quote

"De financieel adviseur zal zich opnieuw moeten uitvinden. Wij kunnen hem helpen een voortrekker te worden" Bas de Voogd in VVP-special Business Support

stelling

"Verzekeraars moeten eindelijk schoon schip maken bij woekerpolissen"

nieuws

AFM: KLANT MET BELEGGINGSPOLIS MOET IN ACTIE KOMEN

Van de ruim een miljoen Nederlandse huishoudens die zeker weten een beleggingsverzekering te hebben, tast een belangrijk deel in het duister over hun polis. Dit blijkt uit consumentenonderzoek van de AFM. De toezichthouder raadt consumenten die onzeker zijn over hun beleggingsverzekering aan snel actie te ondernemen.


7 mei 2013

UIt het consumentenonderzoek (dat eind 2012 werd uitgevoerd) blijkt dat er veel onduidelijkheid en onzekerheid is onder consumenten. Een op de vijf huishoudens weet niet of ze hun doelkapitaal halen. Van ruim twee op de drie polissen is onbekend hoeveel financiële schade ermee is geleden. Een half miljoen huishoudens weet niet of ze een beleggingsverzekering hebben. Van de 800.000 huishoudens die wel weten of ze hun doelkapitaal halen, verwacht driekwart een financieel gat.

De beleggingsverzekeringen zijn hoofdzakelijk afgesloten voor het aflossen van de hypotheek of als aanvulling op het pensioen. "Door bijtijds aandacht te besteden aan de beleggingsverzekering is het nog mogelijk om financiële gaten te dichten of om zich anders voor te bereiden op de nieuwe situatie. Verzekeraars bieden nu nog regelingen van tijdelijke aard. Hoe meer tijd totdat de verzekering afloopt, hoe meer mogelijkheden", aldus de toezichthouder die op haar website een overzicht van de mogelijkheden heeft opgenomen.

Verzekeraars en adviseurs hebben beide een verantwoordelijkheid om te zorgen dat consumenten weten waar ze aan toe zijn en wat ze moeten doen om hun doelkapitaal toch zoveel mogelijk te behalen. De consument kan volgens de AFM bij zijn oorspronkelijke adviseur terecht voor een kosteloos hersteladvies. Eind maart heeft VVP de Special Hersteladvies uitgebracht met direct toepasbare checklists en tools voor advieskantoren.

Het Verbond van Verzekeraars steunt de oproep van de AFM aan consumenten met een beleggingsverzekering om hun financiële situatie kritisch tegen het licht te houden. Volgens het Verbond doen consumenten er verstandig aan advies te zoeken en na te gaan hoe ze gebruik kunnen maken van de mogelijkheden tot wijziging van de polis in het kader van het zogeheten ‘best of class-beleid’ van verzekeraars.
Het afgelopen jaar hebben verzekeraars onder meer bijeenkomsten belegd en rekentools ter beschikking gesteld. Ook hebben ze polissen actief omgezet of kosten verlaagd. Hoewel consumenten jaarlijks van hun verzekeraar een overzicht met de waarde en het prognosekapitaal van hun polis ontvangen, is het volgens het Verbond opmerkelijk dat veel consumenten, blijkens het AFM-onderzoek, zeggen weinig kennis te hebben van de eigenschappen van zijn polis. In overleg met de AFM gaat het Verbond na hoe de effectiviteit van het activeringsbeleid kan worden verbeterd. Evenals de AFM ziet het Verbond hierbij een belangrijke rol weggelegd voor de adviseur. Ook adviseurs worden door het Verbond en de aangesloten verzekeraars ondersteund bij het geven van gratis hersteladvies.
 

reacties

Er zijn nog geen reacties...

reactie toevoegen

 
UW NAAM EN BEDRIJFSNAAM BIJ UW REACTIE
Als vakblad kiezen wij ervoor om de dialoog met open vizier aan te gaan en met respect voor iedereen die aan deze dialoog wil meedoen. In dit kader wordt bij een reactie je naam en bedrijfsnaam vermeld.
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.

overig nieuws

  • CLIËNT BOORT VERGEEFS REISPOLIS AAN

    Wie op reis naar de tandarts moet, kan de kosten daarvan niet claimen op de reispolis als sprake is van achterstallig gebitsonderhoud. Dat oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2017-370.

  • "HYPOTHEEKPOLIS HAD MAKKELIJK KUNNEN WORDEN OMGEZET IN SPAARHYPOTHEEK"

    "Hoe eenvoudig hadden veel hypotheekpolissen niet omgezet gekund naar spaarhypotheken!" Zo reageert Albert van der Poll (Van der Poll Financiële Diensten) op de VVP-stelling van deze week: 'Verzekeraars moeten eindelijk schoon schip maken in woekerpolisaffaire'. 

  • PENSIOEN: BEPERK HET AANTAL KEUZES

    Vereenvoudigen keuzes en inspelen op intuïtie leidt tot betere pensioenkeuzes, blijkt uit een literatuurstudie en internationale vergelijking door Henriëtte Prast (Tilburg University) voor Netspar.

  • DIRECTIEVOORZITTER MONUTA NEEMT AFSCHEID

    Gert-Hein de Heer zal eind 2017 afscheid nemen als directievoorzitter van Monuta Holding.

  • CLAIMSTICHTINGEN SUPERTROTS OP EERSTE GROTE SUCCES

    "Dit is het eerste grote succes voor de belangenorganisaties die al jarenlang strijden voor een oplossing." Dit schrijven Woekerpolis.nl, Consumentenclaim en Stichting Woekerpolisproces in een gezamenlijk persbericht over het compensatieakkoord dat zij hebben bereikt met Allianz. Aanmelden bij de belangenorganisaties met polissen van Allianz is vanaf vandaag niet meer mogelijk.

  • ALLIANZ BEREIKT AKKOORD MET CLAIMSTICHTINGEN

    Allianz heeft een akkoord bereikt met Woekerpolis.nl, Consumentenclaim en Stichting Woekerpolisproces over het tegemoetkomen van polishouders van beleggingsverzekeringen die in het verleden zijn verkocht. Alle polishouders die zijn aangesloten bij de drie claimstichtingen profiteren van de compensatieregeling. De tegemoetkoming verschilt per polishouder omdat elke individuele situatie anders is. Volgens de claimstichtingen gaat het om een substantiële vergoeding met een minimum van 500 euro per polis.

  • SLECHTS KWART VERZEKERAARS FORMULEERT DUURZAAMHEIDSDOELEN VOOR BELEGGINGSBELEID

    Slechts een kwart van de Nederlandse verzekeraars formuleert duurzaamheidsdoelstellingen voor het beleggingsbeleid. Dat blijkt uit onderzoek van de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO). 

  • NN START PROEF MET PREPAID AUTOVERZEKERING

    Nationale-Nederlanden en Vodafone starten een proef met de prepaid autoverzekering Bundelz. 

  • SWIM FOR TIM DINNER INMIDDELS VOLGEBOEKT

    Het Swim for Tim Dinner op 3 juli is inmiddels volgeboekt.

  • INHAALSLAG OUDEREN OP SOCIAL MEDIA

    Acht op de tien Nederlanders van 12 jaar of ouder maken gebruik van sociale netwerken als WhatsApp, Facebook of Twitter. De afgelopen jaren is het gebruik hiervan onder ouderen toegenomen, terwijl dit onder jongeren nauwelijks is veranderd. Dat meldt het CBS bij het verschijnen van de publicatie ICT, Kennis en Economie 2017.

Meer nieuws...