quote

"De financieel adviseur zal zich opnieuw moeten uitvinden. Wij kunnen hem helpen een voortrekker te worden" Bas de Voogd in VVP-special Business Support

stelling

"Verzekeraars moeten eindelijk schoon schip maken bij woekerpolissen"

nieuws

"IEDEREEN VERANTWOORDELIJK VOOR WOEKERPOLISAFFAIRE"

Als er één ding duidelijk wordt uit het interview van de gedupeerde woekerpolishouder en Volkskrant-redacteur Toine Heijmans met levendirecteur Seada van den Herik van Reaal, is het dat verzekeraars uit zichzelf niet nog meer gaan doen om de woekerpolisaffaire uit de wereld te helpen.


5 januari 2014

Heijmans liet zich eerder in zijn krant kritisch uit over Reaal, dat er volgens hem erg lang over deed om de beloofde, op de 'Wabeke-norm' gebaseerde compensatie uit te rekenen. En toen er eenmaal een bedrag kwam, was hij nog steeds niet tevreden. De compensatie bedroeg 88,92 euro. Dit terwijl Heijmans inmiddels twaalf mille had ingelegd, waarvan volgens hem 4.800 euro is ingehouden aan kosten. Er stonden bovendien fouten in de compensatiebrief. Reaal, in de persoon van Seada van den Herik (directeur Leven, Bancair en Hypotheken) gaat sportief het gesprek met Heijmans aan, in de vorm van een interview in de Volkskrant. Wat daar vooral duidelijk uit wordt, is dat Heijmans op verdere beweging van de kant van de verzekeraar niet hoeft te rekenen. Van den Herik neemt ook zeker niet de verantwoordelijkheid: "In die tijd hadden we allemaal een beetje boter op ons hoofd. De overheid die het fiscaal stimuleerde. De verzekeraars die er mooie producten voor bedachten. De adviseurs die dit met veel plezier verkochten. Maar ook de klanten die graag een beleggingsverzekering wilden." Van den Herik vindt ook dat de verzekeraar zich voldoende inspant. Dat klanten desondanks ontevreden blijven, zegt ze wel te kunnen begrijpen: "Dit is een dossier waarin het wel lijkt of tevredenheid moeilijk te bereiken is. Dat maakt het best wel lastig. Want wanneer gaan we weer een keer tevreden zijn met elkaar?" Heijmans blijft het nog even proberen in het interview, maar vergeefs. Heijmans: "Zo eindigt het gesprek. Het is me niet gelukt mijn geld terug te krijgen. Seada van den Herik adviseert me vooral om een 'hersteladvies' te vragen bij de bemiddelaar die mij de woekerpolis verkocht - Elswout in Haarlem - maar die bemiddelaar vertrouw ik niet. De directeur vertelde me door de telefoon dat het heel normaal is om op deze manier geld aan klanten te verdienen en wilde van mijn frustratie niets weten." Wie helpt Heijmans verder?

reacties

Berend Tooms / Assurantiehuis Adviesgroep

Als je niet zo droevig was dan kon je er (hard) om lachen. Het hele interview op http://jilc.nl/a11a De frustraties en onmacht van een polishouder en de verzekeraar die zich aan de spelregels houdt, welke dat dan ook mogen zijn, waardoor herstel vaak niet meer dan een pleister is. Eigenljk de dagelijkse praktijk.
Ben erg benieuwd naar de inhoudingen van verzekeraars nu de beurswaarde van deze beleggingsverzekeringen gestegen is. 2,5 - 3,5% inhouding (excl. aanvullende dekkingen), volgens de Wabekenorm, van het belegd vermogen kon in 2013 wel eens een heel ander bedrag zijn dan in 2012 en voorliggende jaren.

Frank van Wijngaarden / to Concept

Het probleem is groter van aard. De overheid wil geen rechtzaken en zal de verzekeraars dus niet dwingen. In Amerika was er een grotere zaak van gemaakt en waren polishouders gecompenseerd. De verzekeraars (deels in handen van de overheid) willen niet compenseren ondanks dat er misleidt of zelfs opgelicht is. Het geven van een hersteladvies doet geen recht aan het verleden hooguit aan de toekomst. Wat rest is een starten van een civiele zaak richting de betreffende verzekeraar. Wat daarbij belangrijk is hoe uw dossier eruit ziet en bent u bereid hiervoor kosten en tijd te investeren?

