quote

"Ongelooflijk! Banken die klagen over kosten toezicht terwijl winsten stijgen" Ewald Engelen (financieel geograaf, politicus en publicist) op twitter

stelling

"Evaluatieonderzoek 'markteffecten provisieverbod complexe producten' negeert de innovatieslagen die zijn gemaakt"

nieuws

MARKT VOOR HYPOTHEEKADVIES KRIMPT VERDER

De totale verdiensten in de markt voor hypotheekadvies zijn in zes jaar tijd gedaald tot minder dan 15 procent van het pré-crisis niveau. En de krimp is nog niet ten einde, schrijft IG&H in de Hypotheken Update over het eerste kwartaal van 2014. "De totale verdiensten voor hypotheekadvies komen de eerstvolgende jaren nog verder onder druk."


19 mei 2014

Het aantal adviestrajecten daalde van 550.000 (voor de crisis) naar rond de 140.000 nu. Bovendien daalde de prijs per transactie in dezelfde periode van gemiddeld € 5.000 naar € 2.250. Daarmee daalde de totale verdiensten tot minder dan 15 procent van het pré-crisis niveau. IG&H wijst op drie ontwikkelingen die de verdiensten de komende jaren verder onder druk zullen zetten:

  • Toenemende prijsconcurrentie op adviestarieven. Sinds het ingaan van het provisieverbod zijn tarieven stevig gedaald, ook door toegenomen zelfwerkzaamheid van klanten.
  • Sterk toegenomen transparantie van prijs en geleverde kwaliteit door reviews op bijvoorbeeld Advieskeuze.nl en Independer.nl.
  • Vraaguitval door opkomst van execution only en digitaal advies dat klanten een alternatief biedt voor het inwinnen van hypotheekadvies. Hoewel er sinds enkele kwartalen sprake is van een stijging van het aantal transacties, zullen hypotheekadviseurs hier volgens IG&H slechts in beperkte mate van profiteren.

 

Sleutel voor succes

Uit het Trendsonderzoek dat IG&H samen met TNS Nipo uitvoerde, blijkt dat de Net Promotor Score voor hypotheekadvies op dit moment negatief is. Volgens IG&H-directeur Bouwe Kuik bevat de sleutel voor succes in de huidige markt in elk geval vier ingrediënten:

  1. Persoonlijk ondernemerschap. Het echt in de markt zetten van advies als product en kansen zoeken in bijvoorbeeld de markt voor proactief en preventief beheer, waar kansen liggen voor samenwerking met aanbieders.
  2. Het neerzetten van klantbeleving (lees: een positieve NPS) is cruciaal voor het voortbestaan in een wereld waarin kwaliteit transparant is en er in toenemende mate een alternatief is voor advies.
  3. De stap naar digitalisering maken. Elke klantreis op weg naar een hypotheek begint online, adviseurs kunnen hierop inspelen door hun klanten online te ontmoeten en van de online mogelijkheden gebruik te maken in hun adviesprocessen.
  4. Processen strak trekken. Een combinatie van kostenreducties met het realiseren van voorspelbare kwaliteit, snelheid en gemak, zijn nodig om de dalende prijzen het hoofd te bieden.

reacties

Martin Schipper / Schipper & Schipper

5000 euro? Zeker alleen in 't Gooi geïnventariseerd. In deze hoek van het land (Oost-Groningen) waren dat echt wel de krenten uit de pap. Ik kan me niet herinneren wanneer ik dat op 1 transactie heb mogen verdienen.
Die 2250 is inderdaad een stuk reëler en dat is eerder meer dan minder als voorheen het geval was, gemiddeld.
Vrijdag nog een hypotheek van 55300 op een halfvrijstaand huis. Verdienste nu 1695, vroeger zou je dat nimmer hebben gered.
En dan nog wat: geen enkele klant in 2013 is via internet bij mij gekomen. Alleen maar mond-tot-mond reclame. Misschien is het goed als IG&H nuances aanbrengt in hun nogal randstedelijke uitkomsten?

reactie toevoegen

 
UW NAAM EN BEDRIJFSNAAM BIJ UW REACTIE
Als vakblad kiezen wij ervoor om de dialoog met open vizier aan te gaan en met respect voor iedereen die aan deze dialoog wil meedoen. In dit kader wordt bij een reactie je naam en bedrijfsnaam vermeld.
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.

overig nieuws

  • NIBUD KAATST BAL TERUG NAAR HYPOTHEEKVERSTREKKERS (4 reacties)

    “Een minder rigide omgang door hypotheekverstrekkers met schulden uit het verleden zou ook helpen”, aldus Marcel Warnaar van het Nibud op kop-munt.nl.

  • ONJUISTE MARKTWAARDE WONING LEIDT NIET TOT SCHADEVERGOEDING

    Het hanteren van een onjuiste marktwaarde van de woning in de administratie door ING leidt niet tot een schadevergoeding, omdat de consument geen schade heeft geleden, zo blijkt uit Uitspraak 2017-517 van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid).

  • CONSUMENT HEEFT RECHT, NIET DE PLICHT TOT BOETEVRIJE AFLOSSING

    Een bank kan er niet toe worden gehouden om de toekomstige boetevrije rente mee te nemen in haar berekening van de boeterente, zo blijkt uit Uitspraak 2017-514 van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid).

  • PETER PAUL BARTH NIEUWE DIRECTIEVOORZITTER KLAVERBLAD

    Peter Paul Barth wordt per 1 september benoemd tot algemeen directeur en voorzitter van de directie van Klaverblad Verzekeringen.

  • VERZEKERAARS WILLEN EXTRA INSPECTIES BIJ VEEHOUDERIJBEDRIJVEN (1 reactie)

    Naar aanleiding van recente stalbranden onderzoeken verzekeraars samen met het Verbond van Verzekeraars de mogelijkheden om extra risicogerichte inspecties uit te voeren bij veehouderijbedrijven.

  • AEGON HELPT 2.600 BEDRIJVEN MET LEENPLATFORM FUNDING CIRCLE

    Aegon is het Verenigd Koninkrijk een samenwerking aangegaan met Funding Circle. In de eerste 12 maanden worden naar schatting 2.600 bedrijven aan een financiering geholpen, waarmee tot 6.400 nieuwe banen worden gecreëerd.

  • ACHMEA SCHRIJFT WEER ZWARTE CIJFERS

    Achmea zag in het eerste halfjaar van 2017 het netto resultaat stijgen van -26 naar +171 miljoen euro. Dit voor een groot deel als gevolg van reductie van arbeidsplaatsen.

  • NN GROUP: GEZONDE BIJDRAGE VAN DELTA LLOYD

    "We zagen een gezonde bijdrage van 49 miljoen euro van Delta Lloyd", aldus Lard Friese, ceo van NN Group, over de eerste volledig geconsolideerde kwartaalresultaten voor NN Group en Delta Lloyd.

  • NEDERLANDSE BEDRIJVEN BETALEN FACTUUR BINNEN 46 DAGEN (1 reactie)

    Nederlandse bedrijven betalen hun factuur gemiddeld binnen 46 dagen. Daarmee behoort Nederland tot de absolute wereldtop als het gaat om snel betalen, aldus onderzoek van kredietverzekeraar Euler Hermes.

  • MEER GRIP OP VERZUIM: TIPS VOOR ADVISEURS

    De behoefte bij zowel adviseurs als werkgevers aan ondersteuning om de verzuimkosten te verlagen neemt toe. Hoe kunt u als adviseur het risico goed inventariseren en bepalen wat de beste oplossing is voor de klant om meer grip te krijgen op verzuim?

Meer nieuws...