quote

"Beste Fred, ik ben vooral met MEER voor MINDER bezig" Henk Revenberg (Fintura) op VVP Online

stelling

"Er zit geen klant te wachten op 1.300 keuze-mogelijkheden bij zorgpolis"

nieuws

D&O ROEPT OP HET CONFRONTATIEMODEL TE VERLATEN

"Aanbieders en intermediair hebben rondom de invoering van directe beloning een confrontatiemodel gevolgd die tot grote schade in de onderlinge verhoudingen heeft geleid. Het is voor het totale intermediair van groot belang, dat het confrontatiemodel nu wordt verlaten en dat eendrachtig wordt samengewerkt in het versterken van het intermediaire distributiekanaal", aldus Bureau D & O.

 


31 mei 2012

In haar Nieuwsbrief van vandaag geeft Bureau D & O haar visie op de toekomst van het intermediair. Dit vanwege een groeiende zorg over de ontwikkelingen binnen de sector. "Naar onze waarneming zijn grote delen van het intermediair op dit moment mentaal aangeslagen. Dat is niet verwonderlijk. In ongekend korte tijd is men geconfronteerd met een veelheid aan wettelijke wijzigingen die diep ingrijpen in de bedrijfsvoering. Daarnaast baart de huidige economische situatie velen zorgen. In deze omstandigheden werken bepaalde uitspraken van politici, AFM, maar ook van de eigen beroepsorganisaties, demotiverend. Dat alles leidt tot een beroepsgroep waarin velen twijfelen over de toekomst en waar de trots op het eigen vak in rap tempo vermindert", aldus Bureau D & O.
Volgens D & O zal de behoefte aan persoonlijk advies op het gebied van financiële zaken fors groeien, bijvoorbeeld op het gebied van oudedagsvoorziening, de woning- en de zorgmarkt. "Lange tijd is gedacht dat internetapplicaties de functie van financieel adviseur zouden (kunnen) overnemen. Ook hier zien we een kentering. Toezichthouder en wetgever hebben grote aarzelingen bij de vraag of het verstandig is dat consumenten zonder advies complexe financiële producten aanschaffen. Het is niet voor niets dat er voor aanschaf van financiële producten via execution only wetgeving komt die eist dat eerst wordt vastgesteld dat de betreffende consument voldoende kennis en ervaring heeft om deze producten zonder advies aan te schaffen. Het is te voorspellen dat allerlei partijen gaan komen met ‘onzin-toetsen’. Maar het is ook te voorspellen dat rechters die geconfronteerd worden met consumenten die schade hebben geleden door de aanschaf van een, via execution only, niet passend financieel product, korte metten maken met deze pseudo toetsen."

Volgens D&O heeft het intermediair ook voldoende kansen om de concurrentie met banken aan te kunnen, onder andere vanwege de substandtieel hogere kosten van de banken. Verder noemt D&O direct writing een dure vorm van marketing. "Keer op keer hebben aanbieders grote investeringen gedaan om nieuwe labels te introduceren om deze in veel gevallen enige tijd later weer te staken. Gedacht kan worden aan labels als WelloWell of Ineas. Maar ook Ditzo is op dit moment niet langer op het tv-scherm te bewonderen. En het is algemeen bekend dat relatieve nieuwkomer Brand New Day het grootste deel van haar nieuwe productie via het intermediair krijgt. Ook hier kunnen we constateren dat het intermediair de concurrentie met direct writing goed aankan."
D&O ziet dan ook dat het intermedaiir voor de consument steeds meer gaat optreden als financieel huisarts. "Tot nu toe dacht de consument voordelig uit te zijn door zijn financiële zaken over meerdere adviseurs en kanalen te spreiden. Bij invoering van het verbod op provisie en handhaving van het uitgangspunt dat directe aanbieders de kosten van advies en distributie apart in rekening moeten brengen, zal dit veranderen."

D&O vewacht dat er een grote markt gaat ontstaan voor een situatie waarin consumenten langjarig gebruik maken van de diensten van een intermediair. "De relatie tussen de consument en de adviseur komt los te staan van afzonderlijke specifieke financiële producten."

Wel zal de adviseur de werkprocessen moeten zien aan te passen zodat een kantoor gemiddeld meer dan 30 procent kan besteden aan daadwerkelijk klantcontact. "In een systeem van bijvoorbeeld abonnementen zal blijken dat wanneer klanten geen actieve aandacht krijgen, de bereidheid om het abonnement te verlengen afneemt. Het invoeren van abonnementen brengt dus de noodzaak met zich mee, om alle klanten elk jaar zoveel aandacht te geven dat dit voor de consument opweegt tegen de kosten van het abonnement. Permanente aandacht voor meer klanten, zonder dat de bedrijfskosten sterk stijgen, kan in veel gevallen alleen, indien het intermediair kritisch en creatief gaat kijken naar de eigen bedrijfsprocessen."

reacties

Er zijn nog geen reacties...

