quote

"Het nieuwe zorgprovisie-model is niet bedoeld als besparings-maatregel."" Achmea

stelling

"Reaal had lef moeten hebben om Reaal Direct neer te zetten"

nieuws

D&O ROEPT OP HET CONFRONTATIEMODEL TE VERLATEN

"Aanbieders en intermediair hebben rondom de invoering van directe beloning een confrontatiemodel gevolgd die tot grote schade in de onderlinge verhoudingen heeft geleid. Het is voor het totale intermediair van groot belang, dat het confrontatiemodel nu wordt verlaten en dat eendrachtig wordt samengewerkt in het versterken van het intermediaire distributiekanaal", aldus Bureau D & O.

 


31 mei 2012

In haar Nieuwsbrief van vandaag geeft Bureau D & O haar visie op de toekomst van het intermediair. Dit vanwege een groeiende zorg over de ontwikkelingen binnen de sector. "Naar onze waarneming zijn grote delen van het intermediair op dit moment mentaal aangeslagen. Dat is niet verwonderlijk. In ongekend korte tijd is men geconfronteerd met een veelheid aan wettelijke wijzigingen die diep ingrijpen in de bedrijfsvoering. Daarnaast baart de huidige economische situatie velen zorgen. In deze omstandigheden werken bepaalde uitspraken van politici, AFM, maar ook van de eigen beroepsorganisaties, demotiverend. Dat alles leidt tot een beroepsgroep waarin velen twijfelen over de toekomst en waar de trots op het eigen vak in rap tempo vermindert", aldus Bureau D & O.
Volgens D & O zal de behoefte aan persoonlijk advies op het gebied van financiële zaken fors groeien, bijvoorbeeld op het gebied van oudedagsvoorziening, de woning- en de zorgmarkt. "Lange tijd is gedacht dat internetapplicaties de functie van financieel adviseur zouden (kunnen) overnemen. Ook hier zien we een kentering. Toezichthouder en wetgever hebben grote aarzelingen bij de vraag of het verstandig is dat consumenten zonder advies complexe financiële producten aanschaffen. Het is niet voor niets dat er voor aanschaf van financiële producten via execution only wetgeving komt die eist dat eerst wordt vastgesteld dat de betreffende consument voldoende kennis en ervaring heeft om deze producten zonder advies aan te schaffen. Het is te voorspellen dat allerlei partijen gaan komen met ‘onzin-toetsen’. Maar het is ook te voorspellen dat rechters die geconfronteerd worden met consumenten die schade hebben geleden door de aanschaf van een, via execution only, niet passend financieel product, korte metten maken met deze pseudo toetsen."

Volgens D&O heeft het intermediair ook voldoende kansen om de concurrentie met banken aan te kunnen, onder andere vanwege de substandtieel hogere kosten van de banken. Verder noemt D&O direct writing een dure vorm van marketing. "Keer op keer hebben aanbieders grote investeringen gedaan om nieuwe labels te introduceren om deze in veel gevallen enige tijd later weer te staken. Gedacht kan worden aan labels als WelloWell of Ineas. Maar ook Ditzo is op dit moment niet langer op het tv-scherm te bewonderen. En het is algemeen bekend dat relatieve nieuwkomer Brand New Day het grootste deel van haar nieuwe productie via het intermediair krijgt. Ook hier kunnen we constateren dat het intermediair de concurrentie met direct writing goed aankan."
D&O ziet dan ook dat het intermedaiir voor de consument steeds meer gaat optreden als financieel huisarts. "Tot nu toe dacht de consument voordelig uit te zijn door zijn financiële zaken over meerdere adviseurs en kanalen te spreiden. Bij invoering van het verbod op provisie en handhaving van het uitgangspunt dat directe aanbieders de kosten van advies en distributie apart in rekening moeten brengen, zal dit veranderen."

D&O vewacht dat er een grote markt gaat ontstaan voor een situatie waarin consumenten langjarig gebruik maken van de diensten van een intermediair. "De relatie tussen de consument en de adviseur komt los te staan van afzonderlijke specifieke financiële producten."

Wel zal de adviseur de werkprocessen moeten zien aan te passen zodat een kantoor gemiddeld meer dan 30 procent kan besteden aan daadwerkelijk klantcontact. "In een systeem van bijvoorbeeld abonnementen zal blijken dat wanneer klanten geen actieve aandacht krijgen, de bereidheid om het abonnement te verlengen afneemt. Het invoeren van abonnementen brengt dus de noodzaak met zich mee, om alle klanten elk jaar zoveel aandacht te geven dat dit voor de consument opweegt tegen de kosten van het abonnement. Permanente aandacht voor meer klanten, zonder dat de bedrijfskosten sterk stijgen, kan in veel gevallen alleen, indien het intermediair kritisch en creatief gaat kijken naar de eigen bedrijfsprocessen."

reacties

Er zijn nog geen reacties...