Albert van der Poll / Van der Poll Financiële Diensten

Ik leef mee met de intermediair: die krijgt de volle laag over de volgens de journalist 25% van de premie die deze ontvangt. Bovendien geeft scribent aan "geen vertrouwen" in deze adviseur te hebben. Wat moet de adviseur dan doen ? De inzet van de journalist is -onrealistisch ;-) -ik wil mijn geld terug. Oftewel compensatie ook voor de beleggingsresultaten. Dat kan de intermediair nooit bereiken,

Ik wil best voor de tigste keer uitleggen dat de PxD provisie gegeven de marktomstandigheden: gratis advies, vrijblijvend in de avonduren bij u thuis langskomen, premievrijmaking, afkoop, retourprovisie, deblokkeren spaarloon, lijfrenteaftrek berekenen, ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid etc. etc. etc. VEEL te laag was voor de te verrichten werkzaamheden. Ik probeerde recent aan een vermogensbeheermeneer uit te leggen dat ik met 0,5% AUM plus bescheiden adviestarief aanzienlijk beter af ben dan met provisies. Ook deze heer meende dat er flink bespaard had kunnen worden op de adviseurskosten/beleggingskosten als de provisies maar niet zo hoog waren geweest.

In dat licht is het voor een eenvoudig adviseur wel eens moeilijk om te gaan met mondige klanten zoals deze krantenmeneer, die de volledige verantwoordelijkheid bij verzekeraar/intermediair legt. Juist de perceptie dat adviseurs willens en wetens hun zakken hebben gevuld over de rug van de gedupeerde waarbij strijkstok torenhoog enzovoorts de meest voorkomende termen zijn bemoeilijkt een hersteladvies. Ook in dit geval komt er dus geen verbetering. Zelfs niet de kosteloze omzetting naar een beter product met lagere kosten. Hoe kunnen we hier verbetering in aanbrengen?

Rien Eyzenga / Eyzenga Risicobeheer BV

Hoe triest is dit weer als voorbeeld van het afschuiven van verantwoordelijkheid.
De overheid is hier helemaal geen partij in geweest. Hoe durf je dit te suggereren.
En dan dat uiterst suggestieve 'die het met veel plezier verkochten' Alsof de adviseurs constant op de hoogte zijn geweest van die ranzige en bewust ingebouwde maar o zo handig verstopte kostenopslagen. Zelfs met de geleverde offertesoftware hebben de verzekeraars dat prachtig verstopt kunnen houden.
De consument zou ook al boter op zijn hoofd hebben. Omdat hij in wilde gaan op een mooi voorstel....
Deze heer van den Herik geeft een wel heel erg fraai kijkje in zijn gedachtenwereld.
Verzekeraars hebben willens en wetens de kluit op een nog nooit vertoonde schaal belazerd, weigeren 'sorry' te zeggen, talmen op een schandalige manier en al jaren met het schadeloos stellen van consumenten, en leggen dan de schuld bij overheid, adviseur en consument.
Hoe durf je.

Albert van der Poll / Van der Poll Financiële Diensten

@Rien: aan 't bloesje te zien is het een mevrouw... Vind je het een redelijke eis dat de premies worden terugbetaald? Dat zie ik tenminste als insteek van de journalist "ik wil mijn geld terug" . Hoewel ik me de frustraties bij Reaal ook wel deels kan voorstellen, wat je ook doet, het is immers nooit genoeg. Ik ben het er itt tot jou wel mee eens dat deze producten ook aantrekkelijk werden gemaakt door belastingvoordelen, en dat de jubelstemming op de beurs ook zeker inspireerde, bovendien deze nieuwe polissen waren toch veel beter (flexibel persoonlijk inzichtelijker) dan de oude winstdelende levenpolissen. EN wie denkt er nog aan de rentekorting op hypotheken bij het sluiten van zo'n polis? Mag dit niet ook in de berekening betrokken? Toch zou ik toch graag een antwoord willen van Reaal op de vraag waarom de oude producten niet massaal worden omgezet naar de nieuwe met lagere kosten, lagere ORV premies, en die afsplitsen van de inleg. Nu moet dat 1 voor 1 gebeuren in een tijdrovend ondankbaar en complex hersteladvies door intermediairs.
In de wetenschap dat we het nooit meer helemaal kunnen goedmaken met en voor onze klanten, zou dat een verbetering zijn.

