quote

"Waarom stelt niemand de vraag wat de zin is van examens?" Ab Flipse op twitter

stelling

"Initiatief als Cifid is niet nodig als iedereen gewoon zijn werk goed doet"

nieuws

RARE JONGEN, DIE AFM!

De reacties op het VVP Online-bericht dinsdag 'Rare jongens, die tussenpersonen...' maken duidelijk dat het intermediair zich miskend voelt door de AFM. Een beetje als de zingende bard Assurancetourix uit de strip Asterix, die maar zijn even zijn mond hoeft open te doen en een menhir op zijn dak krijgt of wordt vastgebonden met een doek om zijn mond.


16 augustus 2012

Verder blijkt uit de reacties dat, om nog even in Asterix-termen te blijven, het intermediair de AFM ziet als de menhir die steenhouwer Obelix altijd torst: zwaar op de hand en gesloten. De AFM heeft dus nog wel wat goodwill-werk te verzetten onder financieel adviseurs. Aanleiding voor het bericht was de verzuchting van Michiel Denkers, Hoofd Toezicht AFM, dat er weinig reacties waren gekomen op zijn eerste column in VVP aan de vooravond van het provisieverbod. Denkers riep adviseurs op "worstelingen, vragen en zorgen over de komende veranderingen met ons te delen". Die thema's wilde hij dan oppakken in zijn volgende columns. Het bericht dinsdag op VVP Online leverde wél veel reacties op. De redactie heeft er een aantal thema's uitgehaald die momenteel blijken te leven en wellicht dat Denkers daar wat mee kan in de context van zijn VVP-columns. Een hele belangrijke is de de vraag hoe het onder het provisieverbod verder moet met consumenten die niet rechtstreeks voor financieel advies kunnen betalen. De AFM denkt volgens adviseurs niet of te weinig mee bij het oplossen van dit probleem. "ideeën over hoe nu concreet verschraling van deskundig advies kan worden tegengegaan zijn tot op de dag van vandaag door de AFM niet ingebracht", aldus een adviseur. Verder vindt men dat de AFM zich te weinig inspant voor een level playing field, terwijl dat gelijke speelveld zeker onder het provisieverbod van levensbelang is. Een thema dat niet wordt genoemd, maar toch ook interessant is: wat vindt de AFM nou een passende beloning bij uitvaartverzekeringen, die ook onder het provisieverbod gaan vallen. Nog eentje: betekent het provisieverbod niet dat het toezicht minder streng kan? Wat betreft het AFM-imago lijkt het zaak dat de toezichthouder er meer blijk van geeft dat hij ook echt notie neemt van wat het intermediair zegt. Want daar komen veel reacties op neer: wij reageren niet, want er gebeurt toch niks mee of sterker nog: als je kritisch bent, wordt jouw kantoor als eerste bezocht en gecontroleerd. Een klacht in dezelfde hoek: er vindt geen terugkoppeling plaats als een melding wordt gedaan van slecht marktgedrag door een tussenpersoon of verzekeraar. Daardoor blijft onduidelijk of de melding ook echt wordt opgepakt. Meer reacties blijven welkom: vvp@afm.nl

Tags: afm

MEER LAATSTE NIEUWS

Volg VVP op twitter via: www.twitter.com/vvpvandaag

reacties

Er zijn nog geen reacties...

reactie toevoegen

 
NIEUW: UW NAAM EN BEDRIJFSNAAM BIJ UW REACTIE
Juist in dit bijzondere jaar vindt VVP het belangrijk dat de dialoog over allerlei belangrijke zaken gaande blijft. Daarbij is ook jouw inbreng ook van grote waarde. Als vakblad kiezen wij ervoor om de dialoog met open vizier aan te gaan en met respect voor iedereen die aan deze dialoog wil meedoen. In dit kader is onze website aangepast en wordt bij een reactie je naam en bedrijfsnaam vermeld.
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.

overig nieuws

  • AUTOPOLIS DIRECT BIJ ALLIANZ AF TE SLUITEN (3 reacties)

    Allianz Nederland biedt vanaf 3 november de mogelijkheid om online een autopolis af te sluiten. Ook kan men kiezen om hier een adviseur bij te betrekken.

