quote

"Pokemon, the next level..." Verbondsdirecteur Leo de Boer op twitter

stelling

"FinTech verbetert dienstverlening aan klant"

nieuws

RARE JONGENS, DIE TUSSENPERSONEN!

Nou mogen financieel adviseurs eens een keer rechtstreeks hun grieven en ideeën bij een AFM-topper kwijt, zijn ze nergens te zien of te horen! Rare jongens, die tussenpersonen...


15 augustus 2012

In de dinsdag verschenen nieuwe VVP staat de tweede column van Michiel Denkers, Hoofd Toezicht AFM, in aanloop naar het provisieverbod. In zijn eerste column riep Denkers het intermediair op toch vooral te reageren en input te leveren. Maar: "U gaf op zijn zachtst gezegd niet in grote getale gehoor aan mijn oproep om uw worstelingen, vragen en zorgen over de komende veranderingen met de AFM te delen", aldus Denkers in zijn tweede bijdrage. Hieronder de tweede column van Denkers in zijn geheel, in de hoop dat het intermediair nu wél in de pen klimt. Reageren kan via vvp@afm.nl. Denkers schrijft: "'Een adviseur die afsluit met provisie, heeft geen visie!" Met deze stevige woorden besluit lezer Marco zijn reactie op mijn laatste column. De financiële sector had al lang kunnen weten welke veranderingen in het vooruitzicht lagen, schrijft de lezer. Hij vraagt zich hardop af waarom er nog steeds financiële ondernemers zijn die blijven hangen in de ontkenningsfase. Op basis van de overige reacties op de column, is het lastig vaststellen of de mening van Marco breed wordt gedeeld in de branche. Mijn mailbox kreeg slechts een handjevol reacties te verwerken. Dat kan natuurlijk te verklaren zijn door het feit dat het hoogzomer is, en u met een koud drankje in de hand op een zonovergoten strand ligt. Dat zou in deze Nederlandse kwakkelzomer zeer begrijpelijk zijn. Bovendien moet een mens - ook in deze economisch onzekere tijden - eens in de zoveel tijd wat afstand nemen. Dat scherpt de geest. Ook als u niet onder een parasol ligt, maar hard aan het werk bent voor uw klanten, kan het geen kwaad eens wat afstand te nemen en stil te staan bij uw verdienmodel. Ik hoop van harte dat u deze zomer de tijd neemt om goed na te denken over de nieuwe wereld die in aantocht is, en uw rol als ondernemer en dienstverlener in deze nieuwe realiteit. De veranderingen komen immers in rap tempo dichterbij en geen van de spelers in de financiële sector kan het zich permitteren om zijn kop in het spreekwoordelijke zand te steken. Dat u zich hier ook van bewust bent, bewijst de storm aan reacties die het bericht over de prijsdifferentiatie van Nationale-Nederlanden opriep. De verzekeraar maakte bekend dat zij per kanaal de productprijs van haar verzekeringen zal gaan aanpassen. Totdat de verzekeraar het nieuwe prijsbeleid in zijn systemen heeft verwerkt, hanteert Nationale-Nederlanden een tijdelijke oplossing waarbij de premie voor intermediairs 7 procent lager ligt dan in het eigen kanaal. Staat hiermee vast dat uw dienstverlening 7 procent waard is van de totale productprijs? Natuurlijk niet. Niet voor u. Dit is het moment om uw verdienmodel kritisch tegen het licht te houden en na te gaan of deze bestand is tegen de komende veranderingen. Straks, in de winterse januarimaand, plukt u daar de vruchten van. U zult dan als early adopter niet worden overvallen door de praktische implicaties van de nieuwe regels uit Den Haag. U hoeft dan al helemaal niet lijdelijk af te wachten totdat aanbieders voor u uitmaken wat uw dienstverlening waard is.  U heeft namelijk het heft in eigen hand genomen. Actief nagedacht over wat uw adviezen waard zijn, gesleuteld aan uw dienstverleningsconcept en innovaties doorgevoerd die uw dienstverlening efficiënter en waardevoller maken. Door samenwerkingsverbanden aan te gaan, online diensten te onderzoeken en slim na te denken over marketing zal u straks aan uw klanten kunnen uitleggen dat ze in alle gevallen bij u moeten zijn voor goed advies. Een visie op de wereld zonder provisie, die kunt u als financiële ondernemer deze zomer al ontwikkelen. Vanuit strandbed of kantoorstoel."

