quote

"De financieel adviseur zal zich opnieuw moeten uitvinden. Wij kunnen hem helpen een voortrekker te worden" Bas de Voogd in VVP-special Business Support

stelling

"Verzekeraars moeten eindelijk schoon schip maken bij woekerpolissen"

nieuws

COMMISSIE VOOR SCHRIJNENDE WOEKERPOLISGEVALLEN

De Stichting Verliespolis, de Stichting Woekerpolis Claim en het Verbond van Verzekeraars namens zes verzekeraars hebben de Commissie Individuele Schrijnende Gevallen geïnstalleerd.


26 april 2013

De commissie, onder voorzitterschap mr. dr. Marten Oosting, heeft tot taak te toetsen of de afspraken die de Stichting Verliespolis en de Stichting Woekerpolis Claim met de betreffende verzekeraars hebben gemaakt over de behandeling van schrijnende gevallen, goed worden toegepast. Het instellen van deze commissie was een van de onderdelen in de overeenkomsten die de Stichting Verliespolis en de Stichting Woekerpolis Claim met de verzekeraars Achmea, Aegon, ASR, Delta Lloyd, Nationale-Nederlanden en SNS Reaal hebben gesloten. "Op grond van de schrijnende gevallenregeling kan een polishouder als aan bepaalde in de regeling omschreven voorwaarden is voldaan, aanspraak maken op een aanvullende vergoeding van zijn verzekeraar. Als een polishouder het niet eens is met de toepassing van deze voorwaarden door de verzekeraar, dan kan hij zich wenden tot deze commissie", aldus het Verbond.
De commissie verricht haar werkzaamheden onafhankelijk en bestaat naast Oosting uit twee door hem aangewezen leden, te weten prof. mr. Edgar du Perron en Peter van Zijp. Het oordeel van de commissie is bindend voor verzekeraar en polishouder. De commissie brengt de polishouder geen kosten in rekening.
 

reacties

Jeffrey Leichel / www.stichting-odin.nl

Wat is er mis met het KiFiD? Denk na.......

Wel leuk voor Du Perron (voorzitter Geschillencommissie KiFiD) die nu EN in een commissie zit waar verzekeraars achter zitten EN voorzitter is van de KiFiD geschillencommissie (die volstrekt onafhankelijk is, uiteindelijk onder de verantwoordelijkheid valt van het Ministerie van Financiën en EXACT DEZELFDE zaken behandelt). Beiden kunnen bindende uitspraken doen. Ik denk dat de Consumentenbond (die in het bestuur zit van het KiFiD) deze nieuwe commissie ook van harte ondersteunt, want bij deze door het Verbond opgezette commissie kun je als consument zelfs helemaal gratis terecht. Dat kun je dus als consument veel beter naar deze commissie dan naar het KiFiD, toch?

Kifid is losgekoppeld van de financiële sector. Deze positie is vastgelegd in de statuten, die door de minister van Financiën zijn goedgekeurd. Het financiële klachteninstituut werkt onafhankelijk en onpartijdig. De compliance, de regelgeving en de financiering van het instituut staan onder toezicht van de minister van Financiën.

Albert van der Poll / Van der Poll Financiële Diensten

Er is als ik het goed begrijp vooraf bepaald wie en wat een schrijnend geval is? Dan kan ik een hersteladvies uitbrengen op basis van deze regeling. Dat is dan wel weer mooi, al maak ik liever zelf uit wat een schrijnend geval is. Zelf vind ik bijvoorbeeld provisievrije polissen waarop na invoering van model 3 plotseling "gewoon" kosten bemiddelaar in rekening blijken te worden gebracht (dit zijn algemene kosten die niet specifiek aan uw provisiebeloning zijn gekoppeld) erg schrijnend. Die staat er vast niet in.

reactie toevoegen

 
UW NAAM EN BEDRIJFSNAAM BIJ UW REACTIE
Als vakblad kiezen wij ervoor om de dialoog met open vizier aan te gaan en met respect voor iedereen die aan deze dialoog wil meedoen. In dit kader wordt bij een reactie je naam en bedrijfsnaam vermeld.
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.

overig nieuws

  • CLIËNT BOORT VERGEEFS REISPOLIS AAN

    Wie op reis naar de tandarts moet, kan de kosten daarvan niet claimen op de reispolis als sprake is van achterstallig gebitsonderhoud. Dat oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2017-370.

  • "HYPOTHEEKPOLIS HAD MAKKELIJK KUNNEN WORDEN OMGEZET IN SPAARHYPOTHEEK"

    "Hoe eenvoudig hadden veel hypotheekpolissen niet omgezet gekund naar spaarhypotheken!" Zo reageert Albert van der Poll (Van der Poll Financiële Diensten) op de VVP-stelling van deze week: 'Verzekeraars moeten eindelijk schoon schip maken in woekerpolisaffaire'. 

  • PENSIOEN: BEPERK HET AANTAL KEUZES

    Vereenvoudigen keuzes en inspelen op intuïtie leidt tot betere pensioenkeuzes, blijkt uit een literatuurstudie en internationale vergelijking door Henriëtte Prast (Tilburg University) voor Netspar.

  • DIRECTIEVOORZITTER MONUTA NEEMT AFSCHEID

    Gert-Hein de Heer zal eind 2017 afscheid nemen als directievoorzitter van Monuta Holding.

  • CLAIMSTICHTINGEN SUPERTROTS OP EERSTE GROTE SUCCES

    "Dit is het eerste grote succes voor de belangenorganisaties die al jarenlang strijden voor een oplossing." Dit schrijven Woekerpolis.nl, Consumentenclaim en Stichting Woekerpolisproces in een gezamenlijk persbericht over het compensatieakkoord dat zij hebben bereikt met Allianz. Aanmelden bij de belangenorganisaties met polissen van Allianz is vanaf vandaag niet meer mogelijk.

  • ALLIANZ BEREIKT AKKOORD MET CLAIMSTICHTINGEN

    Allianz heeft een akkoord bereikt met Woekerpolis.nl, Consumentenclaim en Stichting Woekerpolisproces over het tegemoetkomen van polishouders van beleggingsverzekeringen die in het verleden zijn verkocht. Alle polishouders die zijn aangesloten bij de drie claimstichtingen profiteren van de compensatieregeling. De tegemoetkoming verschilt per polishouder omdat elke individuele situatie anders is. Volgens de claimstichtingen gaat het om een substantiële vergoeding met een minimum van 500 euro per polis.

  • SLECHTS KWART VERZEKERAARS FORMULEERT DUURZAAMHEIDSDOELEN VOOR BELEGGINGSBELEID

    Slechts een kwart van de Nederlandse verzekeraars formuleert duurzaamheidsdoelstellingen voor het beleggingsbeleid. Dat blijkt uit onderzoek van de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO). 

  • NN START PROEF MET PREPAID AUTOVERZEKERING

    Nationale-Nederlanden en Vodafone starten een proef met de prepaid autoverzekering Bundelz. 

  • SWIM FOR TIM DINNER INMIDDELS VOLGEBOEKT

    Het Swim for Tim Dinner op 3 juli is inmiddels volgeboekt.

  • INHAALSLAG OUDEREN OP SOCIAL MEDIA

    Acht op de tien Nederlanders van 12 jaar of ouder maken gebruik van sociale netwerken als WhatsApp, Facebook of Twitter. De afgelopen jaren is het gebruik hiervan onder ouderen toegenomen, terwijl dit onder jongeren nauwelijks is veranderd. Dat meldt het CBS bij het verschijnen van de publicatie ICT, Kennis en Economie 2017.

Meer nieuws...