quote

"Ongelooflijk! Banken die klagen over kosten toezicht terwijl winsten stijgen" Ewald Engelen (financieel geograaf, politicus en publicist) op twitter

stelling

"Evaluatieonderzoek 'markteffecten provisieverbod complexe producten' negeert de innovatieslagen die zijn gemaakt"

nieuws

VRAAGTEKENS BIJ TRANSPARANTIE BONUS-MALUSSYSTEEM

Vanaf dit jaar zijn autoverzekeraars begonnen met het transparanter maken van het bonus-malussysteem. Ook moeten zij de verzekerde informeren over het aantal zuivere schadevrije jaren. In de jaarlijkse Productrating voor autoverzekeringen constateert MoneyView dat het nog de vraag is of een consument nu weet wat hij ‘koopt’.


25 augustus 2014

"Veel consumenten zijn vaak het hele jaar door op zoek naar koopjes, aanbiedingen als ‘tot 50 procent korting’ zien ze dan ook graag. Dergelijke verleidelijke kreten worden ook bij het aanprijzen van autoverzekeringen gebruikt in de vorm van ‘tot 80 procent BM-korting’. Waar dit voor een paar schoenen een interessant lokkertje kan zijn, is dat voor een autoverzekering geenszins het geval", aldus MoneyView. "De rekensom bij een afgeprijsd paar schoenen 100 euro met 50 procent korting naar 50 euro is snel gemaakt. De oorspronkelijke prijs en de korting zijn ten slotte bekend. De premie van een autoverzekering exclusief BM-korting wordt daarentegen vooraf niet getoond. Daarnaast zal, afhankelijk van het aantal schadevrije jaren, de BM-korting ieder jaar veranderen. Het is daardoor bijzonder lastig om überhaupt een rekensom te maken. Er kunnen daarom grote vraagtekens worden gezet bij de vraag of een consument weet wat hij ‘koopt’."


Kwaliteit en prijs

Voor de ProductRating Kwaliteit springt Allsecur eruit: zowel bij Volledig Casco, Beperkt Casco als WA staat de online verzekeraar in de top-drie met vijf sterren. Vijf sterren voor kwaliteit zijn er ook voor ANWB en Ohra bij Volledig Casco, Ohra en Onna-Onna voor Beperkt Casco en ANWB en Onna-Onna bij WA-dekking. Op het gebied van prijs komen Lancyr, PolisVoorMij en Univé als voordeligste aanbieders bij Volledig Casco uit de bus. Bij Beperkt Casco zijn er vijf sterren op het gebied van prijs voor PolisVoorMij, Witgeld.nl en Verzekeruzelf.nl. De voordeligste aanbieders van WA-dekkingen zijn Onna-Onna, Witgeld.nl en Verzekeruzelf.nl.

reacties

Paul Schoo / Platter-Schoo

Vreemd dat het bij de productrating kwaliteit uitsluitend om DirectWriters gaat. Ik heb zo vraagtekens bij de rol van MoneyView.

Berend Tooms / Assurantiehuis Adviesgroep

Wij lezen al jaren met belangstelling deze informatie, maar meer dan eens vraag je je af waar het eea echt op gebaseerd is. Soms zijn er producten, waarvan wij weten dat er geen betere zijn (vaak geen direct writers), maar blijkt dat die dan toch niet voor komen in de vergelijking. Wat daar dan de reden van is?? Ik denk dat een langere lijst (niet alleen een top3) een aanrader kan zijn?

Peter Veldhuizen / Veldhuizen en Partners

Autoverzekering is echt maatwerk, maar absoluut niet transparant door het blackbox tarief. Daar hoor je MoneyView niet over en ook over de kater die je kan krijgen na een onverhoopte schade, zeker als je net niet de max. bonus van 80-% hebt. Ik val na een schade maar 10% achteruit.!!!! € 400- premie wordt dan wel € 600,-, 50% meer dus. Waarom hebben Allianz en London verzekeringen vaak wel een eigen risico, ook bij (w.a. extra) schadesturing en Allsecur niet? Allianz wil van meerdere walletjes snoepen en verzekerden van het intermediair worden gevoelsmatig (vind ik), een B kwaliteit service verstrekt.

