quote

"Ik associeer vakmanschap adviseur steeds vaker met bevlogenheid" Kees Boer (Lukassen & Boer) op waardevan-advies.nl

stelling

"Provisieverbod: 'So far so good'"

nieuws

RARE JONGENS, DIE TUSSENPERSONEN!

Nou mogen financieel adviseurs eens een keer rechtstreeks hun grieven en ideeën bij een AFM-topper kwijt, zijn ze nergens te zien of te horen! Rare jongens, die tussenpersonen...


15 augustus 2012

In de dinsdag verschenen nieuwe VVP staat de tweede column van Michiel Denkers, Hoofd Toezicht AFM, in aanloop naar het provisieverbod. In zijn eerste column riep Denkers het intermediair op toch vooral te reageren en input te leveren. Maar: "U gaf op zijn zachtst gezegd niet in grote getale gehoor aan mijn oproep om uw worstelingen, vragen en zorgen over de komende veranderingen met de AFM te delen", aldus Denkers in zijn tweede bijdrage. Hieronder de tweede column van Denkers in zijn geheel, in de hoop dat het intermediair nu wél in de pen klimt. Reageren kan via vvp@afm.nl. Denkers schrijft: "'Een adviseur die afsluit met provisie, heeft geen visie!" Met deze stevige woorden besluit lezer Marco zijn reactie op mijn laatste column. De financiële sector had al lang kunnen weten welke veranderingen in het vooruitzicht lagen, schrijft de lezer. Hij vraagt zich hardop af waarom er nog steeds financiële ondernemers zijn die blijven hangen in de ontkenningsfase. Op basis van de overige reacties op de column, is het lastig vaststellen of de mening van Marco breed wordt gedeeld in de branche. Mijn mailbox kreeg slechts een handjevol reacties te verwerken. Dat kan natuurlijk te verklaren zijn door het feit dat het hoogzomer is, en u met een koud drankje in de hand op een zonovergoten strand ligt. Dat zou in deze Nederlandse kwakkelzomer zeer begrijpelijk zijn. Bovendien moet een mens - ook in deze economisch onzekere tijden - eens in de zoveel tijd wat afstand nemen. Dat scherpt de geest. Ook als u niet onder een parasol ligt, maar hard aan het werk bent voor uw klanten, kan het geen kwaad eens wat afstand te nemen en stil te staan bij uw verdienmodel. Ik hoop van harte dat u deze zomer de tijd neemt om goed na te denken over de nieuwe wereld die in aantocht is, en uw rol als ondernemer en dienstverlener in deze nieuwe realiteit. De veranderingen komen immers in rap tempo dichterbij en geen van de spelers in de financiële sector kan het zich permitteren om zijn kop in het spreekwoordelijke zand te steken. Dat u zich hier ook van bewust bent, bewijst de storm aan reacties die het bericht over de prijsdifferentiatie van Nationale-Nederlanden opriep. De verzekeraar maakte bekend dat zij per kanaal de productprijs van haar verzekeringen zal gaan aanpassen. Totdat de verzekeraar het nieuwe prijsbeleid in zijn systemen heeft verwerkt, hanteert Nationale-Nederlanden een tijdelijke oplossing waarbij de premie voor intermediairs 7 procent lager ligt dan in het eigen kanaal. Staat hiermee vast dat uw dienstverlening 7 procent waard is van de totale productprijs? Natuurlijk niet. Niet voor u. Dit is het moment om uw verdienmodel kritisch tegen het licht te houden en na te gaan of deze bestand is tegen de komende veranderingen. Straks, in de winterse januarimaand, plukt u daar de vruchten van. U zult dan als early adopter niet worden overvallen door de praktische implicaties van de nieuwe regels uit Den Haag. U hoeft dan al helemaal niet lijdelijk af te wachten totdat aanbieders voor u uitmaken wat uw dienstverlening waard is.  U heeft namelijk het heft in eigen hand genomen. Actief nagedacht over wat uw adviezen waard zijn, gesleuteld aan uw dienstverleningsconcept en innovaties doorgevoerd die uw dienstverlening efficiënter en waardevoller maken. Door samenwerkingsverbanden aan te gaan, online diensten te onderzoeken en slim na te denken over marketing zal u straks aan uw klanten kunnen uitleggen dat ze in alle gevallen bij u moeten zijn voor goed advies. Een visie op de wereld zonder provisie, die kunt u als financiële ondernemer deze zomer al ontwikkelen. Vanuit strandbed of kantoorstoel."

reacties

Er zijn nog geen reacties...

reactie toevoegen

 
NIEUW: UW NAAM EN BEDRIJFSNAAM BIJ UW REACTIE
Juist in dit bijzondere jaar vindt VVP het belangrijk dat de dialoog over allerlei belangrijke zaken gaande blijft. Daarbij is ook jouw inbreng ook van grote waarde. Als vakblad kiezen wij ervoor om de dialoog met open vizier aan te gaan en met respect voor iedereen die aan deze dialoog wil meedoen. In dit kader is onze website aangepast en wordt bij een reactie je naam en bedrijfsnaam vermeld.
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.

overig nieuws

  • BANK MOET DREMPELS WEGNEMEN VOOR AFKOOP WOEKERPOLIS (2 reacties)

    Financieel adviseurs die aanlopen tegen de drempels die banken opwerpen om de woekerpolis uit een hypotheekconstructie te halen, krijgen steun van de toezichthouder. De AFM stuurde hierover vorige maand een waarschuwingsbrief naar de banken. Stichting Odin brengt de brief nu naar buiten. 