reacties

Er zijn nog geen reacties...

reactie toevoegen

 
UW NAAM EN BEDRIJFSNAAM BIJ UW REACTIE
Als vakblad kiezen wij ervoor om de dialoog met open vizier aan te gaan en met respect voor iedereen die aan deze dialoog wil meedoen. In dit kader wordt bij een reactie je naam en bedrijfsnaam vermeld.
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.

overig nieuws

  • HYPOTHEEK VISIE GROEIT DANKZIJ CROWDFUNDING

    Door een franchiseovereenkomst aan te gaan met Hypotheek Visie en de mogelijkheid van een bedrijfsfinanciering via Collin Crowdfund kunnen Sabine Bomhof en Sonja den Blanken binnenkort een nieuw hypotheekadvieskantoor in Hilversum starten. Binnen één uur was de financiering via Collin Crowdfund helemaal rond.

  • OMWISSELACTIE DUURT MINIMAAL DRIE MAANDEN

    De doorlooptijd van een omwisseldossier is minimaal drie maanden. Dat geeft Lindenhaeghe mee aan de adviseurs die hun diploma's nog niet hebben omgewisseld. Dat omwisselen moet voor 1 januari 2017.

  • RABOBANK: ONLINE EXTRA AFLOSSEN OP HYPOTHEEK

    Klanten van de Rabobank kunnen vanaf 1 september niet meer extra aflossen via een rekeningnummer van de bank. "Ook verwerken wij vanaf 1 september geen aflossingen meer die via automatische periodieke overschrijvingen binnenkomen."  

  • RUIMER TOETSINGSKADER VOOR ZZP'ERS

    Het Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW) zegt samen met geldverstrekkers en intermediairs te werken aan een oplossing die zzp’ers betere toegang tot verantwoorde financiering van een eigen woning geeft.

  • VERMOEDEN VAN FRAUDE ALLEEN NIET GENOEG OM UITKERING TE WEIGEREN

    Een verzekeraar kan geen uitkering weigeren alleen wegens het vermoeden van fraude.

  • WOEKERPOLISHOUDER VANGT BOT

    Een hersteladvies hoeft volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) niet per se in te houden dat de oorspronkelijke doelstelling alsnog wordt gehaald.

  • LOONKOSTEN FINANCIËLE INSTELLINGEN GEDAALD

    Bij financiële instellingen daalden de gemiddelde loonkosten in 2015 met -2,2 procent. Dit kwam vooral doordat enkele banken anders dan in 2014 geen extra stortingen deden voor pensioenen.

  • "ZWARTE ZWANEN MISTE ALLE KANSEN VOOR OPEN DOEL" (3 reacties)

    Zwarte Zwanen spoorde de verkeerde dader van de moord op het pensioenstelsel op. Dat meende zaterdag Joost van Kuppeveld in het FD.

  • EERSTE IQWOON HYPOTHEEK AANVRAAG VIA FLEXFRONT

    Hypotheekadviseur Huib Klomp (Financiële Meesters) sloot via FlexFront de eerste IQwoon-aanvraag.

  • OMZET AON NEDERLAND DAALT LICHT

    De omzet van Aon Nederland daalde in 2015 met 2 procent naar 239 miljoen euro. “De omzetgroei is beperkt gebleven, maar de marge is gezond", aldus Marc van Nuland.

Meer nieuws...

New Financial Forum

PODIUM VOOR ADVIESPLATFORM QUILIFY

Het platform Quilify, dat gratis ter beschikking wordt gesteld aan klanten van de voedselbank in Eindhoven met als doel mensen kosteloos te helpen met het oplossen van hun financiële of juridische problemen, krijgt een podium op het event 'Gewoon Goed Doen' van Dazure en het New Financial Forum.   Dazure en de stichting New Financial Forum organiseren op 20 oktober het event 'Gewoon Goed Doen'. "We bieden mensen die gewoon goed doen in de financiële sect...   Lees meer »

Willem Vreeswijk - Alleen als wij honderd procent verantwoordelijkheid nemen voor alles wat er in ons leven gebeurt, kunnen we een bijdrage leveren aan een nieuwe financiële wereld.