quote

"Mooie vrouwen moeten ophouden met bankiers aantrekkelijk te vinden" Journalist Joris Luyendijk in Tegenlicht

stelling

"Examens zijn te veel doel op zich geworden"

nieuws

D&O ROEPT OP HET CONFRONTATIEMODEL TE VERLATEN

"Aanbieders en intermediair hebben rondom de invoering van directe beloning een confrontatiemodel gevolgd die tot grote schade in de onderlinge verhoudingen heeft geleid. Het is voor het totale intermediair van groot belang, dat het confrontatiemodel nu wordt verlaten en dat eendrachtig wordt samengewerkt in het versterken van het intermediaire distributiekanaal", aldus Bureau D & O.

 


31 mei 2012

In haar Nieuwsbrief van vandaag geeft Bureau D & O haar visie op de toekomst van het intermediair. Dit vanwege een groeiende zorg over de ontwikkelingen binnen de sector. "Naar onze waarneming zijn grote delen van het intermediair op dit moment mentaal aangeslagen. Dat is niet verwonderlijk. In ongekend korte tijd is men geconfronteerd met een veelheid aan wettelijke wijzigingen die diep ingrijpen in de bedrijfsvoering. Daarnaast baart de huidige economische situatie velen zorgen. In deze omstandigheden werken bepaalde uitspraken van politici, AFM, maar ook van de eigen beroepsorganisaties, demotiverend. Dat alles leidt tot een beroepsgroep waarin velen twijfelen over de toekomst en waar de trots op het eigen vak in rap tempo vermindert", aldus Bureau D & O.
Volgens D & O zal de behoefte aan persoonlijk advies op het gebied van financiële zaken fors groeien, bijvoorbeeld op het gebied van oudedagsvoorziening, de woning- en de zorgmarkt. "Lange tijd is gedacht dat internetapplicaties de functie van financieel adviseur zouden (kunnen) overnemen. Ook hier zien we een kentering. Toezichthouder en wetgever hebben grote aarzelingen bij de vraag of het verstandig is dat consumenten zonder advies complexe financiële producten aanschaffen. Het is niet voor niets dat er voor aanschaf van financiële producten via execution only wetgeving komt die eist dat eerst wordt vastgesteld dat de betreffende consument voldoende kennis en ervaring heeft om deze producten zonder advies aan te schaffen. Het is te voorspellen dat allerlei partijen gaan komen met ‘onzin-toetsen’. Maar het is ook te voorspellen dat rechters die geconfronteerd worden met consumenten die schade hebben geleden door de aanschaf van een, via execution only, niet passend financieel product, korte metten maken met deze pseudo toetsen."

Volgens D&O heeft het intermediair ook voldoende kansen om de concurrentie met banken aan te kunnen, onder andere vanwege de substandtieel hogere kosten van de banken. Verder noemt D&O direct writing een dure vorm van marketing. "Keer op keer hebben aanbieders grote investeringen gedaan om nieuwe labels te introduceren om deze in veel gevallen enige tijd later weer te staken. Gedacht kan worden aan labels als WelloWell of Ineas. Maar ook Ditzo is op dit moment niet langer op het tv-scherm te bewonderen. En het is algemeen bekend dat relatieve nieuwkomer Brand New Day het grootste deel van haar nieuwe productie via het intermediair krijgt. Ook hier kunnen we constateren dat het intermediair de concurrentie met direct writing goed aankan."
D&O ziet dan ook dat het intermedaiir voor de consument steeds meer gaat optreden als financieel huisarts. "Tot nu toe dacht de consument voordelig uit te zijn door zijn financiële zaken over meerdere adviseurs en kanalen te spreiden. Bij invoering van het verbod op provisie en handhaving van het uitgangspunt dat directe aanbieders de kosten van advies en distributie apart in rekening moeten brengen, zal dit veranderen."

D&O vewacht dat er een grote markt gaat ontstaan voor een situatie waarin consumenten langjarig gebruik maken van de diensten van een intermediair. "De relatie tussen de consument en de adviseur komt los te staan van afzonderlijke specifieke financiële producten."

