quote

"Nauwe samenwerking: sleutel tot succes" Harry van der Zwan, directeur Commerciële Divisie Delta Lloyd

stelling

"Het huidige pensioenstelsel past niet meer bij de arbeidsdynamiek van de 21e eeuw"

nieuws

D&O ROEPT OP HET CONFRONTATIEMODEL TE VERLATEN

"Aanbieders en intermediair hebben rondom de invoering van directe beloning een confrontatiemodel gevolgd die tot grote schade in de onderlinge verhoudingen heeft geleid. Het is voor het totale intermediair van groot belang, dat het confrontatiemodel nu wordt verlaten en dat eendrachtig wordt samengewerkt in het versterken van het intermediaire distributiekanaal", aldus Bureau D & O.

 


31 mei 2012

In haar Nieuwsbrief van vandaag geeft Bureau D & O haar visie op de toekomst van het intermediair. Dit vanwege een groeiende zorg over de ontwikkelingen binnen de sector. "Naar onze waarneming zijn grote delen van het intermediair op dit moment mentaal aangeslagen. Dat is niet verwonderlijk. In ongekend korte tijd is men geconfronteerd met een veelheid aan wettelijke wijzigingen die diep ingrijpen in de bedrijfsvoering. Daarnaast baart de huidige economische situatie velen zorgen. In deze omstandigheden werken bepaalde uitspraken van politici, AFM, maar ook van de eigen beroepsorganisaties, demotiverend. Dat alles leidt tot een beroepsgroep waarin velen twijfelen over de toekomst en waar de trots op het eigen vak in rap tempo vermindert", aldus Bureau D & O.
Volgens D & O zal de behoefte aan persoonlijk advies op het gebied van financiële zaken fors groeien, bijvoorbeeld op het gebied van oudedagsvoorziening, de woning- en de zorgmarkt. "Lange tijd is gedacht dat internetapplicaties de functie van financieel adviseur zouden (kunnen) overnemen. Ook hier zien we een kentering. Toezichthouder en wetgever hebben grote aarzelingen bij de vraag of het verstandig is dat consumenten zonder advies complexe financiële producten aanschaffen. Het is niet voor niets dat er voor aanschaf van financiële producten via execution only wetgeving komt die eist dat eerst wordt vastgesteld dat de betreffende consument voldoende kennis en ervaring heeft om deze producten zonder advies aan te schaffen. Het is te voorspellen dat allerlei partijen gaan komen met ‘onzin-toetsen’. Maar het is ook te voorspellen dat rechters die geconfronteerd worden met consumenten die schade hebben geleden door de aanschaf van een, via execution only, niet passend financieel product, korte metten maken met deze pseudo toetsen."

Volgens D&O heeft het intermediair ook voldoende kansen om de concurrentie met banken aan te kunnen, onder andere vanwege de substandtieel hogere kosten van de banken. Verder noemt D&O direct writing een dure vorm van marketing. "Keer op keer hebben aanbieders grote investeringen gedaan om nieuwe labels te introduceren om deze in veel gevallen enige tijd later weer te staken. Gedacht kan worden aan labels als WelloWell of Ineas. Maar ook Ditzo is op dit moment niet langer op het tv-scherm te bewonderen. En het is algemeen bekend dat relatieve nieuwkomer Brand New Day het grootste deel van haar nieuwe productie via het intermediair krijgt. Ook hier kunnen we constateren dat het intermediair de concurrentie met direct writing goed aankan."
D&O ziet dan ook dat het intermedaiir voor de consument steeds meer gaat optreden als financieel huisarts. "Tot nu toe dacht de consument voordelig uit te zijn door zijn financiële zaken over meerdere adviseurs en kanalen te spreiden. Bij invoering van het verbod op provisie en handhaving van het uitgangspunt dat directe aanbieders de kosten van advies en distributie apart in rekening moeten brengen, zal dit veranderen."

D&O vewacht dat er een grote markt gaat ontstaan voor een situatie waarin consumenten langjarig gebruik maken van de diensten van een intermediair. "De relatie tussen de consument en de adviseur komt los te staan van afzonderlijke specifieke financiële producten."

Wel zal de adviseur de werkprocessen moeten zien aan te passen zodat een kantoor gemiddeld meer dan 30 procent kan besteden aan daadwerkelijk klantcontact. "In een systeem van bijvoorbeeld abonnementen zal blijken dat wanneer klanten geen actieve aandacht krijgen, de bereidheid om het abonnement te verlengen afneemt. Het invoeren van abonnementen brengt dus de noodzaak met zich mee, om alle klanten elk jaar zoveel aandacht te geven dat dit voor de consument opweegt tegen de kosten van het abonnement. Permanente aandacht voor meer klanten, zonder dat de bedrijfskosten sterk stijgen, kan in veel gevallen alleen, indien het intermediair kritisch en creatief gaat kijken naar de eigen bedrijfsprocessen."

reacties

Er zijn nog geen reacties...

reactie toevoegen

 
NIEUW: UW NAAM EN BEDRIJFSNAAM BIJ UW REACTIE
Juist in dit bijzondere jaar vindt VVP het belangrijk dat de dialoog over allerlei belangrijke zaken gaande blijft. Daarbij is ook jouw inbreng ook van grote waarde. Als vakblad kiezen wij ervoor om de dialoog met open vizier aan te gaan en met respect voor iedereen die aan deze dialoog wil meedoen. In dit kader is onze website aangepast en wordt bij een reactie je naam en bedrijfsnaam vermeld.
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.

overig nieuws

  • CFD GESCHOKT OVER KLACHTEN OVER THANATOS

    CFD heeft geschokt gereageerd op de uitzending van TROS Radar over Thanatos uitvaartdiensten. "Dit is schadelijk voor onze branche", aldus Edwin Herdink.

