quote

"Ik hoop dat in 2015 iets van de British Spirit overwaait naar Nederland" Advocaat Femke de Jong-Struiksma in VVP 22

stelling

"Nu de sector zelf het financiële toezicht gaat betalen is het logisch dat AFM en DNB de personeelskorting schrappen"

nieuws

D&O ROEPT OP HET CONFRONTATIEMODEL TE VERLATEN

"Aanbieders en intermediair hebben rondom de invoering van directe beloning een confrontatiemodel gevolgd die tot grote schade in de onderlinge verhoudingen heeft geleid. Het is voor het totale intermediair van groot belang, dat het confrontatiemodel nu wordt verlaten en dat eendrachtig wordt samengewerkt in het versterken van het intermediaire distributiekanaal", aldus Bureau D & O.

 


31 mei 2012

In haar Nieuwsbrief van vandaag geeft Bureau D & O haar visie op de toekomst van het intermediair. Dit vanwege een groeiende zorg over de ontwikkelingen binnen de sector. "Naar onze waarneming zijn grote delen van het intermediair op dit moment mentaal aangeslagen. Dat is niet verwonderlijk. In ongekend korte tijd is men geconfronteerd met een veelheid aan wettelijke wijzigingen die diep ingrijpen in de bedrijfsvoering. Daarnaast baart de huidige economische situatie velen zorgen. In deze omstandigheden werken bepaalde uitspraken van politici, AFM, maar ook van de eigen beroepsorganisaties, demotiverend. Dat alles leidt tot een beroepsgroep waarin velen twijfelen over de toekomst en waar de trots op het eigen vak in rap tempo vermindert", aldus Bureau D & O.
Volgens D & O zal de behoefte aan persoonlijk advies op het gebied van financiële zaken fors groeien, bijvoorbeeld op het gebied van oudedagsvoorziening, de woning- en de zorgmarkt. "Lange tijd is gedacht dat internetapplicaties de functie van financieel adviseur zouden (kunnen) overnemen. Ook hier zien we een kentering. Toezichthouder en wetgever hebben grote aarzelingen bij de vraag of het verstandig is dat consumenten zonder advies complexe financiële producten aanschaffen. Het is niet voor niets dat er voor aanschaf van financiële producten via execution only wetgeving komt die eist dat eerst wordt vastgesteld dat de betreffende consument voldoende kennis en ervaring heeft om deze producten zonder advies aan te schaffen. Het is te voorspellen dat allerlei partijen gaan komen met ‘onzin-toetsen’. Maar het is ook te voorspellen dat rechters die geconfronteerd worden met consumenten die schade hebben geleden door de aanschaf van een, via execution only, niet passend financieel product, korte metten maken met deze pseudo toetsen."

Volgens D&O heeft het intermediair ook voldoende kansen om de concurrentie met banken aan te kunnen, onder andere vanwege de substandtieel hogere kosten van de banken. Verder noemt D&O direct writing een dure vorm van marketing. "Keer op keer hebben aanbieders grote investeringen gedaan om nieuwe labels te introduceren om deze in veel gevallen enige tijd later weer te staken. Gedacht kan worden aan labels als WelloWell of Ineas. Maar ook Ditzo is op dit moment niet langer op het tv-scherm te bewonderen. En het is algemeen bekend dat relatieve nieuwkomer Brand New Day het grootste deel van haar nieuwe productie via het intermediair krijgt. Ook hier kunnen we constateren dat het intermediair de concurrentie met direct writing goed aankan."
D&O ziet dan ook dat het intermedaiir voor de consument steeds meer gaat optreden als financieel huisarts. "Tot nu toe dacht de consument voordelig uit te zijn door zijn financiële zaken over meerdere adviseurs en kanalen te spreiden. Bij invoering van het verbod op provisie en handhaving van het uitgangspunt dat directe aanbieders de kosten van advies en distributie apart in rekening moeten brengen, zal dit veranderen."

D&O vewacht dat er een grote markt gaat ontstaan voor een situatie waarin consumenten langjarig gebruik maken van de diensten van een intermediair. "De relatie tussen de consument en de adviseur komt los te staan van afzonderlijke specifieke financiële producten."

Wel zal de adviseur de werkprocessen moeten zien aan te passen zodat een kantoor gemiddeld meer dan 30 procent kan besteden aan daadwerkelijk klantcontact. "In een systeem van bijvoorbeeld abonnementen zal blijken dat wanneer klanten geen actieve aandacht krijgen, de bereidheid om het abonnement te verlengen afneemt. Het invoeren van abonnementen brengt dus de noodzaak met zich mee, om alle klanten elk jaar zoveel aandacht te geven dat dit voor de consument opweegt tegen de kosten van het abonnement. Permanente aandacht voor meer klanten, zonder dat de bedrijfskosten sterk stijgen, kan in veel gevallen alleen, indien het intermediair kritisch en creatief gaat kijken naar de eigen bedrijfsprocessen."

reacties

Er zijn nog geen reacties...