Rien Eyzenga / Eyzenga Risicobeheer BV

@ Albert
Mevrouw. Klopt.
Maar laten we vaststellen, dat bij Reaal niemand gedwongen werd de software zodanig te bouwen, dat de kosten er keurig in verstopt konden worden. Dat was op initiatief van Reaal. En niet alleen Reaal, ook de andere verzekeraars zijn daar schuldig aan geweest. Kennelijk is daaroverdestijds intern uitermate vruchtbaar overleg geweest. Want alle verzekeraars hebben hetzelfde handigheidje gebruikt. Zoveel over kartelvorming. Maar dat terzijde.
De markt heeft het niet geweten.
De overheid niet.
De consument niet.
En wij ook niet. Althans niet todat Radar het bekend maakte.
Dan vind ik het van een onvoorstelbare ongegeneerdheid getuigen te stellen, dat de hele markt wel een beetje boter op zijn hoofd heeft.
Schuld afschuiven noemen we dat in gewoon Nederlands.
Minstens even erg, maar het is wel dezelfde afschuifmentaliteit, is het om de markt er van te willen overtuigen, dat de betrokken verzekeraars niet hoeven op te komen voor de kosten van het daardoor noodzakelijk geworden hersteladvies.
En als bewijs welke verdorven mentaliteit er kennelijk bij de betrokken verzekeraars heerst hanteren de verzekeraars nog steeds, willens en wetens, dezelfde oude risicotarieven, blijven heel wat polissen gewoon doorlopen met de oude kostenstructuren, zijn duizenden consumenten nog steeds niet schadeloos gesteld en worden de polissen alleen aangepast op uitdrukkelijk verzoek.
En dat gebeurt allemaal onder het motto van 'de klant centraal stellen'.
Tsja.

Albert van der Poll / Van der Poll Financiële Diensten

Verdorie, wat ben ik toch onhandig met die media. Nou ja maximale ruimte voor verbetering ;-) Maar vooruit: ik zag op Ivovalkenburg.nl een heel aardig woekerpolisgeschiedenisdossier voorbij komen, tot mijn verrassing al teruggaand tot midden jaren 90. Had ik het toen maar gelezen ( en ik heb minimaal een deel wel moeten zien, dat kan haast niet anders) en er meer geloof aan gehecht. Ik heb alleen als zovelen gedacht dat bij een 20-jaarsrendement van netto 16% een netto prognose van 8% toch wel redelijk moest zijn.

@ Rien, als je het zo stelt ben ik het er grotendeels wel mee eens.

Aad Bleukens / Bleukens Advies

Volkskrant redacteur Toine Heijmans heeft een beleggingspolis afgesloten bij SNS-Reaal. Hij legde € 12.000,- in, hiervan werden door SNS-Reaal maar liefst € 4.800,- aan kosten ingehouden.

Volgens de directie van SNS-Reaal is er een kosten compensatie uitgekeerd van € 88,-. Voldoende volgens de directie, een gang naar de rechter wordt afgewezen.

Het lijkt ons toch wel erg mager de compensatie.

Er zijn nu nog zo'n 400.000 woekerpolissen bij SNS-Reaal.

Heeft u een SNS-Reaal beleggingspolis, dan is het raadzaam om de polis goed te bekijken en desnoods een klacht in te dienen bij het klachteninstituut Kifid in Den Haag of de gang naar de rechter overwegen.

Het Kifid en de rechter hebben eerder uitspraken gedaan ruim in het voordeel van de consument in kwesties tegen Aegon en Nationale Nederlanden.