Wel zal de adviseur de werkprocessen moeten zien aan te passen zodat een kantoor gemiddeld meer dan 30 procent kan besteden aan daadwerkelijk klantcontact. "In een systeem van bijvoorbeeld abonnementen zal blijken dat wanneer klanten geen actieve aandacht krijgen, de bereidheid om het abonnement te verlengen afneemt. Het invoeren van abonnementen brengt dus de noodzaak met zich mee, om alle klanten elk jaar zoveel aandacht te geven dat dit voor de consument opweegt tegen de kosten van het abonnement. Permanente aandacht voor meer klanten, zonder dat de bedrijfskosten sterk stijgen, kan in veel gevallen alleen, indien het intermediair kritisch en creatief gaat kijken naar de eigen bedrijfsprocessen."

reacties

Er zijn nog geen reacties...

reactie toevoegen

 
UW NAAM EN BEDRIJFSNAAM BIJ UW REACTIE
Als vakblad kiezen wij ervoor om de dialoog met open vizier aan te gaan en met respect voor iedereen die aan deze dialoog wil meedoen. In dit kader wordt bij een reactie je naam en bedrijfsnaam vermeld.
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.

overig nieuws

  • ADVISEURS: "AFM, GRIJP IN BIJ EXAMENS" (6 reacties)

    Als de AFM zegt begrip te hebben voor de ongerustheid en weerstand die de examens in het nieuwe vakbekwaamheidsgebouw oproepen, moet ze ook actie bij de minister willen ondernemen. Zo reageren adviseurs op het bericht op VVP Online 'AFM heeft begrip voor weerstand tegen examens'. Verder vinden veel reageerders dat de examens een doel op zich geworden.

  • ACE NIEUWE PARTNER TRANSAVIA VOOR REISPOLISSEN

    Transavia biedt sinds kort reis- en annuleringsverzekeringen van ACE aan aan klanten die een vlucht boeken. 

  • FLORIUS: SNELTOETS ZAKELIJK INKOMEN

    Florius heeft de Sneltoets Zakelijk Inkomen ontwikkeld, zodat de hypotheekadviseur vlot inzicht heeft of een zzp-er voor hypotheekverstrekking in aanmerking komt. Daarnaast heeft Florius Restschuldfinanciering voor nieuwe klanten geïntroduceerd. 

  • DIVIDEND BELANGRIJKE MOTOR VOOR PRESTATIES AANDELEN

    Dividend was de afgelopen 45 jaar een zeer belangrijke motor voor beleggingsprestaties op de aandelenmarkt in periodes waar de reële rente laag was. Dit blijkt uit een onderzoek van Allianz Global Investors (AllianzGI).

  • ROB DORSCHEIDT NAAR ADVICEGAMES

    Rob Dorscheidt is per 1 maart gestart als Business Development executive bij AdviceGames in Hilversum.

  • REAAL: WEBINAR PEPLUS-EXAMEN

    Reaal houdt 5 maart een webinar tips en tricks PEplus-examen. 

  • ASSURANTIE ADVIESBUREAU JOHAN WIEBE NAAR ASSURALIS

    Assuralis Verzekeringen heeft per 1 januari de portefeuille overgenomen van Assurantie Adviesbureau Johan Wiebe in Winssen. Met de overname versterkt Assuralis haar positie als onafhankelijk assurantiebedrijf in de regio Tiel-Wijchen-Nijmegen..

  • MEER INZICHT IN KOSTEN BELEGGEN NA PROVISIEVERBOD

    Door het provisieverbod zijn de kosten van beleggen zichtbaar voor de klant nu deze direct worden betaald. Particuliere beleggers zijn sinds de invoering vaker op de hoogte van deze kosten. Ook is het nu makkelijker om kosten van beleggingsdienstverlening te vergelijken. Dat blijkt uit marktonderzoek van de AFM onder 618 beleggers. Het onderzoek is uitgevoerd door GfK.

  • HERMANS BLIJFT VERBONDEN AAN ADFIZ ALS ADVISEUR (1 reactie)

    Loek Hermans neemt per 1 maart afscheid als voorzitter van Adfiz. De brancheorganisatie voor financieel adviseurs heeft Hermans gevraagd om als adviseur aan Adfiz verbonden te blijven.

