quote

"De AFM heeft veel bijgeleerd over volmachten" Michael de Nijs, voorzitter NVGA, in VVP

stelling

"AFM zoekt spijkers op laag water; kwaliteit aov-advies is prima"

nieuws

RARE JONGENS, DIE TUSSENPERSONEN!

Nou mogen financieel adviseurs eens een keer rechtstreeks hun grieven en ideeën bij een AFM-topper kwijt, zijn ze nergens te zien of te horen! Rare jongens, die tussenpersonen...


15 augustus 2012

In de dinsdag verschenen nieuwe VVP staat de tweede column van Michiel Denkers, Hoofd Toezicht AFM, in aanloop naar het provisieverbod. In zijn eerste column riep Denkers het intermediair op toch vooral te reageren en input te leveren. Maar: "U gaf op zijn zachtst gezegd niet in grote getale gehoor aan mijn oproep om uw worstelingen, vragen en zorgen over de komende veranderingen met de AFM te delen", aldus Denkers in zijn tweede bijdrage. Hieronder de tweede column van Denkers in zijn geheel, in de hoop dat het intermediair nu wél in de pen klimt. Reageren kan via vvp@afm.nl. Denkers schrijft: "'Een adviseur die afsluit met provisie, heeft geen visie!" Met deze stevige woorden besluit lezer Marco zijn reactie op mijn laatste column. De financiële sector had al lang kunnen weten welke veranderingen in het vooruitzicht lagen, schrijft de lezer. Hij vraagt zich hardop af waarom er nog steeds financiële ondernemers zijn die blijven hangen in de ontkenningsfase. Op basis van de overige reacties op de column, is het lastig vaststellen of de mening van Marco breed wordt gedeeld in de branche. Mijn mailbox kreeg slechts een handjevol reacties te verwerken. Dat kan natuurlijk te verklaren zijn door het feit dat het hoogzomer is, en u met een koud drankje in de hand op een zonovergoten strand ligt. Dat zou in deze Nederlandse kwakkelzomer zeer begrijpelijk zijn. Bovendien moet een mens - ook in deze economisch onzekere tijden - eens in de zoveel tijd wat afstand nemen. Dat scherpt de geest. Ook als u niet onder een parasol ligt, maar hard aan het werk bent voor uw klanten, kan het geen kwaad eens wat afstand te nemen en stil te staan bij uw verdienmodel. Ik hoop van harte dat u deze zomer de tijd neemt om goed na te denken over de nieuwe wereld die in aantocht is, en uw rol als ondernemer en dienstverlener in deze nieuwe realiteit. De veranderingen komen immers in rap tempo dichterbij en geen van de spelers in de financiële sector kan het zich permitteren om zijn kop in het spreekwoordelijke zand te steken. Dat u zich hier ook van bewust bent, bewijst de storm aan reacties die het bericht over de prijsdifferentiatie van Nationale-Nederlanden opriep. De verzekeraar maakte bekend dat zij per kanaal de productprijs van haar verzekeringen zal gaan aanpassen. Totdat de verzekeraar het nieuwe prijsbeleid in zijn systemen heeft verwerkt, hanteert Nationale-Nederlanden een tijdelijke oplossing waarbij de premie voor intermediairs 7 procent lager ligt dan in het eigen kanaal. Staat hiermee vast dat uw dienstverlening 7 procent waard is van de totale productprijs? Natuurlijk niet. Niet voor u. Dit is het moment om uw verdienmodel kritisch tegen het licht te houden en na te gaan of deze bestand is tegen de komende veranderingen. Straks, in de winterse januarimaand, plukt u daar de vruchten van. U zult dan als early adopter niet worden overvallen door de praktische implicaties van de nieuwe regels uit Den Haag. U hoeft dan al helemaal niet lijdelijk af te wachten totdat aanbieders voor u uitmaken wat uw dienstverlening waard is.  U heeft namelijk het heft in eigen hand genomen. Actief nagedacht over wat uw adviezen waard zijn, gesleuteld aan uw dienstverleningsconcept en innovaties doorgevoerd die uw dienstverlening efficiënter en waardevoller maken. Door samenwerkingsverbanden aan te gaan, online diensten te onderzoeken en slim na te denken over marketing zal u straks aan uw klanten kunnen uitleggen dat ze in alle gevallen bij u moeten zijn voor goed advies. Een visie op de wereld zonder provisie, die kunt u als financiële ondernemer deze zomer al ontwikkelen. Vanuit strandbed of kantoorstoel."

reacties

Er zijn nog geen reacties...

reactie toevoegen

 
UW NAAM EN BEDRIJFSNAAM BIJ UW REACTIE
Als vakblad kiezen wij ervoor om de dialoog met open vizier aan te gaan en met respect voor iedereen die aan deze dialoog wil meedoen. In dit kader wordt bij een reactie je naam en bedrijfsnaam vermeld.
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.

