quote

"Kostentransparantie bij beleggingsfondsen is na jarenlange discussie een wassen neus die steeds langer wordt" Paul van Dijk (MoneyView) in VVP 18

stelling

"Woekerpolisdossier zal nooit een bevredigende oplossing voor alle partijen kennen"

nieuws

RARE JONGENS, DIE TUSSENPERSONEN!

Nou mogen financieel adviseurs eens een keer rechtstreeks hun grieven en ideeën bij een AFM-topper kwijt, zijn ze nergens te zien of te horen! Rare jongens, die tussenpersonen...


15 augustus 2012

In de dinsdag verschenen nieuwe VVP staat de tweede column van Michiel Denkers, Hoofd Toezicht AFM, in aanloop naar het provisieverbod. In zijn eerste column riep Denkers het intermediair op toch vooral te reageren en input te leveren. Maar: "U gaf op zijn zachtst gezegd niet in grote getale gehoor aan mijn oproep om uw worstelingen, vragen en zorgen over de komende veranderingen met de AFM te delen", aldus Denkers in zijn tweede bijdrage. Hieronder de tweede column van Denkers in zijn geheel, in de hoop dat het intermediair nu wél in de pen klimt. Reageren kan via vvp@afm.nl. Denkers schrijft: "'Een adviseur die afsluit met provisie, heeft geen visie!" Met deze stevige woorden besluit lezer Marco zijn reactie op mijn laatste column. De financiële sector had al lang kunnen weten welke veranderingen in het vooruitzicht lagen, schrijft de lezer. Hij vraagt zich hardop af waarom er nog steeds financiële ondernemers zijn die blijven hangen in de ontkenningsfase. Op basis van de overige reacties op de column, is het lastig vaststellen of de mening van Marco breed wordt gedeeld in de branche. Mijn mailbox kreeg slechts een handjevol reacties te verwerken. Dat kan natuurlijk te verklaren zijn door het feit dat het hoogzomer is, en u met een koud drankje in de hand op een zonovergoten strand ligt. Dat zou in deze Nederlandse kwakkelzomer zeer begrijpelijk zijn. Bovendien moet een mens - ook in deze economisch onzekere tijden - eens in de zoveel tijd wat afstand nemen. Dat scherpt de geest. Ook als u niet onder een parasol ligt, maar hard aan het werk bent voor uw klanten, kan het geen kwaad eens wat afstand te nemen en stil te staan bij uw verdienmodel. Ik hoop van harte dat u deze zomer de tijd neemt om goed na te denken over de nieuwe wereld die in aantocht is, en uw rol als ondernemer en dienstverlener in deze nieuwe realiteit. De veranderingen komen immers in rap tempo dichterbij en geen van de spelers in de financiële sector kan het zich permitteren om zijn kop in het spreekwoordelijke zand te steken. Dat u zich hier ook van bewust bent, bewijst de storm aan reacties die het bericht over de prijsdifferentiatie van Nationale-Nederlanden opriep. De verzekeraar maakte bekend dat zij per kanaal de productprijs van haar verzekeringen zal gaan aanpassen. Totdat de verzekeraar het nieuwe prijsbeleid in zijn systemen heeft verwerkt, hanteert Nationale-Nederlanden een tijdelijke oplossing waarbij de premie voor intermediairs 7 procent lager ligt dan in het eigen kanaal. Staat hiermee vast dat uw dienstverlening 7 procent waard is van de totale productprijs? Natuurlijk niet. Niet voor u. Dit is het moment om uw verdienmodel kritisch tegen het licht te houden en na te gaan of deze bestand is tegen de komende veranderingen. Straks, in de winterse januarimaand, plukt u daar de vruchten van. U zult dan als early adopter niet worden overvallen door de praktische implicaties van de nieuwe regels uit Den Haag. U hoeft dan al helemaal niet lijdelijk af te wachten totdat aanbieders voor u uitmaken wat uw dienstverlening waard is.  U heeft namelijk het heft in eigen hand genomen. Actief nagedacht over wat uw adviezen waard zijn, gesleuteld aan uw dienstverleningsconcept en innovaties doorgevoerd die uw dienstverlening efficiënter en waardevoller maken. Door samenwerkingsverbanden aan te gaan, online diensten te onderzoeken en slim na te denken over marketing zal u straks aan uw klanten kunnen uitleggen dat ze in alle gevallen bij u moeten zijn voor goed advies. Een visie op de wereld zonder provisie, die kunt u als financiële ondernemer deze zomer al ontwikkelen. Vanuit strandbed of kantoorstoel."

reacties

Er zijn nog geen reacties...

reactie toevoegen

 
NIEUW: UW NAAM EN BEDRIJFSNAAM BIJ UW REACTIE
Juist in dit bijzondere jaar vindt VVP het belangrijk dat de dialoog over allerlei belangrijke zaken gaande blijft. Daarbij is ook jouw inbreng ook van grote waarde. Als vakblad kiezen wij ervoor om de dialoog met open vizier aan te gaan en met respect voor iedereen die aan deze dialoog wil meedoen. In dit kader is onze website aangepast en wordt bij een reactie je naam en bedrijfsnaam vermeld.
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.

overig nieuws

  • KEURING VERZEKERAARS WORDT CONTINU PROCES

    Met ingang avn januari 2015 gaat Stichting toetsing verzekeraars de houders van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren anders beoordelen. Directeur Ron van Kesteren licht de nieuwe aanpak toe.