Martin Koot / MoneyView Research

@Paul: ook ons valt het op dat direct-writers goed scoren op de kwaliteitsladder - al jarenlang overigens. Dat komt met name doordat zij een aantal voor de consument belangrijke aspecten beter voor elkaar hebben dan de intermediaire producten, o.a. betere regeling mbt opzegtermijnen en vervangingswaarde. Aan de andere kant bieden intermediairproducten vaak meer maatwerkmogelijkheden, maar die hebben een lagere weging.
Wij sturen hier uiteraard niet in. De werking van de productrating en de criteria staan gewoon op internet: http://www.specialitem.nl/Default.aspx?pagina=Techniek_achter_de_ProductRating. Volledig transparant dus!

@Berend: wij publiceren alleen de top 3. In onze software (ProductManager voor verzekeraars, Advisa voor intermediair) is alles terug te vinden. In Advisa is alleen autoverzekeringen (nog) niet opgenomen, omdat we er vanuit de markt relatief weinig vraag naar hebben gehad. Het zit wel in de planning om meer schadeverzekeringen toe te gaan voegen.
En 'beter' is een lastige term: wij stellen de criteria en de weging ervan vast met behulp van gebruikerspanels en consumentenvertegenwoordigers en herijken deze nagenoeg jaarlijks. Zo houden wij onze objectiviteit in stand.

Met groet,
MoneyView

Martin Koot

Martin Koot / MoneyView Research

@Peter:
"Daar hoor je MoneyView niet over"... daar gaat nou juist het grootste deel van ons Special Item over...

Paul Schoo / Platter-Schoo

@Martin. Zou het dan niet van een objectievere insteek getuigen wanneer MoneyView niet klakkeloos publiceert maar de nuances evenveel aandacht geeft? Zoals het gebrek aan maatwerk bij die DirectWriters en juist de toegevoegde waarde van de maatwerkspecialisten, het intermediair. Nu lijkt het erg op goedkoop scoren. Dat zaait twijfel over de integriteit van MoneyView. Ik had jullie hoger zitten. Overigens kun je zo transparant zijn als een glazendeur met 7 sloten, wanneer je die deur vervolgens via allerlei barrières aan het zicht onttrekt schieten we er nog niets mee op. Wat ik hiermee bedoel is dat je weliswaar op internet van alles kunt publiceren, maar de consument neemt echt die moeite niet dat allemaal na te lezen. Transparantie door nuancering van krantenkoppen heeft meer effect voor de objectiviteit die jullie nastreven. Uiteindelijk ontleent MoneyView zijn bestaansrecht aan verdieping en nuancering en die vindt de consument alleen via het intermediair met of zonder de inspanningen van MoneyView.

Albert van der Poll / Van der Poll Financiële Diensten

De constatering dat verzekeraars blijkbaar hun "beste" product niet via intermediair in de markt willen zetten, maar hierbij kiezen voor de webshop is een mooie eye-opener. Ook de voordelige labels hebben een risicodrager die niet zelden tientallen procenten minder premie rekent dan de provinciale tak. Met de mond steeds maar belijden hoe belangrijk het intermediair wel niet is, maar datzelfde intermediair gebruiken als melkkoe om online betere producten en een lagere premie aan te bieden. Of kijk ik er dan te pessimistisch naar? Ik ben wel benieuwd hoe de wereld er uitziet als de kleine intermediairs allemaal via een stuk of 10 supervolmachten werken voor de overgebleven 6-10 verzekeraars, die kant lijkt het wel op te moeten gaan. Is dat straks niet een bijzonder innige verstrengeling dan wel verwurging?

Martin Koot / MoneyView Research

@Paul: een basisvereiste van objectiviteit is toetsbaarheid - dat is wat wij bieden door onze methodiek en criteria te publiceren. Er zijn veel andere 'keurmerken' waar het een stuk schimmiger is... Waarbij ik het met je eens bent dat de gemiddelde consument eerder op krantenkoppen afgaat dan op genuanceerde artikelen, laat staan zich verdiept in de totstandkoming van bijvoorbeeld een productwaardering. Als je onze publicaties volgt, dan zul je zien dat we die nuance altijd proberen aan te brengen. Bovendien zeggen algemene productwaarderingen zeker niet alles: het gaat erom dat een product ook echt past bij een consument. Daar speelt het intermediair een belangrijke rol in: wij wijzen daar ook zeer geregeld op. En vandaar ook onze ambitie om méér producten ook echt objectief vergelijkbaar te maken in onze adviseurs-applicaties.

Je beeld van 'goedkoop scoren' herken ik dus niet zo. Het is zoals het is: al een aantal jaar op een rij komen direct verkrijgbare autoverzekeringen beter uit onze wegingen dan andere producten. Tenzij iemand ons kan overtuigen dat onze methodiek niet klopt - en reken maar dat we zeer kritisch gevolgd worden door nagenoeg elke verzekeraar in Nederland. Dat vinden we ook prima, het houdt ons scherp in ons werk.

