quote

"De financieel adviseur zal zich opnieuw moeten uitvinden. Wij kunnen hem helpen een voortrekker te worden" Bas de Voogd in VVP-special Business Support

stelling

"Verzekeraars moeten eindelijk schoon schip maken bij woekerpolissen"

nieuws

CONSUMENT HEEFT WEINIG VERTROUWEN IN HYPOTHEEKADVISEUR EN BANKEN

Grofweg de helft van de Nederlanders heeft veel vertrouwen in vakmensen voor hun huis, zoals loodgieters en elektriciens. Makelaars, hypotheekadviseurs en banken komen er daarentegen bekaaid vanaf, zo blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis.

 


5 januari 2015

De vereniging vergeleek 26 beroepsgroepen op het vertrouwen dat ze genieten onder de Nederlandse bevolking. Verplegend personeel behaalde de hoogste score: 77 procent van de Nederlanders vertrouwt de ‘handen aan het bed’. De tweede en derde plek zijn voor respectievelijk de huisarts (69 procent) en basisschoolleerkrachten (61 procent). Onderaan de lijst bungelen politici (6 procent) en corporatiedirecteuren. Een schamele 3 procent zegt de beheerders van huurwoningen nog te vertrouwen.

De beroepsgroepen waarmee de huiseigenaar te maken heeft, scoren beter. Als ze met hun handen werken tenminste. 46 tot 52 procent van de bevolking heeft veel vertrouwen in elektriciens, loodgieters, hoveniers, timmermannen en cv-monteurs. Een stuk lager scoren adviseurs als makelaars (11 procent), hypotheekadviseurs (8 procent), bankiers (7 procent) en verzekeraars (6 procent).
Op de vraag aan de Nederlandse bevolking in welke mate beroepsgroepen in de woningmarkt waar voor hun geld bieden, scoren ook vakmensen als elektriciens, cv-monteurs, timmermannen, loodgieters, hoveniers en schilders het hoogst. Hun score ligt bij deze vraag tussen de 43 en 47 procent. Klusjesmannen, glazenwassers, schoorsteenvegers en aannemer komen wat lager uit: tussen de 31 en 37 procent. Het laagst scoren de notarissen (17 procent), hypotheekadviseurs (9 procent) en makelaars (9 procent).
Als dezelfde vraag wordt gesteld aan mensen die de afgelopen twaalf maanden ervaring hebben opgedaan met een of meer beroepsgroepen, wordt het beeld positiever. Timmermannen en hoveniers vormen met een score van 63 procent de kopgroep. Een drietal beroepsgroepen blijft in waardering achter: notarissen (19 procent), hypotheekadviseurs (16 procent) en makelaars (13 procent).

Het onderzoek is eind 2014 uitgevoerd door GFK. Het betrof een representatieve steekproef onder 666 Nederlanders van achttien jaar en ouder.


 

reacties

Nico van Koesveld / Van Koesveld Financiële Diensten

Benieuwd waar dit steekproefje heeft plaats gevonden.

René van Manen / Van Manen & Partners

Gelukkig doen politici en bestuurders bij (semi)overheid het nog slechter.....

Peter Veldhuizen / veldhuizen en partners

Klinkt wel erg gekleurd van de Vereniging Eigen Huis. (sorry, vereniging voor onze eigen broekzak van het bestuur) Ik blader al bijna 35 jaar het gekleurde blad door, wat zegt objectief en onafhankelijk te zijn. Reclame maken voor 1 verzekeraar, 1 installatiebedrijf, 1 cv ketel e.d.... !!! De Consumentenbond is dan zgn wel reclame vrij, maar bij o.a. advies/vergelijkingen kun je wel een verzekering afsluiten. De VEH vindt dat ze goede hypotheekadviezen geven, beter dan een ander (?) Ze bemiddelen ook bij het sluiten van de hypotheek. Heel voorzichtig wordt de Consument gewoon misleid door die instellingen. Gewoon Verkoop verzekeringen en hypotheken. Wat is de garantie voor de ZORGPLICHT.

