quote

"Door alle regelgeving die op pensioenfondsen afkomt kunnen we onze adviesrol in de pensioensector uitbreiden" Albert Röell (KAS Bank) in FD

stelling

"Hoe meer rechtstreekse aanbieders, hoe onzekerder de consument wordt"

nieuws

RARE JONGENS, DIE TUSSENPERSONEN!

Nou mogen financieel adviseurs eens een keer rechtstreeks hun grieven en ideeën bij een AFM-topper kwijt, zijn ze nergens te zien of te horen! Rare jongens, die tussenpersonen...


15 augustus 2012

In de dinsdag verschenen nieuwe VVP staat de tweede column van Michiel Denkers, Hoofd Toezicht AFM, in aanloop naar het provisieverbod. In zijn eerste column riep Denkers het intermediair op toch vooral te reageren en input te leveren. Maar: "U gaf op zijn zachtst gezegd niet in grote getale gehoor aan mijn oproep om uw worstelingen, vragen en zorgen over de komende veranderingen met de AFM te delen", aldus Denkers in zijn tweede bijdrage. Hieronder de tweede column van Denkers in zijn geheel, in de hoop dat het intermediair nu wél in de pen klimt. Reageren kan via vvp@afm.nl. Denkers schrijft: "'Een adviseur die afsluit met provisie, heeft geen visie!" Met deze stevige woorden besluit lezer Marco zijn reactie op mijn laatste column. De financiële sector had al lang kunnen weten welke veranderingen in het vooruitzicht lagen, schrijft de lezer. Hij vraagt zich hardop af waarom er nog steeds financiële ondernemers zijn die blijven hangen in de ontkenningsfase. Op basis van de overige reacties op de column, is het lastig vaststellen of de mening van Marco breed wordt gedeeld in de branche. Mijn mailbox kreeg slechts een handjevol reacties te verwerken. Dat kan natuurlijk te verklaren zijn door het feit dat het hoogzomer is, en u met een koud drankje in de hand op een zonovergoten strand ligt. Dat zou in deze Nederlandse kwakkelzomer zeer begrijpelijk zijn. Bovendien moet een mens - ook in deze economisch onzekere tijden - eens in de zoveel tijd wat afstand nemen. Dat scherpt de geest. Ook als u niet onder een parasol ligt, maar hard aan het werk bent voor uw klanten, kan het geen kwaad eens wat afstand te nemen en stil te staan bij uw verdienmodel. Ik hoop van harte dat u deze zomer de tijd neemt om goed na te denken over de nieuwe wereld die in aantocht is, en uw rol als ondernemer en dienstverlener in deze nieuwe realiteit. De veranderingen komen immers in rap tempo dichterbij en geen van de spelers in de financiële sector kan het zich permitteren om zijn kop in het spreekwoordelijke zand te steken. Dat u zich hier ook van bewust bent, bewijst de storm aan reacties die het bericht over de prijsdifferentiatie van Nationale-Nederlanden opriep. De verzekeraar maakte bekend dat zij per kanaal de productprijs van haar verzekeringen zal gaan aanpassen. Totdat de verzekeraar het nieuwe prijsbeleid in zijn systemen heeft verwerkt, hanteert Nationale-Nederlanden een tijdelijke oplossing waarbij de premie voor intermediairs 7 procent lager ligt dan in het eigen kanaal. Staat hiermee vast dat uw dienstverlening 7 procent waard is van de totale productprijs? Natuurlijk niet. Niet voor u. Dit is het moment om uw verdienmodel kritisch tegen het licht te houden en na te gaan of deze bestand is tegen de komende veranderingen. Straks, in de winterse januarimaand, plukt u daar de vruchten van. U zult dan als early adopter niet worden overvallen door de praktische implicaties van de nieuwe regels uit Den Haag. U hoeft dan al helemaal niet lijdelijk af te wachten totdat aanbieders voor u uitmaken wat uw dienstverlening waard is.  U heeft namelijk het heft in eigen hand genomen. Actief nagedacht over wat uw adviezen waard zijn, gesleuteld aan uw dienstverleningsconcept en innovaties doorgevoerd die uw dienstverlening efficiënter en waardevoller maken. Door samenwerkingsverbanden aan te gaan, online diensten te onderzoeken en slim na te denken over marketing zal u straks aan uw klanten kunnen uitleggen dat ze in alle gevallen bij u moeten zijn voor goed advies. Een visie op de wereld zonder provisie, die kunt u als financiële ondernemer deze zomer al ontwikkelen. Vanuit strandbed of kantoorstoel."

reacties

Er zijn nog geen reacties...

