quote

"Het woekerpolisdossier is volledig uit de hand gelopen. Er is veel te laat ingegrepen" Arnoud Boot in NRC

stelling

"Woekerpolisdossier zal nooit een bevredigende oplossing voor alle partijen kennen"

nieuws

D&O ROEPT OP HET CONFRONTATIEMODEL TE VERLATEN

"Aanbieders en intermediair hebben rondom de invoering van directe beloning een confrontatiemodel gevolgd die tot grote schade in de onderlinge verhoudingen heeft geleid. Het is voor het totale intermediair van groot belang, dat het confrontatiemodel nu wordt verlaten en dat eendrachtig wordt samengewerkt in het versterken van het intermediaire distributiekanaal", aldus Bureau D & O.

 


31 mei 2012

In haar Nieuwsbrief van vandaag geeft Bureau D & O haar visie op de toekomst van het intermediair. Dit vanwege een groeiende zorg over de ontwikkelingen binnen de sector. "Naar onze waarneming zijn grote delen van het intermediair op dit moment mentaal aangeslagen. Dat is niet verwonderlijk. In ongekend korte tijd is men geconfronteerd met een veelheid aan wettelijke wijzigingen die diep ingrijpen in de bedrijfsvoering. Daarnaast baart de huidige economische situatie velen zorgen. In deze omstandigheden werken bepaalde uitspraken van politici, AFM, maar ook van de eigen beroepsorganisaties, demotiverend. Dat alles leidt tot een beroepsgroep waarin velen twijfelen over de toekomst en waar de trots op het eigen vak in rap tempo vermindert", aldus Bureau D & O.
Volgens D & O zal de behoefte aan persoonlijk advies op het gebied van financiële zaken fors groeien, bijvoorbeeld op het gebied van oudedagsvoorziening, de woning- en de zorgmarkt. "Lange tijd is gedacht dat internetapplicaties de functie van financieel adviseur zouden (kunnen) overnemen. Ook hier zien we een kentering. Toezichthouder en wetgever hebben grote aarzelingen bij de vraag of het verstandig is dat consumenten zonder advies complexe financiële producten aanschaffen. Het is niet voor niets dat er voor aanschaf van financiële producten via execution only wetgeving komt die eist dat eerst wordt vastgesteld dat de betreffende consument voldoende kennis en ervaring heeft om deze producten zonder advies aan te schaffen. Het is te voorspellen dat allerlei partijen gaan komen met ‘onzin-toetsen’. Maar het is ook te voorspellen dat rechters die geconfronteerd worden met consumenten die schade hebben geleden door de aanschaf van een, via execution only, niet passend financieel product, korte metten maken met deze pseudo toetsen."

Volgens D&O heeft het intermediair ook voldoende kansen om de concurrentie met banken aan te kunnen, onder andere vanwege de substandtieel hogere kosten van de banken. Verder noemt D&O direct writing een dure vorm van marketing. "Keer op keer hebben aanbieders grote investeringen gedaan om nieuwe labels te introduceren om deze in veel gevallen enige tijd later weer te staken. Gedacht kan worden aan labels als WelloWell of Ineas. Maar ook Ditzo is op dit moment niet langer op het tv-scherm te bewonderen. En het is algemeen bekend dat relatieve nieuwkomer Brand New Day het grootste deel van haar nieuwe productie via het intermediair krijgt. Ook hier kunnen we constateren dat het intermediair de concurrentie met direct writing goed aankan."
D&O ziet dan ook dat het intermedaiir voor de consument steeds meer gaat optreden als financieel huisarts. "Tot nu toe dacht de consument voordelig uit te zijn door zijn financiële zaken over meerdere adviseurs en kanalen te spreiden. Bij invoering van het verbod op provisie en handhaving van het uitgangspunt dat directe aanbieders de kosten van advies en distributie apart in rekening moeten brengen, zal dit veranderen."

D&O vewacht dat er een grote markt gaat ontstaan voor een situatie waarin consumenten langjarig gebruik maken van de diensten van een intermediair. "De relatie tussen de consument en de adviseur komt los te staan van afzonderlijke specifieke financiële producten."

Wel zal de adviseur de werkprocessen moeten zien aan te passen zodat een kantoor gemiddeld meer dan 30 procent kan besteden aan daadwerkelijk klantcontact. "In een systeem van bijvoorbeeld abonnementen zal blijken dat wanneer klanten geen actieve aandacht krijgen, de bereidheid om het abonnement te verlengen afneemt. Het invoeren van abonnementen brengt dus de noodzaak met zich mee, om alle klanten elk jaar zoveel aandacht te geven dat dit voor de consument opweegt tegen de kosten van het abonnement. Permanente aandacht voor meer klanten, zonder dat de bedrijfskosten sterk stijgen, kan in veel gevallen alleen, indien het intermediair kritisch en creatief gaat kijken naar de eigen bedrijfsprocessen."

reacties

Er zijn nog geen reacties...

