quote

"Constructie van Altice is een van de grofste schendingen van goede corporate governance sinds tijden" Corné van Zeijl in FD

nieuws

D&O ROEPT OP HET CONFRONTATIEMODEL TE VERLATEN

"Aanbieders en intermediair hebben rondom de invoering van directe beloning een confrontatiemodel gevolgd die tot grote schade in de onderlinge verhoudingen heeft geleid. Het is voor het totale intermediair van groot belang, dat het confrontatiemodel nu wordt verlaten en dat eendrachtig wordt samengewerkt in het versterken van het intermediaire distributiekanaal", aldus Bureau D & O.

 


31 mei 2012

In haar Nieuwsbrief van vandaag geeft Bureau D & O haar visie op de toekomst van het intermediair. Dit vanwege een groeiende zorg over de ontwikkelingen binnen de sector. "Naar onze waarneming zijn grote delen van het intermediair op dit moment mentaal aangeslagen. Dat is niet verwonderlijk. In ongekend korte tijd is men geconfronteerd met een veelheid aan wettelijke wijzigingen die diep ingrijpen in de bedrijfsvoering. Daarnaast baart de huidige economische situatie velen zorgen. In deze omstandigheden werken bepaalde uitspraken van politici, AFM, maar ook van de eigen beroepsorganisaties, demotiverend. Dat alles leidt tot een beroepsgroep waarin velen twijfelen over de toekomst en waar de trots op het eigen vak in rap tempo vermindert", aldus Bureau D & O.
Volgens D & O zal de behoefte aan persoonlijk advies op het gebied van financiële zaken fors groeien, bijvoorbeeld op het gebied van oudedagsvoorziening, de woning- en de zorgmarkt. "Lange tijd is gedacht dat internetapplicaties de functie van financieel adviseur zouden (kunnen) overnemen. Ook hier zien we een kentering. Toezichthouder en wetgever hebben grote aarzelingen bij de vraag of het verstandig is dat consumenten zonder advies complexe financiële producten aanschaffen. Het is niet voor niets dat er voor aanschaf van financiële producten via execution only wetgeving komt die eist dat eerst wordt vastgesteld dat de betreffende consument voldoende kennis en ervaring heeft om deze producten zonder advies aan te schaffen. Het is te voorspellen dat allerlei partijen gaan komen met ‘onzin-toetsen’. Maar het is ook te voorspellen dat rechters die geconfronteerd worden met consumenten die schade hebben geleden door de aanschaf van een, via execution only, niet passend financieel product, korte metten maken met deze pseudo toetsen."

Volgens D&O heeft het intermediair ook voldoende kansen om de concurrentie met banken aan te kunnen, onder andere vanwege de substandtieel hogere kosten van de banken. Verder noemt D&O direct writing een dure vorm van marketing. "Keer op keer hebben aanbieders grote investeringen gedaan om nieuwe labels te introduceren om deze in veel gevallen enige tijd later weer te staken. Gedacht kan worden aan labels als WelloWell of Ineas. Maar ook Ditzo is op dit moment niet langer op het tv-scherm te bewonderen. En het is algemeen bekend dat relatieve nieuwkomer Brand New Day het grootste deel van haar nieuwe productie via het intermediair krijgt. Ook hier kunnen we constateren dat het intermediair de concurrentie met direct writing goed aankan."
D&O ziet dan ook dat het intermedaiir voor de consument steeds meer gaat optreden als financieel huisarts. "Tot nu toe dacht de consument voordelig uit te zijn door zijn financiële zaken over meerdere adviseurs en kanalen te spreiden. Bij invoering van het verbod op provisie en handhaving van het uitgangspunt dat directe aanbieders de kosten van advies en distributie apart in rekening moeten brengen, zal dit veranderen."

D&O vewacht dat er een grote markt gaat ontstaan voor een situatie waarin consumenten langjarig gebruik maken van de diensten van een intermediair. "De relatie tussen de consument en de adviseur komt los te staan van afzonderlijke specifieke financiële producten."

Wel zal de adviseur de werkprocessen moeten zien aan te passen zodat een kantoor gemiddeld meer dan 30 procent kan besteden aan daadwerkelijk klantcontact. "In een systeem van bijvoorbeeld abonnementen zal blijken dat wanneer klanten geen actieve aandacht krijgen, de bereidheid om het abonnement te verlengen afneemt. Het invoeren van abonnementen brengt dus de noodzaak met zich mee, om alle klanten elk jaar zoveel aandacht te geven dat dit voor de consument opweegt tegen de kosten van het abonnement. Permanente aandacht voor meer klanten, zonder dat de bedrijfskosten sterk stijgen, kan in veel gevallen alleen, indien het intermediair kritisch en creatief gaat kijken naar de eigen bedrijfsprocessen."

reacties

Er zijn nog geen reacties...

reactie toevoegen

 
UW NAAM EN BEDRIJFSNAAM BIJ UW REACTIE
Als vakblad kiezen wij ervoor om de dialoog met open vizier aan te gaan en met respect voor iedereen die aan deze dialoog wil meedoen. In dit kader wordt bij een reactie je naam en bedrijfsnaam vermeld.
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.

overig nieuws

  • AFM ONTWIKKELT BELEIDSREGEL INCIDENT WFT/BGFO

    De AFM heeft de beleidsregel Incident Wft/BGfo ter consultatie aan de markt voorgelegd.