reactie toevoegen

 
NIEUW: UW NAAM EN BEDRIJFSNAAM BIJ UW REACTIE
Juist in dit bijzondere jaar vindt VVP het belangrijk dat de dialoog over allerlei belangrijke zaken gaande blijft. Daarbij is ook jouw inbreng ook van grote waarde. Als vakblad kiezen wij ervoor om de dialoog met open vizier aan te gaan en met respect voor iedereen die aan deze dialoog wil meedoen. In dit kader is onze website aangepast en wordt bij een reactie je naam en bedrijfsnaam vermeld.
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.

overig nieuws

  • VERBOND: GEEN HEILIGE HUISJES IN NATIONALE PENSIOENDIALOOG

     Het Verbond van Verzekeraars wil dat er tijdens de nationale pensioendialoog, die vandaag formeel is geopend door staatssecretaris Klijnsma, geen heilige huisjes worden ontzien.

  • FEDERATIECONGRES OVER KLOOF BRANCHE EN POLITIEK

    De Federatie van Assurantieclubs organiseert op 18 september in Zeist een congres over de kloof tussen de politiek, brancheorganisaties, toezichthouders en werkvloer. Naast het Verbond van Verzekeraars, Adfiz, de Commissie CFD, de AFM en Pjotr van Tilburg nemen ook vertegenwoordigers van de politiek deel aan het congres.

  • L&G BIEDT VERZEKERDEN ABONNEMENT OP FD

     Legal & General is dertig jaar actief in Nederland en biedt daarom al haar verzekerden (180.000) een gratis digitaal abonnement aan op het Financieele Dagblad.

  • AFM: ADVISEURS BEREIDEN ZICH GOED VOOR OP VAKBEKWAAMHEIDSEISEN

    Financieel dienstverleners die onder het overgangsregime vallen geven aan in de tweede helft van 2014 te starten met het volgen van opleidingen om de nieuwe Wft-diploma’s te behalen. Dit blijkt uit de werkbezoeken die de AFM de afgelopen drie maanden heeft afgelegd.

  • TOEZICHT KEURMERKVERZEKERAARS MEER OP AFSTAND (2 reacties)

    De AFM heeft de samenwerking met het Keurmerk Klantgericht Verzekeren bekrachtigd. Op termijn zal het toezicht op de keurmerkverzekeraars meer op afstand komen te staan.

  • SNS BANK ZET VOLOP IN OP HYPOTHEKEN

    Met ingang van 1 september verlaagt SNS Bank de tarieven van haar hypotheken. Met forse tariefsverlagingen tot 0,7 procentpunt gaat de staatsbank volop de concurrentie aan met de marktleiders Rabobank en ING.

  • KEURMERK START THEMAGERICHTE CONTROLE

    Het Keurmerk Klantgericht Verzekeren gaat vanaf januari 2015 van start met een nieuwe thematische aanpak van de beoordelingen.

  • VOORZIENING ZWITSERLEVEN ZET SNS REAAL OP VERLIES

    In de eerste helft van 2014 heeft SNS Reaal een nettoverlies geboekt van 125 miljoen euro, terwijl het verlies in het eerste halfjaar van 2013 uitkwam op 1.585 miljoen euro. Zowel SNS Bank als het verzekeringsbedrijf (Vivat) behaalden een nettowinst. Door een technische voorziening van 266 miljoen euro voor de Zwitserlevenportefeuille kwam SNS Reaal alsnog in de rode cijfers.

  • KONINGIN MÁXIMA EREGAST OP DNB-CONGRES (2 reacties)

     Koningin Máxima is een van de spekers op het DNB-pensioenseminar van 11 september a.s.

  • 10 MILJOEN EURO PREMIE-INKOMEN VOOR NIEUWKOMER MARKEL

     Markel International Nederland heeft drie jaar na de lancering in Nederland de mijlpaal van 10 miljoen aan premie-inkomsten bereikt.

Meer nieuws...

New Financial Forum

Eigen Schuld, Dikke Bult!

  Over Klantbeleving, Klant centraal stellen en verantwoordelijkheid   Als je denkt een poliswaarde te hebben van ca € 72.000 en Reaal laat weten dat dit maar ca € 34.000 is, komt dat, op z’n zachtst gezegd, erg rauw op je dak. Dit is helaas wat mij recent is overkomen. De laatste jaren rendeerde mijn beleggingspolis bij Reaal best wel goed. Omdat we voor onze verbouwing extra financiële middelen nodig hadden leek het ons een goed idee om de polis gedeeltelij...   Lees meer »

Christiaan Schipper - Zodra de aanbieders de splitsing tussen advies en bemiddeling erkennen gaat de weg open voor echt onafhankelijke advisering en kan de consument altijd het voor hem beste product verkrijgen