quote

"Banken behandelen klanten met een hypotheek helaas te vaak als een melkkoe" Bart Combée (Consumentenbond)

stelling

"Hypotheekverstrekkers gaan veel te halsstarrig om met BKR-registraties"

nieuws

CONCRETE SUGGESTIE VOOR VERBETERING PROVISIEVERBOD

VVP maakte vorige maand met een aantal verzekeraars een tussentijdse balans op van het provisieverbod. Focus was: welke verbeteringen zijn nodig ten aanzien van klant én sector. Op vvponline ontstond een levendige discussie. Adviseur Albert van der Poll van Van der Poll Financiële Diensten stuurde de redactie van VVP een concrete suggestie.


12 september 2014

Van der Poll: "Ik ervaar dat de initiële advieskosten als (te) hoog worden ervaren en vaak ook door de consument worden gerelateerd aan de prijs van het product. Het advies wordt nog niet als een op zichzelf staand 'product' ervaren. Een advies van een paar honderd euro wordt dan gerelateerd aan een premie van 10 euro per maand en is dan dus duur. Wat mij betreft zou de betaling over een langere periode gespreid kunnen worden, van bijvoorbeeld vijf jaar. Dat hadden we vroeger met de retourprovisie toch eigenlijk ook, en daar piepte niemand over. Mijn hypotheekadvies van 2.000 euro kan nu in 24 termijnen betaald wat toch een flink maandbedrag is, terwijl je op je klompjes aanvoelt dat steeds meer mensen de kosten niet meer kunnen mee financieren. Is dat vijf jaar dan is het veel draaglijker in de maand. Het moet natuurlijk allemaal wel kunnen qua cashflow en zo, en je krijgt een debiteurenrisico. Maar een uitvaartadvies- en bemiddeling kost dan bijvoorbeeld 250 euro verdeeld over vijf jaar is zo’n 4 euro per maand."

Van der Poll is van mening dat de beste oplossing zou zijn dat die kosten die de adviseur met de klant is overeengekomen als een tijdelijke opslag op de premie zou kunnen worden betaald. "Ik verwacht dat dat een brug te ver is. Betaling via verzekeraars zal politiek tot ondraaglijke jeuk leiden. Maar een rentevrije spreiding van advieskosten zou wel kunnen."

Volgens Van der Poll is ook een transparante opslag over de looptijd mogelijk, ook al leidt dit tot dezelfde problematiek. "Gaat de verzekeraar incasseren dan heb je denk ik een politiek probleem. Mijn bezwaar hiertegen is ook dat het dan wel erg lang gaat duren voor je de advieskosten terug hebt verdiend. Productlooptijden van 20-30 jaar waarbij de advieskosten gespreid worden betaald? De meeste werkzaamheden zitten aan het begin. Moet ik dan die kosten over dertig jaar ontvangen? De meeste producten lopen niet tot het eind, dan krijg je dus telkens steeds je advieskosten niet volledig betaald."

Iets anders wat moet worden opgelost is het advies-zonder-product, aldus Van der Poll. "Alle oplossingen die nu worden aangedragen - vooral vanuit verzekeraars - gaan er toch wel vanuit dat er een product tot stand komt, waardoor er een verzekeraar in beeld is die eventueel de incasso kan gaan doen inclusief beloning intermediair. Ik heb dit jaar al twee hypotheken waarbij ik het gehele hindernisparcours al had afgelegd en op de laatste hindernis struikel bij een geldverstrekker, na uitbrengen van een offerte. Dan heb ik 75-90 procent van de werkzaamheden verricht en in dit soort complexe zaken meer dan gemiddeld uren besteed. Hoe gaan we dan met de betaling van de advieskosten om? Er kan geen opslag op rente/premie worden gerekend. De consument ervaart het als ik heb niet gekregen waar ik om vroeg… en betaalt ook niet van harte."

Van der Poll hoopt dat er meer suggesties binnenkomen zodat er een positieve vruchtbare oplossingsgerichte sfeer ontstaat. "Het lijkt wel of we momenteel allemaal in een lichte depressie zitten."