Wil Rotteveel / Rotteveel Verzekeringen & Hypotheken

Beste Martin,
Mooi verhaal van je, doch de vraag nu naar boven, welke info geeft diezelfde verzekeraar aan jullie?
En willen zij dat ook zo openhartig verstrekken van de Intermediair polissen?

Martin Koot / MoneyView Research

@Wil: ja hoor. Los van wat de verzekeraar ons geeft, halen we het ook zelf: we verzamelen continue de meest recente polisvoorwaarden en doen onze eigen research. Kijk maar eens op http://www.pvwo.nl.

Wil Rotteveel / Rotteveel Verzekeringen & Hypotheken

Martin,
Ok, dank je. Is heel nuttig.

reactie toevoegen

 
UW NAAM EN BEDRIJFSNAAM BIJ UW REACTIE
Als vakblad kiezen wij ervoor om de dialoog met open vizier aan te gaan en met respect voor iedereen die aan deze dialoog wil meedoen. In dit kader wordt bij een reactie je naam en bedrijfsnaam vermeld.
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.

overig nieuws

  • NIBUD KAATST BAL TERUG NAAR HYPOTHEEKVERSTREKKERS (1 reactie)

    “Een minder rigide omgang door hypotheekverstrekkers met schulden uit het verleden zou ook helpen”, aldus Marcel Warnaar van het Nibud op kop-munt.nl.

  • ONJUISTE MARKTWAARDE WONING LEIDT NIET TOT SCHADEVERGOEDING

    Het hanteren van een onjuiste marktwaarde van de woning in de administratie door ING leidt niet tot een schadevergoeding, omdat de consument geen schade heeft geleden, zo blijkt uit Uitspraak 2017-517 van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid).

  • CONSUMENT HEEFT RECHT, NIET DE PLICHT TOT BOETEVRIJE AFLOSSING

    Een bank kan er niet toe worden gehouden om de toekomstige boetevrije rente mee te nemen in haar berekening van de boeterente, zo blijkt uit Uitspraak 2017-514 van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid).

  • PETER PAUL BARTH NIEUWE DIRECTIEVOORZITTER KLAVERBLAD

    Peter Paul Barth wordt per 1 september benoemd tot algemeen directeur en voorzitter van de directie van Klaverblad Verzekeringen.

  • VERZEKERAARS WILLEN EXTRA INSPECTIES BIJ VEEHOUDERIJBEDRIJVEN (1 reactie)

    Naar aanleiding van recente stalbranden onderzoeken verzekeraars samen met het Verbond van Verzekeraars de mogelijkheden om extra risicogerichte inspecties uit te voeren bij veehouderijbedrijven.

  • AEGON HELPT 2.600 BEDRIJVEN MET LEENPLATFORM FUNDING CIRCLE

    Aegon is het Verenigd Koninkrijk een samenwerking aangegaan met Funding Circle. In de eerste 12 maanden worden naar schatting 2.600 bedrijven aan een financiering geholpen, waarmee tot 6.400 nieuwe banen worden gecreëerd.

  • ACHMEA SCHRIJFT WEER ZWARTE CIJFERS

    Achmea zag in het eerste halfjaar van 2017 het netto resultaat stijgen van -26 naar +171 miljoen euro. Dit voor een groot deel als gevolg van reductie van arbeidsplaatsen.

  • NN GROUP: GEZONDE BIJDRAGE VAN DELTA LLOYD

    "We zagen een gezonde bijdrage van 49 miljoen euro van Delta Lloyd", aldus Lard Friese, ceo van NN Group, over de eerste volledig geconsolideerde kwartaalresultaten voor NN Group en Delta Lloyd.

  • NEDERLANDSE BEDRIJVEN BETALEN FACTUUR BINNEN 46 DAGEN (1 reactie)

    Nederlandse bedrijven betalen hun factuur gemiddeld binnen 46 dagen. Daarmee behoort Nederland tot de absolute wereldtop als het gaat om snel betalen, aldus onderzoek van kredietverzekeraar Euler Hermes.

  • MEER GRIP OP VERZUIM: TIPS VOOR ADVISEURS

    De behoefte bij zowel adviseurs als werkgevers aan ondersteuning om de verzuimkosten te verlagen neemt toe. Hoe kunt u als adviseur het risico goed inventariseren en bepalen wat de beste oplossing is voor de klant om meer grip te krijgen op verzuim?

Meer nieuws...