quote

"Belangrijk en urgent om tot eenvoudiger en persoonlijker pensioen te komen" Verbondsdirecteur Harold Herbert in het FD

stelling

"Financiële sector heeft behoefte aan minister die de teugels weer laat vieren"

nieuws

D&O ROEPT OP HET CONFRONTATIEMODEL TE VERLATEN

"Aanbieders en intermediair hebben rondom de invoering van directe beloning een confrontatiemodel gevolgd die tot grote schade in de onderlinge verhoudingen heeft geleid. Het is voor het totale intermediair van groot belang, dat het confrontatiemodel nu wordt verlaten en dat eendrachtig wordt samengewerkt in het versterken van het intermediaire distributiekanaal", aldus Bureau D & O.

 


31 mei 2012

In haar Nieuwsbrief van vandaag geeft Bureau D & O haar visie op de toekomst van het intermediair. Dit vanwege een groeiende zorg over de ontwikkelingen binnen de sector. "Naar onze waarneming zijn grote delen van het intermediair op dit moment mentaal aangeslagen. Dat is niet verwonderlijk. In ongekend korte tijd is men geconfronteerd met een veelheid aan wettelijke wijzigingen die diep ingrijpen in de bedrijfsvoering. Daarnaast baart de huidige economische situatie velen zorgen. In deze omstandigheden werken bepaalde uitspraken van politici, AFM, maar ook van de eigen beroepsorganisaties, demotiverend. Dat alles leidt tot een beroepsgroep waarin velen twijfelen over de toekomst en waar de trots op het eigen vak in rap tempo vermindert", aldus Bureau D & O.
Volgens D & O zal de behoefte aan persoonlijk advies op het gebied van financiële zaken fors groeien, bijvoorbeeld op het gebied van oudedagsvoorziening, de woning- en de zorgmarkt. "Lange tijd is gedacht dat internetapplicaties de functie van financieel adviseur zouden (kunnen) overnemen. Ook hier zien we een kentering. Toezichthouder en wetgever hebben grote aarzelingen bij de vraag of het verstandig is dat consumenten zonder advies complexe financiële producten aanschaffen. Het is niet voor niets dat er voor aanschaf van financiële producten via execution only wetgeving komt die eist dat eerst wordt vastgesteld dat de betreffende consument voldoende kennis en ervaring heeft om deze producten zonder advies aan te schaffen. Het is te voorspellen dat allerlei partijen gaan komen met ‘onzin-toetsen’. Maar het is ook te voorspellen dat rechters die geconfronteerd worden met consumenten die schade hebben geleden door de aanschaf van een, via execution only, niet passend financieel product, korte metten maken met deze pseudo toetsen."

Volgens D&O heeft het intermediair ook voldoende kansen om de concurrentie met banken aan te kunnen, onder andere vanwege de substandtieel hogere kosten van de banken. Verder noemt D&O direct writing een dure vorm van marketing. "Keer op keer hebben aanbieders grote investeringen gedaan om nieuwe labels te introduceren om deze in veel gevallen enige tijd later weer te staken. Gedacht kan worden aan labels als WelloWell of Ineas. Maar ook Ditzo is op dit moment niet langer op het tv-scherm te bewonderen. En het is algemeen bekend dat relatieve nieuwkomer Brand New Day het grootste deel van haar nieuwe productie via het intermediair krijgt. Ook hier kunnen we constateren dat het intermediair de concurrentie met direct writing goed aankan."
D&O ziet dan ook dat het intermedaiir voor de consument steeds meer gaat optreden als financieel huisarts. "Tot nu toe dacht de consument voordelig uit te zijn door zijn financiële zaken over meerdere adviseurs en kanalen te spreiden. Bij invoering van het verbod op provisie en handhaving van het uitgangspunt dat directe aanbieders de kosten van advies en distributie apart in rekening moeten brengen, zal dit veranderen."

D&O vewacht dat er een grote markt gaat ontstaan voor een situatie waarin consumenten langjarig gebruik maken van de diensten van een intermediair. "De relatie tussen de consument en de adviseur komt los te staan van afzonderlijke specifieke financiële producten."

Wel zal de adviseur de werkprocessen moeten zien aan te passen zodat een kantoor gemiddeld meer dan 30 procent kan besteden aan daadwerkelijk klantcontact. "In een systeem van bijvoorbeeld abonnementen zal blijken dat wanneer klanten geen actieve aandacht krijgen, de bereidheid om het abonnement te verlengen afneemt. Het invoeren van abonnementen brengt dus de noodzaak met zich mee, om alle klanten elk jaar zoveel aandacht te geven dat dit voor de consument opweegt tegen de kosten van het abonnement. Permanente aandacht voor meer klanten, zonder dat de bedrijfskosten sterk stijgen, kan in veel gevallen alleen, indien het intermediair kritisch en creatief gaat kijken naar de eigen bedrijfsprocessen."

reacties

Er zijn nog geen reacties...

