quote

"Ongelooflijk! Banken die klagen over kosten toezicht terwijl winsten stijgen" Ewald Engelen (financieel geograaf, politicus en publicist) op twitter

stelling

"Evaluatieonderzoek 'markteffecten provisieverbod complexe producten' negeert de innovatieslagen die zijn gemaakt"

nieuws

VERZEKERAARS ZETTEN MES IN INBOEDELDEKKING

Het is afgelopen met de uitgebreide inboedelverzekeringen die verzekeraars jarenlang op de markt brachten. Mensen krijgen hierdoor plotseling te maken met flinke verhogingen van het eigen risico. Smartphones en tablets zijn nog maar beperkt verzekerd en voor consumenten-elektronica wordt minder lang de nieuwwaarde uitgekeerd. Aldus Independer.

 


25 augustus 2014

Tot voor kort breidden veel verzekeraars hun inboedeldekkingen steeds verder uit. Hierdoor konden mensen zich makkelijker verzekeren tegen bijvoorbeeld schade aan kapotgevallen smartphones, verloren sieraden of met koffie besmeurde laptops. Veel consumenten lieten zich hierdoor verleiden om tegen een kleine meerpremie zo’n uitgebreide dekking af te sluiten.
“Aan die trend is nu definitief een einde gekomen”, zegt Suzan Samson van Independer. “Mensen weten steeds beter wanneer ze kunnen claimen en dat doen ze ook. Verzekeraars droegen hier zelf aan bij met wervende reclamespotjes. De viltstifttekening van je dochtertje op de muur, kwijtgeraakte spullen en zelfs dingen die je zelf uit je handen laat vallen; de uitgebreide all-risk polis vergoedde de schade meestal wel. Dat beginnen verzekeraars nu in hun portemonnee te voelen. Verschillende partijen nemen daarom snel maatregelen en versoberen hun polisvoorwaarden op dat gebied. En dit is nog maar het begin. Als belangrijke verzekeraars hun voorwaarden zo beperken zullen andere partijen zeker volgen.”
Aegon verhoogde onlangs de premies en schrapte de dekking voor verlies. Klanten die schade aan consumentenelektronica niet laten herstellen bij een Aegon Schade Service-bedrijf moeten nu een eigen risico betalen.
Reaal introduceert in september eveneens een eigen risico maar dan meteen voor alle schades. Daarnaast beperkt de verzekeraar uitkeringen bij schade aan consumenten-elektronica, sieraden, overige kostbaarheden en contant geld. Ook verzekeraar Zelf verhoogde eerder het eigen risico, beperkte de dekking op sieraden en verkortte de nieuwwaarde-periode voor consumenten-elektronica.
 

reacties

Mark van den Broek / EFeM verzekeringen

Wat gek dat zowel Reaal als Zelf dat doen......Is toch allemaal dezelfde verzekeraar !!!!

Ken Yorukseven / FIZA Financiële Zaken

Biedt weer ruimte voor andere partijen om zicht te onderscheiden die het nog wel blijven bieden..... het kaf van het koren.

Wil Rotteveel / Rotteveel Verzekeringen & Hypotheken

Het zijn uiteraard slimme mensen die deze dekkingen bedacht hebben, doch echt logisch denken kunnen ze schijnbaar niet.
Dit was te verwachten, iedereen gaat claimen als er weer een nieuwe Iphone uitkomt etc..
Op manier gaat men slordigheid van mensen belonen. Middels verhoging van premies en/of eigen risico probeert men het nu weer in te dammen. Gevolg veel gezeur bij de adviseur, en veel fraude gevallen.
Slim bezig?

Ken Yorukseven / FIZA Financiële Zaken

Op zich niets mis mee met zo een verzekering, ik heb mijn laptop en mobiel ook al jaren verzekerd, zijn toch kostbare apparaten, en zoals met kostbare spullen hoort verzeker je het; kijk er zijn altijd mensen die misbruik ervan maken, maar dat is met alles zo, of het om een mobieltje gaat of om toeslag, wachtgeldregeling, salaris/bonus of een uitkering. Maar wil dit dan zeggen dat je het moet afschaffen ??? er is toch ook een elektronica dekking op de bedrijfspolis, dan wordt het begin van het einde.
Mijn idee is wel dat het inderdaad te goedkoop is, dus premie aanpassing lijkt me wel aan de orde.

