quote

"In onze branche zijn we soms te lief en te meegaand met de klant" Roland van Kemenade in VVP 3

stelling

"Verzekeraars mogen geen klanten weigeren op basis van Big Data"

nieuws

RARE JONGENS, DIE TUSSENPERSONEN!

Nou mogen financieel adviseurs eens een keer rechtstreeks hun grieven en ideeën bij een AFM-topper kwijt, zijn ze nergens te zien of te horen! Rare jongens, die tussenpersonen...


15 augustus 2012

In de dinsdag verschenen nieuwe VVP staat de tweede column van Michiel Denkers, Hoofd Toezicht AFM, in aanloop naar het provisieverbod. In zijn eerste column riep Denkers het intermediair op toch vooral te reageren en input te leveren. Maar: "U gaf op zijn zachtst gezegd niet in grote getale gehoor aan mijn oproep om uw worstelingen, vragen en zorgen over de komende veranderingen met de AFM te delen", aldus Denkers in zijn tweede bijdrage. Hieronder de tweede column van Denkers in zijn geheel, in de hoop dat het intermediair nu wél in de pen klimt. Reageren kan via vvp@afm.nl. Denkers schrijft: "'Een adviseur die afsluit met provisie, heeft geen visie!" Met deze stevige woorden besluit lezer Marco zijn reactie op mijn laatste column. De financiële sector had al lang kunnen weten welke veranderingen in het vooruitzicht lagen, schrijft de lezer. Hij vraagt zich hardop af waarom er nog steeds financiële ondernemers zijn die blijven hangen in de ontkenningsfase. Op basis van de overige reacties op de column, is het lastig vaststellen of de mening van Marco breed wordt gedeeld in de branche. Mijn mailbox kreeg slechts een handjevol reacties te verwerken. Dat kan natuurlijk te verklaren zijn door het feit dat het hoogzomer is, en u met een koud drankje in de hand op een zonovergoten strand ligt. Dat zou in deze Nederlandse kwakkelzomer zeer begrijpelijk zijn. Bovendien moet een mens - ook in deze economisch onzekere tijden - eens in de zoveel tijd wat afstand nemen. Dat scherpt de geest. Ook als u niet onder een parasol ligt, maar hard aan het werk bent voor uw klanten, kan het geen kwaad eens wat afstand te nemen en stil te staan bij uw verdienmodel. Ik hoop van harte dat u deze zomer de tijd neemt om goed na te denken over de nieuwe wereld die in aantocht is, en uw rol als ondernemer en dienstverlener in deze nieuwe realiteit. De veranderingen komen immers in rap tempo dichterbij en geen van de spelers in de financiële sector kan het zich permitteren om zijn kop in het spreekwoordelijke zand te steken. Dat u zich hier ook van bewust bent, bewijst de storm aan reacties die het bericht over de prijsdifferentiatie van Nationale-Nederlanden opriep. De verzekeraar maakte bekend dat zij per kanaal de productprijs van haar verzekeringen zal gaan aanpassen. Totdat de verzekeraar het nieuwe prijsbeleid in zijn systemen heeft verwerkt, hanteert Nationale-Nederlanden een tijdelijke oplossing waarbij de premie voor intermediairs 7 procent lager ligt dan in het eigen kanaal. Staat hiermee vast dat uw dienstverlening 7 procent waard is van de totale productprijs? Natuurlijk niet. Niet voor u. Dit is het moment om uw verdienmodel kritisch tegen het licht te houden en na te gaan of deze bestand is tegen de komende veranderingen. Straks, in de winterse januarimaand, plukt u daar de vruchten van. U zult dan als early adopter niet worden overvallen door de praktische implicaties van de nieuwe regels uit Den Haag. U hoeft dan al helemaal niet lijdelijk af te wachten totdat aanbieders voor u uitmaken wat uw dienstverlening waard is.  U heeft namelijk het heft in eigen hand genomen. Actief nagedacht over wat uw adviezen waard zijn, gesleuteld aan uw dienstverleningsconcept en innovaties doorgevoerd die uw dienstverlening efficiënter en waardevoller maken. Door samenwerkingsverbanden aan te gaan, online diensten te onderzoeken en slim na te denken over marketing zal u straks aan uw klanten kunnen uitleggen dat ze in alle gevallen bij u moeten zijn voor goed advies. Een visie op de wereld zonder provisie, die kunt u als financiële ondernemer deze zomer al ontwikkelen. Vanuit strandbed of kantoorstoel."

reacties

Er zijn nog geen reacties...

reactie toevoegen

 
UW NAAM EN BEDRIJFSNAAM BIJ UW REACTIE
Als vakblad kiezen wij ervoor om de dialoog met open vizier aan te gaan en met respect voor iedereen die aan deze dialoog wil meedoen. In dit kader wordt bij een reactie je naam en bedrijfsnaam vermeld.
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.

overig nieuws

  • ONDERLING 'S-GRAVENHAGE BOEKT ZWARTE CIJFERS

    Onderlinge 's-Gravenhage zag het resultaat na belastingen stijgen van -39,7 miljoen euro naar +57,8 miljoen euro. Dit vanwege beleggingsopbrengsten, vedere afname van de bedrijfskosten en een geringer effect van de lage rente op de technische voorziening.