Reacties en suggesties zijn welkom, eventueel ook naar vvp@nijgh.nl.

reacties

Berend Tooms / Assurantiehuis Adviesgroep

De discussie kan nog jaren duren, maar het probleem is van nu.
Het businessmodel "uitsmeren van de adviesvergoeding" klopt niet, dus onwerkbaar. De kosten worden nu gemaakt en daar moeten inkomsten tegenover staan.
Je roept in de supermarkt bij de kassa immers ook niet dat je elke maand 1/24 van je rekening af komt lossen. Of de kapper, bijvoorbeeld. Die zal wellicht 1/24 van mijn haar willen knippen en kom volgende maand maar terug voor nog 1/24. Enig idee hoe ik er na een paar maanden uit zal zien? En wat als ik in maand 7 of 8 niet meer kan of wil betalen........
Zoals ik al eerder aangaf... veel mensen zien alleen advies niet als een product, pas als er een oplossing op de mat valt (lees polis), dan wil men wellicht wel betalen, maar misschien nog steeds niet in 1 keer. 150,- advies, ik noem maar wat, en €8,- maandelijkse premie voor een uitvaartkostenverzekering. En dan nog, voordat je het woord uitvaartkosten in je mond neemt wel eerst een DVD uit laten nemen en met de klant doornemen om vervolgens een opdrachtbevestiging te laten ondertekenen. Voor een uitvaartkostenverzekering!! Had de klant al niet het idee met een criminele organisatie van doen te hebben, dan krijgt hij/zij op dat moment wel.
Dit systeem kennen we al sinds 1833 of zelfs al daarvoor, dat ga je niet zo maar wijzigen. Wat dan nu wel? We zijn vwb uitvaart en risico te ver doorgeslagen. Pensioen en hypotheek (hoewel....) kan ik me wel voorstellen, maar dit is soms krankzinnig.
Dan lees ik dat uitvaart weer op de kaart staat. Wishful thinking? Ik kan het niet ontdekken, ook niet bij collega's net zoals risico. We blijven dood gaan (wellicht ietsjes later), maar wie gaat dan de rekening betalen? het is wachten tot de effecten hiervan de voorpagina gaan halen.

Jurjen Oosterbaan Martinius / Bureau D & O

Jammer dat redactie dit zo oppakt. Nu gaan we allemaal weer wat roepen. In plaats van eens naar elkaar te luisteren. Daarvoor moet je bij elkaar komen en eerst eens bespreken of en zo ja welke problemen er zijn. Vervolgens kun je met elkaar gaan nadenken over een oplossing.
Het alleen maar lopen roepen dat iets niet goed is, is zinloos.

Als er alsnog een serieus alternatief komt zal ik graag participeren

Albert van der Poll / Van der Poll Financiële Diensten

@ Berend, we moeten kijken naar mogelijke verandering op grond van de situaties waar het nu niet goed loopt, de positieve punten van de verandering behouden, en daarbij rekening houden met de mogelijkheid dat het zo blijft als het nu is. Ik maak me dan druk om de betaalbaarheid en bereikbaarheid van advies, omdat ik denk dat een grote groep buiten de boot valt. Maar ik hoor net van een collega de tekst: moet je eens kijken waar "ze" allemaal wel geld voor hebben!

Een werkster kost 37,50 per week, en dan is 15-25 euro per maand voor de financiële huisarts/specialist te veel? Dat is ook weer waar. Dan moeten we meer onze toegevoegde waarde aantonen.

Berend Tooms / Assurantiehuis Adviesgroep

Die van de om het jaar (WK en EK) nieuw aan te schaffen 1,5 meter platte buis aan de muur en geen geld voor advies (of andere nuttige zaken).... die ken ik wel.
Die 15-25 euro van jou kan normaal gesproken niet uit, al zou je je alleen maar beperken tot de meest, in alle realiteit, van jou te verwachten noodzakelijke dienstverlening.
Die met die toegevoegde waarde is een beetje kip-ei verhaal. Als jij een goedkopere (dé goedkoopste) uitvaartkosten- of OVRverzekering kan vinden, mag jij de zaak doen. Dus eerst presteren (toegevoegde waarde is een lage premie) en dan maar eens kijken wat je er voor gaat rekenen. Niet eerst het advies en dan of je wel of niet koopt (een product) maakt niet uit, een rekening. Dus verhaal kapper. Ik laat het knippen en dan loop ik er week mee rond en afhankelijk van de reacties ga ik misschien betalen. Hoeveel van die kappers ken jij?
Ik ben bang (negatief of realist?) dat we er niet uitkomen. Dan roept men "abbo's", al dan niet icm provisie. Want als je een abbo hebt, dan kun je alles. Nou... je hebt ongeveer 2 soorten abbo's. Bij de één betaal je teveel, ook voor zaken die je niet afneemt en wellicht nooit af zult nemen en je hebt ze, met alle respect, zoals jij en dat kan dus niet uit (vind ik). Heb ik het nog even niet over de abbo's + provisie....
Zoals Jurjen voorstelt om eens om tafel te gaan zitten. Goed idee, maar met welk doel? Een oplossing zie ik niet heel snel, ik hoor ze ook niet, maar wellicht moet ik mij laten verrassen?

