quote

"Ongelooflijk! Banken die klagen over kosten toezicht terwijl winsten stijgen" Ewald Engelen (financieel geograaf, politicus en publicist) op twitter

stelling

"Evaluatieonderzoek 'markteffecten provisieverbod complexe producten' negeert de innovatieslagen die zijn gemaakt"

nieuws

PREMIE AUTOVERZEKERING IS LOT UIT POSTCODELOTERIJ

Autoverzekeraars maken groot onderscheid in premies voor bewoners binnen dezelfde straat. In de grote steden betalen autobezitters tot bijna 150 procent meer voor hun verzekering dan de buren verderop, met dezelfde auto en dezelfde polis. Pricewise.nl heeft dit vastgesteld na een uitgebreide premievergelijking bij 31 autoverzekeraars onder 57.000 postcodes.


3 december 2015

Voor de vergelijking werd een vast profiel gebruikt: een 35-jarige bestuurder met drie schadevrije jaren, die een WA-polis zoekt voor een grijze VW Golf Plus (bouwjaar 2008). Deze gegevens bleven bij alle postcodes hetzelfde. Ook als de gemiddelde premies in ogenschouw worden genomen zijn de verschillen tussen de laagste en gemiddelde premie bij dezelfde verzekeraar opvallend groot, aldus Pricewise.

 

Grote steden

Veel Nederlandse straten bestrijken twee of meer postcodes. Met name daar ontstaan significante verschillen in premies. In de vier grote steden laat PolisVoorMij de grootste verschillen zien. Op de Amsterdamse Amsteldijk en de Stadhoudersweg in Rotterdam loopt de premie van dezelfde WA-polis van € 34,10 op tot € 83,11. Een verschil van 144 procent, dat verschil geldt ook voor de Haagse Zuiderparklaan. Bij Zelf loopt het verschil op tot 122 procent in de Wolmaransstraat in Den Haag: € 27,25 tot € 60,44. InShared en WitGeld blijven steken op een maximum van 112 (Rotterdam) resp. 104 (Amsterdam) procent, ook nog altijd een verdubbeling. Alle geteste autoverzekeraars hanteren verschillende premies in straten met meer dan één postcode. Nederland telt zo’n 230.000 straten, waarvan 93.000 met meer dan één postcode. Hiervan heeft Pricewise er in het onderzoek ruim 21.000 onder de loep genomen.
Ook in veel plattelandsgemeenten met diverse kerkdorpen lopen de premies soms sterk uiteen. Meestal van dorp tot dorp, maar ook binnen dezelfde gemeenschap spelen grote prijsverschillen. Zoals in Tiel (168 procent verschil), Wildervank (94 procent), Yerseke (83 procent), Eext (81 procent), Dokkum (68 procent) en Staphorst (72 procent).

 

Concurrentiegevoelig

Gevraagd om een toelichting op de onderzoeksresultaten, geven de meeste verzekeraars aan dat hier complexe reken- en prijsmethoden aan ten grondslag liggen, die ze omwille van concurrentiegevoeligheden niet prijsgeven. Bij de reken- en prijsmethoden worden doorgaans ook gegevens van een buurt meegewogen: het aantal verkeersongelukken, het aantal wanbetalers, cijfers over inbraken en vernielingen.

Aan de hand van data proberen verzekeraars interessante en minder interessante klanten te identificeren. Aanlokkelijke groepen mensen in betere wijken proberen ze tegemoet te komen met lage premies. "Verzekeraars opereren in een vrije markt en mogen dus zelf bepalen welke premies ze aan wie vragen", zegt Pricewise-directeur Hans de Kok. "De uitschieters zijn echter wel opvallend. Maar we weten ook dat tegenover een hele hoge premie van de ene verzekeraar een lagere premie staat van een andere verzekeraar – voor dezelfde straat. Het loont dus vaak om je autoverzekering scherp te vergelijken. Dat kan zelfs met een WA-polis een paar honderd euro per jaar schelen.”

