quote

"Ongelooflijk! Banken die klagen over kosten toezicht terwijl winsten stijgen" Ewald Engelen (financieel geograaf, politicus en publicist) op twitter

stelling

"Evaluatieonderzoek 'markteffecten provisieverbod complexe producten' negeert de innovatieslagen die zijn gemaakt"

nieuws

"VEEL HYPOTHEEKADVISEURS VERDWIJNEN BINNEN 3 JAAR"

"Ik voorspel een flinke shake-out onder hypotheekadviseurs. Binnen maximaal drie jaar zullen er 30 tot 50 procent minder nodig zijn door digitalisering van de dienstverlening." Aldus Arnold Klamer, operationeel directeur Eigen Huis Hypotheekservice, die spreekt op de IIR-conferentie Cross Channel Klantbediening (29 en 30 mei).

 


27 mei 2013

Klamer: "Als je kijkt naar hypotheekadvies moet je vast stellen dat het merendeel van de aanbieders nog traditionele full service concepten aanbiedt. Of je het als klant wilt of niet: je moet gewoon voor je afspraken naar kantoor komen, zaken bij voorkeur via papier aanleveren en je in de procesgang afhankelijk van je adviseur opstellen. Het is slikken of stikken. (...) Feit is dat het mogelijk is om hypotheekdiensten veel goedkoper aan te bieden, vooral door zaken online te doen en door invoering van zelfbedieningsconcepten. Denk bijvoorbeeld aan het digitaal kunnen uploaden van loonstroken en taxatierapporten. Of het samenstellen van een eigen digitaal advies. Op deze manier is een enorme efficiencyslag mogelijk, met als resultaat: beduidend lagere kosten. (...) Bemiddelaars en adviseurs van hypotheken doen er slim aan om cross-channel bedieningsconcepten te ontwikkelen waarin de klant zelf aan het roer staat. (...) Social media horen ook aandacht te krijgen in het klantbedieningsconcept. De impact van rating- en reviewsites groeit, maar minimaal zo zwaar wegen de aanbevelingen die klanten via social media doen aan gelijkgestemden. De ambassadeursrol die klanten uitdragen via onder andere Facebook en Twitter moet optimaal worden gefaciliteerd. Aanbieders die niet of onvoldoende inspelen op deze beweging dreigen de boot te missen. Ik voorspel een flinke shakeout onder hypotheekadviseurs. Binnen maximaal drie  jaar zullen er 30 tot 50 procent minder nodig zijn. Maak de omslag voor het te laat is!" Klik hier voor de hele tekst.
 

reacties

Leo Tol / Uwgeldwinkel.nl

Klopt helemaal, enige punt waar ik aan twijfel is Facebook, voor je eigen bedrijf is het onmisbaar maar er komt steeds meer reclame op, straks staan de advertenties van de direct-writers in jouw TL, ook het privacy verhaal wordt wat schemerig.

Igor van der Leeden / Bureau Van der Leeden

De meeste mensen hebben geen verstand van hypotheekadvies en dat gaan een paar fraaie webapplicaties niet veranderen. De klant is niet zelf-kritisch genoeg om tot een verstandig en gebalanceerd advies te kunnen komen. De direct writers doen graag geloven dat het allemaal snel en simpel kan, de praktijk is veel weerbarstiger. Premies en kosten doen de klant vaak afzien van noodzakelijke voorzieningen met alle gevolgen van dien in de toekomst. Ik had het idee politiek en AFM er ook belang in hadden gesteld de consument te beschermen, zowel tegen vlotte verkooppraktijken maar ook tegen zichzelf. De ZZP-markt is exemplarisch, daar is praktisch niets geregeld aan financiele voorzieningen en in crisistijden blijken veel consumenten zwaar onderverzekerd (door gebrekkig (zelf-)advies). Ik voorspel dat binnen drie jaar de vraag naar ervaren en professionele adviseurs met 30% zal toenemen.

Albert van der Poll / Van der Poll Financiële Diensten

Wat je zegt: zo'n digitale loonstrook dat scheelt uuuuren. Laat je niks wijsmaken: de besparing komt uit de mindere adviesuren vanwege de eenvoudiger hypotheek voor de starter. Dat online gedoe gaat verder maar beperkt tijd besparen. De traditionele hypotheekadviseur zal het ongetwijfeld moeilijker krijgen, ook die van de VEH. Bepaald geen laag tarief. Dat wordt nog lastig met de dalende LTV. De oplossing is naar mijn mening niet semi dhz concepten via social media marketing, maar real life advies van een echte adviseur, met een pro actieve langdurige adviesrelatie waarbij zaken uit handen worden genomen ten behoeve van meer positieve zorgenvrije eigen tijd..