Jeffrey Leichel / www.stichting-odin.nl

Ik wil hier ook graag een bijdrage leveren. Ik denk juist dat we van de eenmalige betalingen af moeten. Je kunt misschien een oplossing bedenken voor gespreid betalen, maar ik denk dat de beloning over een hele andere boeg moet worden gegooid. En dat is een vast bedrag per maand, waar alles in zit (afhankelijk van woonsituatie, inclusief schade). Bovenop het vaste abonnement (algemeen financieel abonnement: AFA), kun je extra modules selecteren (IB aangifte – administratiehulp – schuldenbeheer, FLP, etc). Adviseur mag maximaal 500 klanten hebben. Heeft iemand een hypotheek nodig, dan wordt dat verder zonder kosten gedaan. Het AFA is fiscaal aftrekbaar als je bij een ONafhankelijk kantoor zit, extra modules niet. Voor bijstandshuishoudens kan AFA worden gesubsidieerd. Consumentenbond, NIBUD, Politiek, AFM, Verbond etc. zouden dit intensief moeten promoten. Werkgevers zouden dit zelfs als arbeidsvoorwaarde kunnen aanbieden (dubbel fiscaal voordeel zoals vroeger met spaarloon doorstorten). Via advieskeuze.nl vindt door verplichte jaarlijkse beoordeling van AFA houders een natuurlijke selectie plaats. Inkomens boven bijvoorbeeld 100.000 euro moeten verplicht voor FFP-er kiezen.

Willem van Spronsen / Adire Pensioen & Advies

Een verhaal vol met suggesties. Of ze nu wel of niet concreet zijn. Albert meent het goed, hij spreekt ongetwijfeld op persoonlijke titel en niet op die van zijn brancheorganisatie Adfiz, of het nu wel of geen concrete sugesties zijn.
Ik sluit me aan bij de visie van Jurjen, het is jammer dat de redactie van VVP dit zo oppakt.

Michel Scheiuit / Profect Financieel Adviseurs

Laat die klant nou gewoon lekker zelf kiezen. De afgelopen jaren is er alleen maar voor hem beslist. Je moest eens weten hoeveel klanten het er niet mee eens zijn. Ze vinden het verhaal van transparantie prachtig. Totdat de (in liquiditeit interende) rekening wordt gepresenteerd. Dan hadden ze toch liever 5,- tot 10,- per maand meer betaald gedurende 30 jaar. En dan vertel je er bij dat de verzekeraar al die 360 maandopslagen op ėėn hoop veegt en jouw advies daarvan betaalt. Dan loopt er weliswaar een lijntje tussen adviseur en verzekeraar en zou er MISSCHIEN een schijn van belangenverstrengeling kunnen zijn maar ach, dat is ie wel gewend van alle andere producten (en adviezen) die hij koopt... Per slot van rekening kan hij zelf kiezen dus als ie die schijn niet wil dan betaalt ie zelf. In ėėn keer.

Albert van der Poll / Van der Poll Financiële Diensten

@ Jeffrey, een nieuwe lente en een nieuw geluid, maar zo betalen mensen vooraf voor wat ze mogelijk nooit gaan gebruiken. Ik heb in mijn schade abo een kortingsregeling (ik weet trouwens niet of dat wettelijk mag) voor advies over hypotheek pensioen etc. en modulaire opbouw.
@ Berend, ik heb berekend dat ik er aanzienlijk op vooruitga door die abo/totaalrelaties dus waar ik de afgelopen 25 jaar van provisie van heb geleefd weet ik dan ook niet ;-) Zijn julie trouwens 18/09 bij het federatiecongres, dan kunnen we misschien een pauzemoment gebruiken voor het zoeken van een geniale oplossing net als Berend zie ik die niet echt. En wij zijn wel ealisten.

