quote

"Banken behandelen klanten met een hypotheek helaas te vaak als een melkkoe" Bart Combée (Consumentenbond)

stelling

"Hypotheekverstrekkers gaan veel te halsstarrig om met BKR-registraties"

nieuws

VERHOOGD BETALINGSRISICO BIJ KWART INTERMEDIAIR

Uit een analyse van het Ratinginstituut Financieel Dienstverleners en Adviesbureau Fred de Jong blijkt dat een kwart van alle 7.300 intermediaire vergunninghouders een verhoogd risico vormen wat betreft betaalgedrag en financiële stabiliteit. Deze conclusie is gebaseerd op credit rating informatie en op risicosignalen die zijn ontvangen van kredietinformatiebureaus.

 


30 januari 2015

Inclusief de aangesloten instellingen omvat de financiële adviesmarkt 8.850 bedrijven. Het Ratinginstituut Financieel Dienstverleners (RFD) bepaalt voor alle adviesbedrijven een eigen rating. Met behulp van deze ratings en de onderliggende risicosignalen helpt het RFD banken en verzekeraars in de dagelijkse, risicomonitoring van hun intermediaire distributiekanaal.

Samen met Fred de Jong heeft het RFD heeft een analyse gemaakt van de samenstelling van de financiële adviesmarkt en daarbij gekeken naar de mate van risico. Dat heeft geleid tot een whitepaper getiteld ‘Rating financieel adviesmarkt in Nederland’ dat gratis is te downloaden.

reacties

Rob van Horssen / VIB Rob van Horssen BV

Mooi rapport om de premie-incasso ter discussie te stellen, toch? En wie is RFD dan wel niet? Komt ie. Uit het rapport;

"Het Ratinginstituut Financieel Dienstverleners is gespecialiseerd in het verschaffen van informatie over de financiële gezondheid van financieel intermediairs. Het RFD levert op abonnementsbasis aan intermediaire verzekeraars en, hypotheekverschaffers rating- en risico informatie over de met hen samenwerkende intermediairs".

Ahh zo, werkt met name voor (of samen met?) intermediaire verzekeraars. Ja ja, prachtig. Lijkt me zo leuk om RFD en Adviesbureau Fred de Jong ook eens langs deze lat te leggen. Maar dan wel eerst zorgen dat de abonnementen die RFD levert aan verzekeraars en hypotheekverstrekkers uitgeknepen zijn tot op het bot. Interessante discussie weer Fred.

Jeffrey Leichel / www.stichting-odin.nl

Net de whitepaper gelezen. Er zijn 7.300 vergunninghouders die fulltime met advies bezig zijn. De gemiddelde ratingscore is 6,94. Als je lager dan 6,4 scoort, behoor je tot de risicoklasse. 24,6% scoort lager dan die 6,4. Een dikke 70% daarvan zit net onder die 6,4. In de risicogroep zijn het vooral de kleine ondernemingen waarbij specifiek de serviceprovider, de eigen bemiddelaar volmacht en concerns met een collectieve vergunning het slechtst scoren.

Maar het belangrijkste is. Hoe is de rating tot stand gekomen en is dit theoretische model getoetst aan de praktijk? Of roepen we nu voortaan dat een kwart van de vergunninghouders insolvabel is. In dat geval stelt reageerder Rob een terechte vraag.

Albert van der Poll / Van der Poll Financiële Diensten

Waarom zouden verzekeraars hier nog veel belangstelling voor hebben? Het enige wat ik me kan bedenken zijn de rekening courantsaldo's die verschuldigd zijn. Die kunnen ze toch zelf wel zien? Gratis tip: als dit saldo steeds oploopt is er mogelijk wat aan de hand. Voor de rest lijkt me dat verzekeraars moeten proberen goede producten te maken voor redelijke prijzen, goede werkprocessen invoeren, de telefoon opnemen binnen een paar minuten, en de ellende van het wéér niet toegankelijke extranet op te lossen. Al die extra beschikbare tijd kunnen wij dan aan onze klanten besteden. Ook goed voor de solvabiliteit.

Willem van Spronsen / Adire Pensioen & Advies

Aan Fred rest nog de vraag, wie is je opdrachtgever en met welk doel heb je dit voor je opdrachtgever laten opstellen? Mogen we concluderen dat je onderzoek retrospectief is!
@ Jeffrey Leichel, inderdaad hoe is de rating toet stand gekomen.

Het woord is nu aan Fred de Jong!