Patrick Betman / TMA Consultancy

Ik heb twee jaar geleden mijn lidmaatschap van VEH opgezegd. Als er één club niet objectief is, is dat VEH wel. Gaat alleen maar om de pegels daar, die overigens erg hard nodig zijn (ook last van graaiende bestuurders en leidinggevenden?).
Ik heb ook al meerdere mensen gesproken die daar een hypotheekadvies hebben ingewonnen, maar de hypotheek niet hebben afgesloten. Zijn echte verkopers.

Jeffrey Leichel / www.stichting-odin.nl

Prachtig om te zien dat de financiële 'huisarts' en de financiële 'verzorger' dus een grote toekomst hebben. Dat is dan natuurlijk onafhankelijk financieel advies! En dat kan pas echt tot wasdom komen als er een Gelijk Speelveld is met toegang tot ALLE aanbieders. Een gezond, professioneel en uitgebreid netwerk onafhankelijk financieel advieskantoren, dat is gericht op totaaladvies, is de sleutel tot meer vertrouwen en herstel. Daar zouden alle stakeholders zich voor moeten inzetten. En dan zitten we momenteel niet op de goede weg (execution only, distributiediscriminatie, prijsdiscriminatie, administratieve barrières, achterhaalde SWO's, stervende dienstverlening aan intermediairs). Ieder huishouden een eigen 'financiële huisarts' betekent dat we in NL ca. 14.000 onafhankelijke adviseurs moeten hebben. Het zijn er denk ik nog geen 5.000 meer en dat aantal blijft dalen.

Geert Sijbring / admicon Hypotheken en verzekeringen

Geen wonder toch, de hele politiek, en pers zijn tegen ons , Kijk maar naar A Hertsenberg, en wat zij zegt(. Betaald door publiek geld)Dit allemaal om voor de burger een rookgordijn op te trekken, zodat de banken en maatschappijen en politiek ,die de echte oplichters zijn buiten schot te laten .
Maar eens komt de waarheid boven water, maar dan is het voor de burger weer te laat en betalen ze weer de rekening. En vereniging eigenhuis is niet beter, waarschijnlijk levert dit ook weer inkomsten op ,toe gestoken door de banken en maatschappijen.
Ga zo door komt wel goed Jochie .
Geert Sijbring

Leon Brummelhuis / Neutralis business consultants & financial life planners

Om vertrouwen te krijgen moet je eerst jezelf vertrouwen.

Hans van der Leeden / Bureau van der Leeden

Ik heb ook een onderzoekje gedaan. Wat blijkt VEH is volstrekt onbetrouwbaar! Blijkt alleen maar voor eigen parochie te preken en is in handen van een direct writer die de consument zelf jaren geleden heeft beduveld met foutieve hypotheekadviezen. Consumenten worden nu weer misleid met tendentieuze stellingen over hypotheekadviseurs...Het is een grote lobby van de verzekeraars en banken die de leidraden van de AFM domweg niet aan kunnen.

Roelof Radstaake / stichting Nationale Vraagbaak

Als we dit onderzoek, representatief of niet, naast alle andere beeldvormingen over de financiele sector leggen, dan is dit totaalbeeld wel consistent. Veel burgers leggen de oorzaak voor alle huidige ellende ten gevolge van de crisis wel bij verzekeraars en banken en de adviseurssector wordt al dan niet terecht aan deze groepen gelinkt. En laten we wel wezen: vertrouwen komt te voet en gaat met de TGV er weer vandoor. Adviseurs hebben denk ik de afgelopen jaren te weinig gedaan in die beeldvorming om zich aan de koppeling met verzekeraars en banken te onttrekken en blijven dus meeliften op dit beeld van onbetrouwbaar zijn.
Met andere woorden: de overgebleven adviseurs op dit moment doen er goed aan zich als aparte en betrouwbare groep mensen te profileren en iedere zweem van belangenverstrengeling met deze onder vuur liggende sector te vermijden. Hoe? dat zal ieder voor zich moeten doen, maar het herstel van het gevoel van de burger dat hij bij een adviseur het beste af is heeft prioriteit.
Ik ben het daarmee eens met de visie van Jeffrey dat de financiële dokter de toekomst is en alleen met een goed gezamenlijk optreden kan je dit afdwingen.
Met alleen schoppen richting verzekeraars en banken ga je het niet redden. Een eigen visie en met 1 mond praten wel. Hetgeen ook een oproep is aan belangenbehartigers om de onderlinge strijd op te geven ten behoeve van het hogere algemenere belang van de leden.

