quote

"Steeds meer zogenaamde #onafhankelijk adviseurs zitten bij de #aov #maatschappij op schoot..." Arnoud Wennekus op LinkedIn

stelling

"Verzekeraars moeten eindelijk schoon schip maken bij woekerpolissen"

nieuws

"MAAK UITVAART ONDERDEEL VAN INTEGRAAL ADVIES"

"Beschouw de uitvaartverzekering als een dienst waar je klanten mee kunt helpen in plaats van een product dat je wilt verkopen." Die boodschap geeft onderzoeker Fred de Jong mee aan financieel adviseurs in zijn Dela-column. Hij schrijft na het overlijden vorig jaar van zijn vader te hebben gezien hoe belangrijk die dienstverlening is.


8 februari 2016

 

De Jong: "Het hebben van een verzekering om de kosten (deels) te dekken van een uitvaart is voor mensen denk ik niet zo belangrijk. Natuurlijk, er zijn grote groepen consumenten die geen buffer opbouwen en waarvoor het sluiten van een uitvaartverzekering verstandig is. Maar ook voor die mensen die wel over voldoende financiële middelen beschikken voor een uitvaart, is een uitvaartverzekering geen overbodige luxe. Maar dan gaat het niet om het product zelf en het uit te keren bedrag, maar om de dienstverlening die je via de uitvaartverzekering geleverd krijgt. Juist bij een thema zo persoonlijk en emotioneel als het overlijden van een dierbare, is de zekerheid dat iemand alle noodzakelijke randzaken voor je regelt een hele belangrijke.

"Financieel adviseurs zijn dienstverleners, geen productverkopers. Beschouw de uitvaartverzekering dan ook als een dienst waar je klanten mee kunt helpen in plaats van een product dat je wilt verkopen. En maak de uitvaartverzekering onderdeel van een integrale dienstverlening aan de klant, zodat ze niet het gevoel hebben voor een productadvies te moeten betalen, maar voor een klantadvies."

reacties

Willem van Spronsen / Adire Pensioen & Advies

Fred even de punten op de juiste i.
FInancieel dienstverleners zijn bemiddelaars en adviseurs. Een uitvaart produkt is een financieel product dat wordt aanbevolen, geadviseerd maar feitelijk in het financiele verkeer gewoon wordt verkocht, echter bij wet is de koper verplicht om naast het financiele product apart de advies of verkoop vergoeding te betalen. Geef mij in dit kader je definitie van een productverkoper en die van een adviseur. Lijkt mij wat moeilijk, maar ongetwijfeld heb je hierop het ultieme antwoord.

Peter Veldhuizen / veldhuizen en partners

Uitvaartverzekeringen hebben een advies nodig.
De zon gaat voor niets op.
De kachel moet branden.
Doorlopende provisie kleine kapitaalverzekeringen bij overlijden is helemaal geen gek idee.
Doorlopende provisie is ook investeren in de toekomst voor het intermediair en dat geeft klantenbinding en zorgplicht.
Meneer Fred schijnt een hele goede boterham (is iets anders dan verdienen) te hebben en kan zich niet verplaatsen in de man met de pet...
Vermogen hebben, is iets anders dan geld.
de uitvaartondernemer moet ook behoorlijk snel betaald worden.
ivm de AFM regels zou geld lenen voor uitvaartkosten niet mogelijk kunnen zijn.
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt.
Ik zie de (gekleurde) opmerking van Fred de Jong, met vele petjes, totaal niet zitten. Bovendien heeft de Consumentenbond een andere mening denk ik....(toch wel nodig)
Uitvaartverzekeringen is ontzorgen .

Jeffrey Leichel / www.stichting-odin.nl

Laat ik beginnen te zeggen dat wanneer je een totaaladvies geeft, daar ook een uitvaartadvies bij zou moeten horen. Vanuit een financieel perspectief is dat ook goed te doen. Zeker als je voor het advies één totaalprijs vraagt. Maak je van het totaaladvies echter een keuzemenu, dan valt uitvaartadvies snel af. Immers bij de verzekeraar kost het niets om te regelen (heb ik ook niet bedacht).

Maar waar Fred hier volgens mij meer op doelt is het inventariseren van wensen en het visualiseren van een uitvaart voor de klant, zodat klant en nabestaanden zich daar op kunnen voorbereiden. Meerdere uitvaartverzekeraars hebben zich aan de begintijd van het provisieverbod hier op gestort en daar mooie concepten voor ontwikkeld. Dat is niet van de grond gekomen. Volgens mij zagen consumenten er de toegevoegde waarde niet van in, lees, wilden er niet voor betalen.

reactie toevoegen

 
UW NAAM EN BEDRIJFSNAAM BIJ UW REACTIE
Als vakblad kiezen wij ervoor om de dialoog met open vizier aan te gaan en met respect voor iedereen die aan deze dialoog wil meedoen. In dit kader wordt bij een reactie je naam en bedrijfsnaam vermeld.
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.

overig nieuws

Meer nieuws...