  • INDEPENDER: VEEL VERSCHIL IN PREMIES RECHTSBIJSTANDPOLISSEN

    Volgens Independer lopen de premies van rechtsbijstandverzekeringen flink uiteen. De premies van de duurste polis is tot drie keer zo hoog als die voor de goedkoopste. Dit blijkt uit een analyse van meer dan 15.000 vergelijkingen van rechtsbijstandverzekeringen.

  • DELTA LLOYD INTRODUCEERT PENSIOEN CONTINU PLAN

    Delta Lloyd introduceert 3 november het Pensioen Continu Plan. Hiermee wordt volgens de verzekeraars de pensioenterugval per 1 januari 2015 voor werknemers met een inkomen van meer dan 100.000 euro geminimaliseerd.

  • DELTA LLOYD HAAKT AAN BIJ PENSIOEN3DAAGSE

    Tijdens een talkshow en een workshop, georganiseerd door de Delta Lloyd Foundation en vrouwennetwerkorganisatie Women Inc, heeft Delta Lloyd een groot aantal vrouwen bijgepraat over hun pensioen. Het 'I love pensioen' evenement maakt deel uit van de Pensioen3daagse die nog tot en met 31 oktober duurt.

  • ARGENTA NOEMT BERICHTGEVING FLEXFRONT ONJUIST (3 reacties)

    Argenta noemt de beëindiging van de samenwerking door FlexFront 'een eenzijdige beslissing' en wijst op onjuistheden en verkeerde interpretaties in de berichtgeving van FlexFront. FlexFront wil het gesprek aangaan.

  • NDFM: JA MAAR, WAT ALS HET WÉL KAN

    Verandering komt altijd van binnenuit. Dat geldt ook voor financiële marketeers. Als je diep van binnen kijkt, wat wil je dan veranderen? Op welke daden zou je trots (willen) zijn? En wat houdt je tegen om aan het roer van uw eigen professionele leven te gaan staan?

  • FLEXFRONT RUILT ARGENTA IN VOOR MUNT (2 reacties)

    FlexFront ziet zich met ingang van 5 november 2014 genoodzaakt te stoppen met de distributie van het Argenta-arrangement. Argenta wil immers vanaf 2015 geen zaken doen met het intermediair. Als alternatief biedt FlexFront Munt Hypotheken.

  • BENEVIA VAN START MET MIJNVERZEKERINGEN.NL

    BeneVia heeft haar nieuwe klantenportaal MijnVerzekeringen.nl gelanceerd.

  • NIEUW VERZEKERINGSASSORTIMENT VOOR PGGM-LEDEN

    Deze week introducren PGGM&CO en VvAA een geheel nieuw verzekeringsassortiment voor PGGM-leden.

  • ASR SLUIT AAN OP APLAZA EN MEETINGPOINT

    Na de aansluiting van ASR zijn de particuliere pakketpolissen van vijf verzekeraars ontsloten via Aplaza en Meetingpoint. De producten van Aegon, Avéro Achmea, Delta Lloyd en Reaal waren al te vergelijken, offreren, aan te vragen en te administreren via het digitale transactieforum.

Meer nieuws...

New Financial Forum

Klantbelang centraal met waardecreatie en vertrouwen

De laatste jaren is de financiële dienstverlening drastisch veranderd en de ontwikkelingen in de financiële branche gaan door. Toenemende regeldruk en online zijn niet meer te stoppen. Voor de uitdagingen van de toekomst is een cultuurverandering nodig en een nieuwe mindset. Hiervoor is een gedragsverandering noodzakelijk. Het achterhalen van de werkelijke beleving van uw klant is daarbij van belang om vervolgens een passende dienstverlening aan te bieden. Laat uw klant ervaren en voel...   Lees meer »

Drs. Serge Evers - Vanuit liefde en respect elkaar inspireren en samen nieuwe waarde voor klanten creëren.