Adfiz vraagt input voor Platform Hypotheken

Adfiz

Adfiz roept leden op input te leveren voor de volgende ronde van het Platform Hypotheken. Adfiz op haar site: "Sinds twee jaar bestaat het Platform Maatwerk van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. In dit Platform staan jaarlijks een aantal groepen consumenten centraal, die lastig of niet aan een hypotheek kunnen komen. 

"Inmiddels is bekend dat er in 2019 een nieuwe ronde zal volgen met alle betrokkenen bij de hypotheekmarkt. Ditmaal onder de naam Platform Hypotheken. Er zal ditmaal niet alleen worden gekeken naar maatwerk, maar ook naar thema’s die consumenten raken die binnen de toetsingsnormen vallen. Denk aan thema’s als verduurzaming of aflossingsvrije hypotheken. Uiteraard zullen wij aandacht blijven vragen voor specifieke categorieën starters en senioren. Graag vernemen wij van jou of er zaken zijn waar je in je hypotheekadvisering regelmatig tegenaan loopt. Dan kunnen wij dit inbrengen op het Platform Hypotheken."

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Dorine van Basten - St. Nationaal Hypotheek Label 30 oktober 2018

Ik maak mij zorgen over het achterblijven van structurele (periodieke) informatie aan bestaande klanten over hun hypotheekrisico's, door geldverstrekkers en adviseurs. Zowel geldverstrekkers als adviseurs beloven klanten goed op de hoogte te houden, maar doen dat vooral generiek met mailingen, campagnes, nieuwsbrieven, e.d. En dan doen deze partijen vooral om het moet (vanuit wetgeving/toezichthouder) of omdat er commerciële kansen zijn (bijv. nu rondom duurzaamheid: gaat het daadwerkelijk om de verduurzaming van de woningen, of ziet men commerciële kansen om dit te te financieren -> dus producten te verkopen) Er wordt nauwelijks (waardevolle, begrijpelijke, algemeen) informatie naar consumenten over hun persoonlijke situatie en mogelijke risico's gestuurd, handelingsperspectieven aangereikt of pro-actief contact gezocht. Hiervoor hanteren zowel geldverstrekkers als adviseurs nog steeds het alom bekende 'piep-systeem' (als klanten 'piepen' komen ze in actie). M.u.v de hoge risicoklanten met hoge aflossingsvrije hypotheken (het lopende MOETJE vanuit de wetgeving/toezichthouder). Verder vertrouwen de consument, de geldverstrekker en de adviseur elkaar onvoldoende en wordt er veel gediscussieerd over 'wie betaalt de rekening en hoe hoog mag/moet die eigenlijk zijn'. Het is in het belang van de consument, dat de adviseur en de geldverstrekker goed met elkaar zouden samenwerken (dus samen communiceren en elkaar ook steunen m.b.t. de kosten voor de consument om een level playing field) en de consument zelf het kanaal te laten kiezen. Alle partijen moeten hiervoor de gemaakte afspraken ook nakomen. Dus als geldverstrekkers bestaande klanten benaderen, moeten zij deze informatie ook delen met de adviseur van de consument. En als adviseurs beloven een groepje klanten van een bepaalde geldverstrekker te benaderen, moeten ze dat ook doen. En het advies aan de klant moet ook oprecht het juiste advies zijn (ipv kosten-gedreven: een nieuw advies voor deze klant (dus oversluiten) levert mij als adviseur meer op dan een gesprek van 2 uur over de opties die de klant heeft). Het zou fijn zijn als het Platform Hypotheken hier oog/oor voor heeft. Vanuit St. Nationaal Hypotheek Label ben ik ook bereid daar onze bijdrage aan te leveren.

Lees meer over