Aad Bleukens / Bleukens Advies

Wellicht moet de conclusie zijn dat advies voor een groep mensen niet te betalen is. Dat zou natuurlijk jammer zijn, want juist de mensen met een kleine beurs hebben over het algemeen het meeste baat bij een goed financieel advies. Denk ook niet dat de overheid bij bedenken van het provisie verbod hier lang bij heeft stilgestaan.

Naar mijn idee is het vooral een probleem van voorlichting, informatie verstrekking, wij zijn met zijn allen blijkbaar onvoldoende in staat om dat wat wij doen, financieel advies geven, in het voordeel is van de klant en dat hiervoor betaalt moet worden.

Waarom begrijpt iedereen dat een belastingadviseur geld kost, een advocaat geld kost, een loodgieter geld kost en de wasmachine reparateur geld kost. Natuurlijk moppert iedereen over de hoogte van de rekening, maar iedereen snapt de kosten en betaalt de kosten.

Overigens niet iedereen kan kopen wat hij of zij wil. Ook dat moeten wij gaan begrijpen. Soms moet je tot de conclusie komen dat iemand gewoon geen klant kan worden, simpelweg omdat de financiën er niet zijn.

Maar vooral is het belangrijk om te leren hoe wij de klant uitleggen dat advies (waar de klant voordeel bij heeft) nu eenmaal geld kost.
Aad Bleukens

Albert van der Poll / Van der Poll Financiële Diensten

@ Aad, mijn inschatting is dat de consument ons - voorgelicht door RADAR Consumentenbond en scribenten als mevrouw Verdegaal - nog steeds positioneert als de polisverkoper uit de jaren '90. Aan zo'n sjacheraar (die je uit eigenbelang een polis probeert aan te smeren voor en torenhoge provisie die aan de strijkstok blijft hangen zodat ie van jouw centen naar de Malediven kan om de teneur maar even te pakken) wil niemand een vergoeding betalen. Zelfs geen 100- 200 euro voor een uitvaartverzekeringsadvies met een drie keer zo hoog eindkapitaal als het meest gesloten/verkochte product bij Independer. Gooi je toch 20.000 euro weg.

Laatst nog weer zo'n SP kamerlid: het lijkt mij niet dat tussenpersonen -Mind you zelfs GRATIS NIET- bij de oplossing van de woekerpolisaffaire zouden kunnen helpen, want zij hebben de klanten die polissen toch verkocht. Als dit het niveau is van de fine fleur van ons land, wat mag je dan van een consument verwachten?

Geert Sijbring / admicon Hypotheken en verzekeringen

Doordat de overheid zich steeds meer terug trekt ,om zijn burgers te beschermen voor financiële risico's zou je denken dat ze de financiële producten en advies laag drempel gemaakt zouden worden.
Maar het tegenovergestelde is waar.(Altijd bij de overheid)
Daarom ben ik nog steeds zo boos, en dit blijf ik ook. Geen eigen belang heb namelijk geen leven vergunning.
Maar ik zie bij klanten dat het niet verzekerd wordt.
Nu mijn oplossing bij hypotheken gewoon weer 106 procent financieren, en 6% extra aflossen in 5/10 jaar. dan komt de woning mark gewoon weer op gang. Bij andere producten gewoon laten betalen door de maatschappijen, die verdien genoeg om ons te betalen voor ons werk.
en dan een vaste vergoeding bij alle maatschappijen gelijkt, en goede controle van de overheid om te voorkomen dat sluiten om sluiten wordt voorkomen , doen ze eindelijk ook iets voor hun riante salarissen.
Als ze dit hadden gedaan waren we niet zover afgegleden als nu.
Maar nu het kalf is verdronken dempt met de put.( Paniek voetbal.)
Geert Sijbring

Jeffrey Leichel / www.stichting-odin.nl

@Albert,
Ik betaal ook mijn onderhoud ketel vooruit, en de krant en de verzekering en en een monteur die alleen maar komt kijken, en een surplus energie en muziekles voor de kinderen. Zeker niet in alle gevallen krijg ik bij tussentijds beëindigen dan (alle) geld terug. Vooruitbetalen is dus heel normaal en wordt meer geaccepteerd als je de klant ook structureel ondersteunt (en daar ligt de sleutel). Ik ben er de 18e inderdaad bij.

