quote

"Sommige risico's zijn écht nieuw" Robin van Beem (Polis Advocaten) op VVP Dag van het Topadvies

stelling

"Verzekeraars moeten eindelijk schoon schip maken bij woekerpolissen"

nieuws

ALTIJD TOESTEMMING KLANT NODIG VOOR ABONNEMENT

De AFM benadrukt op haar site de spelregels inzake service-abonnementen nog eens naar aanleiding van de uitzending zaterdag van 'Kassa'. "Het is extra belangrijk kritisch naar het aangeboden serviceabonnement te kijken als je een adviseur al eerder (voor 2013) via provisie hebt betaald."


8 december 2013

De toezichthouder: "Consumenten kunnen een serviceabonnement aangeboden krijgen door hun financieel adviseur. Bij zo’n abonnement betaal je periodiek een bedrag, waar bepaalde dienstverlening tegenover staat. Dit roept geregeld vragen op, zo bleek zaterdag 7 december ook tijdens de uitzending van het televisieprogramma Kassa. Waar moet je op letten bij een serviceabonnement?

Vanaf 2013 betaal je voor sommige producten direct voor financieel advies. Je adviseur ontvangt dan geen provisie meer van banken of verzekeraars. Hij kan dan echt in jouw belang adviseren.

Een adviseur kan ervoor kiezen om bepaalde diensten via een serviceabonnement in rekening te brengen. Het is belangrijk dat adviseurs duidelijk maken wat je kunt verwachten van een serviceabonnement. Vraag zelf ook na welke diensten je krijgt tegen welke prijs. En welke diensten geen onderdeel uitmaken van het abonnement.

Een serviceabonnement kan toegevoegde waarde hebben, als er duidelijke afspraken zijn gemaakt. Zeker bij langlopende financiële producten, zoals een hypotheek, kan het raadzaam zijn om met enige regelmaat met de adviseur te kijken of de hypotheek nog passend is. Voor dit soort gesprekken moet je anders los betalen.

Het is extra belangrijk kritisch naar het aangeboden serviceabonnement te kijken als je een adviseur al eerder (voor 2013) via provisie hebt betaald. Om te voorkomen dat je dubbele kosten betaalt, moeten adviseurs rekening houden met deze provisie bij het aanbieden van een serviceabonnement. Afhankelijk van de hoogte van deze provisie, wordt gekeken of een abonnement en de prijs daarvan wel gepast is.
Je bent nooit verplicht om een serviceabonnement af te sluiten. Dat kan wel betekenen dat je geen gebruik kunt maken van de diensten die in het abonnement worden aangeboden, of dat je er een aparte rekening voor krijgt. Het kan ook gebeuren dat je op zoek moet naar een andere adviseur.
Voor het afsluiten van een serviceabonnement is jouw expliciete toestemming nodig. Een adviseur kan dus niet eenzijdig een overeenkomst met je aangaan. Als je bijvoorbeeld niet reageert op een brief waarin een serviceabonnement wordt aangeboden, mag een adviseur er niet automatisch vanuit gaan dat je instemt met dit abonnement."

Overigens twitterde Christian Bouter van Advieskeuze.nl naar aanleiding van de uitzending: 'Waarom zit er weer geen branchevereniging van onafhankelijk adviseurs aan tafel bij #KassaTV?'

Directeur Leo de Boer van het Verbond van Verzekeraars twitterde: 'Goed optreden afm in Kassa. Geluk bij ongeluk is dat we hier nu wel bewuste consumenten zien die vragen stellen over 10 euro.'

reacties

Rob Bastian / AVA

Zou de AFM ook de volgende misstand willen beoordelen:
Bancaire provisie vallend onder overgangsregeling wordt voor een fooi afgekocht terwijl wij destijds -bewust- hebben afgezien van hoge afsluitprovisies. Hetzelfde geldt voor beleggingshypotheken op basis van beleggingsfondsen ipv woekerpolissen.

reactie toevoegen

 
UW NAAM EN BEDRIJFSNAAM BIJ UW REACTIE
Als vakblad kiezen wij ervoor om de dialoog met open vizier aan te gaan en met respect voor iedereen die aan deze dialoog wil meedoen. In dit kader wordt bij een reactie je naam en bedrijfsnaam vermeld.
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.

overig nieuws

  • KABINET WIL GEEN ONBEPAALDE SCHORSINGSTERMIJN

    Het kabinet wil geen onbepaalde schorsingstermijn voertuigen. Dat schrijft minister Blok in antwoord op Kamervragen.

  • WOEKERPOLISSTRIJD NOG NIET GESTREDEN

    "De uitspraak van de Commissie van Beroep verandert niets aan ons eerder gepubliceerde standpunt dat de financiële gevolgen van het dossier beleggingsverzekeringen op dit moment niet betrouwbaar kunnen worden geschat of gekwantificeerd." Aldus reageert NN op de eind vorige week gepubliceerde Kifid-uitspraak die haar veroordeelt tot vergoeden van de eerste kosten van een individuele beleggingsverzekering.

  • KIFID: NN SCHIET TEKORT IN INFORMATIEPLICHT

    Het College van Beroep van Kifid is van mening dat Nationale-Nederlanden tekort is geschoten in haar informatieplicht bij de totstandkoming van een beleggingsverzekering. Eerder was de Geschillencommimsie van Kifid ook al deze mening toegedaan.

  • CED ONTWIKKELT CALAMITEITENAANPAK HAGELSCHADE

    Expert CED heeft een calamiteitenaanpak hagelschade en andere schade ineens door extreem weer ontwikkeld.

  • REISPOLISSEN UNIVÉ, CB EN GENERALI HEBBEN DUIDELIJKSTE POLISVOORWAARDEN

    De reisverzekeringen van Univé, Centraal Beheer en Generali hebben de duidelijkste polisvoorwaarden. Dat blijkt uit een onderzoek van Klinkende Taal, uitgevoerd in opdracht van Independer. 

  • MEEÙS: PRODUCTEN SPECIAAL VOOR PAARDENSPORT

    De KNHS en Meeùs gaan samen verzekeringsproducten ontwikkelen die specifiek van toepassing zijn voor de paardensport.   

  • PAY-HOW-YOU-DRIVE POLIS VAN VKG

    VKG heeft een pay-how-you-dreve autoverzekering ontwikkeld die het rijgedrag volgt en bedoeld is voor jonge automobilisten.

  • BEROEPSVERBOD VOOR DRIE BANKIERS (1 reactie)

    De Tuchtcommissie Banken heeft drie bankiers een beroepsverbod opgelegd.

  • NIVRE REGISTER-DESKUNDIGE IN DE MAAK

    Het Nivre opent een register voor professionals die zich bezig houden met herstelgerelateerde dienstverlening in de letselschade. 

  • KEEP CALM AND GET ADVICE

    Deze week heeft de Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners, NVHP, haar leden voorzien van een modeltekst die zij kunnen gebruiken om met klanten te communiceren over het onderwerp 'aflossingsvrije hypotheek'. 

Meer nieuws...