  • DAK OMARMT THUIS HYPOTHEEK CENTRAAL BEHEER

    Adviseurs van DAK gaan de Thuis Hypotheek van Centraal Beheer aanbieden. Deze samenwerking past in de strategie van Centraal Beheer om steeds meer het onafhankelijk intermediair te omarmen. Eerder maakte Centraal Beheer zelf al gewag van deze samenwerking.

  • FLEVOLANDERS KOPLOPERS IN CONSUMPTIEF KREDIET

    Inwoners van Flevoland vragen gemiddeld ruim anderhalf keer (71%) vaker een persoonlijke lening aan dan het gemiddelde in Nederland. Met 17 procent onder het landelijk gemiddelde doen de Friezen het minst vaak een aanvraag voor een lening. Dit blijkt uit het eerste Nationaal Leenonderzoek dat Geldshop vandaag publiceert. Voor het onderzoek zijn enkele tienduizenden aanvragen geanalyseerd.

  • BELEIDSDEKKINGSGRAAD PENSIOENFONDSEN GEDAALD

    De gemiddelde beleidsdekkingsgraad van pensioenfondsen is in het eerste kwartaal van 2016 gedaald van 104 naar 102 procent. Een jaar eerder, eind maart 2015, bedroeg de gemiddelde beleidsdekkingsgraad van de sector nog 109 procent. De beleidsdekkingsgraad is het 12-maands gemiddelde op basis van dagelijkse marktinformatie. De gemiddelde dekkingsgraad zelf daalde in het eerste kwartaal van 102 naar 96 procent.

  • RABO: RENTESTIJGING AANVAARDBAAR RISICO

    Volgens onderzoek van de Rabobank kunnen huizenbezitters een geleidelijke stijging van de hypotheekrente naar 5 of 6 procent vrij gemakkelijk dragen. Volgens de bank zijn de leennormen inmiddels zo streng dat huishoudens de extra kosten van gemiddeld 140 euro bruto per maand kunnen betalen.

  • KLACHT INDIENEN TEGEN ZORGVERZEKERAAR EENVOUDIGER

    De Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ) heeft haar website herzien. Hierdoor kunnen consumenten eenvoudig en op een laagdrempelige manier een klacht bij de SKGZ indienen als zij het niet eens zijn met de beslissing van de zorgverzekeraar.

  • HUISMERK OOK BESCHIKBAAR IN SOFTWARE FINDESK

    Sinds vandaag is het serviceconcept Huismerk ook beschikbaar in de hypotheekadviessoftware van Findesk.

  • OVFD: ONAFHANKELIJKHEIDSLOBBY VERGT LANGE ADEM

    "Volgend jaar is de evaluatie van het provisieverbod en de Wft. Onafhankelijkheid zou daar wat ons betreft een prominente plek in moeten krijgen, zeker als blijkt dat de consument alleen maar let op de prijs en niet op de kwaliteit van het advies." Dit schrijft Colinda Rosenbrand, directeur OvFD, in de nieuwe editie van VVP die vandaag verschijnt.

  • RABO: CROWDFUNDING AANVULLING OP BANKKREDIET

    Voor ondernemers die voor de financiering van hun plannen geen of onvoldoende bancair krediet kunnen krijgen, kan crowdfunding een alternatief of aanvuling zijn. Rabobank is een samenwerking aangegaan met de crowdfundingplatforms Collin Crowdfund en Oneplanetcrowd.

  • LIEVER NU GENIETEN DAN SPAREN VOOR LATER

    Ruim één op de drie Nederlanders geniet liever vandaag en maakt zich later wel zorgen over sparen. Dit blijkt uit GfK-onderzoek onder 27.000 respondenten, verspreid over 22 landen. Hongkong, Tsjechië en Brazilië zijn landen waar een relatief groot deel van de bevolking een 'spaarmentaliteit' heeft.  

Meer nieuws...

New Financial Forum

FinTech; is it the Tech or the People?

What is FinTech? PWC gave it the following definition in their global Fintech report 2016: FinTech is a dynamic segment at the intersection of the financial services and technology sectors where technology-focused start-ups and new market entrants innovate the products and services currently provided by the traditional financial services industry. As such, FinTech is gaining significant momentum and causing disruption to the traditional value chain. In fact, funding of FinTech start...   Lees meer »

Marco Hoekstra - Als de klant het voor het zeggen heeft zijn zaken als respect, begrip, eenvoud en waarde creatie de kern. De succesvolle bedrijven die traditionele business modellen omver hebben weten te duwen combineren een klantgerichte aanpak met slimme software toepassingen in combinatie met een eigen bedrijfscultuur waar medewerkers met passie en ambitie het beste proberen te bereiken voor alle betrokken partijen in de keten.