reactie toevoegen

 
UW NAAM EN BEDRIJFSNAAM BIJ UW REACTIE
Als vakblad kiezen wij ervoor om de dialoog met open vizier aan te gaan en met respect voor iedereen die aan deze dialoog wil meedoen. In dit kader wordt bij een reactie je naam en bedrijfsnaam vermeld.
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.

overig nieuws

  • CLIËNT BOORT VERGEEFS REISPOLIS AAN

    Wie op reis naar de tandarts moet, kan de kosten daarvan niet claimen op de reispolis als sprake is van achterstallig gebitsonderhoud. Dat oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2017-370.

  • "HYPOTHEEKPOLIS HAD MAKKELIJK KUNNEN WORDEN OMGEZET IN SPAARHYPOTHEEK"

    "Hoe eenvoudig hadden veel hypotheekpolissen niet omgezet gekund naar spaarhypotheken!" Zo reageert Albert van der Poll (Van der Poll Financiële Diensten) op de VVP-stelling van deze week: 'Verzekeraars moeten eindelijk schoon schip maken in woekerpolisaffaire'. 

  • PENSIOEN: BEPERK HET AANTAL KEUZES

    Vereenvoudigen keuzes en inspelen op intuïtie leidt tot betere pensioenkeuzes, blijkt uit een literatuurstudie en internationale vergelijking door Henriëtte Prast (Tilburg University) voor Netspar.

  • DIRECTIEVOORZITTER MONUTA NEEMT AFSCHEID

    Gert-Hein de Heer zal eind 2017 afscheid nemen als directievoorzitter van Monuta Holding.

  • CLAIMSTICHTINGEN SUPERTROTS OP EERSTE GROTE SUCCES

    "Dit is het eerste grote succes voor de belangenorganisaties die al jarenlang strijden voor een oplossing." Dit schrijven Woekerpolis.nl, Consumentenclaim en Stichting Woekerpolisproces in een gezamenlijk persbericht over het compensatieakkoord dat zij hebben bereikt met Allianz. Aanmelden bij de belangenorganisaties met polissen van Allianz is vanaf vandaag niet meer mogelijk.

  • ALLIANZ BEREIKT AKKOORD MET CLAIMSTICHTINGEN

    Allianz heeft een akkoord bereikt met Woekerpolis.nl, Consumentenclaim en Stichting Woekerpolisproces over het tegemoetkomen van polishouders van beleggingsverzekeringen die in het verleden zijn verkocht. Alle polishouders die zijn aangesloten bij de drie claimstichtingen profiteren van de compensatieregeling. De tegemoetkoming verschilt per polishouder omdat elke individuele situatie anders is. Volgens de claimstichtingen gaat het om een substantiële vergoeding met een minimum van 500 euro per polis.

  • SLECHTS KWART VERZEKERAARS FORMULEERT DUURZAAMHEIDSDOELEN VOOR BELEGGINGSBELEID

    Slechts een kwart van de Nederlandse verzekeraars formuleert duurzaamheidsdoelstellingen voor het beleggingsbeleid. Dat blijkt uit onderzoek van de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO). 

  • NN START PROEF MET PREPAID AUTOVERZEKERING

    Nationale-Nederlanden en Vodafone starten een proef met de prepaid autoverzekering Bundelz. 

  • SWIM FOR TIM DINNER INMIDDELS VOLGEBOEKT

    Het Swim for Tim Dinner op 3 juli is inmiddels volgeboekt.

  • INHAALSLAG OUDEREN OP SOCIAL MEDIA

    Acht op de tien Nederlanders van 12 jaar of ouder maken gebruik van sociale netwerken als WhatsApp, Facebook of Twitter. De afgelopen jaren is het gebruik hiervan onder ouderen toegenomen, terwijl dit onder jongeren nauwelijks is veranderd. Dat meldt het CBS bij het verschijnen van de publicatie ICT, Kennis en Economie 2017.

Meer nieuws...