  • NIEUWE PPI KIEST VOOR OPEN UITVOERINGSPLATFORM

    De stichting International Pension Solutions (i-PensionSolutions) heeft een vergunning van DNB gekregen om een PPI te beginnen. Door gebruik te maken van een 'open uitvoeringsplatform' krijgen bedrijven de mogelijkheid zelf een vermogensbeheerder en verzekeraar te selecteren voor de uitvoering van de pensioenregeling voor hun medewerkers.

  • VSZ BIEDT INZICHT N PUBLIEKE PREMIE UWV

    VSZ Assuradeuren heeft de Premiewijzer Gedifferentieerde premie Werkhervattingskas 2015 ontwikkeld. De Premiewijzer biedt werkgevers inzicht in de financiële gevolgen van verzekering bij UWV voor Ziektewet-flex, WGA-flex en WGA-vast per 2015.

  • DE GOUDSE INTRODUCEERT NIEUWE BRANCHEPAKKETTEN

    De Goudse heeft nieuwe branchepakketten ontwikkeld toegesneden op Detailhandel, Horeca en Zakelijke dienstverlening. Daarnaast introduceert de verzekeraar het Preventieabonnement: een maandabonnement op preventieve diensten voor ondernemers.

  • DNB: GEMIDDELDE DEKKINGSGRAAD STABIEL

    De gemiddelde dekkingsgraad van de Nederlandse pensioenfondsen bedraagt per eind augustus 112 procent, gelijk aan de stand per ultimo juni. De dekkingsgraad is ongewijzigd gebleven bij een dalende rente en stijgende aandelenkoersen, aldus DNB.

  • AEGON: MKB LIJDT ONDER VERZUIMREGELS

    De regels voor de begeleiding van langdurig zieke werknemers zijn veel te ingewikkeld voor kleine werkgevers. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Aegon onder ruim duizend kleine ondernemingen. "Het gebrek aan kennis leidt tot boetes die kunnen oplopen tot een compleet jaarsalaris per zieke werknemer."

  • ZALM VOORSPELT OPLEVING NEDERLANDSE ECONOMIE

    “We komen nu in een periode terecht waar we echt een opleving van de Nederlandse economie zullen zien", aldus Gerrit Zalm, bestuursvoorzitter ABN Amro, in een boek van Achmea met 35 interviews met Nederlandse topbestuurders. 

  • ING: AFLOSSEN OP HYPOTHEEK POPULAIR

    Ruim een kwart van de woningbezitters overweegft af te lossen op de hypotheek en een op de vijf heeft inmiddels een tussentijdse aflossing gedaan. In 2013 is er veertig procent meer tussentijds afgelost dan in 2012, aldus de ING Woonindex, die met 4 punten steeg naar 118, ruim boven de neutrale stand van 100.

  • WERKNEMERS DELTA LLOYD IN ACTIE TEGEN VERSOBERING CAO

    Werknemers van Delta Lloyd Groep (DLG) voeren vandaag een 'ludieke actie' tegen de vastgelopen onderhandelingen over een cao, pensioenregeling en sociaal plan. "De tijd dat we in sprookjes geloofden, is voorbij”, aldus de leden van vakbonden FNV Finance, De Unie en CNV Dienstenbond.  

  • 20STE NDFM HAALT STREEP DOOR 'JA MAARS'

    Voor de twintigste editie van de Nationale Dag Financiële Marketing is VVP is een nauwe samenwerking aangegaan met NIMA en De Baak. Motto van deze dag is 'Het kan wel!'. Deze enige vakdag voor financieel marketeers zet een streep door de 'ja maars...'.

Meer nieuws...

New Financial Forum

Eigen Schuld, Dikke Bult!

  Over Klantbeleving, Klant centraal stellen en verantwoordelijkheid   Als je denkt een poliswaarde te hebben van ca € 72.000 en Reaal laat weten dat dit maar ca € 34.000 is, komt dat, op z’n zachtst gezegd, erg rauw op je dak. Dit is helaas wat mij recent is overkomen. De laatste jaren rendeerde mijn beleggingspolis bij Reaal best wel goed. Omdat we voor onze verbouwing extra financiële middelen nodig hadden leek het ons een goed idee om de polis gedeeltelij...   Lees meer »

Christiaan Schipper - Zodra de aanbieders de splitsing tussen advies en bemiddeling erkennen gaat de weg open voor echt onafhankelijke advisering en kan de consument altijd het voor hem beste product verkrijgen