Otto Broertjes / Libro bv

Gewoon terug naar een vaste % (voor alle maatschappijen en intermediair) doorlopende provisie die geen perverse prikkel heeft. Zijn we gelijk van die adviseurs af die nog steeds langs de deur gaan om verzekeringen te verkopen.

Otto Broertjes / Libro bv

Gewoon terug naar een vaste % (voor alle maatschappijen en intermediair) doorlopende provisie die geen perverse prikkel heeft. Zijn we gelijk van die adviseurs af die nog steeds langs de deur gaan om verzekeringen te verkopen.

Albert van der Poll / Van der Poll Financiële Diensten

@ Berend, ik heb berekend dat ik er met abo systeem op vooruitga, dus waar ik de afgelopen 25 jaar dan van heb geleefd weet ik ook niet.. We kunnen misschien wel een basissetje van randvoorwaarden aangeven waaraan een model moet voldoen, en dan bepalen of het huidige systeem zo kan werken. BV jouw directe betaling of mijn gespreide betaling. Ik vind wel dat het minimaal zo moet zijn dat je als adviseur in een normale werkweek een fatsoenlijke beloning moet kunnen verdienen aan de relaties die je bedient. Ook als je alleen modale burgers adviseert. Ik ben benieuwd wie er vindt dat dat momenteel mogelijk is.

Kees Bergman / Kees Bergman Verzekeringen Hypotheken Pensioenen

Geachte redactie, geachte heer Vreeswijk. Ik ben het weer geheel met Jurjen eens. Zie de dicussie van 12 aug 2014. Waarom heeft u zich daar niet in de discussie gemengd en komt u nu met een uit deze discussie gehaald voorstel? Dit voorstel staat u waarschijnlijk aan. De discussie d.d. 12 aug 2014 was zeer gezond en zeker niet zielig. Ik ga verder geen argumenten aandragen. Ik denk, dat wij zowel voor- als tegenstanders ons de komende 3 jaar neer moeten leggen bij het decreet van de minister. Zorg, dat je je PE Plus haalt en nu ben ik het weer met Jurjen eens misschien nog wel dit jaar. Laten we wel proberen om het onzalige systeem van de PE plus opvolging een beetje menselijk te houden. Zorg, dat je met abonnementen of provisie je klanten goed bedient. Het zou trouwens goed zijn en de rust ten goede komen, wanneer Jurjen, redactie, directie verzekeraars en wie zich nog meer geroepen voelt om ook PE plus te halen.
Geachte redactie, ik vind wel, dat u op het ogenblik beter uw peilen kunt richten op gesubsidieerde self fulfilling prophecy van maatschappijen, wat betreft hun internetdistributie.

Jeffrey Leichel / www.stichting-odin.nl

Ik neem aan dat iedereen die aan deze discussie meedoet ook op de 18e aanwezig is (Federatie congres)? Kunnen we dan afspreken dat iedereen die een advieskantoor heeft en lid is van ADFIZ of CFD een groene sticker op zijn kleding plakt. Tegelijk neem je 5 groene stickers mee. Die geef je aan mensen die nog geen lid zijn, maar dat wel willen worden en je noteert hun contactgegevens en geeft die door aan CFD en ADFIZ. The Green Sticker Challenge kun je ook voortzetten op facebook en linkedin. En ook op elk branche event dat je nog bezoekt. Het voordeel is ook dat je dan direct kunt zien hoeveel advieskantoren eigenlijk "in the house" zijn. We gaan er van uit dat de niet advieskantoren zo integer zijn om niet in het geniep ook zo'n stikker te plakken.

Kees Bergman / Kees Bergman Verzekeringen Hypotheken Pensioenen

@jeffrey. Helemaal met je eens. Green sticker is goed initiatief. Ik ben al druk bezig op dit gebied. Wanneer adviseurs zelfs geen € 150,-- per jaar over hebben om zich te organiseren , dan moeten zij zich afvragen of het nog wel nuttig en nodig is om je in dit vak voort te bewegen. Jammer genoeg kan ik er de 18e niet bij zijn. Ik ben wel aangesloten bij een organisatie en ben ervan overtuigd, dat mijn vertegenwoordiger mijn belangen op goede wijze behartigt.

