quote

"Steeds meer zogenaamde #onafhankelijk adviseurs zitten bij de #aov #maatschappij op schoot..." Arnoud Wennekus op LinkedIn

stelling

"Verzekeraars moeten eindelijk schoon schip maken bij woekerpolissen"

nieuws

"ADVISEUR MOET ONAFHANKELIJK LABEL KUNNEN WAARMAKEN"

Het gesprek dat hij onlangs had met Michiel Denkers, hoofd Toezicht AFM, heeft adviseur Ozewald Wanrooij niet de gewenste duidelijkheid kunnen verschaffen. "In plaats van concreet actie te ondernemen, kiest de AFM ervoor het gesprek met ABN Amro aan te gaan." Volgens Denkers zijn klanten er niet bij gebaat als een aanbieder (zoals ABN Amro) zijn loket voor een adviseur sluit. "Een onafhankelijk adviseur moet zijn onafhankelijke label in de praktijk kunnen waarmaken." Klik HIER voor het complete VVP-verslag van het gesprek tussen Wanrooij en Denkers.


20 februari 2014

Duidelijkheid kreeg Wanrooij slechts op een aantal punten, bijvoorbeeld toen Denkers zijn visie gaf op de toegankelijkheid van het brede marktaanbod van producten. "Laat helder zijn dat ik er voorstander van ben dat een onafhankelijk adviseur zijn onafhankelijke label in de praktijk moet kunnen waarmaken. Om dat te kunnen moet hij het brede marktaanbod kunnen vergelijken, maar ook namens de klanten daar toegang toe hebben om het gewenste product voor zijn klant te regelen."

Volgens Wanrooij staat het protectionistische beleid van aanbieders nu juist het gewenste brede onafhankelijk advies in de weg. Het standpunt van Denkers staat volgens hem om die reden lijnrecht tegenover dat van ABN Amro, in het conflict met Neutralis. Daarop stelt Denkers: "In principe valt dit onder de contractvrijheid tussen partijen. Dat neemt niet weg dat wij hierover, in algemene zin, wel in gesprek gaan met partijen op het moment dat wij constateren dat er dingen gebeuren waarmee het klantbelang niet is gediend. Een klant is er niet bij gebaat dat een willekeurige aanbieder zijn loket voor een adviseur sluit. De adviseur kan dan niet meer namens zijn klant het onderhoud aan de producten van deze aanbieder plegen, waardoor de klant er vervolgens dus alleen voor staat. Als we het met elkaar hebben over het
klantbelang centraal stellen, dan past dit niet."

Na afloop toonde Wanrooij zich enigszins teleurgesteld. "De enige actie die de AFM toezegt is dat zij een stevig gesprek zal aangaan met ABN Amro en andere individuele marktpartijen die op dit onderwerp uit de pas lopen." Het standpunt van de AFM - dat dit een zaak tussen de marktpartijen betreft - vindt Wanrooij onbegrijpelijk. "Het is fijn dat de AFM mijn visie deelt, maar concreet schiet ik daar niets mee op. Als het op sturing aankomt, blijkt de toezichthouder slechts een uitvoerende partij te zijn die zegt zelf niet aan de knoppen te kunnen draaien."

reacties

Chris de Bruin / Bureau mr. de Bruin - Amerongen

Oordelend vanaf de zijlijn, denk ik dat het standpunt van de AFM juist is en dat we in dit geval al heel blij mogen zijn dat de AFM richting ABN een signaal afgeeft. Alle beetjes helpen tenslotte. Het is juist dat het basisprincipe is dat er contractsvrijheid bestaat in ons rechtssysteem. Op basis daarvan besluiten partijen zelf of ze wel of niet met elkaar in zee gaan en zo ja op welke voorwaarden.

Dat gezegd hebbend ben ik er - mét Ozewald - een fervent voorstander van dat er publiekrechtelijke wetgeving komt die op dit punt aan die contractsvrijheid een einde maakt. Het is niet meer van deze tijd dat sommige aanbieders voor adviseurs niet bereikbaar zijn.

Dit overlaten aan de marktwerking zie ik niet tot succes leiden. Wellicht dat een enkele aanbieder ervoor overstag zal gaan, maar er zullen er blijven die hun poorten naar eigen inzicht gesloten houden. Daar is maar één antwoord op en dat is wetgeving. Ik heb al eerder aangekondigd mij hier hard voor te willen maken, maar de tijd heeft mij ontbroken. Ik zal het weer oppakken.

Collegiale groet,

Chris de Bruin.

Jeffrey Leichel / www.stichting-odin.nl

Beste Ozewald, met de bevestiging van Denkers op zak dat hij vindt dat het klantbelang niet centraal wordt gesteld, heb je volgens mij een mooie basis om naar de Autoriteit Consument & Markt en Consumentenbond te stappen. Het is duidelijk dat de rol van AFM in deze discussie beperkt is. Ik vind het ook wel logisch dat het moderne intermediair, die duidelijk naast de klant staat, zich, samen met zijn klant, veel meer richt op de ACM ipv de AFM voor onderwerpen als gelijk speelveld. Dat is qua boodschap richting consument ook sterker en duidelijker. Hoop dat het je verder helpt.

reactie toevoegen

 
UW NAAM EN BEDRIJFSNAAM BIJ UW REACTIE
Als vakblad kiezen wij ervoor om de dialoog met open vizier aan te gaan en met respect voor iedereen die aan deze dialoog wil meedoen. In dit kader wordt bij een reactie je naam en bedrijfsnaam vermeld.
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.

overig nieuws

Meer nieuws...