quote

"Ongelooflijk! Banken die klagen over kosten toezicht terwijl winsten stijgen" Ewald Engelen (financieel geograaf, politicus en publicist) op twitter

stelling

"Evaluatieonderzoek 'markteffecten provisieverbod complexe producten' negeert de innovatieslagen die zijn gemaakt"

nieuws

KLANTBELANG WAARBORGEN BIJ BANKROET ADVISEUR

"Een klant die te maken krijgt met een faillissement van zijn adviseur mag niet tussen wal en schip vallen." Dit zeggen Leo de Boer (Verbond van Verzekeraars), Colinda Rosenbrand (OvFD) en Enno Wiertsema (Adfiz) bij de presentatie van het Protocol Afwikkeling Faillissement Intermediair van de brancheorganisaties. Doel is de dienstverlening aan de klant te continueren.


8 mei 2015

Uit hoofde van de Faillissementswet heeft de curator een centrale rol. Volgens het protocol krijgt de curator er een taak bij: het informeren van de klanten over de afwikkeling van het faillissement van hun adviseur. Verschillende brieven vanuit verschillende moeten hiermee tot het verleden behoren.

Het protocol vraagt inspanningen van zowel verzekeraars als intermediairs om te borgen dat de dienstverlening kan worden gecontinueerd. Zij moeten de curator zo snel mogelijk na een uitgesproken faillissement voorzien van de relevante informatie. De curator moet zicht krijgen op de mogelijkheden om de dienstverlening aan de klant te continueren tijdens zijn zoektocht naar een koper.

Aanbieders moeten een interne coördinator aanstellen die de informatie voor de curator ontsluit. Tijdens een afkoelingsperiode van drie maanden zullen aanbieders hun rechten niet uitoefenen. In de afkoelingsperiode probeert de curator oplossingen te vinden. Als het faillissement niet in deze periode kan worden afgewikkeld, kunnen de aanbieders alsnog hun rechten uitoefenen.

Adfiz en OvFD zorgen voor een landelijk dekkend netwerk van interim-adviseurs. De curator kan gebruik maken van een interim-adviseur. Een kandidaat interim-adviseur zal over voldoende kennis en ervaring moeten beschikken om zijn rol te kunnen vervullen. Belangstellenden voor een rol als interim-adviseur kunnen nadere informatie opvragen bij beide brancheorganisaties..


Alle faillissementen

Leo De Boer (Verbond), Enno Wiertsema (Adfiz) en Colinda Rosenbrand (OvFD) zijn unaniem over het protocol: “Uit de laatste CBS-cijfers blijkt dat er relatief weinig faillissementen onder intermediairs zijn. Dat is voor de bedrijfstak heel goed nieuws, maar een klant die met een faillissement te maken krijgt mag niet tussen wal en schip vallen. De dienstverlening aan de klant moet worden gecontinu-eerd. Hierbij is coördinatie branchebreed van belang. Als bedrijfstak moeten wij hier onze maatschappelijke verantwoordelijkheid pakken. Het protocol voorziet hier met nadruk in. ”

Adfiz en OvFD zien het protocol als zelfregulering en hiermee van toepassing op de betrokken partijen bij het faillissement. Het Verbond bespreekt het protocol tijdens de ALV in juni 2015. De datum van inwerkingtreding van het protocol wordt hierna bekend gemaakt. De reikwijdte van het protocol heeft betrekking op alle faillissementen van intermediairs.

reacties

Kees Bergman / Kees Bergman

Vreemd dat partijen zich op dit dossier zo snel gevonden hebben.Het zou mooi zijn, wanneer partijen elkaar elders ook zo snel vinden. Zoals geen gezeur meer over doorlopende provisie. Het opnieuw instellen van doorlopende provisie bij AOV met een plafond. Het opnieuw instellen van doorlopende provisie bij begrafenisverzekeringen en bancaire producten. Het niet subsidiëren van internet bemiddeling door verzekeraars. Een duidelijk servicekanaal bij verzekeraars voor intermediairs en eigen klanten enz., enz., Wanneer dit niet gebeurt dan komt deze overeenkomst omtrent faillissementen bij intermediairs eerder in zicht dan hopelijk wij allen dus inclusief verzekeraars wensen.