reactie toevoegen

 
NIEUW: UW NAAM EN BEDRIJFSNAAM BIJ UW REACTIE
Juist in dit bijzondere jaar vindt VVP het belangrijk dat de dialoog over allerlei belangrijke zaken gaande blijft. Daarbij is ook jouw inbreng ook van grote waarde. Als vakblad kiezen wij ervoor om de dialoog met open vizier aan te gaan en met respect voor iedereen die aan deze dialoog wil meedoen. In dit kader is onze website aangepast en wordt bij een reactie je naam en bedrijfsnaam vermeld.
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.

overig nieuws

  • AFM-VOORZITTER: SPIJT VAN WOEKERPOLIS (7 reacties)

    "We hebben als bedrijf onvoldoende stil gestaan bij wat de producten doen voor de klanten." Aldus voorzitter Merel van Vroonhoven van de AFM in 'Buitenhof' over de woekerpolissen die mede onder haar verantwoordelijkheid als toenmalige NN-bestuurder zijn verkocht.

  • BETALEN VIA FACEBOOK MET KNAB APP

    Met de Knab App via Facebook of sms geld worden overgemaakt. Volgens Knab is Knab Social uitgebreid getest door Tweakers-panel.

  • NDFM: JA MAAR, WAT ALS HET WÉL KAN

    Verandering komt altijd van binnenuit. Dat geldt ook voor financiële marketeers. Als je diep van binnen kijkt, wat wil je dan veranderen? Op welke daden zou je trots (willen) zijn? En wat houdt je tegen om aan het roer van uw eigen professionele leven te gaan staan?

  • VERBOND: "VERZEKEREN HULPVERLENING EBOLA-EPIDEMIE MOGELIJK"

    Het Verbond van Verzekeraars heeft tijdens een spoedoverleg over de aanpak en de bestrijding van de ebola-epidemie tegenover hulporganisaties, het ministerie van Buitenlandse Zaken en de speciale Nederlandse ebola-gezant aangegeven dat er wel degelijk verzekeringsopties zijn voor organisaties die ebola willen bestrijden.

  • CONSUMENTENBOND: "LOKPOLIS STELT TELEUR" (1 reactie)

    De Consumentenbond meent dat aanbieders van levensverzekeringen met winstdeling de consument "volledig op het verkeerde been zetten" door op hun polisbladen de term 'garantierendement' te gebruiken. "De consument verwacht dat dit het minimumrendement is, maar in werkelijkheid gaan hier nog kosten vanaf." De bond roept de AFM op verzekeraars te verplichten om alleen nog te adverteren met het nettogarantierendement, het gegarandeerde rendement na aftrek van kosten.

  • GROTE OVERSTAPBEREIDHEID ONDER ZORGVERZEKERDEN

    Vorig jaar veranderden 1,1 miljoen verzekerden (6,5 procent van het totaal) van zorgverzekeraar. Ook dit jaar is de bereidheid van zorgverzekerden om over te stappen weer groot. Dit blijkt uit marktonderzoek van The Customer Connection in opdracht van een aantal zorgverzekeraars.

  • KWART JONGEREN GEBRUIKT SMARTPHONE ACHTER STUUR

    Twintig procent van de 65-plussers parkeert fout, 25 procent van de jongeren gebruikt smartphone achter het stuur, zo blijkt uit onderzoek van de ANWB..

  • FBTO BIEDT GESPREID BETALEN EIGEN RISICO ACTIEF AAN (2 reacties)

    Dankzij platform Onderling.nl kunnen verzekerden van FBTO het eigen risico van de zorgpolis gespreid betalen.

  • INSHARED WINT INTERNATIONALE INNOVATIE AWARD

    InShared heeft met de digitale schadehulp de Efma Accenture Award in de categorie Digital Distribution gewonnen. 

  • CED KRIJGT ROL CLAIM MANAGER BIJ AARDBEVINGSSCHADE

    CED maakt deel uit van het consortium dat namens de NAM de afwikkeling van de aardbevingsschade in Groningen moet verzorgen. Behalve uit de schadespecialist uit Capelle a/d IJssel bestaat de uitvoeringsorganisatie uit Arcadis, bouwcombinatie OWS en IBM. Binnen het consortium krijgt CED de rol van claim manager.

Meer nieuws...

New Financial Forum

KLANT WIL VOORAL DIENSTBAARHEID

Oprechte aandacht, empathie, eerlijkheid. Ofwel dienstbaarheid. Dat is wat klanten willen van een financieel dienstverlener. Dit bleek tijdens de elfde New Financial Inspiration (NFI) van het New Financial Forum, dinsdag bij gastheer a.s.r. in Utrecht.   Met dank aan adviseurs Chris de Bruin en Ozewald Wanrooij betraden zes particuliere klanten het podium: Monika en Willy Uitslag, Els Los en Laurens Bos, Wilma Kemp en Erik Bette. Al snel werd duidelijk dat de klanten grote waardering hebb...   Lees meer »

Toon Berendsen - Consument moet nieuwe financiële wereld beleven