Albert van der Poll / Van der Poll Financiële Diensten

@ Jeffrey ik ben er, herkenbaar aan wit hanenpak met rode kam ;-) Onderdeel van het gesprek is toch denk ik ook waarom meer dan 80% van de adviseurs zich op generlei wijze representatief vertegenwoordigt voelt door één van de bracheorganisaties? De brancheorganisaties zijn betrokken bij de vorming van wet- en regelgeving, maar lijken niets goed te kunnen doen. Ik hoop dat ook de ongeorganiseerde adviseurs zich vanaf de zijlijn naar Zeist begeven voor deelname aan het overleg. Hoewel, zijn die wel lid van een assurantieclub? Ik wil wel een balletje opgooien over de gedachten die de ambtenaren hebben over adviseurs.

Kees Bergman / Kees Bergman Verzekeringen Hypotheken Pensioenen

@albert. Beste Albert, waarschijnlijk liggen de gedachten, die ambtenaren over adviseurs hebben.in dezelfde algemeenheden als die adviseurs over ambtenaren hebben. De enige manier om dit op te lossen voor de ambtenaren is om naar buiten toe te laten zien en te laten blijken, dat dit niet waar is. Dit geldt dus ook voor adviseurs

Albert van der Poll / Van der Poll Financiële Diensten

@ Kees, sorry ik doe weer twee dingen tegelijk, er is een stukje weggevallen: ik heb de indruk dat vrijwel alle ambtenaren via hun werkgever in een fijn collectief contract bij Centraal Beheer etc. zitten, en zelf geen enkele praktische ervaring hebben met een eigen echte adviseur, positief dan wel negatief, ja zelfs nog nooit zo'n kantoor van binnen hebben gezien. Als je al die wetgeving ziet, krijg je dan de indruk dat die is bedoeld voor een groep kleine ambachtelijke bedrijven die gemiddeld onder de 5 personeelsleden zitten, en allemaal vooral lokaal actief zijn? Nog afgezien van de eenpittertjes met kantoor aan huis. Het lijkt wel of men uitgaat van het bestrijden van een criminele organisatie! Wanneer je mensen bij voortduring met een uiterst groot wantrouwen tegemoet treedt, en met restricties, insinuaties, en boetes de boel in de hand probeert te houden ben je gewoon een slechte bovenmeester die geen orde kan houden, en daarom maar gedurig draconisch stafregels schrijven oplegt. Waarom hoor je bv nooit hoe de klachtenverdeling bij Kifid is? Waarom wordt een bedrijf als CAS met 100.000 euro beboet, omdat ze de gewerkte uren niet kunnen verantwoorden a 100 euro per uur, maar mag een verzekeraar voor een wijziging verpanding 250 euro rekenen voor een premievrijmaking 400 euro? Waar is daar het verband met de werkzaamheden? Met dit soort vragen is het erg moeilijk om een positief gevoel te krijgen bij toezicht en wetgever. Ik laat het mij donderdag graag uitleggen.

Kees Bergman / Kees Bergman Verzekeringen Hypotheken Pensioenen

@albert. Snap hem nu iets beter. Succes do en een vlg keer hoop ik erbij te zijn. Zorg ervoor, dat mensen zoals jij met voorkeur abonnementen en mensen zoals ik met voorkeur gezonde via nota betaalde provisie naast elkaar kunnen blijven leven en er voor de klant zijn. Als wij allen dat uitgangspunt hebben, dan komt het goed.

Jan de Boer / De Boer & Partners

Ik blijf mij nog steeds verbazen over het feit dat er een volstrekt nieuwe financiële wereld om ons heen ontstaat en het intermediair krampachtig blijft zoeken naar compensatie of liever nog herstel (!) van oude verdienmodellen en beloningsstructuren. De knoppen zijn definitief om, ga uit van je eigen kracht en zoek voor jezelf naar nieuwe verdienmodellen in, schade, vermogen, bancair of wat dan ook. En prijs je gelukkig als je collega dit anders zal invullen en een andere weg kiest. Ook de klant is daar best voor in als je verhaal maar klopt en je intenties goed zijn en goed worden uitgedragen.
Maar zeuren dat de klant je te duur vindt en dat je nota niet betaald kan worden dan volg je de wispelturige klant, de onbetrouwbare overheid en de geldstromen van de voor jou onbeheersbare derden.