reactie toevoegen

 
UW NAAM EN BEDRIJFSNAAM BIJ UW REACTIE
Als vakblad kiezen wij ervoor om de dialoog met open vizier aan te gaan en met respect voor iedereen die aan deze dialoog wil meedoen. In dit kader wordt bij een reactie je naam en bedrijfsnaam vermeld.
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.

overig nieuws

  • NIBUD KAATST BAL TERUG NAAR HYPOTHEEKVERSTREKKERS (1 reactie)

    “Een minder rigide omgang door hypotheekverstrekkers met schulden uit het verleden zou ook helpen”, aldus Marcel Warnaar van het Nibud op kop-munt.nl.

  • ONJUISTE MARKTWAARDE WONING LEIDT NIET TOT SCHADEVERGOEDING

    Het hanteren van een onjuiste marktwaarde van de woning in de administratie door ING leidt niet tot een schadevergoeding, omdat de consument geen schade heeft geleden, zo blijkt uit Uitspraak 2017-517 van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid).

  • CONSUMENT HEEFT RECHT, NIET DE PLICHT TOT BOETEVRIJE AFLOSSING

    Een bank kan er niet toe worden gehouden om de toekomstige boetevrije rente mee te nemen in haar berekening van de boeterente, zo blijkt uit Uitspraak 2017-514 van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid).

  • PETER PAUL BARTH NIEUWE DIRECTIEVOORZITTER KLAVERBLAD

    Peter Paul Barth wordt per 1 september benoemd tot algemeen directeur en voorzitter van de directie van Klaverblad Verzekeringen.

  • VERZEKERAARS WILLEN EXTRA INSPECTIES BIJ VEEHOUDERIJBEDRIJVEN (1 reactie)

    Naar aanleiding van recente stalbranden onderzoeken verzekeraars samen met het Verbond van Verzekeraars de mogelijkheden om extra risicogerichte inspecties uit te voeren bij veehouderijbedrijven.

  • AEGON HELPT 2.600 BEDRIJVEN MET LEENPLATFORM FUNDING CIRCLE

    Aegon is het Verenigd Koninkrijk een samenwerking aangegaan met Funding Circle. In de eerste 12 maanden worden naar schatting 2.600 bedrijven aan een financiering geholpen, waarmee tot 6.400 nieuwe banen worden gecreëerd.

  • ACHMEA SCHRIJFT WEER ZWARTE CIJFERS

    Achmea zag in het eerste halfjaar van 2017 het netto resultaat stijgen van -26 naar +171 miljoen euro. Dit voor een groot deel als gevolg van reductie van arbeidsplaatsen.

  • NN GROUP: GEZONDE BIJDRAGE VAN DELTA LLOYD

    "We zagen een gezonde bijdrage van 49 miljoen euro van Delta Lloyd", aldus Lard Friese, ceo van NN Group, over de eerste volledig geconsolideerde kwartaalresultaten voor NN Group en Delta Lloyd.

  • NEDERLANDSE BEDRIJVEN BETALEN FACTUUR BINNEN 46 DAGEN (1 reactie)

    Nederlandse bedrijven betalen hun factuur gemiddeld binnen 46 dagen. Daarmee behoort Nederland tot de absolute wereldtop als het gaat om snel betalen, aldus onderzoek van kredietverzekeraar Euler Hermes.

  • MEER GRIP OP VERZUIM: TIPS VOOR ADVISEURS

    De behoefte bij zowel adviseurs als werkgevers aan ondersteuning om de verzuimkosten te verlagen neemt toe. Hoe kunt u als adviseur het risico goed inventariseren en bepalen wat de beste oplossing is voor de klant om meer grip te krijgen op verzuim?

Meer nieuws...