reactie toevoegen

 
NIEUW: UW NAAM EN BEDRIJFSNAAM BIJ UW REACTIE
Juist in dit bijzondere jaar vindt VVP het belangrijk dat de dialoog over allerlei belangrijke zaken gaande blijft. Daarbij is ook jouw inbreng ook van grote waarde. Als vakblad kiezen wij ervoor om de dialoog met open vizier aan te gaan en met respect voor iedereen die aan deze dialoog wil meedoen. In dit kader is onze website aangepast en wordt bij een reactie je naam en bedrijfsnaam vermeld.
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.

overig nieuws

  • ACHMEA PAST ZORGPROVISIE AAN

    Achmea past per 31 december 2014 haar provisiebeleid voor zorgverzekeringen aan. In het nieuwe model ontvangt een intermediair voortaan een vast bedrag per betalende verzekerde per dekking (basisverzekering, aanvullende verzekering of tandartsverzekering). Dit bedrag stijgt of daalt niet mee met de hoogte van de premie. Bij het nieuwe model is er geen onderscheid tussen nieuwe en bestaande verzekerden.

  • INDEPENDER: "IXORG ONEERLIJK EN MISLEIDEND"

    Oneerlijk en misleidend. Zo betitelt Independer ixorg.

  • 40% DOET NOG NIKS MET INPERKING PENSIOENOPBOUW

    Veertig procent van de werkgevers doet nog niks met de inperking van de pensioenopbouw vanaf 1 januari 2015. Dat blijkt uit een poll op LinkedIn, die Zwitserleven in de aanloop naar haar dinsdag gehouden PensioenEevent 2014 hield onder werkgevers. Een ruime 20 procent kiest ervoor de pensioenregeling aan te passen. Bijna een kwart heeft hierover nog geen besluit genomen. 

  • BLAUWTRUST BEVESTIGT VERTREK MILLENAAR

    Blauwtrust Groep, de holding waaronder De Hypotheker, Quion en Hypotrust vallen, heeft bevestigd dat Bas Millenaar vertrekt. 

  • HUIZENBEZITTERS: MEER MOEITE MET BETALEN LASTEN

    Eén op de acht huizenbezitters heeft steeds meer moeite om de maandelijkse vaste lasten te betalen. Dit blijkt uit onderzoek dat De Hypotheekshop heeft laten uitvoeren door onderzoeksbureau Panelwizard.

  • VERBOND KRITISCH OVER WETSVOORSTEL MASSASCHADE

    Volgens het Verbond van Verzekeraars kunnen niet alleen gedupeerden maar ook verzekeraars profiteren van het wetsvoorstel Afwikkeling massaschade in een collectieve actie. Het Verbond heeft echter ook enkele stevige 'bedenkingen' bij het wetsvoorstel.

  • NEDERLANDERS STAAN MINDER VAAK ROOD

    Nederlanders staan gemiddeld in 2014 minder vaak rood dan in 2013, zo blijkt uit de Monitor financieel gedrag van Wijzer in geldzaken onder ruim 1.000 consumenten van 18 t/m 80 jaar.

  • IEKE VAN DEN BURG OVERLEDEN

    Afgelopen zondag is Ieke van den Burg overleden. Van den Burg was tien jaar lid van het Europees Parlement namens de PvdA. De afgelopen vijf jaar was zij voorzitter van de Stichting Toetsing Verzekeraars.

  • SWITCHGEDRAG BIJ FINANCIËLE PRODUCTEN BEPERKT (1 reactie)

    Het switchgedrag van Nederlandens bij financiële producten is beperkt. Slechts 18 procent van de mensen stapt over zodra dit kan, aldus onderzoek door Motivaction in opdracht van het platform Wijzer in geldzaken.. 

  • EERSTE GESLAAGDEN 'ERKEND RISICOADVISEUR'

    Patrick Sanders (Van Lanschot Chabot in Den Bosch) en Hella van Nieuwaal (De Keyzer Zekerheid in Breda) zijn geslaagd voor het examen en hebben de persoonscertificatie ‘Erkend Risicoadviseur ontvangen. Zij zijn hiermee de eerste twee erkende risicoadviseurs in Nederland volgens het nieuwe beroepsprofiel ‘Erkend Risicoadviseur risicomanagement & bedrijfscontinuïteit’. 

Meer nieuws...

New Financial Forum

Klantbelang centraal? Of toch niet?

Onlangs werd ik geconfronteerd met een standpunt van een hypotheekverstrekker waar ik maar moeilijk een goed gevoel bij kan krijgen. De aanbieder biedt dit jaar nog de mogelijkheid van boetevrije aflossing tot aan de WOZ-waarde. Prachtig, een aanbieder die maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt door de drempel van een boete weg te nemen ……. of toch niet?   Toen ik onlangs voor onderhoud met een relatie van mij om tafel zat heb ik hem gewezen op de mogelijkheid om de ver...   Lees meer »

Ozewald Wanrooij - Ik geloof dat het denken vanuit betekenis de sleutel is van duurzame rendabele organisaties waarin mensen werken vanuit hun persoonlijk drijfveren, primair gericht op het belang van anderen. Hierbij hoort een economie waarin bedrijven realiseren dat het streven naar winst niet betekenisvol is, maar het streven naar betekenis wel winstgevend. Hierbij moet ieder mens van toegevoegde waarde kunnen zijn zonder hierin belemmerd te worden door zichzelf en/of door anderen.