quote

"Sommige risico's zijn écht nieuw" Robin van Beem (Polis Advocaten) op VVP Dag van het Topadvies

stelling

"Verzekeraars moeten eindelijk schoon schip maken bij woekerpolissen"

nieuws

VERHOOGD BETALINGSRISICO BIJ KWART INTERMEDIAIR

Uit een analyse van het Ratinginstituut Financieel Dienstverleners en Adviesbureau Fred de Jong blijkt dat een kwart van alle 7.300 intermediaire vergunninghouders een verhoogd risico vormen wat betreft betaalgedrag en financiële stabiliteit. Deze conclusie is gebaseerd op credit rating informatie en op risicosignalen die zijn ontvangen van kredietinformatiebureaus.

 


30 januari 2015

Inclusief de aangesloten instellingen omvat de financiële adviesmarkt 8.850 bedrijven. Het Ratinginstituut Financieel Dienstverleners (RFD) bepaalt voor alle adviesbedrijven een eigen rating. Met behulp van deze ratings en de onderliggende risicosignalen helpt het RFD banken en verzekeraars in de dagelijkse, risicomonitoring van hun intermediaire distributiekanaal.

Samen met Fred de Jong heeft het RFD heeft een analyse gemaakt van de samenstelling van de financiële adviesmarkt en daarbij gekeken naar de mate van risico. Dat heeft geleid tot een whitepaper getiteld ‘Rating financieel adviesmarkt in Nederland’ dat gratis is te downloaden.

reacties

Rob van Horssen / VIB Rob van Horssen BV

Mooi rapport om de premie-incasso ter discussie te stellen, toch? En wie is RFD dan wel niet? Komt ie. Uit het rapport;

"Het Ratinginstituut Financieel Dienstverleners is gespecialiseerd in het verschaffen van informatie over de financiële gezondheid van financieel intermediairs. Het RFD levert op abonnementsbasis aan intermediaire verzekeraars en, hypotheekverschaffers rating- en risico informatie over de met hen samenwerkende intermediairs".

Ahh zo, werkt met name voor (of samen met?) intermediaire verzekeraars. Ja ja, prachtig. Lijkt me zo leuk om RFD en Adviesbureau Fred de Jong ook eens langs deze lat te leggen. Maar dan wel eerst zorgen dat de abonnementen die RFD levert aan verzekeraars en hypotheekverstrekkers uitgeknepen zijn tot op het bot. Interessante discussie weer Fred.

Jeffrey Leichel / www.stichting-odin.nl

Net de whitepaper gelezen. Er zijn 7.300 vergunninghouders die fulltime met advies bezig zijn. De gemiddelde ratingscore is 6,94. Als je lager dan 6,4 scoort, behoor je tot de risicoklasse. 24,6% scoort lager dan die 6,4. Een dikke 70% daarvan zit net onder die 6,4. In de risicogroep zijn het vooral de kleine ondernemingen waarbij specifiek de serviceprovider, de eigen bemiddelaar volmacht en concerns met een collectieve vergunning het slechtst scoren.

Maar het belangrijkste is. Hoe is de rating tot stand gekomen en is dit theoretische model getoetst aan de praktijk? Of roepen we nu voortaan dat een kwart van de vergunninghouders insolvabel is. In dat geval stelt reageerder Rob een terechte vraag.

Albert van der Poll / Van der Poll Financiële Diensten

Waarom zouden verzekeraars hier nog veel belangstelling voor hebben? Het enige wat ik me kan bedenken zijn de rekening courantsaldo's die verschuldigd zijn. Die kunnen ze toch zelf wel zien? Gratis tip: als dit saldo steeds oploopt is er mogelijk wat aan de hand. Voor de rest lijkt me dat verzekeraars moeten proberen goede producten te maken voor redelijke prijzen, goede werkprocessen invoeren, de telefoon opnemen binnen een paar minuten, en de ellende van het wéér niet toegankelijke extranet op te lossen. Al die extra beschikbare tijd kunnen wij dan aan onze klanten besteden. Ook goed voor de solvabiliteit.

Willem van Spronsen / Adire Pensioen & Advies

Aan Fred rest nog de vraag, wie is je opdrachtgever en met welk doel heb je dit voor je opdrachtgever laten opstellen? Mogen we concluderen dat je onderzoek retrospectief is!
@ Jeffrey Leichel, inderdaad hoe is de rating toet stand gekomen.

Het woord is nu aan Fred de Jong!

