quote

"Klant heeft zeker vijf jaar nodig om aan provisieverbod te wennen" Arno Dolders in VVP 15

stelling

"Ik ben al geslaagd voor PEplus"

nieuws

RARE JONGENS, DIE TUSSENPERSONEN!

Nou mogen financieel adviseurs eens een keer rechtstreeks hun grieven en ideeën bij een AFM-topper kwijt, zijn ze nergens te zien of te horen! Rare jongens, die tussenpersonen...


15 augustus 2012

In de dinsdag verschenen nieuwe VVP staat de tweede column van Michiel Denkers, Hoofd Toezicht AFM, in aanloop naar het provisieverbod. In zijn eerste column riep Denkers het intermediair op toch vooral te reageren en input te leveren. Maar: "U gaf op zijn zachtst gezegd niet in grote getale gehoor aan mijn oproep om uw worstelingen, vragen en zorgen over de komende veranderingen met de AFM te delen", aldus Denkers in zijn tweede bijdrage. Hieronder de tweede column van Denkers in zijn geheel, in de hoop dat het intermediair nu wél in de pen klimt. Reageren kan via vvp@afm.nl. Denkers schrijft: "'Een adviseur die afsluit met provisie, heeft geen visie!" Met deze stevige woorden besluit lezer Marco zijn reactie op mijn laatste column. De financiële sector had al lang kunnen weten welke veranderingen in het vooruitzicht lagen, schrijft de lezer. Hij vraagt zich hardop af waarom er nog steeds financiële ondernemers zijn die blijven hangen in de ontkenningsfase. Op basis van de overige reacties op de column, is het lastig vaststellen of de mening van Marco breed wordt gedeeld in de branche. Mijn mailbox kreeg slechts een handjevol reacties te verwerken. Dat kan natuurlijk te verklaren zijn door het feit dat het hoogzomer is, en u met een koud drankje in de hand op een zonovergoten strand ligt. Dat zou in deze Nederlandse kwakkelzomer zeer begrijpelijk zijn. Bovendien moet een mens - ook in deze economisch onzekere tijden - eens in de zoveel tijd wat afstand nemen. Dat scherpt de geest. Ook als u niet onder een parasol ligt, maar hard aan het werk bent voor uw klanten, kan het geen kwaad eens wat afstand te nemen en stil te staan bij uw verdienmodel. Ik hoop van harte dat u deze zomer de tijd neemt om goed na te denken over de nieuwe wereld die in aantocht is, en uw rol als ondernemer en dienstverlener in deze nieuwe realiteit. De veranderingen komen immers in rap tempo dichterbij en geen van de spelers in de financiële sector kan het zich permitteren om zijn kop in het spreekwoordelijke zand te steken. Dat u zich hier ook van bewust bent, bewijst de storm aan reacties die het bericht over de prijsdifferentiatie van Nationale-Nederlanden opriep. De verzekeraar maakte bekend dat zij per kanaal de productprijs van haar verzekeringen zal gaan aanpassen. Totdat de verzekeraar het nieuwe prijsbeleid in zijn systemen heeft verwerkt, hanteert Nationale-Nederlanden een tijdelijke oplossing waarbij de premie voor intermediairs 7 procent lager ligt dan in het eigen kanaal. Staat hiermee vast dat uw dienstverlening 7 procent waard is van de totale productprijs? Natuurlijk niet. Niet voor u. Dit is het moment om uw verdienmodel kritisch tegen het licht te houden en na te gaan of deze bestand is tegen de komende veranderingen. Straks, in de winterse januarimaand, plukt u daar de vruchten van. U zult dan als early adopter niet worden overvallen door de praktische implicaties van de nieuwe regels uit Den Haag. U hoeft dan al helemaal niet lijdelijk af te wachten totdat aanbieders voor u uitmaken wat uw dienstverlening waard is.  U heeft namelijk het heft in eigen hand genomen. Actief nagedacht over wat uw adviezen waard zijn, gesleuteld aan uw dienstverleningsconcept en innovaties doorgevoerd die uw dienstverlening efficiënter en waardevoller maken. Door samenwerkingsverbanden aan te gaan, online diensten te onderzoeken en slim na te denken over marketing zal u straks aan uw klanten kunnen uitleggen dat ze in alle gevallen bij u moeten zijn voor goed advies. Een visie op de wereld zonder provisie, die kunt u als financiële ondernemer deze zomer al ontwikkelen. Vanuit strandbed of kantoorstoel."

reacties

Er zijn nog geen reacties...