Voor overleg kunt u natuurlijk altijd kontakt opnemen met een onafhankelijk adviseur.

reactie toevoegen

 
UW NAAM EN BEDRIJFSNAAM BIJ UW REACTIE
Als vakblad kiezen wij ervoor om de dialoog met open vizier aan te gaan en met respect voor iedereen die aan deze dialoog wil meedoen. In dit kader wordt bij een reactie je naam en bedrijfsnaam vermeld.
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.

overig nieuws

  • CLIËNT BOORT VERGEEFS REISPOLIS AAN

    Wie op reis naar de tandarts moet, kan de kosten daarvan niet claimen op de reispolis als sprake is van achterstallig gebitsonderhoud. Dat oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2017-370.

  • "HYPOTHEEKPOLIS HAD MAKKELIJK KUNNEN WORDEN OMGEZET IN SPAARHYPOTHEEK"

    "Hoe eenvoudig hadden veel hypotheekpolissen niet omgezet gekund naar spaarhypotheken!" Zo reageert Albert van der Poll (Van der Poll Financiële Diensten) op de VVP-stelling van deze week: 'Verzekeraars moeten eindelijk schoon schip maken in woekerpolisaffaire'. 

  • PENSIOEN: BEPERK HET AANTAL KEUZES

    Vereenvoudigen keuzes en inspelen op intuïtie leidt tot betere pensioenkeuzes, blijkt uit een literatuurstudie en internationale vergelijking door Henriëtte Prast (Tilburg University) voor Netspar.

  • DIRECTIEVOORZITTER MONUTA NEEMT AFSCHEID

    Gert-Hein de Heer zal eind 2017 afscheid nemen als directievoorzitter van Monuta Holding.

  • CLAIMSTICHTINGEN SUPERTROTS OP EERSTE GROTE SUCCES

    "Dit is het eerste grote succes voor de belangenorganisaties die al jarenlang strijden voor een oplossing." Dit schrijven Woekerpolis.nl, Consumentenclaim en Stichting Woekerpolisproces in een gezamenlijk persbericht over het compensatieakkoord dat zij hebben bereikt met Allianz. Aanmelden bij de belangenorganisaties met polissen van Allianz is vanaf vandaag niet meer mogelijk.

  • ALLIANZ BEREIKT AKKOORD MET CLAIMSTICHTINGEN

    Allianz heeft een akkoord bereikt met Woekerpolis.nl, Consumentenclaim en Stichting Woekerpolisproces over het tegemoetkomen van polishouders van beleggingsverzekeringen die in het verleden zijn verkocht. Alle polishouders die zijn aangesloten bij de drie claimstichtingen profiteren van de compensatieregeling. De tegemoetkoming verschilt per polishouder omdat elke individuele situatie anders is. Volgens de claimstichtingen gaat het om een substantiële vergoeding met een minimum van 500 euro per polis.

  • SLECHTS KWART VERZEKERAARS FORMULEERT DUURZAAMHEIDSDOELEN VOOR BELEGGINGSBELEID

    Slechts een kwart van de Nederlandse verzekeraars formuleert duurzaamheidsdoelstellingen voor het beleggingsbeleid. Dat blijkt uit onderzoek van de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO). 

  • NN START PROEF MET PREPAID AUTOVERZEKERING

    Nationale-Nederlanden en Vodafone starten een proef met de prepaid autoverzekering Bundelz. 

  • SWIM FOR TIM DINNER INMIDDELS VOLGEBOEKT

    Het Swim for Tim Dinner op 3 juli is inmiddels volgeboekt.

  • INHAALSLAG OUDEREN OP SOCIAL MEDIA

    Acht op de tien Nederlanders van 12 jaar of ouder maken gebruik van sociale netwerken als WhatsApp, Facebook of Twitter. De afgelopen jaren is het gebruik hiervan onder ouderen toegenomen, terwijl dit onder jongeren nauwelijks is veranderd. Dat meldt het CBS bij het verschijnen van de publicatie ICT, Kennis en Economie 2017.

Meer nieuws...