Als je je volledige bedrijfsmodel afhankelijk maakt van omzet-incasso via samenwerkende partijen (verzekeraars etc.) en deze omzet een afgeleide laat zijn van een ongeleid projectiel als kapitaal en/of premie/provisievormen dan zak je als een baksteen voor je eindexamen "Ondernemersvaardigheden 2014".
Heb je gelukkig wel weer meer tijd voor de WFT plus in 2015 :-)
Jan de Boer

Kees Bergman / Kees Bergman Verzekeringen Hypotheken Pensioenen

@Jan. OK Jan, dat is jouw idee. Laat het niet als enig zaligmakend zijn. Laat mij en mijn klant de vrijheid met mijn idee en bewandel zelf de weg, die jij als enig juiste vindt. De waarheid ligt zoals altijd in het midden.
Met de volledig beheersbare omzet- incasso en de daartoe behorende goede bediening van de klant is een perfect businessmodel op te zetten.
vr.grt Kees Bergman..

reactie toevoegen

 
UW NAAM EN BEDRIJFSNAAM BIJ UW REACTIE
Als vakblad kiezen wij ervoor om de dialoog met open vizier aan te gaan en met respect voor iedereen die aan deze dialoog wil meedoen. In dit kader wordt bij een reactie je naam en bedrijfsnaam vermeld.
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.

overig nieuws

  • TIM VAN DEN BERG OVERLEDEN (1 reactie)

    Tim van den Berg is zondag overleden. 

  • "KLANT MET HYPOTHEEK MELKKOE VOOR BANKEN"

    Volgens de Consumentenbond jagen banken woningeigenaren die tussentijds hun hypotheek willen wijzigen op kosten.

  • ADVISEUR HOEFT GESPREK NIET WOORDELIJK VAST TE LEGGEN

    Van een redelijk handelend en redelijk bekwaam hypotheekadviseur kan niet worden verlangd dat ieder gesprek woordelijk wordt vastgelegd en woordelijk kan worden gereproduceerd, zegt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in Uitspraak 2017-540.

  • ACTURE START MET NIEUW LABEL ACTIVASZ

    Acture splitst haar bedrijfsactiviteiten op en start met een nieuw label ActivaSZ. 

  • DE HYPOTHEEKSHOP VERWACHT VERLAGING HYPOTHEEKRENTE

    De Hypotheekshop verwacht verlaging van de hypotheekrente in het 'najaarsseizoen'.

  • VERZEKERAAR HOEFT 'BRANDEND HUIS' NIET TE VERZEKEREN

    Verzekeraars zijn niet gehouden om verzekerden die op 1 januari 2014 reeds ziek waren de mogelijk te bieden van verlenging van de uitkeringstermijn van hun aov. Dat bevestigt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) nog eens in Uitspraak 2017-538..

  • VERLAGING DEKKING AUTOVERZEKERING ZINVOL?

    De vraag of verlaging van de dekking van de autopolis voor de verzekerde zinvol is, hangt van meer aspecten af dan alleen de ouderdom van de auto. Aldus MoneyView in het Special Item Autoverzekeringen 2017.

  • SYSTEEMFOUTJE, BEDANKT!

    Als gevolg van een systeemfout hebben lezers van VVP Online maandag notificaties ontvangen van oude reacties van Nico van Koesveld.

  • "GEBRUIK REPARATIEFORMULIER VOORWAARDEN BIJ NVM- OF VBO-MAKELAAR"

    Vereniging Eigen Huis en Consumentenbond raden consumenten met een NVM- of VBO-makelaar aan om hem of haar een 'reparatieformulier' te laten ondertekenen. Hiermee worden de verouderde algemene voorwaarden die NVM en VBO hanteren op de belangrijkste punten 'gerepareerd'.

  • SEBASTIAN MENNES OP VVP-EVENT INKOMEN

    Sebastian Mennes stond eerder al op het podium met Richard Branson, Al Gore en Bear Grylls. Op 20 september deelt deze veelzijdige top-ondernemer op het VVP Event Inkomen zijn inzichten aan inkomenadviseurs over stress, burn-out en arbeidsongeschiktheid.

Meer nieuws...