reactie toevoegen

 
UW NAAM EN BEDRIJFSNAAM BIJ UW REACTIE
Als vakblad kiezen wij ervoor om de dialoog met open vizier aan te gaan en met respect voor iedereen die aan deze dialoog wil meedoen. In dit kader wordt bij een reactie je naam en bedrijfsnaam vermeld.
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.

overig nieuws

  • CFO ING STAPT OVER NAAR RABOBANK (1 reactie)

    Bas Brouwers (43) is de beoogde nieuwe Chief Financial Officer van Rabobank. Op dit moment werkt hij in dezelfde functie bij ING Nederland. Brouwers is één van de opvolgers van Bert Bruggink, de huidige Chief Financial & Risk Officer van Rabobank. Carin Gorter (52) zal de nieuwe functie van Chrief Risk Officer gaan vervullen.

  • SCHRIJF JE IN VOOR JONGERENEVENT 'BUILDING OUR FUTURE'

    Hoe zorgen we ervoor dat we over tien jaar nog relevant zijn voor onze klanten en nog bestaan? Inschrijven voor het jongerenevent 'Buidling our Future', een intiatief van het Verbond van Verzekeraars, het New Financial Forum en Young InSurance dat op 28 oktober op Nyenrode plaatsvindt, is vanaf nu mogelijk.

  • POLITIEKE STEUN VOOR TOEZICHT OP PENSIOENKNIP

    Staatssecretaris Klijnsma van Sociale Zaken gaat met de AFM praten over toezicht op de manier waarop pensioenverzekeraars op dit moment de pensioenknip aanbieden. Gisteren zegde Klijnsma dit toe op verzoek van VVD en D66 tijdens een algemeen overleg over pensioenonderwerpen in de Tweede Kamer.

  • REGIEPARTIJEN WINNEN TERREIN OP HYPOTHEEKMARKT

    Het aandeel van zogenoemde 'regiepartijen' (partijen waarmee beleggers direct in de Nederlandse hypotheekmarkt kunnen investeren) is het afgelopen kwartaal toegenomen tot ruim 10 procent. Dit blijkt uit de Hypotheekupdate van IG&H. "Het belang van de regiepartijen in de markt zal verder toenemen", verwacht Michiel Elich.

  • VAN DER ENT KRIJGT LEIDING PENSIOEN & LEVEN ACHMEA

    Frans van der Ent is per 15 september benoemd tot directievoorzitter van de divisie Pensioen & Leven van Achmea.

  • DE KREDIET MAKELAAR IN ADVIESBOX

    De Krediet Makelaar en Adviesbox hebben hun systemen gekoppeld.

  • FENTENER VAN VLISSINGEN: "HET VOLGENDE FINANCIEEL SCHANDAAL"

    Roger Fentener van Vlissingen (consultant op het gebied van duurzame energie en woonachtig in New York) voorspelt, naar analogie van de kredietcrisis, een energiecrisis. Op verzoek van het New Financial Magazine schreef hij een essay over duurzame belangenverstrengeling.

  • ACE VERDUBBELT DEKKINGSCAPACITEIT TERRORISME

    ACE Group gaat haar dekkingscapaciteit voor terrorisme, politiek geweld en oorlogsrisico’s verhogen van 50 miljoen naar 100 miljoen euro.

  • HOFSTAETE LANCEERT HIP NEXT

    Hofstaete heeft HIP Next gelanceerd, het nieuwe Internetplatform voor verzekeraars, serviceproviders en volmachtkantoren.

  • BEFRANK EN KEMPEN BUNDELEN KRACHTEN

    Kempen Capital Management (KCM) en online pensioenuitvoerder BeFrank gaan een samenwerking aan op het gebied van pensioenoplossingen.

Meer nieuws...

New Financial Forum

DE KLANT, DAT BEN JIJ!

De klant, dat ben jij! Dat is het thema van de nieuwe editie van het New Financial Magazine. Het magazine roept op om vooral eens in de spiegel te kijken.   Het magazine is de derde uitgave van de stichting New Financial Forum. Na een eerbetoon aan de innovators in de sector (thema Crazy Ones) en de jonge talenten (Young Ones), staat in dit themanummer de klant centraal. “De financiële sector lijkt de klant wel eens te beschouwen als een vreemd wezen met gekke gewoontes en ...   Lees meer »

Willem Vreeswijk - Alleen als wij honderd procent verantwoordelijkheid nemen voor alles wat er in ons leven gebeurt, kunnen we een bijdrage leveren aan een nieuwe financiële wereld.