  • ZWARE STRAFFEN VOOR 'HELPERS' IN KLIMOP-ZAAK

    In het hoger beroep in de Klimop-zaak (vastgoedaffaire) legt het gerechtshof Amsterdam hogere straffen op aan de meeste verdachten. Hoofdverdachte Jan van Vlijmen kreeg zeven jaar cel opgelegd. Ook over de 'helpers' in de Klimop-zaak oordeelt het hof strenger dan de rechtbank. Voormalig assurantietussenpersoon Jimmy K. moet 16 maanden de cel in, terwijl de rechtbank hem 200 uur werkstraf oplegde.

Meer nieuws...

New Financial Forum

The power of the sword

Met gemengde gevoelens (trots en nederigheid) deel ik graag de officiële link naar mijn Tedx Talk van eind januari met je die net beschikbaar is gekomen.       Lees meer »

Bjørn Aris - ’’Bjørn Aris (02-02-1965) is een global management trainer, oosterse gevechtskunst beoefenaar en zen filosoof.’’’ --Levensloop-- In 1988 begonnen als trainee bij de AMRO bank en later uitgegroeid tot internationaal bankier bij Lloyds Banking Group en NIBC. Eind 1999, 2 jaar na een solotour van een 10 maanden door Afrika, Midden Oosten, Azië en Oceanië, besluit Aris het roer om te gooien en de bancaire sector vaarwel te zeggen. Hij begint met een eigen bedrijf in de internet hype. In 2001, na verkoop van het succesvolle internet avontuur, begint Aris zich te verdiepen in de menskant van het bedrijfsleven. Het valt hem op dat doorgaans de grootste kostenpost van een bedrijf personeel is en dat het voor menigeen een hele diffuse post is. Aris stort zich op het bestuderen van mens zijn, menskunde, (neuro-) fysiologie, bio chemie, etc., alsook het bestuderen en ervaren van de in het Westen beschreven 4 bewustzijnslagen. (noot: in het Oosten worden er 9 beschreven) Aris combineert dit met zijn studie van Oosterse filosofie en Zen (sinds 1993) en zijn ervaring opgedaan door het bestuderen van de Weg van het Zwaard en andere Japanse gevechtskunsten (sinds 1986). Dat leidt in 2004 tot een door Aris ontwikkelde methode waarbij hij theorie koppelt aan beweging waardoor de ratio wordt omzeild. Dit in combinatie met uiteindelijk een cognitieve link leidt tot spectaculaire resultaten voor wat betreft kennisopname en (gedrags-)verandering. Aris levert een bijdrage over dit onderwerp in het boek ‘’’Kennisproductiviteit. Het effect van investeren in mensen, kennis en leren’’’ Pearson Education 2005 Uit onderzoek (2007, onder deelnemers van zijn trainingen van Air France-KLM, Universiteit Nyenrode en Logica) blijkt dat in de periode van 2-6 maanden na het volgen van een van de trainingen van Aris, de deelnemers 70% van de essentie van hetgeen zij in de training geleerd hadden konden reproduceren. 83% van de deelnemers paste ook daadwerkelijk één of meerdere aangereikte inzichten toe in de dagelijkse praktijk. Eveneens in 2007 ontwikkeld Aris een tool voor Kluwer Management genaamd ‘’‘Effectief management op basis van Oosterse principes’’’ waarin Aris het verschil tussen Westers management en Oosters leiderschap duidt en praktisch aangeeft hoe het Westen succesvoller kan zijn. In mei 2011 verschijnt bij uitgeverij Ankh Hermes het door Aris geschreven boek ‘’‘De Zon komt op in het Oosten’’’. In dit boek beschrijft Aris de problemen en beperkingen van het Westerse model en gaat hij in op de Westerse benadering van kennis, namelijk ‘dat’ iets is. Vervolgens gaat hij in op de Oosterse benadering van kennis, waar de nadruk ligt op het ‘hoe’, waardoor je bij het echte ‘weten hoe’ (know-how) komt. Vervolgens geeft Aris aan hoe dit om te zetten naar een praktijkgericht actieplan, zodat er ook daadwerkelijk wat veranderd. Een van de bronnen van Aris zijn know-how is het Japanse Samurai zwaard. Aris is van mening dat kennis zinloos is als je het niet assimileert. De lezingen en workshops van Aris kenmerken zich door verrassing, interactiviteit en een steevast hoge waardering op intercontinentaal niveau.