Arjan Lubbe / Prinsenland

Het ene commerciële bedrijf (Ratinginstituut Financieel Dienstverleners BV) probeert middels een onderzoek van een ander commercieel bedrijf (Adviesburo Fred de Jong BV) zichzelf op de kaart te zetten. Hoe gaat dat in zijn werk? Je creëert een probleem (slechte ratings) en biedt daarvoor een oplossing; het leveren van een credit rapport.

Waarom schakelen wij, het ongebonden, goudeerlijk, het-beste-met-de-klant-voor-hebbende en integer intermediair niet eens Fred de Jong in om ons op de kaart te zetten? Fred verzint daar vast wel een mooi onderzoekje met gunstige uitkomsten bij -:)

Arjan Lubbe / Prinsenland

Historie - Ratinginstituut financieel dienstverleners B.V. (56967829)
Kamer van Koophandel, 31 januari 2015 - 17:59

5100 Geen handelsregisterhistorie

Mededeling

Er is (nog) geen historie aanwezig bij de door u geselecteerde inschrijving.

Verklaring
In het vorige scherm heeft u de handelsregister historie voor een inschrijving opgevraagd. Bij het samenstellen van de informatie bleek dat er voor het opgevraagde dossier geen historie aanwezig is.

reactie toevoegen

 
UW NAAM EN BEDRIJFSNAAM BIJ UW REACTIE
Als vakblad kiezen wij ervoor om de dialoog met open vizier aan te gaan en met respect voor iedereen die aan deze dialoog wil meedoen. In dit kader wordt bij een reactie je naam en bedrijfsnaam vermeld.
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.

overig nieuws

  • KABINET WIL GEEN ONBEPAALDE SCHORSINGSTERMIJN

    Het kabinet wil geen onbepaalde schorsingstermijn voertuigen. Dat schrijft minister Blok in antwoord op Kamervragen.

  • WOEKERPOLISSTRIJD NOG NIET GESTREDEN

    "De uitspraak van de Commissie van Beroep verandert niets aan ons eerder gepubliceerde standpunt dat de financiële gevolgen van het dossier beleggingsverzekeringen op dit moment niet betrouwbaar kunnen worden geschat of gekwantificeerd." Aldus reageert NN op de eind vorige week gepubliceerde Kifid-uitspraak die haar veroordeelt tot vergoeden van de eerste kosten van een individuele beleggingsverzekering.

  • KIFID: NN SCHIET TEKORT IN INFORMATIEPLICHT

    Het College van Beroep van Kifid is van mening dat Nationale-Nederlanden tekort is geschoten in haar informatieplicht bij de totstandkoming van een beleggingsverzekering. Eerder was de Geschillencommimsie van Kifid ook al deze mening toegedaan.

  • CED ONTWIKKELT CALAMITEITENAANPAK HAGELSCHADE

    Expert CED heeft een calamiteitenaanpak hagelschade en andere schade ineens door extreem weer ontwikkeld.

  • REISPOLISSEN UNIVÉ, CB EN GENERALI HEBBEN DUIDELIJKSTE POLISVOORWAARDEN

    De reisverzekeringen van Univé, Centraal Beheer en Generali hebben de duidelijkste polisvoorwaarden. Dat blijkt uit een onderzoek van Klinkende Taal, uitgevoerd in opdracht van Independer. 

  • MEEÙS: PRODUCTEN SPECIAAL VOOR PAARDENSPORT

    De KNHS en Meeùs gaan samen verzekeringsproducten ontwikkelen die specifiek van toepassing zijn voor de paardensport.   

  • PAY-HOW-YOU-DRIVE POLIS VAN VKG

    VKG heeft een pay-how-you-dreve autoverzekering ontwikkeld die het rijgedrag volgt en bedoeld is voor jonge automobilisten.

  • BEROEPSVERBOD VOOR DRIE BANKIERS (1 reactie)

    De Tuchtcommissie Banken heeft drie bankiers een beroepsverbod opgelegd.

  • NIVRE REGISTER-DESKUNDIGE IN DE MAAK

    Het Nivre opent een register voor professionals die zich bezig houden met herstelgerelateerde dienstverlening in de letselschade. 

  • KEEP CALM AND GET ADVICE

    Deze week heeft de Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners, NVHP, haar leden voorzien van een modeltekst die zij kunnen gebruiken om met klanten te communiceren over het onderwerp 'aflossingsvrije hypotheek'. 

Meer nieuws...