  • HERBERT: "WENS VAN ZZP'ERS MOET CENTRAAL STAAN"

    "Het voorstel van werkgeversvereniging AWVN lijkt uit te gaan van de behoefte om meer gelijkheid te creëren tussen werknemers en zelfstandigen. Maar ervaren zelfstandigen dit wel als een probleem?" Directeur Harold Herbert van het Verbond van Verzekeraars vraagt wie er gediend is met een nieuwe verzekeringsplicht. "De wens van de gebruiker zou hierbij centraal moeten staan."

  • OPROEP CONSUMENTENBOND VOOR LAGERE ZORGPREMIE (1 reactie)

    De Consumentenbond roept zorgverzekeraars op de premie in 2015 te korten met een verrekening per verzekerde van de winst over 2013, de berekening van deze korting op een heldere manier aan de verzekerden uit te leggen én een helder plan te presenteren waaruit blijkt wat er met de overreserves gaat gebeuren.

  • AFM WAARSCHUWT VOOR OBLIGATIES MET HOOG RISICO

    De AFM waarschuwt voor obligaties met een hoog risico. “Obligaties worden nog vaak gezien als minder risicovol dan aandelen. Maar sommige beleggingen in obligaties kennen meer risico dan op het eerste gezicht het geval lijkt te zijn”, schrijft AFM-woordvoerder Imre de Roo in haar column op telegraaf.nl.

  • GROOTBANKEN HOUDEN PERSONEELSKORTING IN STAND (1 reactie)

    Terwijl Nationale-Nederlanden haar personeel al geen korting meer geeft op nieuwe hypotheken en ASR aankondigt dit vanaf 2015 niet meer te doen, houden de grootbanken (ING, Rabo en ABN Amro) de personeelskorting in stand. Dit blijkt uit een rondgang van het FD langs de financiële instellingen.

  • COMPLIMENTENINSTITUUT WIL VERTROUWEN IN SECTOR HELPEN HERSTELLEN (2 reacties)

    Het Complimenteninstituut Financiële Dienstverlening wil inzichtelijk gaan maken dat er ook heel veel goeds gebeurt in de financiële sector. Met als doel: het vertrouwen van consumenten herstellen door positieve verhalen uit de financiële sector te delen.

  • NN: GIRLS JUST WANNA HAVE FUNDS

    How2spendit.nl en Nationale-Nederlanden organiseren op 28 oktober, dag één van de landelijke Pensioen3daagse, het Girls just wanna have funds event in het Nationale-Nederlanden DE Café in Rotterdam.

  • SPANNING DOOR PEPLUS-EXAMEN LOOPT OP (6 reacties)

    Lindenhaeghe raadt financieel adviseurs aan zich te focussen op de PEplus-examens voor de beroepskwalificaties die ze echt nodig hebben in hun actuele beroepspraktijk.  

  • CDFD WIL VOLMACHT OOK IN VAKBEKWAAMHEIDSGEBOUW

    Het CDFD adviseert de vakbekwaamheid van Gevolmachtigde Agenten ook te regelen in het nieuwe deskundigheidsgebouw. Dit staat in een conceptadvies, waar de markt tot 21 november op kan reageren. 

  • "WOEKERPOLISHOUDER KOM ZELF IN ACTIE"

    IEXGeld.nl roept woekerpolishouders op niet te wachten tot ze door hun verzekeraar worden geactiveerd, maar zelf in actie te komen.

Meer nieuws...

New Financial Forum

Wie is verantwoordelijk voor duurzaamheid?

http://www.bankingreview.nl/artikel/27859/algemeen+bankieren/wie-is-verantwoordelijk-voor-duurzaamheid     Lees meer »

Owen de Vries - Heartful Banking is de titel van mijn boek en tevens mijn appèl aan banken. Als bancograaf ben ik een gids voor banken op hun weg naar het terugwinnen van maatschappelijk vertrouwen. Daarvoor hanteer ik een overzichtskaart en een kompas zodat banken kunnen ervaren wat mens- maatschappij- en milieugericht bankieren concreet inhoudt. De kaart is ontstaan uit 20 jaar bankervaring en houdt ook rekening met zaken die ook voor een bank belangrijk zijn namelijk reputatie, rendement en risico’s. Met behulp van mijn boek, presentaties, heisessies, trainingen en adviezen geef ik Heartful Banking vorm.