reactie toevoegen

 
NIEUW: UW NAAM EN BEDRIJFSNAAM BIJ UW REACTIE
Juist in dit bijzondere jaar vindt VVP het belangrijk dat de dialoog over allerlei belangrijke zaken gaande blijft. Daarbij is ook jouw inbreng ook van grote waarde. Als vakblad kiezen wij ervoor om de dialoog met open vizier aan te gaan en met respect voor iedereen die aan deze dialoog wil meedoen. In dit kader is onze website aangepast en wordt bij een reactie je naam en bedrijfsnaam vermeld.
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.

overig nieuws

  • AFM: KLANTBELANG NIET CENTRAAL BIJ HERSTELADVIES (3 reacties)

    De AFM ontvangt regelmatig marktsignalen dat het belang van de klant niet centraal wordt gesteld bij het geven van hersteladvies. Op dit moment doet de AFM onderzoek bij GFH Giro, omdat er "opvallend veel meldingen zijn over de wijze waarop deze partij klanten met een woekerpolis benadert".

  • SNS DEFINITIEF BEBOET VOOR MADOFF-BELEGGINGEN

    De bestuurlijke boete van 5.000 euro die de AFM in 2011 oplegde aan SNS Bank voor fouten bij beleggingen in de zogenoemde Madoff-fondsen is onherroepelijk geworden. SNS was tegen de boete in beroep gegaan bij de rechtbank Rotterdam.De bank verloor niet alleen het beroep bij de rechtbank, maar ook het hoger beroep bij het CBp.

  • HANS COFFENG IN NIVRE-BESTUUR

    Hans Coffeng, CEO bij CED, treedt per 1 januari toe tot het bestuur van het NIVRE als portefeuillehouder ‘marketing en communicatie’.

  • TIPS VOOR PREVENTIE VUURWERKSCHADE

    Uit cijfers van Delta Lloyd blijkt dat de schadelast bij bedrijven op 1 januari vijf keer hoger is dan op een gemiddelde andere dag. Ook worden er bijna twee keer zoveel schademeldingen gedaan op 1 januari. De verzekeraars heeft negen tips opgesteld om schade rond de jaarwisseling (onder meer door vuurwerk) te voorkomen.

  • SAMENWERKING ADVIESKEUZE.NL EN HYPOTRUST

    Advieskeuze.nl is een samenwerking aangegaan met Hypotrust. De module 'Zoek hypotheekadviseur' van Advieskeuze.nl is verder zichtbaar op de websites van Consumentenbond, ABN Amro, Florius, NNEK, Obvion, DAK en Reaal. Ruim 3.800 advieskantoren hebben hiervoor een profiel aangemaakt.

  • WIJMENGA EN HOFSTÉ IN RVC ACHMEA

    Roel Wijmenga en Petri Hofsté treden per 1 januari toe tot de Raad van Commissarissen van Achmea. Zij nemen de plaats in van Marinus MInderhoud en Bé van der Weg.

  • KABINET DWINGT INPERKING VRIJE ARTSENKEUZE ALSNOG AF (2 reacties)

    Minister Schippers van Volksgezondheid dient de aanpassing van de Zorgverzekeringswet opnieuw in bij de Tweede Kamer. Mocht de Eerste Kamer opnieuw dwarsliggen, dan valt het kabinet terug op een algemene maatregel van bestuur. Hierin komt de inperking van de vrije artsenkeuze te staan.

  • FLORIUS: UITZONDERING PROVISIEVERBOD VOOR 'KLANT IN NOOD' (1 reactie)

    Samen met een groep intermediairs is Florius gestart met de pilot ´klant in nood´. De uitzondering op het provisieverbod maakt het - vanaf 1 januari 2015 - mogelijk dat hypotheekklanten met voorzienbare betalingsproblemen niet hoeven te betalen voor financieel advies.

  • AANPASSING PENSIOENREGELING KAN NOG NA 1 JANUARI

    De deadline van 1 januari 2015 voor de aanpassing van pensioenregelingen aan het versoberde fiscale kader is voor veel werkgevers en ondernemingsraden (die de aanpassing moete goedkeuren) onhaalbaar. De fiscus heeft onlangs goedgekeurd dat de aanpassing van de pensioenregeling na 1 januari 2015 definitief mag worden geregeld.

  • ASR WORDT EIGENAAR VAN KAMPEN GROEP (6 reacties)

    ASR Nederland neemt per 1 januari 2015 alle aandelen over van de Van Kampen Groep (VKG) uit Hoorn. ASR treedt op als investeerder en zal zich niet bemoeien met het beleid. VKG blijft zelfstandig en onafhankelijk opereren vanuit Hoorn.

Meer nieuws...

New Financial Forum

Het nieuwe verhaal over economie

Satish Kumar wist enkele jaren geleden de meer dan 500 bezoekers aan de VVP Ondernemersdag diep in het hart te raken. Onlangs deelde hij in 12 minuten zijn visie op het nieuwe paradigma van zaken doen. Buitengewoon inspirerend. Voer voor elke financiele dienstverelener die geld, en de betekenis van het leven wil samenbrengen.     Lees meer »

Ivo Valkenburg - We hebben het teveel over geld en te weinig over liefde. Vandaar mijn pleidooi voor de liefde als wettig betaalmiddel. Wie durft?!