  • AFM SCHRAPT BOETE VOOR CAGE CAPITAL

    De AFM heeft een last onder dwangsom aan Cage Capital geschrapt omdat de onderneming uiteindelijk de verzochte informatie toch  nog heeft verstrekt.

  • ADVISEUR RIEN EVERS LANCEERT EIGEN WONING-ZORG HYPOTHEEK

    Adviseur Rien Evers (Hypotheek- en verzekeringskantoor 'Uit Voorzorg' uit Oosterhout) heeft de Eigen Woning-Zorg hypotheek gelanceerd.

  • KWART VAKANTIEGANGERS BELANDT BIJ MEDISCHE POST

    Een kwart van de vakantiegangers belandt tijdens vakantie bij een dokter of een lokaal ziekenhuis. In 16 procent van de gevallen zijn deze 'pechgevallen' hiervoor onvoldoende verzekerd, zo blijkt uit onderzoek van de ANWB in samenwerking met Multiscope.

  • FIGLO SLUIT AAN OP HDN

    Sinds deze maand is ook Figlo aangesloten op de documentenberichten van HDN. Dorine van Basten, directeur HDN, roept de laatste aanbieders van adviespakketten op het voorbeeld van Figlo te volgen.

  • ZORGVERZEKERING VERDIENT GOED ADVIES (1 reactie)

    Goed advies bij de zorgverzekering wordt alleen maar belangrijker. Dat zeggen algemeen directeur Erno Kleijnenberg van ONVZ Zorgverzekeraar en financieel adviseurs Rens van den Boom en Robert van Duijn in gesprek met VVP. Het rondetafelgesprek maakt deel uit van het themakatern over zorgverzekeringen in VVP 20 die vandaag verschijnt.

  • LEF WIL DIT JAAR 4000 STUDENTEN BEREIKEN

    Tijdens het jaarlijkse LEF-symposium dat plaatsvond in The Colour Kitchen in Utrecht presenteerde Anna van der Schors (Nibud) het onderzoek ‘Jongeren & Geld' over de financiële situatie van jongeren tussen de 18 en 24 jaar. Het symposium stond in het teken van interactie, inspiratie en kennisoverdracht voor de ruim 100 aanwezige gastdocenten. De acteurs van Playback illustreerden op beeldende wijze de moeilijkheden die jongeren ervaren bij het omgaan met geld.

  • DITZO #ZORGMEE STEUNT ZORGINITIATIEVEN

    Ditzo heeft het initiatief #zorgmee gelanceerd met als doel te voorkomen dat zorgbehoevende Nederlanders door de veranderingen in de zorg volgend jaar tussen wal en schip vallen. Zowel klanten van Ditzo als van andere verzekeraars kunnen naast hun zorgverzekering kiezen voor een maandelijkse bijdrage aan specifieke zorginitiatieven voor Jongeren, Gezinnen en Ouderen. Deelname is mogelijk vanaf 1 euro per maand.

  • VERBOND ONTWIKKELT CHECKLIST STALBRANDEN

    De schadelast van stalbranden loopt in de miljoenen euro’s. De agrarische verzekeraars binnen het Verbond van Verzekeraars hebben de Checklist Stalbanden ontwikkeld die veehouders aanmoedigt maatregelen te nemen om het risico op stalbrand te verkleinen.

  • JONG-FIDIB ORGANISEERT CARRIÈREDAG

    JONG-FiDiB organiseert op 10 december haar eerste activiteit: de Carrièredag in ‘s-Hertogenbosch. 

Meer nieuws...

New Financial Forum

Naar een duurzaam pensioenstelsel

Staat een betaalbare en houdbare oudedagsvoorziening op het spel? Het pensioen blijkt veel minder zeker dan verwacht en de solidariteit staat onder druk. "Verbeteringen zijn nodig, omdat door de economische crisis tekortkomingen zijn blootgelegd en het vertrouwen van mensen in hun pensioenvoorziening heeft verkleind", aldus staatssecretaris Klijnsma van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.   Is er een probleem? Vanaf 2008, het eerste jaar van de crisis, steeg het pensioenvermogen ...   Lees meer »

Aris Neven - Vertrouwen en integriteit zijn kernpunten voor de inanciële dienstverlening. Elke handeling op ieder moment moet dit waarmaken. Aan financiële dienstverleners worden daarom hoge eisen gesteld. Mensen hebben elkaar nodig en zoeken verbinding die wederzijds iets betekent. Als ambassadeur van het New Financial Forum wil ik me inzetten voor een integere dienstverlening waarmee het vertrouwen in de sector kan worden hersteld en duurzame relaties kunnen worden gesmeed. Dat doen we via ons bedrijf: http://www.wnk4u.nl/