reactie toevoegen

 
UW NAAM EN BEDRIJFSNAAM BIJ UW REACTIE
Als vakblad kiezen wij ervoor om de dialoog met open vizier aan te gaan en met respect voor iedereen die aan deze dialoog wil meedoen. In dit kader wordt bij een reactie je naam en bedrijfsnaam vermeld.
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.

overig nieuws

  • "GEEF PENSIOENHERVORMING GEEN VALSE START"

    De versobering van het fiscale kader voor pensioenen is te ver doorgeschoten, zeggen Pensioenfederatie en het Verbond van Verzekeraars in een gezamenlijk paper. De koepels roepen de 'kabinetsverkenners' op het bestaande langjarig fiscale kader te respecteren. "Verdere aftopping van de pensioenopbouw raakt al snel 20 procent of meer van de beroepsbevolking en is onverenigbaar met het voorkomen van inkomensterugval bij pensionering. Geef de pensioenhervorming geen valse start."

  • FORSE STIJGING FRAUDE MET MOTORVOERTUIGEN

    Het aantal fraudegevallen met motorvoertuigen is - op basis van voorlopige cijfers - in 2016 met tientallen procenten gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Woordvoerder Rudi Buis van het Verbond  van Verzekeraars zegt dit vanochtend in de Telegraaf.

  • INDEPENDER WINT 'THUISWINKELPRIJZEN'

    Independer heeft de publieksprijs 'Shopping Awards XL' in de categorie Financiële Diensten gewonnen. Daarnaast mocht Independer ook de juryprijs in de categorie Financiële Dienstverlening, de Shopping Excellence Award, in ontvangst nemen. 

  • KNAB VERBREEDT AANBOD FINANCIERING ONDERNEMERS (1 reactie)

    Knab is een samenwerking aangegaan met European Credit Partners (ECP), Qredits, SVEA en Voldaan. Hierdoor wordt het aanbod aan ondernemers verbreed, naast de bestaande Knab Crowdfunding.

  • LINDENHAEGHE IS GREAT PLACE TO WORK

    Lindenhaeghe staat in de top 10 op de lijst van Best Workplaces 2017 van Nederland.

  • NEDERLANDSE AUTOMOBILIST BETAALT HALF MILJARD TE VEEL VOOR AUTOVERZEKERING (4 reacties)

    Van de 7,2 miljoen Nederlandse particuliere personenauto’s (CBS, november 2016) zijn naar schatting ruim 2,4 miljoen auto’s oververzekerd. In totaal betaalt de Nederlandse automobilist hierdoor ruim 450 miljoen euro te veel voor zijn autoverzekering. Dit blijkt uit onderzoek van Allsecur en Team Vier. 

  • STORMSCHADE JAAGT PREMIE OMHOOG (1 reactie)

    De stormschade vorig jaar zal verzekerden nog lang heugen, zelfs als ze géén schade hadden. FBTO verhoogt de premie van de Woonhuisverzekering van een cliënte met 5,6 procent, maar schrijft er gelukkig nog wel bij: "Je hebt een FBTO Woonhuis-, Inboedel- en Aansprakelijkheidsverzekering. Daar zijn we blij mee! Want we helpen graag als er iets is."

  • GOEDKOPEHYPOTHEEK.NL MOET DRIEKWART VAN NOTA AFDOEN

    Goedkopehypotheek.nl moet zijn adviesnota verlagen met bijna 1.200 euro. Verder moet ze het verschil vergoeden tussen de rente op de hypotheek die de klant zou hebben gehad als de adviseur zijn werk naar behoren had gedaan en de hypotheek die de klant uiteindelijk zelf ergens anders sloot. Dat oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2017-179.

  • NNEK VERZORGT 750E KLANTLEZING

    NNEK heeft sinds zij exclusief samenwerkt met financieel adviseurs in Eindhoven bij Buro Philip van den Hurk de 750e klantlezing verzorgd. 

  • KINDEREN VERZEKEREN EERST FAMILIE EN HUISDIER

    Kinderen in groep 7 en 8 zouden het eerst hun familie verzekeren gevolgd door hun huisdier en laptop/PC. Dat is te lezen in de Week van het geld krant 2017.

Meer nieuws...

New Financial Forum

VU-STUDENTEN EN HET NEW FINANCIAL FORUM

“Er is geen directe link tussen een duurzaam beleid van financiële dienstverleners en het vertrouwen van consumenten. Consumenten verwachten een duurzaam beleid van een bank of verzekeraar, maar gaan zelf voor een lage prijs en hoge kwaliteit van de producten. Een duurzame, groene verzekeraar lijkt bijvoorbeeld weinig kans te hebben als de producten en diensten er duurder door zouden worden. Duurzaamheid zal je daarom wettelijk moeten afdwingen.”   Dit was een van de ...   Lees meer »

Michiel Brandt - Mijn passie is scheppen uit verbinding. Gedeelde leidende principes brengen meer.