overig nieuws

  • AFM: HYPOTHEEKADVIES VERBETERD, ADVIESKWALITEIT AOV BLIJFT ACHTER (22 reacties)

    Er is een aanzienlijk verschil tussen de kwaliteit van adviezen over hypotheken en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. De kwaliteit van advies over hypotheken is gemiddeld goed. Bij advies over arbeidsongeschiktheidsverzekeringen aan zelfstandigen gaan adviseurs nog te vaak onzorgvuldig te werk. In de meeste adviezen over deze verzekeringen staat te weinig informatie om een zorgvuldig advies aan de klant op te baseren. Dit blijkt uit een marktbreed onderzoek dat de AFM heeft verricht naar de kwaliteit van advies.

  • VVP PE PLUS EVENT: EXAMENPROOF IN 1 MIDDAG

    VVP Vakblad voor Financieel Adviseurs organiseert op woensdagmiddag 3 juni in samenwerking met Dukers & Baelemans en Lindenhaeghe het PE Plus Event.

  • VKG: LAAT ZIEN DAT JE ANDERS IN DE WEDSTRIJD ZIT

    “De regelgeving is doorgeschoten, maar we hebben er wel mee te maken. Ik vraag onze adviseurs om het positief op te pakken en te gaan voor kansen. Richt uw blik op de toekomst en bewijs samen met uw collega’s dat de financiële sector nu anders in de wedstrijd zit, aldus Ruud van Kampen, algemeen directeur VKG tijdens VKG On Stage.

  • REAAL KOMT MET BETERE WOONHUISVERZEKERINGEN

    Reaal lanceert op 22 juni een nieuwe woonhuis- en inboedelverzekering.

  • LUC REIFF IN BESTUUR STICHTING CERTIFICERING FFP

    Luc Reiff FFP (46) is toegetreden tot het bestuur van de Stichting Certificering FFP (SCFFP).

  • "SPAREN LEVERT ONVOLDOENDE OP VOOR PENSIOEN"

    “Alleen sparen levert in veel gevallen onvoldoende op voor een welvaartvast pensioen. Ook vormen van beleggen zullen vaker onderdeel van vermogensopbouw moeten zijn.” Dit zei Arno Dolders tijdens een bijeenkomst die Legal & General organiseert voor financieel adviseurs. Centraal thema is de terugtredende overheid en het belang van beleggen bij het opbouwen van vermogen.

  • SAMENWERKING PGGM EN ADVIESKEUZE

    De coöperatie van pensioenuitvoerder PGGM is een samenwerking aangegaan met Advieskeuze.nl om haar 695.000 leden te helpen bij het vinden van een hypotheekadviseur.

  • DITZO WINT CUSTOMER CENTRICITY DNA AWARD

     Ditzo heeft de CCDNA award in de categorie verzekeraars gewonnen.. De prijzen voor de meest klantvriendelijke bedrijven in elf categorieën werden  op 24 april  itgereikt in De Fabrique in Utrecht. Overall winnaar was Toyota.

  • WEL DEGELIJK REDEN TOT ZORG OVER SLAGINGSPERCENTAGES

    De slagingspercentages initiële Wft- en PEplus-examens lopen inderdaad op, zoals minister Dijsselbloem onlangs stelde tegenover de Tweede Kamer. Maar de cijfers tot en met februari 2015 laten zien dat de percentages bij belangrijke modules echt nog niet hoog zijn. Bovendien zijn in de slagingspercentages de herkansingen meegenomen en dat zijn er nogal wat.

  • VERBOND LUIDT NOODKLOK OVER NOODWEER

    Volgens het Verbond van Verzekeraars neemt de schadelast op particuliere opstal- en inboedelverzekeringen toe als gevolg van klimaatverandering fors toe. Het Verbond roep de waterschappen en (lokale) overheden daarom op om in actie te komen.

Meer nieuws...

New Financial Forum

Je geld of je leven

Maskers af De uitspraak: ‘JE GELD OF JE LEVEN’ is zo gek nog niet. Ook al sta je raar te kijken als er een mes op je borst is gericht en je ineens beseft dat het om je portemonnee te doen is. De keus is dan gauw gemaakt. Overleven dan maar. Geld geeft het leven niet. Precies, daartoe is geld niet in staat. Maar als geld leven gaat dienen is dat heel mooi. Om geld die rol te geven is authentiek leiderschap nodig. En authentiek leiderschap begint voor elke mens met de vraag: Wie b...   Lees meer »

Jan Willem Kirpestein - Als geld de rol krijgt waarvoor het geld is bestemd, kan leven in al zijn concreetheid blijven bloeien en groeien. Om geld deze rol te laten vervullen is onvoorwaardelijke liefde voor het leven nodig. Geld als zodanig kan geen leven geven. Dat kan alleen degene die met geld omgaat. En dat is een kwestie van leiderschap.