 

reacties

Mark van den Broek / EFeM verzekeringen

verzekeraars verschuilen zich gewoon achter hun rekenmodellen. Ze weten het zelf niet eens, net als destijds met de woekerpolissen wordt de correcte informatie gewoon niet gedeeld !
Het blijkt dus zaak om een goede adviseur in de arm te nemen zodat deze een goede prijs en kwaliteit vergelijking maakt.....Alle internet aanbieders ten spijt !

reactie toevoegen

 
UW NAAM EN BEDRIJFSNAAM BIJ UW REACTIE
Als vakblad kiezen wij ervoor om de dialoog met open vizier aan te gaan en met respect voor iedereen die aan deze dialoog wil meedoen. In dit kader wordt bij een reactie je naam en bedrijfsnaam vermeld.
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.

overig nieuws

  • NIBUD KAATST BAL TERUG NAAR HYPOTHEEKVERSTREKKERS (1 reactie)

    “Een minder rigide omgang door hypotheekverstrekkers met schulden uit het verleden zou ook helpen”, aldus Marcel Warnaar van het Nibud op kop-munt.nl.

  • ONJUISTE MARKTWAARDE WONING LEIDT NIET TOT SCHADEVERGOEDING

    Het hanteren van een onjuiste marktwaarde van de woning in de administratie door ING leidt niet tot een schadevergoeding, omdat de consument geen schade heeft geleden, zo blijkt uit Uitspraak 2017-517 van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid).

  • CONSUMENT HEEFT RECHT, NIET DE PLICHT TOT BOETEVRIJE AFLOSSING

    Een bank kan er niet toe worden gehouden om de toekomstige boetevrije rente mee te nemen in haar berekening van de boeterente, zo blijkt uit Uitspraak 2017-514 van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid).

  • PETER PAUL BARTH NIEUWE DIRECTIEVOORZITTER KLAVERBLAD

    Peter Paul Barth wordt per 1 september benoemd tot algemeen directeur en voorzitter van de directie van Klaverblad Verzekeringen.

  • VERZEKERAARS WILLEN EXTRA INSPECTIES BIJ VEEHOUDERIJBEDRIJVEN (1 reactie)

    Naar aanleiding van recente stalbranden onderzoeken verzekeraars samen met het Verbond van Verzekeraars de mogelijkheden om extra risicogerichte inspecties uit te voeren bij veehouderijbedrijven.

  • AEGON HELPT 2.600 BEDRIJVEN MET LEENPLATFORM FUNDING CIRCLE

    Aegon is het Verenigd Koninkrijk een samenwerking aangegaan met Funding Circle. In de eerste 12 maanden worden naar schatting 2.600 bedrijven aan een financiering geholpen, waarmee tot 6.400 nieuwe banen worden gecreëerd.

  • ACHMEA SCHRIJFT WEER ZWARTE CIJFERS

    Achmea zag in het eerste halfjaar van 2017 het netto resultaat stijgen van -26 naar +171 miljoen euro. Dit voor een groot deel als gevolg van reductie van arbeidsplaatsen.

  • NN GROUP: GEZONDE BIJDRAGE VAN DELTA LLOYD

    "We zagen een gezonde bijdrage van 49 miljoen euro van Delta Lloyd", aldus Lard Friese, ceo van NN Group, over de eerste volledig geconsolideerde kwartaalresultaten voor NN Group en Delta Lloyd.

  • NEDERLANDSE BEDRIJVEN BETALEN FACTUUR BINNEN 46 DAGEN (1 reactie)

    Nederlandse bedrijven betalen hun factuur gemiddeld binnen 46 dagen. Daarmee behoort Nederland tot de absolute wereldtop als het gaat om snel betalen, aldus onderzoek van kredietverzekeraar Euler Hermes.

  • MEER GRIP OP VERZUIM: TIPS VOOR ADVISEURS

    De behoefte bij zowel adviseurs als werkgevers aan ondersteuning om de verzuimkosten te verlagen neemt toe. Hoe kunt u als adviseur het risico goed inventariseren en bepalen wat de beste oplossing is voor de klant om meer grip te krijgen op verzuim?

Meer nieuws...