Arjan Lubbe / Prinsenland

Het ene commerciële bedrijf (Ratinginstituut Financieel Dienstverleners BV) probeert middels een onderzoek van een ander commercieel bedrijf (Adviesburo Fred de Jong BV) zichzelf op de kaart te zetten. Hoe gaat dat in zijn werk? Je creëert een probleem (slechte ratings) en biedt daarvoor een oplossing; het leveren van een credit rapport.

Waarom schakelen wij, het ongebonden, goudeerlijk, het-beste-met-de-klant-voor-hebbende en integer intermediair niet eens Fred de Jong in om ons op de kaart te zetten? Fred verzint daar vast wel een mooi onderzoekje met gunstige uitkomsten bij -:)

Arjan Lubbe / Prinsenland

Historie - Ratinginstituut financieel dienstverleners B.V. (56967829)
Kamer van Koophandel, 31 januari 2015 - 17:59

5100 Geen handelsregisterhistorie

Mededeling

Er is (nog) geen historie aanwezig bij de door u geselecteerde inschrijving.

Verklaring
In het vorige scherm heeft u de handelsregister historie voor een inschrijving opgevraagd. Bij het samenstellen van de informatie bleek dat er voor het opgevraagde dossier geen historie aanwezig is.

reactie toevoegen

 
UW NAAM EN BEDRIJFSNAAM BIJ UW REACTIE
Als vakblad kiezen wij ervoor om de dialoog met open vizier aan te gaan en met respect voor iedereen die aan deze dialoog wil meedoen. In dit kader wordt bij een reactie je naam en bedrijfsnaam vermeld.
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.

overig nieuws

  • TIM VAN DEN BERG OVERLEDEN

    Tim van den Berg is zondag overleden. 

  • "KLANT MET HYPOTHEEK MELKKOE VOOR BANKEN"

    Volgens de Consumentenbond jagen banken woningeigenaren die tussentijds hun hypotheek willen wijzigen op kosten.

  • ADVISEUR HOEFT GESPREK NIET WOORDELIJK VAST TE LEGGEN

    Van een redelijk handelend en redelijk bekwaam hypotheekadviseur kan niet worden verlangd dat ieder gesprek woordelijk wordt vastgelegd en woordelijk kan worden gereproduceerd, zegt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in Uitspraak 2017-540.

  • ACTURE START MET NIEUW LABEL ACTIVASZ

    Acture splitst haar bedrijfsactiviteiten op en start met een nieuw label ActivaSZ. 

  • DE HYPOTHEEKSHOP VERWACHT VERLAGING HYPOTHEEKRENTE

    De Hypotheekshop verwacht verlaging van de hypotheekrente in het 'najaarsseizoen'.

  • VERZEKERAAR HOEFT 'BRANDEND HUIS' NIET TE VERZEKEREN

    Verzekeraars zijn niet gehouden om verzekerden die op 1 januari 2014 reeds ziek waren de mogelijk te bieden van verlenging van de uitkeringstermijn van hun aov. Dat bevestigt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) nog eens in Uitspraak 2017-538..

  • VERLAGING DEKKING AUTOVERZEKERING ZINVOL?

    De vraag of verlaging van de dekking van de autopolis voor de verzekerde zinvol is, hangt van meer aspecten af dan alleen de ouderdom van de auto. Aldus MoneyView in het Special Item Autoverzekeringen 2017.

  • SYSTEEMFOUTJE, BEDANKT!

    Als gevolg van een systeemfout hebben lezers van VVP Online maandag notificaties ontvangen van oude reacties van Nico van Koesveld.

  • "GEBRUIK REPARATIEFORMULIER VOORWAARDEN BIJ NVM- OF VBO-MAKELAAR"

    Vereniging Eigen Huis en Consumentenbond raden consumenten met een NVM- of VBO-makelaar aan om hem of haar een 'reparatieformulier' te laten ondertekenen. Hiermee worden de verouderde algemene voorwaarden die NVM en VBO hanteren op de belangrijkste punten 'gerepareerd'.

  • SEBASTIAN MENNES OP VVP-EVENT INKOMEN

    Sebastian Mennes stond eerder al op het podium met Richard Branson, Al Gore en Bear Grylls. Op 20 september deelt deze veelzijdige top-ondernemer op het VVP Event Inkomen zijn inzichten aan inkomenadviseurs over stress, burn-out en arbeidsongeschiktheid.

Meer nieuws...