  • BEURSGANG ABN AMRO KOST MAXIMAAL 4,5 MILJOEN

    Door de grote belangstelling van zakenbanken kan de Staat de kosten voor het begeleiden van de beursgang van ABN Amro laag houden. De banken ontvangen geen basisvergoeding en krijgen gezamenlijk maximaal 4,5 miljoen euro als de Staat tevreden is over hun werk. De Staat zal die 4,5 miljoen euro naar eigen inzicht verdelen onder de ingehuurde zakenbanken.

  • AEGON BESLUIT TOT TWEEJARIGE UITKERING PENSIOENKNIP

    Aegon komt tegemoet aan de wens van stichting Geldbelangen en biedt bij de 'pensioenknip' nu toch een tweejarige uitkering aan. Wel bouwt de verzekeraar de mogelijkheid in dat de ontvanger na één jaar overstapt naar een andere vorm.

  • VAKSPIEGEL MAAKT VAKMANSCHAP INZICHTELIJK

    Wat is vakmanschap en hoe komt dit tot ontwikkeling? Vanuit deze vragen begonnen Niels van der Weerdt (Erasmus Universiteit Rotterdam) en Mark van Vuuren (Universiteit Twente) in opdracht van Avéro Achmea een wetenschappelijk gefundeerd onderzoek naar het vakmanschap van de financieel adviseur. Dit resulteerde in een whitepaper en een tool om het persoonlijke vakmanschap inzichtelijk te maken.

  • CENTRAAL BEHEER DEKT TIJDELIJKE VERHUUR VIA AIRBNB

    Centraal Beheer Achmea maakt woningdelen via platforms als Airbnb makkelijker. De verzekeraar heeft tijdelijke verhuur van de woning opgenomen in de standaard dekking van haar inboedel- en opstalverzekering.  

  • GFK DOET WERELDWIJD ONDERZOEK FINANCIAL PLANNING

    Oderzoeksbureau GfK voert een wereldwijd consumentenonderzoek uit naar de behoefte aan financiële planning. In samenwerking met de Financial Planning Standards Board, de internationale koepelorganisatie waar ook de FFP bij is aangesloten, worden 20.000 consumenten in negentien landen ondervraagd. Tijdens het FFP Congres op 8 oktober worden de resultaten bekend gemaakt. 

  • BANKEN VOORZIEN VERDERE OPLEVING HYPOTHEEKMARKT

    In de driemaandelijkse Bank Lending Survey van de ECB melden Nederlandse banken dat de vraag naar woninghypotheken in het tweede kwartaal is gestegen. Het betere vooruitzicht op de woningmarkt, het gegroeide consumentenvertrouwen en de lage rentetarieven zorgen voor een toename van de hypotheekvraag. Voor het derde kwartaal voorzien de banken een verdere opleving.

  • SPEURWERK VERZEKERAARS LEVERT 99 MILJOEN OP

    Verzekeraars hebben in 2014 bijna 99 miljoen euro kunnen besparen door de aanpak van fraude. Dat is tien procent meer dan het jaar ervoor. Dat blijkt uit cijfers die het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (onderdeel van het Verbond van Verzekeraars).

  • RENÉ VAN WALSUM HOOFD SCHADE AGCS

    René van Walsum is per 1 augustus benoemd als hoofd Schade bij Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS Nederland), de industriële verzekeraar binnen de Allianz Group.

  • DIRECTIEBENOEMINGEN BIJ AON

    Per 1 september bestaat het directieteam van Aon Risk Solutions uit: Marc van Nuland (directievoorzitter), Mario Hooglugt, Rene Mandos, Michiel van Meer, Rogier Sparreboom, Hans Taal, Stefan Weda en Hugo Wegbrans. Dit na drie directiebenoemingen uit eigen gelederen 

Meer nieuws...

New Financial Forum

Niet te missen...

De Stichting het New Financial Forum bruist ook dit najaar als kraamkamer van vernieuwing en innovatie in de financiële sector. Tal van activiteiten die de doelstelling (een gezonde én gerespecteerde financiële sector) een stap dichterbij brengen passeren de revue. Zo verschijnt begin september een themanummer van het New Financial Magazine over het klantbelang met tal van grensverleggende nieuwe inzichten. Ook biedt het Forum in september een workshop met de 91-jarige Paul de B...   Lees meer »

Willem Vreeswijk - Alleen als wij honderd procent verantwoordelijkheid nemen voor alles wat er in ons leven gebeurt, kunnen we een bijdrage leveren aan een nieuwe financiële wereld.