Martin Schipper / Schipper & Schipper

Ik geloof best dat in bepaalde gebieden waar veel hoger opgeleiden (m.n. jongeren) wonen, er meer aan het DHZ'en slaan. Desalniettemin geloof ik niet dat er zo'n uitval (we leven in Nederland, toch?) plaats zal vinden. Al (!) mijn klanten zijn juist zeer tevreden over de heldere uitleg, de hulp bij de advisering en bemiddeling en de uitleg over alle bijkomende zaken. Mensen willen nu én in de toekomst gewoon goed, helder en eerlijk advies en een puike begeleiding. En daar kan geen computer tegenop.

Martin Kroezen / Nijeborgh Financiële Diensten bv

Het valt mij op (en tegen) dat er erg veel op de (eenmalige) kosten wordt gehamerd. Waar blijft de kwaliteit ? Een goede adviseur gaat veel verder, naast AOV/ORV/pensioen bestaat er ook nog iets als het netto besteedbaar inkomen, toekomstplannen etc. Oftewel een financieel planner, je moet je eigen breder trekken. Dat lukt niet in een digitaal advies, dan wordt het stellen van "tegen" vragen moeilijker en is ook niet in te schatten of iemand het echt begrijpt. Doe-het-zelvers houd je altijd, is nu ook al jaren zo maar voor de grootste groep blijft een goed advies noodzakelijk. Zeker moet je een goed ICT platform hebben maar als je de ouderwetse service uit het oog verliest wordt je een dozenschuiver

Arjan Lubbe / Prinsenland

Lol,

In grote lijnen kan je stellen dat er meerdere marketingkanalen zijn zoals facebook, linkedin etc. Ook is er efficiency betreffende de digitale loonstrook en het digitale taxatierapport. Maar dat laatste is toch al een paar jaartjes aan de gang? Ik zie mezelf daar geen uren mee winnen. Ook al voert de klant het in mijn backoffice in, ik moet het nog steeds controleren en bij klant op terug komen als het niet goed is.

Kijk voor de gein eens op Facebookpagina's van de grotere intermediairs. En kijk dan hoeveel mensen (klanten dus) die pagina's geliked hebben. Dat is maar een heel klein percentage. Wat zeg ik, promillage!

De klant wil in zijn prive-leven niet bestookt worden met leuke verzekeringsaanbiedingen (Let op; Kroodle gaat keihard mislukken!). Enige wanneer mensen op like drukken is als er een dikke flatscreen of reis gewonnen kan worden. Juist de commercie kan uiteindelijk de ondergang worden van zoiets als Facebook. Ik beschouw het stuk tekst dan ook als een stuk waar nuttige dingen in staan (andere zoekmanier, advieskanalen, reviews , efficiency) maar wat nog meer bol staat van de eigen subjectieve mening waarvan het maar de vraag is dat het zo loopt als de schrijver suggereert. Ik ben zelf een andere mening toegedaan, pas juist op dat je niet teveel je bedrijfje gaat spammen op sociale netwerken. Dat gaan mensen als zeer storend ervaren.

Albert van der Poll / Van der Poll Financiële Diensten

Het was handiger geweest als de heer Klamer zijn tekst was begonnen met Ik hoop dat of ik droom van... Op het SEH congres was al voldoende duidelijk dat de adviseurs de bakens verzetten, en zich aanpassen aan veranderende omstandigheden. De VEH heeft jarenlang goede sier gemaakt met geklaag over de kosten van hypotheekadvies, misschien moet ook VEH zich gaan aanpassen aan veranderende omstandigheden. Nu zie ik een vereniging die voor z'n leden hyp. adviseurs inhuurt tegen op z'n best marktconforme kosten, op een deelgebied van de advisering. Die advisering gaat allang niet meer alleen om een hypotheekadvies/ momentopname bij de aankoop van een woning. Of is dat nu weer mijn droom?

Frans Lampe / Algemeen Assurantiekantoor Lampe - Dordrecht ( anno 1920 )

@ Arjen, volledig met je eens. Hier is weer een goeroe aan het voorspellen geslagen, terwijl de praktijk echt anders uitpakt.

Mondelinge reclame is toch in feite hetzelfde als beoordelingssite, alleen langs een ander kanaal. Weer niets nieuws onder de zon. Gewoon je werk goed doen.

