie)

    ASR doet klanten van het Voordeelpakket een Olli T-shirt cadeau. 

  • AFM HOUDT MINUUT STILTE

    Uit respect voor de overledenen en meeleven met de nabestaanden van de vliegramp in Oekraïne, hield de AFM vandaag een minuut stilte om 16:00 uur. Het Ondernemersloket en het Meldpunt Financiële Markten waren bovendien telefonisch onbereikbaar tussen 15.45 uur en 16.15 uur.

  • EXAMENS SLAAN PLANK MIS (11 reacties)

    "De huidige examens pretenderen iets te zijn wat ze niet zijn. De CDFD en opleidingsinstituten moeten terug naar de tekentafel..." Dat schrijft Dré van Melis (opleidingsdeskundige bij Nibe-SVV) in 'de Beursbengel'.

Meer nieuws...

New Financial Forum

Hoogste tijd om mee te doen…

Het New Financial Forum bruist. Een trotse korte update. Met trots en genoegen presenteren we de zomereditie van het New Financial Magazine. Dit maal gaan we op zoek naar het hart in de financiële sector. Een editie vol inspiratie hoe de financiële sector met hart, hoofd en handen de consument – en daarmee de samenleving – beter kan dienen. Met bijdragen van onder meer verzekeraar Bart Janknegt, Bancograaf Owen de Vries, ondernemende wereldverbeteraar Marcello Palazzi (o...   Lees meer »

Willem Vreeswijk - Alleen als wij honderd procent verantwoordelijkheid nemen voor alles wat er in ons leven gebeurt, kunnen we een bijdrage leveren aan een nieuwe financiële wereld.