reactie toevoegen

 
NIEUW: UW NAAM EN BEDRIJFSNAAM BIJ UW REACTIE
Juist in dit bijzondere jaar vindt VVP het belangrijk dat de dialoog over allerlei belangrijke zaken gaande blijft. Daarbij is ook jouw inbreng ook van grote waarde. Als vakblad kiezen wij ervoor om de dialoog met open vizier aan te gaan en met respect voor iedereen die aan deze dialoog wil meedoen. In dit kader is onze website aangepast en wordt bij een reactie je naam en bedrijfsnaam vermeld.
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.

overig nieuws

  • ENNO WIERTSEMA NIEUWE DIRECTEUR ADFIZ (1 reactie)

    Enno Wiertsema (43) volgt per 1 december algemeen directeur Hanneke Hartman op. Op dezelfde datum gaat Hartman met vervroegd pensioen. "De kern van Adfiz is het versterken van haar leden", aldus Wiertsema, die een achtergrond heeft in het "faciliteren van ondernemers".

  • DANS OP DE MUZIEK VAN JE HART

    Met de vertoning dinsdag van de film 'The Power of the Heart' onderstreepte het opnieuw gelanceerde New Financial Forum zijn boodschap: echte verandering in de financiële sector en de samenleving in het algemeen kan alleen vanuit het hart komen.

  • "BIJSCHOLEN MEDEWERKERS MOET TOPPRIORITEIT WORDEN"

    “De digitalisering is binnen de financiële instellingen banenrover nummer 1 aan het worden. Het trainen, her- en bijscholen van medewerkers moet dus topprioriteit worden.” Met dit statement reageert FNV Finance op de aankondiging van ING dat de komende drie jaar 2.775 banen zullen verdwijnen. Nog geen twee weken geleden liet ABN Amro weten op korte termijn duizend banen te schrappen bij de retailbank. 

  • INDEPENDER: NEDERLANDERS KENNEN HUN ZORGPOLIS NIET (1 reactie)

    Volgens Independer zijn Nederlanders slecht op de hoogte van de inhoud van hun zorgverzekering. Bijna de helft van de verzekerden tussen 25 en 45 jaar weet bijvoorbeeld niet wat voor soort polis hij heeft.

  • DNB OMARMT VERPLICHTE SOLVENCY-RAPPORTAGES

    DNB zegt het besluit van het Ministerie van Financiën te verwelkomen om met ingang van 2015 bij verzekeraars voorbereidende Solvency II rapportages verplicht te stellen.

  • VVP-SPECIAL PENSIOEN ADVIES 2015

    Hoe de pensioendiscussie verder ook verloopt, er mag geen ongebreideld aantal keuzemogelijkheden ontstaan. Bovendien moet pensioen eenvoudiger. Aldus de deelnemers aan de ronde tafel, waaronder CDA-politicus Pieter Omtzigt, in de net verschenen VVP-special Pensioen Advies. De uitgave is ook beschikbaar als e-zine. Klik HIER.

  • ADVISEURS TE VEEL BEZIG MET MINDER IN PLAATS VAN MEER (9 reacties)

    Adviseurs zijn te veel bezig met minder in plaats van meer. Dat stelt onderzoeker Fred de Jong in zijn column op www.delametelkaar.nl

  • MEER KLANTEN WILLEN ADVIES ZORGVERZEKERING

    Financieel adviseurs verwachten dit najaar een groei in het aantal klanten dat advies wenst bij de keuze van zorgverzekeringen. Dit blijkt uit het Landelijk Zorgonderzoek 2014 dat Bureau D&O onder financieel adviseurs heeft gehouden.

  • INKOMENSVERZEKERING: MARKT KRIMPT IN 2015

    De markt voor ziekteverzuimverzekeringen en aov groeit weer in 2015. Toch krimpt de hele markt voor collectieve inkomensverzekeringen (ziekteverzuim en WIA) in het nieuwe jaar, voorziet Baken Adviesgroep.

  • JONGE HUIZENBEZITTERS BEZORGD OVER WOONLASTEN

    Een op de vijf jonge huizenbezitters overweegt verhuizing wegens te hoge woonlasten, leert onderzoek door BNP Paribas Cardif. 

Meer nieuws...

New Financial Forum

Naar een duurzaam pensioenstelsel

Staat een betaalbare en houdbare oudedagsvoorziening op het spel? Het pensioen blijkt veel minder zeker dan verwacht en de solidariteit staat onder druk. "Verbeteringen zijn nodig, omdat door de economische crisis tekortkomingen zijn blootgelegd en het vertrouwen van mensen in hun pensioenvoorziening heeft verkleind", aldus staatssecretaris Klijnsma van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.   Is er een probleem? Vanaf 2008, het eerste jaar van de crisis, steeg het pensioenvermogen ...   Lees meer »

Aris Neven - Vertrouwen en integriteit zijn kernpunten voor de inanciële dienstverlening. Elke handeling op ieder moment moet dit waarmaken. Aan financiële dienstverleners worden daarom hoge eisen gesteld. Mensen hebben elkaar nodig en zoeken verbinding die wederzijds iets betekent. Als ambassadeur van het New Financial Forum wil ik me inzetten voor een integere dienstverlening waarmee het vertrouwen in de sector kan worden hersteld en duurzame relaties kunnen worden gesmeed. Dat doen we via ons bedrijf: http://www.wnk4u.nl/