Berend Tooms / Assurantiehuis Adviesgroep

Er wordt gefocust op deze items. Uiteraard vraag ik me ook wel eens af waar dat naar toe moet.
Veel van deze verzekeraars hebben hun zaakjes verre van op orde. Al decennia wordt er door velen van hen geen inboedelwaardemeter (IWM) meer gezonden.
Mooi voorbeeld is een gezin (inmiddels 3 kinderen) nog verzekerd is op basis van een (zelf opgegeven) waarde van zo'n 18 jaar geleden, op basis waarvan inmiddels door een wijziging bij betreffende verzekeraar op basis van die over de duim opgave garantie tegen onderverzekering verstrekt is (10duizenden polissen schat ik). Op de polis nu (wel geïndexeerd) 23.780,- (Euro's). Incl. max €6.000 sieraden en €12.000 audiovisueel. Een nieuwe klant komt volgens de mij bekende gegevens op bijna 2,5 keer zoveel uit.
Ook nu weer 1 voor mij, andere verzekeraar. Opgave wel IWM in 2005, "verzekerde som" €28.000,- (incl dezelfde maxima), zou nu €52.450 moeten zijn. Te lui om een waardemeter te sturen dus en nieuwe klanten betalen zo maar 2 keer zoveel. Ook een puntje!
Met een juiste tariefstelling zou er zoveel meer mogelijk zijn. Blijft natuurlijk dat schade door vallen en andere gebeurtenissen op telefoons en tablets extreem is.

Wil Rotteveel / Rotteveel Verzekeringen & Hypotheken

Beste Ken,
Een verstandig mens verzekerd alleen die risico's die hij of zij niet kan of wil dragen. Dus heb ik een hoesje o.i.d. om mijn tablet en smartphone, voor minder dan € 20,--, en ben ik bewust waar ik ze neer leg.

reactie toevoegen

 
UW NAAM EN BEDRIJFSNAAM BIJ UW REACTIE
Als vakblad kiezen wij ervoor om de dialoog met open vizier aan te gaan en met respect voor iedereen die aan deze dialoog wil meedoen. In dit kader wordt bij een reactie je naam en bedrijfsnaam vermeld.
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.

overig nieuws

  • NIBUD KAATST BAL TERUG NAAR HYPOTHEEKVERSTREKKERS (1 reactie)

    “Een minder rigide omgang door hypotheekverstrekkers met schulden uit het verleden zou ook helpen”, aldus Marcel Warnaar van het Nibud op kop-munt.nl.

  • ONJUISTE MARKTWAARDE WONING LEIDT NIET TOT SCHADEVERGOEDING

    Het hanteren van een onjuiste marktwaarde van de woning in de administratie door ING leidt niet tot een schadevergoeding, omdat de consument geen schade heeft geleden, zo blijkt uit Uitspraak 2017-517 van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid).

  • CONSUMENT HEEFT RECHT, NIET DE PLICHT TOT BOETEVRIJE AFLOSSING

    Een bank kan er niet toe worden gehouden om de toekomstige boetevrije rente mee te nemen in haar berekening van de boeterente, zo blijkt uit Uitspraak 2017-514 van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid).

  • PETER PAUL BARTH NIEUWE DIRECTIEVOORZITTER KLAVERBLAD

    Peter Paul Barth wordt per 1 september benoemd tot algemeen directeur en voorzitter van de directie van Klaverblad Verzekeringen.

  • VERZEKERAARS WILLEN EXTRA INSPECTIES BIJ VEEHOUDERIJBEDRIJVEN (1 reactie)

    Naar aanleiding van recente stalbranden onderzoeken verzekeraars samen met het Verbond van Verzekeraars de mogelijkheden om extra risicogerichte inspecties uit te voeren bij veehouderijbedrijven.

  • AEGON HELPT 2.600 BEDRIJVEN MET LEENPLATFORM FUNDING CIRCLE

    Aegon is het Verenigd Koninkrijk een samenwerking aangegaan met Funding Circle. In de eerste 12 maanden worden naar schatting 2.600 bedrijven aan een financiering geholpen, waarmee tot 6.400 nieuwe banen worden gecreëerd.

  • ACHMEA SCHRIJFT WEER ZWARTE CIJFERS

    Achmea zag in het eerste halfjaar van 2017 het netto resultaat stijgen van -26 naar +171 miljoen euro. Dit voor een groot deel als gevolg van reductie van arbeidsplaatsen.

  • NN GROUP: GEZONDE BIJDRAGE VAN DELTA LLOYD

    "We zagen een gezonde bijdrage van 49 miljoen euro van Delta Lloyd", aldus Lard Friese, ceo van NN Group, over de eerste volledig geconsolideerde kwartaalresultaten voor NN Group en Delta Lloyd.

  • NEDERLANDSE BEDRIJVEN BETALEN FACTUUR BINNEN 46 DAGEN (1 reactie)

    Nederlandse bedrijven betalen hun factuur gemiddeld binnen 46 dagen. Daarmee behoort Nederland tot de absolute wereldtop als het gaat om snel betalen, aldus onderzoek van kredietverzekeraar Euler Hermes.

  • MEER GRIP OP VERZUIM: TIPS VOOR ADVISEURS

    De behoefte bij zowel adviseurs als werkgevers aan ondersteuning om de verzuimkosten te verlagen neemt toe. Hoe kunt u als adviseur het risico goed inventariseren en bepalen wat de beste oplossing is voor de klant om meer grip te krijgen op verzuim?

Meer nieuws...