Ton Blommaert / Blommaert Financieel Advies

Voor mij is het helder dat goede advisering door de wirwar aan nieuwe regels voor de gemiddelde consument nog veel belangrijker is geworden. Klanten kiezen voor de adviseur, en niet voor de factuur die hij of zij presenteert, zo is mijn ervaring. Klanten willen dat je ze in gewone mensentaal uitlegt hoe hun financiële situatie is, en wat de risico's zijn. Vervolgens willen ze dat je het goed voor ze regelt. Ik denk dat er in de toekomst zelfs meer adviseurs nodig zullen zijn in plaats van andersom. Een hypotheek via internet regelen zal slechts door een selecte groep consumenten worden gedaan.

reactie toevoegen

 
UW NAAM EN BEDRIJFSNAAM BIJ UW REACTIE
Als vakblad kiezen wij ervoor om de dialoog met open vizier aan te gaan en met respect voor iedereen die aan deze dialoog wil meedoen. In dit kader wordt bij een reactie je naam en bedrijfsnaam vermeld.
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.

overig nieuws

  • NIBUD KAATST BAL TERUG NAAR HYPOTHEEKVERSTREKKERS (4 reacties)

    “Een minder rigide omgang door hypotheekverstrekkers met schulden uit het verleden zou ook helpen”, aldus Marcel Warnaar van het Nibud op kop-munt.nl.

  • ONJUISTE MARKTWAARDE WONING LEIDT NIET TOT SCHADEVERGOEDING

    Het hanteren van een onjuiste marktwaarde van de woning in de administratie door ING leidt niet tot een schadevergoeding, omdat de consument geen schade heeft geleden, zo blijkt uit Uitspraak 2017-517 van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid).

  • CONSUMENT HEEFT RECHT, NIET DE PLICHT TOT BOETEVRIJE AFLOSSING

    Een bank kan er niet toe worden gehouden om de toekomstige boetevrije rente mee te nemen in haar berekening van de boeterente, zo blijkt uit Uitspraak 2017-514 van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid).

  • PETER PAUL BARTH NIEUWE DIRECTIEVOORZITTER KLAVERBLAD

    Peter Paul Barth wordt per 1 september benoemd tot algemeen directeur en voorzitter van de directie van Klaverblad Verzekeringen.

  • VERZEKERAARS WILLEN EXTRA INSPECTIES BIJ VEEHOUDERIJBEDRIJVEN (1 reactie)

    Naar aanleiding van recente stalbranden onderzoeken verzekeraars samen met het Verbond van Verzekeraars de mogelijkheden om extra risicogerichte inspecties uit te voeren bij veehouderijbedrijven.

  • AEGON HELPT 2.600 BEDRIJVEN MET LEENPLATFORM FUNDING CIRCLE

    Aegon is het Verenigd Koninkrijk een samenwerking aangegaan met Funding Circle. In de eerste 12 maanden worden naar schatting 2.600 bedrijven aan een financiering geholpen, waarmee tot 6.400 nieuwe banen worden gecreëerd.

  • ACHMEA SCHRIJFT WEER ZWARTE CIJFERS

    Achmea zag in het eerste halfjaar van 2017 het netto resultaat stijgen van -26 naar +171 miljoen euro. Dit voor een groot deel als gevolg van reductie van arbeidsplaatsen.

  • NN GROUP: GEZONDE BIJDRAGE VAN DELTA LLOYD

    "We zagen een gezonde bijdrage van 49 miljoen euro van Delta Lloyd", aldus Lard Friese, ceo van NN Group, over de eerste volledig geconsolideerde kwartaalresultaten voor NN Group en Delta Lloyd.

  • NEDERLANDSE BEDRIJVEN BETALEN FACTUUR BINNEN 46 DAGEN (1 reactie)

    Nederlandse bedrijven betalen hun factuur gemiddeld binnen 46 dagen. Daarmee behoort Nederland tot de absolute wereldtop als het gaat om snel betalen, aldus onderzoek van kredietverzekeraar Euler Hermes.

  • MEER GRIP OP VERZUIM: TIPS VOOR ADVISEURS

    De behoefte bij zowel adviseurs als werkgevers aan ondersteuning om de verzuimkosten te verlagen neemt toe. Hoe kunt u als adviseur het risico goed inventariseren en bepalen wat de beste oplossing is voor de klant om meer grip te krijgen op verzuim?

Meer nieuws...